De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ergernisje van gisterenochtend:
Ik rijd met de fiets achter een wagen richting de bakker. In tegenovergestelde richting komt er een kleine wagen die voor hem links moet afslaan. Hij verleent netjes voorrang aan de auto voor mij, maar daarna kijkt hij niet meer en rijdt hij de straat in en snijdt hij mij de pas af waardoor ik in de remmen moet gaan.
Ik had het in de gaten dat hij geen oogcontact maakte en zag het aankomen, dus geen bijna ongeluk. De bestuurder was een oudere man. Toen hij voor mij in reed, zag hij me plots wel, maar hij deed alsof er niets aan de hand was :)
Wel iets typisch, dat doen alsof. Vanmorgen ook een oudere dame, rijdt zonder te kijken haar garage achterwaarts uit aan mach 2 waardoor ik alles moest dichtgooien. Dan ook gewoon gewoon zonder schaamte haar tijd gepakt om de poort te sluiten en al die tijd negeren dat ik daar stond, terwijl ze me overduidelijk gezien had na mijn remmanoeuvre.
Een foutje kan he, maar verontschuldig u dan tenminste.

Tenzij aan een laadpaal zie ik persoonlijk ook het nut niet in van achterwaarts parkeren
In oa onderstaand scenario is het nuttig
Vlotheid => Je staat even snel geparkeerd als voorwaarts, maar rijdt veel vlotter weg.
Oa dit dus.

Ok als de ruimte echt TE krap is geraak je er niet uit ;)

Maar als het nog 'nipt' lukt dan ben je na een minuutje wel uit de parkeerplaats als je achteruit geparkeerd staat
Zo niet? --> Dan is het sukkelen geblazen

Parkeren.gif

PS. Parking station in Heist. Parkeer je helemaal op het einde waar het smallekes wordt, dan kom je dit scenario af en toe wel eens tegen.

Laatst bewerkt:
Ergernisje van gisterenochtend:
Ik rijd met de fiets achter een wagen richting de bakker. In tegenovergestelde richting komt er een kleine wagen die voor hem links moet afslaan. Hij verleent netjes voorrang aan de auto voor mij, maar daarna kijkt hij niet meer en rijdt hij de straat in en snijdt hij mij de pas af waardoor ik in de remmen moet gaan.
Ik had het in de gaten dat hij geen oogcontact maakte en zag het aankomen, dus geen bijna ongeluk. De bestuurder was een oudere man. Toen hij voor mij in reed, zag hij me plots wel, maar hij deed alsof er niets aan de hand was :)

Hier in Madagascar is dat gewoon… dinsdag.

Auto’s, toektoeks, taxi‑brousse: iedereen draait in zonder te kijken, stopt doodleuk half op de rijbaan om een praatje te slaan, en creëert zo spontaan micro‑files. En dan heb ik het nog niet over de kippen, koeien, honden en zelfs ganzen die hier óók hun voorrang opeisen.

Je leert snel dat je als fietser niet alleen moet anticiperen op verkeer, maar ook op ganzen, koeien, kippen en honden, dat elk moment tot ‘préparé’ kan worden herleid als ze hun voorrang iets te snel en serieus opeisen.

Toch een rare uitspraak van deze vrijwilliger bij Waze. Dat Waze die gegevens gebruikt voor advertenties en hun algoritmes lijkt me evident, maar ik zie niet in hoe dit in zijn werk kan gaan?
Geaggregeerde data over alle 20-30 jarigen in Oost-Vlaanderen misschien wel, maar ik kan me niet voorstellen dat een verzekeraar de database van Waze consulteert om te zien wat mijn risicoprofiel is. Benieuwd wat er achter die uitspraak zit.

"De verzamelde gegevens zijn bijvoorbeeld goud waard voor verzekeraars", volgens Verheyden. "Als ze weten dat jij je vaak niet aan de verkeersregels houdt of vaak te snel rijdt, kunnen ze daarvan profiteren en je verzekering duurder maken. Hoewel dat officieel niet mag, gebeurt het wel."

