De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

mijn ramp test overschat ftp enorm. Ik kan dat nog geen 10min vasthouden.
dat is ook wel bizar hé...

mijn laatste ramp test gaf mij 289w (op 77kg). Dat wil zeggen dat ik
1 min: 380w
1 min: 360w
1 min: 340w
1 min: 320w
1 min: 300w

Dus al dik 5 min ruim boven de 289w heb gereden nadat ik al de voorgaande intervals heb gereden.
Als je dan (in mijn geval) geen 10 min 289w kan rijden is er toch wel iets heel vreemds aan de hand hoor :)

Extract van de Ramp-test die 289ftp opleverde
292w gemiddeld over 10 min, 304NP (dus @gilly, dit zou je makkelijk 10 min moeten volhouden)
1763411607451.png

Intervals.icu berekende mijn FTP na die ramptest op 276 (doordat ik 5 min aan 342 gemiddeld heb gereden daarin).
Dat heb ik dan ook als basis genomen in Join en Zwift.

De week ervoor kreeg ik de inschatting van intervals.icu dat het op 268w lag doordat ik 13 min aan 291w heb gereden (geen test, de finale van een group ride, dus niet 100pct vol voor FTP).

Laatst bewerkt:
dat is ook wel bizar hé...

mijn laatste ramp test gaf mij 289w (op 77kg). Dat wil zeggen dat ik
1 min: 380w
1 min: 360w
1 min: 340w
1 min: 320w
1 min: 300w

Dus al dik 5 min ruim boven de 289w heb gereden nadat ik al de voorgaande intervals heb gereden.
Als je dan (in mijn geval) geen 10 min 289w kan rijden is er toch wel iets heel vreemds aan de hand hoor :)

Extract van de Ramp-test die 289ftp opleverde
292w gemiddeld over 10 min, 304NP (dus @gilly, dit zou je makkelijk 10 min moeten volhouden)
Bekijk bijlage 45801

Intervals.icu berekende mijn FTP na die ramptest op 276 (doordat ik 5 min aan 342 gemiddeld heb gereden daarin).
Dat heb ik dan ook als basis genomen in Join en Zwift.

De week ervoor kreeg ik de inschatting van intervals.icu dat het op 268w lag doordat ik 13 min aan 291w heb gereden (geen test, de finale van een group ride, dus niet 100pct vol voor FTP).
Hmm, ja inderdaad. Maar ik ben vorige maand twee weken in Mallorca geweest en heb daar een FTP-test bergop gedaan. Voor 20 minuten geraakte ik niet boven de 295 W.
De dag erna probeerde ik een 5-minuten effort, en daarop gaf mijn meter ineens een eFTP van 307 W.

Maar dat vermogen kan ik echt niet lang duwen.
Bij mij lijkt die eFTP dus nogal skewed. Ik ben vroeger altijd een sprinter/voetballer geweest, misschien dat dit ermee te maken heeft?

oZh1W2m.png

A3bLyqd.png

Al die algoritmes geven natuurlijk altijd een inschatting op de data die ze hebben en hoe ze ingesteld zijn.
Iemand die bv vrij anaeroob is gaat zijn FTP vooral overschat zien terwijl dat voor iemand heel aeroob eerder wat onderschat gaat worden.
De enige juiste manier voor je FTP helemaal juist te bepalen is een uur all out rijden uiteraard.

De enige juiste manier voor je FTP helemaal juist te bepalen is een uur all out rijden uiteraard.
Ja, maar dan is pacing nog steeds een groot issue. Als je leest dat de gemiddelde pro, die toch verdomd goed weet hoe hij moet pacen, meestal maar 40 min lang zijn FTP kan aanhouden...

Je zou wel uw veronderstelde FTP (hetgeen waarvan je echt denkt dat je het kan houden) op ERG mode kunnen instellen en met frisse benen en juiste fuel proberen om dat een uur vol te houden. Lukt het niet, verlagen en later opnieuw proberen.

Serieuze fysiologische impact wel :D

Ja, maar dan is pacing nog steeds een groot issue. Als je leest dat de gemiddelde pro, die toch verdomd goed weet hoe hij moet pacen, meestal maar 40 min lang zijn FTP kan aanhouden...

Je zou wel uw veronderstelde FTP (hetgeen waarvan je echt denkt dat je het kan houden) op ERG mode kunnen instellen en met frisse benen en juiste fuel proberen om dat een uur vol te houden. Lukt het niet, verlagen en later opnieuw proberen.

Pacing, gevoel van de dag, mentaal, indoor/outdoor,... Allee heel veel factoren die je FTP kunnen beïnvloeden.
Als een prof zijn FTP maar 40 min kan aanhouden staat zijn FTP dan wel juist? ;-)

De manier die jij voorstelt (op ERG mode) zou alvast een serieuze belasting zijn omdat je dan 0 recuperatie momenten hebt.
Terwijl je bij een outdoor test of zelfs een indoor test je dit wel hebt.
Uiteindelijk wil je je FTP ook gebruiken voor je zone's te zetten outdoor dus ga je die situatie het beste nastreven lijkt me dan.

