De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Maar de kwaliteit van een uurtje op de rollen maakt het voor mij een must.
wacht maar tot januari en februari. Zijn de maanden dat ik zo goed als niet buiten kan fietsen door het weer.
Zwiften is eerder een aanvulling, met af en toe een vervanging omdat ik echt geen zin heb om door de regen te gaan.
Ik sluit hier dus bij aan... Tot december kan je nog op je tanden bijten. Januari wordt nog vervelender, en tegen februari ben je die regen/wind/kou gewoon moe.

Maar voor mij is het dus voornamelijk een aanvulling omdat Zwift het mogelijk maakt s'avonds nog een uurtje ofzo te sporten. Een toertje lopen kan je doen... Maar om in de winter stelselmatig om 19u nog te vertrekken met de fiets, dan heb je karakter nodig.

Zwiften is eerder een aanvulling, met af en toe een vervanging omdat ik echt geen zin heb om door de regen te gaan.
Ik sluit hier dus bij aan... Tot december kan je nog op je tanden bijten. Januari wordt nog vervelender, en tegen februari ben je die regen/wind/kou gewoon moe.

Maar voor mij is het dus voornamelijk een aanvulling omdat Zwift het mogelijk maakt s'avonds nog een uurtje ofzo te sporten. Een toertje lopen kan je doen... Maar om in de winter stelselmatig om 19u nog te vertrekken met de fiets, dan heb je karakter nodig.
En dan heb je vooral goede verlichting en veel chanse nodig dat je niet wordt aangereden. Wordt hier amper vermeld maar op van die donkere winterse dagen is het ook vooral nog eens 100% veilig

In de winter van '22 heb ik 's avonds na het werk aardig wat buiten gefietst. Ik nam dan de gravelbike zodat ik wat meer weg was van het verkeer, ik moet zeggen dat ik het qua verkeer nooit als gevaarlijker heb ervaren. In het donker rijden heeft wel iets, op een decemberavond om 21u is het écht wel rustig op de baan.

Het "probleem" van in het donker te rijden is dat het vooral bij puur fietsen blijft, blokjes doen aan 35 a 40 per uur en het wordt wel gevaarlijk. Je kan dat dan wel langs een waterweg proberen maar wat er allemaal plots voor je wiel kan schieten. Katten, een egel, een haas, een vos. Of plots een wandelaar die het een goed idee vond om volledig in het zwart gekleed een wandelingetje te doen.

Met dat we tijdens de week niet aan fietsen komen hebben we uiteindelijk toch beslist om de Zwift bike te bestellen.
Zie het ook niet zitten de fiets naar binnen/boven te brengen via een smalle trap met mogelijks kans op schade op de muren :p .
Ben benieuwd.
Waar woon jij nu? Dat huis in Westende gekocht?

Is meer ter vervanging van het lopen af en toe maar, mij onlangs een Kickr core besteld en vandaag voor de eerste keer mee kunnen rijden via Zwift.

Die eerste intro workout gedaan. De zwaarte van de workout was niet hoe stevig de wattages waren, maar hoe hoog die cadans moest zijn om aan de wattages te geraken. Zweten niet normaal.
Nadien nog even een half uurtje gefietst en toen werd het duidelijk dat er nog geen ftp berekend was en was het veel relaxer rijden om wat meer wattages te kunnen trappen. Of het goede waardes waren geen idee.

Snap er nog niets alles van maar feitelijk wel tof diene Zwift. Morgen nog een ronde!

Is meer ter vervanging van het lopen af en toe maar, mij onlangs een Kickr core besteld en vandaag voor de eerste keer mee kunnen rijden via Zwift.

Die eerste intro workout gedaan. De zwaarte van de workout was niet hoe stevig de wattages waren, maar hoe hoog die cadans moest zijn om aan de wattages te geraken. Zweten niet normaal.
Nadien nog even een half uurtje gefietst en toen werd het duidelijk dat er nog geen ftp berekend was en was het veel relaxer rijden om wat meer wattages te kunnen trappen. Of het goede waardes waren geen idee.

Snap er nog niets alles van maar feitelijk wel tof diene Zwift. Morgen nog een ronde!
Zeker een ventilator voorzien!

Allez, DPD heeft het weer eens geflikt.
Zwift bike bij 3 'buren' verder geleverd zonder neerzet toestemming of wat dan ook. Die dozen hebben daar 3 dagen in de regen gestaan 😐.

maar hoe hoog die cadans moest zijn om aan de wattages te geraken. Zweten niet normaal.
ERG mode aan, en de wattage/weerstand wordt toch automatisch aangepast ongeacht cadans?
En zoals Icorz zegt: zeker een ventilator gebruiken. Dit was mijn grote fout de eerste keer op zwift enkele jaren geleden... Random in Watopia fietsen zonder ventilator en yogamatje op de grond in onze warme living. En dan beginnen klimmen zonder te weten hoelang. Nadien bleek het alpe du zwift :wallbash: Gevolg? en mooi plasje op de grond, wat leuk onthaald werd door het vrouwtje (not)

Iemand hier ervaring met een rockerplate voor een wahoo kickr core?
Ik zie veel dingen verschijnen met tennisballen er onder. Is dat wat duurzaam?