Wat zit er weer in het drinkwater of de lucht vandaag? 20km/h op een baan van 50... Wachten om van een parking te rijden tot er auto's aankomen en dan iedereen erachter moeten wachten... Remmen op 1km afstand van een file en een vak naar links opschuiven tegen 50 op de snelweg... 10 keer remmen op een baan van 70 zonder enige aanleiding ...
Man man man 🙈 🙈 🙈

10 keer remmen op een baan van 70 zonder enige aanleiding ...
Man man man 🙈 🙈 🙈

Zaterdag had ik er ook zo ene voor mij.
Die mensen moeten nogal remblokjes verslijten.

Baan 70: heel langzaam optrekken tot +/-75, bruusk remmen tot onder de 60, dan weer rustig naar die 70+ om weer te remmen.
En in de zeer flauwe bochten afremmen tot 50. (op een baan waar je vroeger 90 mocht, dus die bochten gaan makkelijk aan 70)

Ik doe met de fiets alles samen een goeie 1,5km fietsstraat voor mijn woon-werk traject. Daar kan je heelder boeken over schrijven. Voor vandaag enkele anekdotes over tegenliggers. De straten zijn gewoon twee vakken. De volgende dingen gebeurde op een traject met een 30cm brede rode streep ertussen.
  • Tegenligger gesticuleert dat ik in de weg rij want zo kan ze kan ze die fietser niet voorbij steken, hé
  • Tegenligger rijdt al met zijn wielen op mijn vak. Voor hij mij kruist, schuift hij nog een meter op naar mijn kant en gebaart dat ik rechts moet rijden
  • De overtreffende trap: tegenligger rijdt voor 2/3 op mijn vak. Na het nodige ontwijken en vloeken van mijn kant, draait ze haar raampje open en roept dat ik niet onnozel moet doen en niet zo in het midden van de baan moet rijden.
Zucht

Ik doe met de fiets alles samen een goeie 1,5km fietsstraat voor mijn woon-werk traject. Daar kan je heelder boeken over schrijven. Voor vandaag enkele anekdotes over tegenliggers. De straten zijn gewoon twee vakken. De volgende dingen gebeurde op een traject met een 30cm brede rode streep ertussen.
  • Tegenligger gesticuleert dat ik in de weg rij want zo kan ze kan ze die fietser niet voorbij steken, hé
  • Tegenligger rijdt al met zijn wielen op mijn vak. Voor hij mij kruist, schuift hij nog een meter op naar mijn kant en gebaart dat ik rechts moet rijden
  • De overtreffende trap: tegenligger rijdt voor 2/3 op mijn vak. Na het nodige ontwijken en vloeken van mijn kant, draait ze haar raampje open en roept dat ik niet onnozel moet doen en niet zo in het midden van de baan moet rijden.
Zucht
Ik ben pro fietsstraat, maar de meeste automobilisten snappen niet dat ze niet mogen voorbijsteken.
Ik rij altijd in het midden, of dichter bij de linkerkant zodat ze zeker niet proberen toch nog voorbij te steken, zeker als de kinderen mee fietsen.

Vandaag:
- op een weg met wegversmallingen met 1-richtingsverkeer, had zelf voorrang (blauw bord), maar een groep wielertoeristen vertikt het om te stoppen en gaat eerst. Alles vol mogen toegooien

De gemeente heeft een dikke week geleden een aanpassing gedaan waardoor er één van de omliggende straten enkelrichting geworden is.
Meteen protest op de lokale Facebook pagina. Het is een smalle baan en tweerichtingsverkeer is veiliger omdat mensen dan voorzichtiger zijn omdat ze elkaar moeten kruisen. Maar der wordt sowieso over die baan goed doorgereden hoor.

Volgend argument: we moeten nu helemaal rond rijden. Het gaat over net ne kilometer..
Waar ze wel gelijk in hebben dat het verkeer nu door een fietsstraat moet. Wat volgens hen een pak onveiliger is. Imo onjuist: als ge u aan de regels houdt, dan is dat perfect veilig: max 30 per uur en achter de fietsers blijven. Maar da's uiteraard weer te moeilijk.

Vanochtend ook weer voorbij gereden door ene die geen geduld had. Net zoals hier boven rij ik redelijk in't midden met m'n jongste dochter rechts van me. Om "extra veilig" te zijn heeft die chauffeur dan ook besloten om de berm maar effe mee te nemen tijdens het inhalen.