Het idee dat ftp ook weergeeft hoeveel watt je op een uur kan duwen is foutief. Komt eerder overeen met 35-40min indien bijzonder goed uitgerust
Vorig jaar uit een 20 minuten test kwam een ftp van 303 watt voor mij. Week later meegedaan met een trio op de triatlon in Brugge. Daar op 1h4 minuten 284 watt geduwd (was wel in 35 graden) en mezelf niet volledig naar de kloten gereden gezien week later andere wedstrijd. Laat ons zeggen in ideale omstandigheden dat ik 290 haal. Is nog steeds 13 watt minder dan zogezegde ftp

FTP is vooral belangrijk om te weten hoe uw zones liggen. En laat ons eerlijk om een beetje te flexen.
En dienen dus vooral om op te trainen en om een inschatting te maken hoe hard je kan rijden in een wedstrijd.
Maar heel zelden ga je een effort van 45m-1u doen, dus je zal dat ook nooit moeten doen.
Vaker zal je een beetje onder uw FTP rijden gedurende een hele tijd, en bursten voor kortere tijd boven FTP.

Het is dus veel belangrijker dat je 5m boven uw FTP kan rijden en daarna terug kan rijden in de tempozone zonder erdoor te zakken.
Veel belangrijker is wat je kan na 3u rijden, hoeveel watt kan je dan nog trappen.

Zijn er nog interessantere (black friday) koopjes te doen dan deze?
Ik zoek een nieuwe trainer in de categorie van de kickr core en kwam deze tegen.

Eventueel koop ik de zwift click en cog nog apart erbij dan komt het nog goedkoper uit dan de versie inclusief click en cog

Laatst bewerkt:
Zijn er nog interessantere (black friday) koopjes te doen dan deze?
Ik zoek een nieuwe trainer in de categorie van de kickr core en kwam deze tegen.

Eventueel koop ik de zwift click en cog nog apart erbij dan komt het nog goedkoper uit dan de versie inclusief click en cog

€379 met code BF-20.

Net nog eens The Grade opgereden (als deel van Zwift Camp: Build), en dat bevestigde toch wel de vorm van de laatste weken / maanden. 12’35” en 335W gemiddeld (en had ik de voorafgaande sprint laten passeren zat er mss wel iets meer in, maar when I see green, I go mean 😎).

FTP van 293 naar 295 (voor 72kg).

Volgende rit in het programme is Alpe du Zwift, daar kijk ik niet naar uit…

Net nog eens The Grade opgereden (als deel van Zwift Camp: Build), en dat bevestigde toch wel de vorm van de laatste weken / maanden. 12’35” en 335W gemiddeld (en had ik de voorafgaande sprint laten passeren zat er mss wel iets meer in, maar when I see green, I go mean 😎).

FTP van 293 naar 295 (voor 72kg).

Volgende rit in het programme is Alpe du Zwift, daar kijk ik niet naar uit…
Van wanneer is die 293 dan? Toch ook recent gewoon?

Succes op de Alpe. Toch altijd een mentaal gevecht. Ik zou hem binnenkort ook nog eens moeten rijden.

Ik zou ook nog eens mijn PR op de Alpe willen aanvallen, maar ik heb tot op heden heb ik mijn niveau van vorige winter nog niet gehaald.

Ik moet minstens 300w kunnen halen om me nog eens te wagen aan de Alpe, en die signalen heb ik nog niet gekregen. Nog 2 weken zrl, dan een weekje rusten en dan rapha500. Wie weet met supercompensatie begin 2026... Moet ik wel de kerstkilo's vlot verteren 😄

Hier ook een Kickr Core met Cog and Click aangeschaft, kwestie van geen excuses meer te hebben mbt het weer :tongue:
Op zich wel een makkelijke installatie, enkel de hartslag/Garmin horloge linken aan de Zwift app wil momenteel niet lukken.
Apps zijn allemaal gelinkt en de horloge zend ook uit tijdens activiteiten. Tips zijn dus welkom waar dit kan aan liggen!

Hier ook een Kickr Core met Cog and Click aangeschaft, kwestie van geen excuses meer te hebben mbt het weer :tongue:
Op zich wel een makkelijke installatie, enkel de hartslag/Garmin horloge linken aan de Zwift app wil momenteel niet lukken.
Apps zijn allemaal gelinkt en de horloge zend ook uit tijdens activiteiten. Tips zijn dus welkom waar dit kan aan liggen!
Dat zou zowel via ant+ als bluetooth moeten werken, maar wrist-HR is dramatisch op de fiets.

Ik zou een goedkope (Magene oid) hr-band kopen.

Of de Tickr. Waanzinnige value for money (van horen zeggen)

De Kickr Core 2? Daar kan je je HR meter ook aan de Kickr koppelen die de info dan doorgeeft aan de pc/tablet/telefoon, werkt bij mij zeer vlot.

Of de Tickr. Waanzinnige value for money (van horen zeggen)

Elk halfjaar een nieuwe binnen garantie ontvangen, beter wordt het toch niet?
Steeds een verse band rond uw bast nog voor hij de kans krijgt om te beginnen stinken!

Hartslag is overrated. Zeker indoor kan je daar nog minder mee doen.
Ik draag het puur nog om de cardiac drift te onderschrijven.

Toevallig gezien dat het vandaag mijn 10e Zwift verjaardag was 🥳😄. Een goeie 51000km en 2882 pizza slices later... Wie had dat toen gedacht.

Terug
Bovenaan