De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ik hoor dat ook steeds vaker van mensen dat ze volgens hun garagisten er 98 in moet.
Of de premium diesel (bv Shell en Total hebben premium en gewone diesel in hun aanbod).
Ik snap ook niet waar die zever vandaan komt.
Dat klopt hoor, die 95 is zo eens smeerlapperij dat het zelfs algen in uw tank/leidingen/ pomp... geeft. Das ook de oorzaak dat die psa 3 cilinders zo een problemen hebben de laatste jaren. Die blokken hadden voor die E10 brandstof geen problemen. Als je sporadisch en kleine ritten doet zeker geen 95 tanken. Dan krijgt die biobrandstof de kans om te degraderen en alles te vervuilen.

Vandaag in een doodlopend straatje aan het fietsen dat verdergaat in een fietspad. Koning auto wou natuurlijk op het einde een u-bocht maken en ondanks ik langs links inhaal om het fietspad op te fietsen, werkten de spiegels van de auto duidelijk niet hoe ze moesten werken. Huppa, bijna met kind achterop omver gereden omdat meneer een handeling wou doen. Uiteraard volgende hierna de nodige handgebaren vanachter het veilige glas. Veel zin in discussie met mijn dochter achterop de fiets had ik niet, dus maar doorgefietst.

Ik vermoed dat er bepaalde regels zullen zijn aan bebouwde kommen en dat die 2 huizen daar net niet onder vielen oid.
Of het bedrijf dat de borden mag zetten is familie van iemand in de gemeente? Want dat scheelt toch al een 4tal borden (einde en begin zone 50 vallen weg langs beide kanten) en van wat ik begrepen heb is zo'n bord nogal kostelijk.

Gegarandeerd betalen wij als belastingsbetaler belachelijk veel voor zo'n borden.

Ergernis hier: ze zetten wel borden van 50 km/u (van die rode, ronde - dus geen zone 50) maar geen bord om aan te duiden wanneer dat gedaan is. En ja, vanaf de eerste zijstraat rechts mag je dus 70 km/u maar best wat auto's twijfelen dus en blijven daar dan kilometers 50 km/u rijden.

Andere ergernis, vooral op de N9: auto's die 15 à 20 km/u trager rijden dan de limiet op de stukken waar je niet kan voorbijsteken. Maar vanaf het moment dat er een rijvak bij komt, vinden ze hun gaspedaal en rijden ze de toegelaten snelheid. Om bij het volgende stuk met 1 vak weer te zakken naar 50-55 km/u.

Gisteren toen ik naar huis reed passeerde ik zoals gewoonlijk volgend kruispunt:

52150673944_5968e01012_z.jpg

Ik stond dus aan te schuiven in het vak voor rechtdoor en toen ik kon doorrijden (stond eerste) zag ik in de verte iemand op het vak rijden om rechts af te slaan. Ik trok vrij normaal op overigens (een Arteon 150pk is zelfs niet snel te noemen).
Ik was echt heel moe en had pas heel laat door dat hij eigenlijk nog voor mij wilde, maar toen was ik al bijna aan de overkant. Aangezien die pipo wel langst mij zat ben ik even naar links uitgeweken zodat hij tussen mij en de rij auto's die willen oprijden aan de overkant kon (zelfs toen wou die nog voorbij). Ben dan gewoon terug naar de baan uitgeweken waarna die zich wel inhield, aangezien het asfalt rechts wel ophoudt.
Pas achteraf had ik door dat het wel heel gevaarlijk was, hij ook denk ik aangezien hij wel heel veel afstand liet tussen ons.

Snap niet wat iemand bezielt om daar nog snel voor te willen, soms staat daar een lange file, maar dat was gisteren niet het geval.

https://www.hln.be/damme/scholier-1...ikkelijk-axl-had-nog-zoveel-plannen~a56ba5c7/

Uiteraard vreselijk en dramatisch voor de nabestaande, maar.

De 17-jarige jongen was op weg naar huis, toen hij werd gegrepen door een aankomende bestelwagen. De wagen reed rechtdoor op de Damweg, terwijl de bromfietser van links uit Haringgat kwam.
De precieze omstandigheden van het ongeval worden verder onderzocht. Het parket stelde daarvoor een verkeersdeskundige aan
Daar staat gewoon een bordje voorrang van rechts voor wie uit die straat Haringgat komt.
Waarom is een deskundige dan nodig ?

https://www.hln.be/damme/scholier-1...ikkelijk-axl-had-nog-zoveel-plannen~a56ba5c7/

Daar staat gewoon een bordje voorrang van rechts voor wie uit die straat Haringgat komt.
Omdat die bestelwagen misschien 140 reed, en de jongen daarom de situatie verkeerd inschatte?
Omdat de bestuurder van de bestelwagen misschien onder invloed van alcohol/drugs was?
Omdat de remmen van de bromfiets misschien plots defect waren?
Omdat er mensen aan het liegen waren en die bestelwagen en bromfiets helemaal niet reden waar die mensen beweren?