Deze ochtend in een zone 50 voorbijgestoken door een e-step.

Zonder verlichting, zwarte step, zwarte kleding.

Als je dan zo een clown overhoop zou rijden, ocharme de zwakke weggebruiker. :rolleyes:

De meest belachelijke flitspaal die ik soms passeer.
120m na het binnen rijden van de bebouwde kom. Dus uitbollen vertaalt in een boete.
Kaarsrechte baan met aparte fietspaden aan beide kanten.
Dat is gewoon om bestuurders te naaien. (nee, ze hebben me nog niet gepakt)
Ipv de paal 1km verder te zetten bij een school.
ubffoba.jpeg

1km verder exact het zelfde straatbeeld maar mag je 70 en staat er ook een paal.
JRog8jh.jpeg

120m na het binnen rijden van de bebouwde kom. Dus uitbollen vertaalt in een boete.
Kaarsrechte baan met aparte fietspaden aan beide kanten.
Dat is gewoon om bestuurders te naaien. (nee, ze hebben me nog niet gepakt)
Ipv de paal 1km verder ge zetten bij een school.
ubffoba.jpeg

1km verder exact het zelfde straatbeeld maar mag je 70 en staat er ook een paal.
JRog8jh.jpeg
Hoewel ik me er ook aan zou kunnen laten pakken is de regel natuurlijk dat je 50 moet rijden vanaf het bord, niet dat je je vertraging moet beginnen inzetten vanaf daar.

Aan 70km/u rij je 19,44 m/s, dus dan heb je nog 6 sec (en eigenlijk meer bij het vertragen) om je snelheid aan te passen naar hetgeen het moet zijn eenmaal je het bord gepasseerd bent.

De snelheidsbeperking geldt vanaf het bord, niet x meter verder omdat ge u laat uitbollen vanaf het bord.

[edit] dju, te laat :p
Hoewel ik me er ook aan zou kunnen laten pakken is de regel natuurlijk dat je 50 moet rijden vanaf het bord, niet dat je je vertraging moet beginnen inzetten vanaf daar.

Aan 70km/u rij je 19,44 m/s, dus dan heb je nog 6 sec (en eigenlijk meer bij het vertragen) om je snelheid aan te passen naar hetgeen het moet zijn eenmaal je het bord gepasseerd bent.
En verder nog, 50 km/u is 13,89 m/s. Zelfs bij een afremming van 1m/s² (afhankelijk van de wagen/versnelling is dat "gewoon uitbollen" tot heel licht remmen) zou het 140m zijn om van 70 naar 50 te gaan.
Je ziet het bord (hopelijk) al van iets ervoor staan, dus beginnen uitbollen vanals je het bord ziet = geen boete.

De snelheidsbeperking geldt vanaf het bord, niet x meter verder omdat ge u laat uitbollen vanaf het bord.

[edit] dju, te laat :p

Ja dat weet ik. Ik rij nergens met opzet te snel en wordt praktisch nooit geflitst.
Ik ben pro controle op snelheid, maar dan moet de gekozen snelheid wel 'eerlijk' zijn voor de rijbaan.

In dit geval stoor mij aan het feit dat het straatbeeld hetzelfde is voor en na het binnen rijden van de bebouwde kom.
Daar afremmen tot 50 voelt echt belachelijk als daarvoor 70 wel de correcte snelheid was.

Wat ik eigenlijk wil zeggen:
- maak het daar 70
- of zet de paal 1km verder aan een school

xUZPAFN.jpeg

In dit geval stoor mij aan het feit dat het straatbeeld hetzelfde is voor en na het binnen rijden van de bebouwde kom.
Daar afremmen tot 50 voelt echt belachelijk als daarvoor 70 wel de correcte snelheid was.

Wat ik eigenlijk wil zeggen:
- maak het daar 70
- of zet de paal 1km verder aan een school
Dus het gaat op 1km van 70 => bebouwde kom 50 => school met zone 30 (dynamische borden).
Lijkt mij correcte manier van aanpakken, of heb je dan liever dat het opeens van 70 naar 30 gaat aan de school, wat nog gevaarlijker is als mensen daar ook "gewoon uitbollen"... Zowel de ingeplande infrastructuur als de flitspaal lijken mij hier niet zo fout. Zeker omdat er 170m na de flitspaal een bocht is, meerdere kruispunten en dingen dat je verder nog met de bebouwde kom associeert.

