De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Andere frustratie is dat veel mensen deze regel niet lijken te kennen :

Daarjuist had ik chance dat ik nog ver genoeg verwijderd was van het kruispunt. Maar de twee auto's die aan volle snelheid hun "voorrang van rechts" pakten, hadden mij los in de flank geraakt/had ik los op in gereden als die iets later waren afgekomen.

Inderdaad heel gevaarlijk. Maar ik vind het ook totaal geen logische regel (los van het feit dat de hele voorrang van rechts regel een gedrocht is imho): voorrang van rechts, behalve voor fietsers én als het een doorlopend fietspad is. Gewoon nodeloos ingewikkeld, dat is risico's creëren...

Mijn ergernis gisteren: de manier waarop de wegen rond Haasdonk / Kruibeke aangelegd zijn: chaotische toestanden met hoekjes & kantjes, kruispunten als halve pleintjes aangelegd zonder enige aanduiding van rijstroken, op die 5 kilometer meer dan 1 keer een auto gezien die midden over zo'n pleintje zwalpte zonder precies te beseffen dat ze op het vak van de tegenrichting kwamen of dat er daar een andere straat op uit kwam.

Afgewisseld met parkeervakken van 20 m of langer waar het verkeer uit de ene richting moet stoppen en je min of meer moet gokken of er de komende minuut nog verkeer uit de andere richting zal komen.

En op 50 meter 4 wissels van wegdek, dat kan ook niet de meest kostenefficiënte manier zijn om wegen aan te leggen... /einde van de rant :)

Andere frustratie is dat veel mensen deze regel niet lijken te kennen :

Daarjuist had ik chance dat ik nog ver genoeg verwijderd was van het kruispunt. Maar de twee auto's die aan volle snelheid hun "voorrang van rechts" pakten, hadden mij los in de flank geraakt/had ik los op in gereden als die iets later waren afgekomen.
Het is ook wel een wat vreemde regel. Ik snap niet waarom de regel niet is dat ze bij een doorlopend fietspad de andere straat niet gewoon de voorrangsweg maken.

Nu ik die regel hier zie staan: stel dat je als auto op het fietspad rijdt, dan ben je een "andere weggebruiker die op het fietspad rijdt", ik vraag me af wat er gebeurt als er dan een ongeval is, want je mag er niet rijden, maar omdat je er rijdt heb je volgens die regel wel voorrang :P

Even middagwandeling in Mechelen. Drie keer bijna aangereden door een fietser die op de gsm bezig was.

Het is ook wel een wat vreemde regel. Ik snap niet waarom de regel niet is dat ze bij een doorlopend fietspad de andere straat niet gewoon de voorrangsweg maken.

Nu ik die regel hier zie staan: stel dat je als auto op het fietspad rijdt, dan ben je een "andere weggebruiker die op het fietspad rijdt", ik vraag me af wat er gebeurt als er dan een ongeval is, want je mag er niet rijden, maar omdat je er rijdt heb je volgens die regel wel voorrang :p
Akkoord hoor. Ik vind het ook geen goede regel (maak het dan inderdaad gewoon voorrang voor iedereen in die richting), maar vind wel dat als er een regel is, dat mensen er zich wel aan horen te houden.

Gisteren steentje tegen de voorruit, niks te zien.
Vanmorgen een barst van +15cm

Dadelijk maar weer verzekering bellen en dan garage/Carglass. Tis dat n mens toch tijd op overschot heeft om dit er nog bij te pakken

Tegen de richting in
Parkeren waar het verboden is
Parkeren op het voetpad
4 pinkers op en dan is het allemaal ok
En dat allemaal als de school uit is en er kinderen op het voetpad lopen
Maar ja, ge zou maar eens 20 meter verder moeten stappen met uw lui gat om uw kinders van school te gaan halen. Alles voor eigen gemak en fuck die andere kinderen he.

Laatst bewerkt:
Het Forum Verkeersveiligheid brengt onder meer de overheid, de politie, de verzekeraars en het onderwijs samen. Cathy Berx, gouverneur van Antwerpen, is voorzitter.