Ik acht de kans klein dat bovenstaande zaken gebeurd zijn, en de kans lijkt groot dat die jongen gewoon een fout gemaakt heeft. Maar het is toch goed dat ze het onderzoeken? Of zou jij als ouder tevreden zijn als ze in zo'n geval zeggen van: "ah ja, de bestuurder van de bestelwagen zei dat jullie zoon van links kwam en niet goed keek, dus de kous is daarmee af."

Daarenboven willen ze misschien kijken of dat kruispunt onveilig is, en of ze daar iets kunnen verbeteren om het niet meer voor te hebben.

Omdat die bestelwagen misschien 140 reed, en de jongen daarom de situatie verkeerd inschatte?
Omdat de bestuurder van de bestelwagen misschien onder invloed van alcohol/drugs was?
Omdat de remmen van de bromfiets misschien plots defect waren?
Omdat er mensen aan het liegen waren en die bestelwagen en bromfiets helemaal niet reden waar die mensen beweren?

Ik acht de kans klein dat bovenstaande zaken gebeurd zijn, en de kans lijkt groot dat die jongen gewoon een fout gemaakt heeft. Maar het is toch goed dat ze het onderzoeken? Of zou jij als ouder tevreden zijn als ze in zo'n geval zeggen van: "ah ja, de bestuurder van de bestelwagen zei dat jullie zoon van links kwam en niet goed keek, dus de kous is daarmee af."

Daarenboven willen ze misschien kijken of dat kruispunt onveilig is, en of ze daar iets kunnen verbeteren om het niet meer voor te hebben.
Dat zijn inderdaad mogelijkheden.
Ik erger mij dan misschien eerder aan de verslaggeving of de manier waarop het overkwam.

Er is iemand gestorven door een ongeval met een voertuig dat gij bestuurde. Dat lijkt me al erg genoeg te zijn om mee te leven voor die chauffeur.
Door zo'n artikel of dat zo te vermelden lijkt het alsof er iets meer aan de hand was en dat is voor sommige al genoeg om die mens met de vinger te wijzen.

Ergernis hier: ze zetten wel borden van 50 km/u (van die rode, ronde - dus geen zone 50) maar geen bord om aan te duiden wanneer dat gedaan is. En ja, vanaf de eerste zijstraat rechts mag je dus 70 km/u maar best wat auto's twijfelen dus en blijven daar dan kilometers 50 km/u rijden.
Eerste zijstraat, of dat links of rechts is maakt niet uit.

ongelofelijk toch,

gisteren rij ik naar huis van mijn werk, op een fietsbaan amper een meter breed, met fietsers die er in beide richtingen op moeten rijden.
erg smal dus...
uitwijken is niet mogelijk, want de weg is gescheiden met een haag tussen fiets en rijbaan.

in tegenovergestelde richting komt een oude gepensioneerde man, en die is constant naast zich aant kijken, omdat er werken aan de gang zijn, en die man vond dat blijkbaar erg interessant. hij reed bovendien int midden.

Ik begin te roepen "kijk voor u, kijk voor u", want ik kom met mijn electrische fiets aan 25 per uur af, en hij wellicht ook aan 20 per uur ofzoiets....

kijkt die opeens voor hem, en verschiet, en begint te zigzaggen.
natuurlijk vlam tegen mij. hij duidelijk in fout, maar gelukkig geen schade.
voor het zelfde geld mijn voorwiel ietwat geplooid of valt er iemand....
klote om in zo'n gevallen te bewijzen wie in fout is natuurlijk, en wie de kosten moeten dragen.