Ik merk nu wel dat op veel plaatsen uitbollen op het moment dat je het beperkingsbord ziet, niet voldoende is tegen dat bord aan de juiste snelheid te rijden. Geen idee of ze die borden nu te dicht tegen elkaar plaatsen, dat er (zoals op veel plaatsen) gewoon veel meer in snelheidsbeperkingen gewisseld wordt dan vroeger, of dat auto's (EV's en ICE's) efficiënter geworden zijn in het uitbollen, maar het valt op.
Dat is zowel voor zone 30/50 als voor beperkingen tot 90 km/u op snelwegen.

Dus het gaat op 1km van 70 => bebouwde kom 50 => school met zone 30 (dynamische borden).
Lijkt mij correcte manier van aanpakken, of heb je dan liever dat het opeens van 70 naar 30 gaat aan de school, wat nog gevaarlijker is als mensen daar ook "gewoon uitbollen"... Zowel de ingeplande infrastructuur als de flitspaal lijken mij hier niet zo fout. Zeker omdat er 170m na de flitspaal een bocht is, meerdere kruispunten en dingen dat je verder nog met de bebouwde kom associeert.
Ik zeg niet dat je 70 tot aan de school moet bollen he. Paar 100m ervoor veranderd het straatbeeld en is 50 wel een correcte snelheid.

Dan kan je veel 70 steenwegen in Vlaanderen veranderen naar 50 😅

Ik zeg niet dat je 70 tot aan de school moet bollen he. Paar 100m ervoor veranderd het straatbeeld en is 50 wel een correcte snelheid.
En de bebouwde kom (en flitspaal) staan daar dus een paar 100m voor om het veilig(er) te maken waar nodig en bestuurders te corrigeren. Het bord bebouwde kom zetten waar het straatbeeld verandert is te laat om de reden die je zelf al aankaartte: veel mensen beginnen pas uit te bollen vanaf het bord, niet ervoor en remmen ook niet actief af; zoals het hoort.

Voor zij die zich aan de snelheidsbeperking houden op het punt dat het geldt, maakt het niet uit. Die paar 100m aan 50 i.p.v. 70 heeft zo goed als geen enkele negatieve impact. Voor zij die het niet doen, zal de flits hun hopelijk wel corrigeren tegen waar het nodig is...

De staat van de wegen en vooral fietspaden is hier toch erbarmelijk? Waarom zetten ze geen werklozen, leefloners of fedasil-bewoners in. Mensen genoeg die 7/7 niks te doen hebben. Geef ze een borstel, trekker en ze kunnen heel de dag de paden proper houden zodat ik mijn fietsvergoeding niet moet spenderen aan slijtagestukken.

De staat van de wegen en vooral fietspaden is hier toch erbarmelijk? Waarom zetten ze geen werklozen, leefloners of fedasil-bewoners in. Mensen genoeg die 7/7 niks te doen hebben. Geef ze een borstel, trekker en ze kunnen heel de dag de paden proper houden zodat ik mijn fietsvergoeding niet moet spenderen aan slijtagestukken.

Daar is dus ooit een systeem voor opgezet geweest, maar dat is gefaald. En in plaats van er verder op door te werken en te verbeteren, heeft men het blijkbaar afgeschaft. Nochtans geen verkeerd achterliggend idee om mensen die de fysieke en mentale mogelijkheid hebben, maar toch om bepaalde redenen een uitkering te krijgen, wat uren te laten doen in dienst van de gemeenschap. Het moet natuurlijk ook per persoon bekeken worden wat ze kunnen doen zodat het voor beide partijen nuttig wordt, maar dat je nog geen 500 mensen vond voor het vorige project lijkt me ook wel weinig.

Als je dat goed uitwerkt, lijkt me dat zelfs winstgevender te zijn dan de beperking in de tijd voor de werkloosheidsuitkering, maar dat heeft dan niets meer met mobiliteit te maken. :p

Terug
Bovenaan