Hier de afweging aan het maken tussen opnieuw trainerroad (voor een paar maanden) of in te tekenen op join (jaarabonnement 68 EUR in promo op dit moment). Iemand daar de switch van TR naar join goed bevallen is?

Hier de afweging aan het maken tussen opnieuw trainerroad (voor een paar maanden) of in te tekenen op join (jaarabonnement 68 EUR in promo op dit moment). Iemand daar de switch van TR naar join goed bevallen is?

Over de switch kan ik weinig zeggen.

Ik kan u wel zeggen dat ik al een hele poos tevreden gebruiker ben van join. Heeft mij al naar een hoger niveau gebracht dan ik ooit durfde te wensen, en ik heb voel dat er nog veel inzit.
Het is zeker niet perfect, maar wel echt elke stuiver waard in mijn ogen. En er wordt constant aan verbetering gewerkt, als ik kijk tussen 2j geleden en nu is er al heel wat bijgekomen en verbeterd.

Ik weet niet hoe het zit met Trainerroad, maar ik vind het wel handig dat ik bij Join kan zeggen: vroeger klaar met werken vandaag, uurtje extra tijd, stel me effe een training voor. Daarboven gaat hij dan ook nog eens de komende training (die dus al ingepland was) aanpassen.

Ik gebruik het nog maar een maand(?) dus kan er nog niet zo veel van zeggen, maar ik heb tot nu toe wel het gevoel dat het een tool is waar ik mee wil werken.

ERG mode aan, en de wattage/weerstand wordt toch automatisch aangepast ongeacht cadans?
En zoals Icorz zegt: zeker een ventilator gebruiken. Dit was mijn grote fout de eerste keer op zwift enkele jaren geleden... Random in Watopia fietsen zonder ventilator en yogamatje op de grond in onze warme living. En dan beginnen klimmen zonder te weten hoelang. Nadien bleek het alpe du zwift :wallbash: Gevolg? en mooi plasje op de grond, wat leuk onthaald werd door het vrouwtje (not)
Nog eens een workout gedaan en euhm...na vandaag snap ik wat die ERG mode doet 😅
Blijkbaar hielp ik het wat om zeep door als een zot te trappen en die cadans dan eigenlijk niet mooi gelijk te houden.

Het zitvlak moet wel nog wat harder worden precies, best gevoelig.

Binnenkort eens een ftp doen als ik het wat gewoon ben.

Hier onlangs ook met zwift gestart.
Paar keer Watopia liggen verkennen, alsook makuri islands, france en london.

Voorlopig wel leuk.
Doet goed om toch wat te bewegen terwijl het buiten echt schijtweer is.

Zijn er specifieke tips en tricks voor zwift om rekening mee te houden?

Nog eens een workout gedaan en euhm...na vandaag snap ik wat die ERG mode doet 😅
Blijkbaar hielp ik het wat om zeep door als een zot te trappen en die cadans dan eigenlijk niet mooi gelijk te houden.

Het zitvlak moet wel nog wat harder worden precies, best gevoelig.

Als je ERG modus doet moet je toch uw FTP kennen?

Mijn 25km gratis zwift deze maand vandaag gebruikt. Conditie is echt nihil op dit moment

Als je ERG mode gebruikt kan je best je cadans een beetje laten zakken voor de blok start, de weerstand laten opbouwen en wanneer je deze voelt trap je door richting je normale cadans. De weerstand komt ook niet de milliseconde dat de blok begint maar net iets later, als je vaak in ERG rijdt kan je dat moment perfect aangrijpen. Dit is vooral handig bij zware blokken van bv 200 naar 500w.

Je kan ook best in een wat kleinere versnelling ERG mode gebruiken, als je vliegwiel trager draait gaat de omslag net iets vlotter. (ook wel verschillend naargelang het type trainer)

Als je ERG mode gebruikt kan je best je cadans een beetje laten zakken voor de blok start, de weerstand laten opbouwen en wanneer je deze voelt trap je door richting je normale cadans. De weerstand komt ook niet de milliseconde dat de blok begint maar net iets later, als je vaak in ERG rijdt kan je dat moment perfect aangrijpen. Dit is vooral handig bij zware blokken van bv 200 naar 500w.

Je kan ook best in een wat kleinere versnelling ERG mode gebruiken, als je vliegwiel trager draait gaat de omslag net iets vlotter. (ook wel verschillend naargelang het type trainer)
Goed om te weten. Thx!

Als je ERG modus doet moet je toch uw FTP kennen?
Na 2 trainingen heeft die men ftp op 200 gezet.
Mag wel wat hoger maar is momenteel goed genoeg om er wat in te komen. Geen haast bij.

Ik zeg altijd: kom eerst een 2-tal weken zwift gewoon vooraleer een ftp test te doen. Je moet er altijd een beetje inkomen… het is toch anders fietsen dan buiten, doordat je uw benen niet echt kan stilhouden. En een ramptest is wel een aanrader als je echt geen idee hebt wat uw ftp is.

Terug
Bovenaan