Ik mag er niet aan denken dat die ouwe valt en zijn hoofd verkeerd stoot, en dood is, omdat hij afgeleid is.
en ik zonder familiale verzekering zou moeten opdraaien.... (je kan nu wel weer de schuld op mij gaan steken omdat ik geen familiale heb, maar ik moet die toch niet gaan afsluiten omdat zo'n ezels op de weg rijden?)

nuja, het was gelukkig van en naar het werk, dat wordt zowiezo gedekt door de verzekering opt werk, maar goed, kan ook altijd in privé gebeuren natuurlijk

ongelofelijk toch,

gisteren rij ik naar huis van mijn werk, op een fietsbaan amper een meter breed, met fietsers die er in beide richtingen op moeten rijden.
erg smal dus...
uitwijken is niet mogelijk, want de weg is gescheiden met een haag tussen fiets en rijbaan.

in tegenovergestelde richting komt een oude gepensioneerde man, en die is constant naast zich aant kijken, omdat er werken aan de gang zijn, en die man vond dat blijkbaar erg interessant. hij reed bovendien int midden.

Ik begin te roepen "kijk voor u, kijk voor u", want ik kom met mijn electrische fiets aan 25 per uur af, en hij wellicht ook aan 20 per uur ofzoiets....

klote om in zo'n gevallen te bewijzen wie in fout is natuurlijk, en wie de kosten moeten dragen.

Ik mag er niet aan denken dat die ouwe valt en zijn hoofd verkeerd stoot, en dood is, omdat hij afgeleid is.
en ik zonder familiale verzekering zou moeten opdraaien.... (je kan nu wel weer de schuld op mij gaan steken omdat ik geen familiale heb, maar ik moet die toch niet gaan afsluiten omdat zo'n ezels op de weg rijden?)

nuja, het was gelukkig van en naar het werk, dat wordt zowiezo gedekt door de verzekering opt werk, maar goed, kan ook altijd in privé gebeuren natuurlijk
Uw eigen schade wordt grotendeels gedekt door uw arbeidsongevallenverzekering, maar schade aan derden kan je naar fluiten. Dan zal je een goede familiale moeten hebben.

Uw eigen schade wordt grotendeels gedekt door uw arbeidsongevallenverzekering, maar schade aan derden kan je naar fluiten. Dan zal je een goede familiale moeten hebben.
Toch niet als hij in fout is.

Ik weet wel, in mijn aangehaalde situatie is het heel moeilijk aan te tonen wie in fout is, maar in dat geval zal het elk zijn eigen verzekering zijn.

Gisteren nog maar eens een geval van verkeersagressie meegemaakt. Ik moet ergens een drukke steenweg oversteken vroeg op de morgen.
Op een plek zoals de deze.
Er komt van rechts een auto aan maar ik kan dus al oversteken tot dat middelste vak, om te wachten tot hij doorgereden is (ik sta dus stil op die "vluchtstrook"). Die klojo vertraagt en doet teken dat ik kan oversteken, op het moment dat ik aanzet om te over te steken geeft hij vol gas.

Vorige week ook al een debiel met Porsche die met rakelings voorbij steekt op een brede baan tegen een zeer hoge snelheid. Volgende keer doe ik echt wel de moeite om nummerplaten te noteren, en onmiddellijk de politie te bellen.

Ik ben daar onlangs eens gepasseerd aan dat kruispunt, toen vond ik dat er redelijk slechte zichtbaarheid naar rechts was.
Van waar de brommer kwam is er normaal beter overzicht maar wie weet wat er speelde.

Normaal is die Damweg zelfs een klein straatje, daar is niet zoveel doorgaand verkeer lijkt me want dat zijn eerder straten waar je niet moet zijn als je er niet woont.

Wat wel kan is dat dit baantje nu frequenter als sluipweg in gebruik is omdat ze in de hoofdstraat aan het werken zijn.
Ik denk dat je via de Damweg nog de N49 op kan, dus in plaats van de voorziene omleiding te volgen gaan er misschien wel via de Damweg rijden.

Edit: die camionette staat aan een lokale garage, moet wel een ferme klap geweest zijn als je dat ziet.

Laatst bewerkt:
ongelofelijk toch,

erg smal dus...

ipv te roepen, waarom geen fietsbel gebruiken en lichtjes vertragen tot hij je opmerkt? Doe ik vaak als ik merk dat tegenliggers wat afgeleid zijn door ofwel omgeving ofwel gsm-gebruik

ipv te roepen, waarom geen fietsbel gebruiken en lichtjes vertragen tot hij je opmerkt? Doe ik vaak als ik merk dat tegenliggers wat afgeleid zijn door ofwel omgeving ofwel gsm-gebruik
Misschien wel omdat de meeste niet meer opkijken als ze een fietsbel horen?
Laat staan dat ze daardoor dus op tijd zullen reageren.
Roepen is dan inderdaad de enige oplossing die je nog hebt.

Vind ik echt een vervelende regel in bebouwde kom en aan ronde punten tbh
Tijdens de schooluren is dat levensgevaarlijk hier aan het pleintje in Heist Op Den Berg. Zeker als je van de Leopoldlei komt.

