De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Vorige week fietser omver gereden, al geluk in zone 30 en zonder al te veel kwetsuren en materiële schade.
Aan de auto zelf een klein schrammeke en het stuur van de fiets stond scheef maar was snel terug rechtgezet.

Het was een 16 jarig meisje die op de baan reed (geen fietspaden) maar

1) met 1 hand aan het stuur en 1 hand gsm vast
2) ze moest uitwijken omdat er een ander kind tussen 2 auto's de baan wou oversteken zonder te zien

Ik reed op dat moment er naast, zij week uit naar links en botste met haar stuur op zijjkant motorkap, kon al geluk stoppen want anders had ze onder mijn wiel gezeten denk ik, al geluk was het zone 30 want als je dat doet tegen 50 of meer...

Meisje was serieus onder de indruk maar het ergste was dat daar tientallen ouders liepen met kinderen (2 scholen in de buurt) en niemand dat komt helpen, behalve 1 Marokkaan die mij dan nog verweet dat ik trager moest rijden :rolleyes:

Toch niet als hij in fout is.

Ik weet wel, in mijn aangehaalde situatie is het heel moeilijk aan te tonen wie in fout is, maar in dat geval zal het elk zijn eigen verzekering zijn.
Daar kan je vlot voor 50% in je ongelijk gesteld worden, zelfs indien hij jouw versie volledig beaamt. Je had namelijk ook kunnen stoppen (i know, i know, wie doet dat?) en dan was hij bij een botsing wel 100% in fout.

2 ergernissen vandaag:

Iemand die uit een zijstraat kwam zonder voorrang die voor mijn neus nog net beslist in te draaien want HAAST HAAST HAAST, IK KAN NIET WACHTEN, om vervolgens ongelofelijk traag te blijven taffelen voor mijn neus want da's zuiniger hé

en vervolgens 2u over 37 km gedaan naar het werk... tijd voor een nieuwe pandemie.

2 ergernissen vandaag:

Iemand die uit een zijstraat kwam zonder voorrang die voor mijn neus nog net beslist in te draaien want HAAST HAAST HAAST, IK KAN NIET WACHTEN, om vervolgens ongelofelijk traag te blijven taffelen voor mijn neus want da's zuiniger hé

en vervolgens 2u over 37 km gedaan naar het werk... tijd voor een nieuwe pandemie.

Typisch, heel herkenbare ergernissen! Ze kweken dat soort chauffeurs waarschijnlijk speciaal, er zijn er precies nog meer dan vroeger. :wallbash:
Vanochtend achter één gezeten die zich er ook nog tussen schiet, dan overal 60 rijdt waar je 70 mag en dan nog eens extreem links in zijn vak rijdt zodat het extra lastig is om te zien of er tegenliggers komen als je er voorbij wil. Sommige mensen denken echt dat ze met een 2 keer zo brede auto rijden dan de werkelijkheid...

2x vandaag iemand die vergeet dat het voorrang van rechts is. Als ik iets assertiever mijn voorrang nam kon ik al 2x voor een nieuwe voorkant

Nog ééntje van achter een traktor, bmw die er achter hangt, 7x naar links om te kijken en trug te zwalpen achter die traktor want tegenliggers
Op het moment dat het dan wel kan, blijft die er gewoon achter hangen. Ik en nog 2 auto's achter mij hun dan maar alletwee voorbij gereden

Dacia die in mijn gat komt boren op de autostrade, wanneer ik dan naar rechts kan in een gaatje blijft hij aan dezelfde snelheid langs mij om me vast te rijden achter een vrachtwagen waardoor ik in de remmen moet. zo'n mensen zou ge de vangrail in willen rijden

Vorige week fietser omver gereden, al geluk in zone 30 en zonder al te veel kwetsuren en materiële schade.
Aan de auto zelf een klein schrammeke en het stuur van de fiets stond scheef maar was snel terug rechtgezet.