Het Forum tracht de minister er van te overtuigen van 30 kilometer per uur de regel te maken in de bebouwde kom. “De redenering moet worden omgedraaid”, zei Berx donderdag. “30 moet de standaard zijn en 50 de te motiveren uitzondering.”

Onderzoek in het buitenland toont aan dat de maatregel de veiligheid drastisch zou verhogen. “Het levert een zeer grote bijdrage aan de daling van het aantal aanrijdingen. Als er dan toch een aanrijding plaatsvindt, daalt de impact”, aldus Berx. “Het doet ook geen afbreuk aan de autonomie van de lokale besturen. Het kan hen meer impulsen geven om te investeren in de weginfrastructuur en zo te zorgen dat een gemotiveerd 50 kilometer per uur mogelijk is.”

“Andere context”

Volgens Annick Lambrecht van Vooruit is het cruciaal dat Vlaanderen de norm oplegt. “Ik weet dat veel lokale besturen goed bezig zijn, maar je zal maar een Jean-Marie Dedecker hebben als burgemeester, die snel rijden de max vindt”, zei ze.

“Ik blijf van oordeel dat de snelheidslimiet in overeenstemming moet zijn met het wegbeeld, met de leesbaarheid van de weg”, reageerde Lydia Peeters. “Een zone 30 begrijp ik in een grootstedelijke context, maar als je in perifere gebieden komt, heb je een andere context. In mijn gemeente liggen er heel wat wegen in de bebouwde kom. Je mag daar borden zetten, maar dat zal door niemand worden gerespecteerd.”

“De minister kan niet geloofwaardig blijven zeggen dat ze iets wil doen aan de verkeersdoden, maar tegen alle experten in niets doen aan de snelheid in de bebouwde kom”, reageerde Stijn Bex van Groen. “Als ze echt veiliger verkeer wil, dan schiet ze in actie en verlaagt ze de maximumsnelheid in de bebouwde kom. Anders neigt haar houding naar schuldig verzuim.”

Het Forum Verkeersveiligheid drong er overigens ook op aan de snelheid op de snelweg te verlagen naar 100 kilometer per uur. “Maar het gros van de ongevallen op de snelweg wordt veroorzaakt door mensen die inrijden op een file”, reageerde Peeters. “Dat is het gevolg van onoplettendheid. We houden het dus op 120.”
Zijn ze nu helemaal zot geworden?

Zijn ze nu helemaal zot geworden?

Ja! Als het aan Groen en Forum Verkeersveiligheid ligt, kunnen we precies beter allemaal te voet gaan (op onze geitenwollen sokken) - dat zal sneller zijn.

Dat 30 in bepaalde drukke delen van de bebouwde kom veiliger is, of 100 op typisch drukke stukken autostrade met veel op- en afritten (bv. ring Brussel, Antwerpen), sta ik achter. Maar domweg elke bebouwde kom en elke autostrade 20 km/u trager maken is gewoon automobilisten pesten.

Zeker omdat er best wat stukken "bebouwde kom" helemaal niet zo bebouwd zijn en volgens goed ingelichte bronnen in een aantal gemeentes uitgebreid zijn op vraag van goed geconnecteerde bewoners die gemakkelijker uit hun oprit wilden komen...

Berx zou zich trouwens beter bezig houden met het verkeersinfarct genaamd Antwerpen eens aan te pakken en de compleet idiote en onveilige wegenaanleg op veel plaatsen in Antwerpen (of het nu in zone 30, 50 of 70 is).

Elke paal van een parkeerverbod moet oranje zijn, het parkeerverbod kan je dus aanvechten. Al de andere zaken blijven naturrlijk wel een overtreding.
Snelle Google :

Technisch correct, maar in dit geval zou perfect geoordeeld kunnen worden dat de bestuurder het niet gemist kon hebben met deze manier van parkeren.

Alsook, in het Brussels gewest is dit niet meer van toepassing.

Wel iets bijgeleerd, thanks.