Dat is daar een rondpunt met maar liefst 5 straten. De Bergstraat heeft trouwens geen voorrang, maar daar kijkt de schoolgaande jeugd niet naar, en de speedpedelecers en elektrische fietsers steken u zowel links als rechts van achteruit u voorbij.

Ook regelmatig ene die besluit u langs links voorbij te steken om dan snel de bergstraat rechts in te rijden.

Dat is daar soms gekkenwerk. Het beste is daar de schooluren (opening en sluiting scholen) zoveel mogelijk te vermijden.

Laatst bewerkt:
Gisteren een wagen die tegen een slakkengangetje rijdt (40km/u waar je 70 mocht rijden) en mij enorm hindert (maar ik geraak daar dus niet voorbij).

Aan het rondpunt begint ie keihard twijfelen en het duurde een eeuwigheid voor ie durft verder te rijden (nochtans meermaals de kans gehad om in het gat te duiken, er was tijd en ruimte genoeg), ik begon mij daar toch aan te ergeren.

Dan in het dorp rijdt hij doodleuk tegen een (borduur)paaltje, en ik zie een stuk van zijn ... gewoon de lucht invliegen en ik rijd daar net niet over. :crazy:

Ik doe teken en die mens merkt dat effectief op en hij doet zo teken terug van: Idioot! (Een vingertje naar zijn voorhoofd wijzend) En hij rijdt gewoon rustig verder. :frown:

Wat is dat tegenwoordig zeg. Middenvakplakkers en bangerds om de snelweg op te gaan zijn er al jaren. Maar de laatste tijd lijkt het van kwaad naar erger te gaan. De 3 ergste vb´en van wat we vandaag zijn tegen gekomen.
@ 40km/u verkeerswisselaar e17-e40 richting Brussel pakken. In de lange bocht neerwaarts richting e40 naar het linkse vak gaan zonder pinker (2 bomma´s met koffiefilter op de snoet, allicht zuurstoftekort ofzo)
@ 100km/u op ´t middenvak, gezellig keuvelend met z´n 2tjes meer naar elkaar kijkend dan naar de baan, terwijl nog wat rookwaar door te zitten geven. (Rode Franse nummerplaat met 2 Afrikanen)
@ 50km/u het einde van de oprit verlaten naar 1e vak. Wij reden erachter en zijn die dan snel voorbij gereden. Om dan meteen na ons zich naar het 2e vak te smijten voor de neus van een bus die daar letterlijk alles moest dichtsmijjten om die niet op te scheppen. Lichtspel van hier tot in Tokio krijgen en gewoon NIET bougeren eh. Lekker verder tuffen.

Ik zou gemakkelijk nog 5 gelijkaardige dingen kunnen vertellen tijdens dezelfde ritten (2uur snelweg in totaal) Wat was ik blij dat ik vandaag niet de chauffeur was...

Zeg, de E40 en de E25 in de buurt van Luik, is dat het Mad Max van België ofzo?

Zowel 'heen' als 'terug' bijna een accident gehad, als ik niet defensief aan het rijden was. Precies elke keer dat ik daar passeer dat er meerdere chauffeurs volledig gestoorde manoeuvres doen. Snelheidslimieten zijn volgens mij ook eerder 'indicatief' ginder want de meerderheid houdt zich er niet aan.

Ah en vandaag ook massaal veel Nederlanders op de baan ginder. Allemaal weekendje Ardennen veronderstel ik. Allemaal te snel aan het rijden ook in hun SUV's :sarcastic:

Zeg, de E40 en de E25 in de buurt van Luik, is dat het Mad Max van België ofzo?

Zowel 'heen' als 'terug' bijna een accident gehad, als ik niet defensief aan het rijden was. Precies elke keer dat ik daar passeer dat er meerdere chauffeurs volledig gestoorde manoeuvres doen. Snelheidslimieten zijn volgens mij ook eerder 'indicatief' ginder want de meerderheid houdt zich er niet aan.

Ah en vandaag ook massaal veel Nederlanders op de baan ginder. Allemaal weekendje Ardennen veronderstel ik. Allemaal te snel aan het rijden ook in hun SUV's :sarcastic:
Klopt, in het Luikse zijn er enkele "interessante" chauffeurs op de snelwegen te vinden. Ik heb er ook al wat zaken gezien.. Gelukkig rijd ik ook defensief rond en heb ik al die rare fratsen al ruim op voorhand door.

Terug
Bovenaan