Het was een 16 jarig meisje die op de baan reed (geen fietspaden) maar

1) met 1 hand aan het stuur en 1 hand gsm vast
2) ze moest uitwijken omdat er een ander kind tussen 2 auto's de baan wou oversteken zonder te zien

Ik reed op dat moment er naast, zij week uit naar links en botste met haar stuur op zijjkant motorkap, kon al geluk stoppen want anders had ze onder mijn wiel gezeten denk ik, al geluk was het zone 30 want als je dat doet tegen 50 of meer...

Meisje was serieus onder de indruk maar het ergste was dat daar tientallen ouders liepen met kinderen (2 scholen in de buurt) en niemand dat komt helpen, behalve 1 Marokkaan die mij dan nog verweet dat ik trager moest rijden :rolleyes:
Van mij mogen ze alleman die zich in het verkeer begeeft met de gsm in de hand wat harder aanpakken. En fietsers moeten niet gespaard blijven, da's praktisch een zelfmoordmissie om je zo in het verkeer te begeven.

Een ergernis van een tijdje terug:
Op weg naar huis, Hasselt grote ring, rode lichten met twee rijbanen om naar rechts te gaan. Ik bevind me op de buitenste baan om rechts af te draaien Het wordt groen en we beginnen allemaal te rijden. Opeens midden op het kruispunt stopt de auto voor me... één of ander achterlijke geit besluit eventjes om een u-turn te maken op dat moment en natuurlijk moet ze eerst alle auto's die op de linkerrijstrook zitten laten passeren...

Ik heb dit weekend achter ene gehangen waar mijn haren toch serieus recht van kwamen:

- oprijden rond punt met 2 vakken via linkse vak: bocht afsnijden waardoor die bijna op mij zat
- bij het afrijden weeral te kort afsnijden, waardoor die in het midden reed en alweer bijna op mij zat
- 100 m verder van vak wisselen en bijna op die rechts van haar vlammen (ik reed er ondertussen achter)

Zat ik in een zwart gat waardoor mijn auto onzichtbaar was of zo? Geen idee...

Ah en ook een stuk achter ene gereden die 40 reed waar je 70 mag. Daar blijf ik niet achter ze, veel te gevaarlijk.

Als je sommige marginalen ziet rijden op straat, dan zit je toch stiekem te hopen dat de benzineprijzen nog eens verdubbelen in prijs zodat ze hun marginaal gedrag niet meer kunnen permetteren.

Weer een tweetal gezien die 70-80 per uur rijden in 30-zones met bijhorende uitlaat.

Als je sommige marginalen ziet rijden op straat, dan zit je toch stiekem te hopen dat de benzineprijzen nog eens verdubbelen in prijs zodat ze hun marginaal gedrag niet meer kunnen permetteren.

Weer een tweetal gezien die 70-80 per uur rijden in 30-zones met bijhorende uitlaat.
Nee, dat hoop ik niet, want in dat geval moet ik dan ook die hoge prijzen betalen.
Ik hoop eerder dat ze zich te pletter rijden tegen een boom op een muur zonder dat andere mensen er last van hebben!

Een match "wie heeft het meeste compensatiedrang" tussen een Peugeot 5008 en een Opel Corsa aan de lichten. Peugeot gaat de Corsa voorbij, die kan dat niet verkroppen en geeft gas bij zodat hij rechts van die 5008 komt op het moment dat het van 2 vakken naar 1 gaat. Peugeot denkt: liever een accident riskeren dan dat ik die pipo voorlaat... dus rijdt de Peugeot half op het verdrijvingsvlak, half op het rechter rijvak en de Opel half op het fietspad.
Echt het moment waarop je hoopt dat die 2 elkaar dood rijden zodat er 2 debielen minder in het verkeer zijn.

Mensen die liever dwars over de weg (beide richtingen + fietspad) gaan staan om te draaien dan 50 meter verder rijden tot het volgende rond punt. De benzine/diesel zal duur staan zeker?

Correlatie tussen chauffeurs die meer energie steken in hun arm uit het raam te wapperen dan deftig te rijden. Het zal aan mij liggen, maar dan denk ik spontaan: wat is de kans dat je nu ergens tegen knalt zodat die arm eraf vliegt en je een draai om je oren kan krijgen met je eigen arm? En als je met 1 hand niet kan sturen, kan je misschien overwegen van je arm binnen boord te houden en eens met 2 handen te sturen, misschien dat het helpt :rolleyes:

Dat risico pak ik toch eigenlijk ook wel liever niet.