Geen ergernis maar eerder een bezorgdheid. Vorige week dinsdag zag ik het check engine lichtje afgaan voor een paar seconden. En vandaag nu weer opnieuw. En de voorbije 2-ish weken merk ik soms dat in stilstand (voor de rode lichten enzo) dat de toerenteller wat hoger is dan normaal. Normaal idlet hij rond de 900 toeren, af en toe is het 1500.

Al een afspraak gaan maken bij mijn garagist maar het kan pas ten vroegste 17 mei, nog een dikke 2 weken dat ik zo moet rondrijden zonder te weten hoe ernstig het probleem is...

1 van jullie zin om te liegen en te zeggen dat ik me niet teveel zorgen moet maken? :unsure:

Tis nog wat erger geworden.

Reed terug naar huis van stageplek. Da's een kleine 10 minuten aan 50 km/u voor het grootste deel. Op die 10 minuten is de olietemperatuur naar 110 graden geschoten. Toen ik de motorkap opendeed, zag ik wat rook uitkomen. Wel geen branderige geur, denk niet dat er iets begon te branden. Zal vermoedelijk van de zeer warme olie komen.

Direct garage opnieuw gecontacteerd om te zeggen dat die afspraak eerder gaat moeten, ze denken dat het kan liggen aan de koelvloeistof (voor zover ik weet werd die niet warmer, enkel olietemperatuur viel keihard op).

Ze zeiden dat ik wel naar hen zal kunnen rijden, maar ben er toch niet gerust op... tis een half uur rijden op wegen van 50/70 per uur, met weinig plaatsen om me veilig aan de kant te zetten mocht er toch iets mislopen.

Zit hard te hopen dat het probleem opgelost kan worden en dat het niet te duur gaat zijn maar mijn geluk kennende ga ik voor minstens 1 van deze 2 mijn hoop zien wegvliegen. :angry:

Toch altijd goed dat ik defensief rij. Gisterenavond op smalle binnenbaantjes aan het rijden met veel bochtjes waar je amper ziet of er iets van achter de bocht komt. Je moet sowieso altijd wat opzij voor mekaar want op de baan zelf is het te smal. Een baan die momenteel ook als omleidingsweg dient en waar je maar 30 mag.

Kom ik aan een bocht waar ik niet kan zien wat er vanachter komt. Stilletjes rij ik erdoor en net de bocht voorbij zie ik daar een pipo van de andere kant komen aanvlammen met zijn opgefokte Seat Ibiza die dan redelijk hard in de remmen moest of we stonden kop aan kop. Passeren we mekaar stilletjes en zit er daar zo'n kerel in van 20 jaar of zo in zijn sportstoel, met zijn klak scheef op, die mij met de meest farse blik ooit aanstaart om aan te geven 'wtf komt gij hier doen?'

👏

Tis nog wat erger geworden.

Reed terug naar huis van stageplek. Da's een kleine 10 minuten aan 50 km/u voor het grootste deel. Op die 10 minuten is de olietemperatuur naar 110 graden geschoten. Toen ik de motorkap opendeed, zag ik wat rook uitkomen. Wel geen branderige geur, denk niet dat er iets begon te branden. Zal vermoedelijk van de zeer warme olie komen.

Direct garage opnieuw gecontacteerd om te zeggen dat die afspraak eerder gaat moeten, ze denken dat het kan liggen aan de koelvloeistof (voor zover ik weet werd die niet warmer, enkel olietemperatuur viel keihard op).

Ze zeiden dat ik wel naar hen zal kunnen rijden, maar ben er toch niet gerust op... tis een half uur rijden op wegen van 50/70 per uur, met weinig plaatsen om me veilig aan de kant te zetten mocht er toch iets mislopen.

Zit hard te hopen dat het probleem opgelost kan worden en dat het niet te duur gaat zijn maar mijn geluk kennende ga ik voor minstens 1 van deze 2 mijn hoop zien wegvliegen. :angry:
Waar ziet gij uw olietemperatuur dan? Want eigenlijk is 110°C voor olie nog geen zo'n groot probleem. tis aan de warme kant, dat wel.

Zo duur was mijn Subaru Impreza niet hoor. Die temperatuur zit gewoon in het midden, bovenaan.

Terug
Bovenaan