Maar ik dacht dat het ook wel een regel is om inhalende chauffeurs ruimte te laten, dus niet tegen je voorligger aanplakken zodat de inhalende chauffeur niet meer kan invoegen.
En dan kan je als je inhaalt, eigenlijk gewoon je tussen 2 auto's proppen. En je bent dan denk ik volledig in je recht ook.

Dat zou alleszins het meest hoffelijke zijn. Als ik een treintje achter een tractor zie (en dat gebeurt nogal vaak tegenwoordig spijtig genoeg), begin ik gewoon in te halen als ik geen tegenliggers zie en als ik een tegenligger zie opduiken, ga ik gewoon tussen het treintje. Om er niet tussen te passen moeten ze al héél dicht op elkaar rijden hoor. Ik krijg wel dikwijls fahren omdat het soms krap is, maar dat trek ik me niet aan. Laat dan gewoon ruimte, dan moet ik niet wringen. Da's toch typisch iets Belgisch: niet durven inhalen en als er iemand het wel durft, die persoon vooral geen ruimte geven (versnellen of gat dicht rijden) en nog wat teken doen ook (fahren, claxonneren, middelvinger). In het buitenland geven ze je meestal alle ruimte die je nodig hebt. Als iemand mij begint in te halen en ik zie dat het wat krap wordt, rem ik met alle plezier wat af.

Begin deze week was ik ook zo'n treintje achter een tractor aan het inhalen en stak er plotseling een fietser met kind achterop rakelings voor de tractor over. Gelukkig kon ik op tijd afremmen, maar hoe kom je daarop? Je gaat toch nooit oversteken vlak voor een traag rijdend voortuig waarbij je weet dat de kans groot is dat er inhaalacties gaan gebeuren?!

Wat ik ook al enkele keren heb gehad is mensen die een voorrangsbaan opdraaien terwijl ik aan het inhalen ben en dan maar 1 richting opkijken en mij dus niet gezien hebben op het vak waar ze opdraaien. Ik hou altijd rekening met zo'n scenario, dus ik heb altijd uitwijkscenario's in mijn achterhoofd, maar ik kan zoiets gewoon niet begrijpen. Meestal is even claxonneren voldoende om de persoon op tijd te doen stoppen, maar dan krijg ik meestal wel een teken terug alsof de persoon in fout ben terwijl ik op een voorrangsweg zit... Ik vind autorijden in het buitenland altijd zo een verademing. In de meeste landen kunnen ze veel beter rijden dan hier en zijn ze veel minder agressief in het verkeer.

In de Rogiertunnel in Brussel een marginaal met een oudere Chevrolet Cruze.

Ik reed rechts en zag wat verderop een man zijn driehoek plaatsen, aangezien zijn auto pech had. Ik moest dus binnenkort naar links opschuiven, maar had nog wat marge.

Een mongool in een Chevrolet kwam links aan zeer hoge snelheid aan tot tegen zijn voorligger. Die voorligger moest licht remmen (want er vormde zich een treintje links om die wagen met pech te ontwijken) en die Chevrolet moest alles dichtgooien. Zijn banden schoven door, maar hij tikte net niet zijn voorligger aan.

Daarna begon hij al lachend (ik reed toen rechts van hem en naderde de man met zijn driehoek) zigzaggend achter zijn voorganger te toeteren en te faren...
Ik schoof op veilige afstand op naar rechts achter de Chevrolet. Toen we allen voorbij de auto met pech waren en zijn voorligger naar rechts opschoof, stoof hij door naar de volgende voorligger..

Op zo'n moment zou ik de bevoegdheid willen hebben om die Chevrolet te stoppen, zijn rijbewijs voor onbepaalde periode af te nemen en die auto te inspecteren. Zo'n mensen horen niet in het verkeer thuis. Ontneem hen dat recht en laat hen het openbaar vervoer of de fiets nemen.

Marthe (23) komt om na aanrijding met bestuurder onder invloed

Iedereen maakt wel eens een zware fout in zijn leven (99.99% met goede afloop), en dat je dronken in je wagen stapt .. zucht ***
Maar die gast reed dan ook nog eens rond gelijk een gek - dat laatste kan er bij mij dan echt niet in. :confused:
Enkel dat laatste kan er bij jou niet in? Dronken met de wagen rijden is nooit ok. Zelfs al beslis je niet als een gek rond te rijden.
Ik heb in het verleden al vrienden/collega's de sleutels moeten afnemen en hen thuis afgezet.

Dat heb ik niet gezegd. Die zucht staat er voor 'iets' tussen. Alleen dat tweede is -als je mijn mening vraagt- gewoon nog een gradatie erger. (als het waar is, want het blijft een roddelkrant).
Ik lees je quote anders wel als volgt: dat alcohol en autorijden niet samengaan, maar dat je er ergens toch begrip voor kunt opbrengen. Je vindt het niet ok, maar je kan er ergens toch wel inkomen dat iemand met een glaasje teveel op, toch achter het stuur kruipt. En dat doet je zuchten, want het zou eigenlijk niet mogen. Pfff, weer een die eigenlijk niet zou mogen rijden.

Enfin, ik hoop dat we toch akkoord zijn dat drinken en rijden niet samengaan. Ik zie jammer genoeg nog hier en daar kennissen/vrienden/collega's met een glaasje teveel op, naar huis rijden. Als ik dat zie gebeuren, dan spreek ik hen erop aan en laat ik dat niet toe.

Ik lees je quote anders wel als volgt: dat alcohol en autorijden niet samengaan, maar dat je er ergens toch begrip voor kunt opbrengen. Je vindt het niet ok, maar je kan er ergens toch wel inkomen dat iemand met een glaasje teveel op, toch achter het stuur kruipt. En dat doet je zuchten, want het zou eigenlijk niet mogen. Pfff, weer een die eigenlijk niet zou mogen rijden.

Enfin, ik hoop dat we toch akkoord zijn dat drinken en rijden niet samengaan. Ik zie jammer genoeg nog hier en daar kennissen/vrienden/collega's met een glaasje teveel op, naar huis rijden. Als ik dat zie gebeuren, dan spreek ik hen erop aan en laat ik dat niet toe.
Ik zal het je even uitleggen (ik heb dit al eens gedaan maar je zal die post toen niet gelezen hebben)

Ik ben 1x dronken naar huis gereden toen ik een idiote snotaap was van +-18 jaar (schiet me niet dood als ik toen 19 jaar was of zo, in ieder geval was het op de unif) Ik had 4 biertjes op. Genoeg om niet meer in staat te zijn met de wagen te rijden maar onvoldoende om niet door te hebben, wat ik aan het doen was. Het issue was dat ik dus opmerkte dat ik in feite een het zwalpen was over de rijbaan. Ik was echt een gevaar over de weg en ik ben toen letterlijk badend in het angstzweet naar huis gereden. Toen ik thuis kwam dacht ik: Waar was ik mee bezig? Dit doe ik nooit meer.

Sindsdien heb ik mijn lesje geleerd en ik kan nu zeggen dat ik al 29 jaar lang nooit nog dronken achter het stuur heb gezeten. Je kan mij die ene dag verwijten, maar ja, die dag uitwissen kan ik nooit meer, ook al zou ik dat willen. Vandaar dat ik soms misschien wat voorzichtig ben ik het uitdrukken van mijzelf als ik lees over 'drank en rijden'. Wie ben ik om dan met een vingertje naar iemand te wijzen, als ik ooit dit zelf ook gedaan heb?

Met die laatste zin ben ik het niet 100%, maar 200% mee eens. Drinken en rijden --> Voor diegenen die het ooit al (meermaals) gedaan hebben. Mijn antwoord: "STOP ERMEE". Het is het risico niet waard, trust me. Je denkt misschien dat het nog wel gaat, maar dat is in feite gewoon onzin.

Terug
Bovenaan