De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Maar je geeft toch in je atletisch profiel al aan dat je maar x aantal uur wil trainen?
Als je daar zegt dat je 4-6u wil trainen dan mag je nog 40u beschikbaarheid ingeven... dan hoort de app wel gewoon max 6u in te plannen, anders werkt de app niet goed, klaar. Dat is een basis EN functie...

Men kan de app wel melding laten geven genre: "als je het ziet zitten van meer uren te trainen kan je je atletisch profiel wijzigen".
De app doet dat ook gewoon hoor.

Ik zit nu even op het FTP build schema en ik krijg nooit workouts van meer dan 3u bijvoorbeeld. Logisch aangezien het doel van het schema niet het verhogen van de endurance is maar het verhogen van het FTP.

Er zit wel veel meer achter het schema dan enkel maar het profiel. Zo is ook uw FTP en is level van belang om te bepalen wat je voorgeschoteld krijgt.
Het heeft geen zin om iemand met een level van 10 heel zwaar te gaan belasten.
Dat je uw atletisch profiel moet verhogen als je nog meer wilt verbeten staat ook duidelijk aangeven.

De tijd dat opbouwen begon met alleen maar rustig wat rondtuffen aan hartslag 130 is wel voorbij. Een keer of 3 per week wat intensiteit vind ik niet verkeerd.

10 a 12 u per week vind ik wel veel als je spreekt over het laagste profiel. Trek dat door op jaarbasis en je rijdt 15.000km per jaar he.

Wat Intensiteit volg ik, maar om de 5 dagen Vo2 max samen met de rest vind ik best veel.
En maar iedere 6e week rust is toch lang?

~12k km op een jaar klopt.
+-maand pauze in zowel de zomer als winter.
Laagste profiel gekozen omdatk stilgelegen heb en rustig wou opbouwen.
Kan het altijd hoger zetten, al zal het eerder intensiteit verminderen zijn door sommige ritten door zone 2 te vervangen.

Ik doe elke week 2x Vo2 max, sprints, 30/15's of hoe je het allemaal wil noemen. Sowieso blokken een stukje boven FTP. En naargelang hoeveel jus ik in de benen heb soms nog een race wat dan neerkomt op een soort van sweetspot met enkele 1 a 2' efforts om het peloton te kunnen volgen.

In de winter draai ik vaak maar +/- 8u. De tijd dat ik graag lange ritten deed op Zwift is al even gepasseerd, en een geweldige fan van de kou ben ik ook niet :shy:. Maar ik heb niet het gevoel dat ik daar veel slechter van geworden ben. Ik vind dat ik net met meer goesting en grinta mijn zware trainingen afwerk terwijl ik me vroeger meer op mijn rollen sleurde om toch maar wat uren te maken.

Iedere 6e week rust is wel vrij laat ja. Wat bedoel je juist met een maand pauze? Eens 2 weken de riem er af moet uiteraard kunnen maar 2x een maand is wel lang hé. 1/6e van u jaar wordt zo pauze.

Wat bedoel je juist met een maand pauze? Eens 2 weken de riem er af moet uiteraard kunnen maar 2x een maand is wel lang hé. 1/6e van u jaar wordt zo pauze.
'Verbod' van op de fiets te zitten als we 's zomers aan zee of op reis zijn. Zwem en wandel dan wel dus echt stilliggen is het niet.
En in de winter een 2 weken rust in november en dan nog is een hoop dagen rond deze periode, 'k fiets al genoeg dus ga het niet pushen met de madam.

Denk dat'k gewoon een 4-7 dagen ga afblokken als ik te moe ben in week 4-5, volume halveren, en zien hoe join erop reageert.
Hopelijk snapt de AI dat het een rustweek was en plant het er niet nog één 2 weken later.
T'is en blijft een AI app voor nog geen 2€/week en geen echte coach, wil het wel een kans geven en zien hoe het jaar verloopt.

Maar je geeft toch in je atletisch profiel al aan dat je maar x aantal uur wil trainen?
Als je daar zegt dat je 4-6u wil trainen dan mag je nog 40u beschikbaarheid ingeven... dan hoort de app wel gewoon max 6u in te plannen, anders werkt de app niet goed, klaar. Dat is een basis EN functie...

Men kan de app wel melding laten geven genre: "als je het ziet zitten van meer uren te trainen kan je je atletisch profiel wijzigen".
Ik weet het zelf ook niet meer zo goed meer. Al even geleden.

Mijn probleem was vooral hoe weinig ik moest trainen ten opzichte van wat ik had ingegeven.

Dus ben wat verbaasd dat dit nu bij jullie omgekeerd is.

Edit: https://www.beyondgaming.be/threads/de-grote-smarttrainer-thread-oa-zwift-tacx-etc.9592/post-1203529

Dat waren mijn eigen ervaringen.
Ik heb toen athletic niveau van amateur naar iets hoger gezet.

Als je daar wat mijn posts later leest zie je ook dat ik het soms maar heel raar vond wat Join zei.

Maar mijn eindverslag is hier te lezen: https://www.beyondgaming.be/threads/de-grote-smarttrainer-thread-oa-zwift-tacx-etc.9592/post-1296047

Ik denk gewoon wat spelen meg de uren en uw athletisch niveau.
Wel raar dat mijn probleem vooral was hoe weinig ik moest fietsen, en hoe langzaam.

Laatst bewerkt:
'Verbod' van op de fiets te zitten als we 's zomers aan zee of op reis zijn. Zwem en wandel dan wel dus echt stilliggen is het niet.
En in de winter een 2 weken rust in november en dan nog is een hoop dagen rond deze periode, 'k fiets al genoeg dus ga het niet pushen met de madam.

Denk dat'k gewoon een 4-7 dagen ga afblokken als ik te moe ben in week 4-5, volume halveren, en zien hoe join erop reageert.
Hopelijk snapt de AI dat het een rustweek was en plant het er niet nog één 2 weken later.
T'is en blijft een AI app voor nog geen 2€/week en geen echte coach, wil het wel een kans geven en zien hoe het jaar verloopt.

Bij mij is het vaak week 4 of 5 dat ik rust pak. Ik volg geen schema maar hou mijn wekelijkse TSS wel goed in het oog. Te lang doorrijden is echt wel nefast voor de kwaliteit van je trainingen, en van mijn goesting.

Ik heb heel wat jaren gehad dat juli mijn maand was met de minste kilometers. Vanaf april begint het goede weer en bouw je op, tegen juni begon het minder te draaien en in juli zat ik op mijn knieën. Als ik de laatste jaren iets geleerd heb is dan is het wel om meer rust te nemen.

Wanneer je niet wil of kan fietsen dan zet je gewoon uw beschikbaarheid op 0. Hij zal u dan de melding geven dat je daarmee niet kan verbeteren maar goed dat weet je zelf ook wel.
Hij zal dit dan ook zien als periode van minder belasting ja. Maar het is overigens niet omdat hij niet expliciet “herstel week” zet dat hij daarom niet weken inplant met minder intensiteit.

Als je echt langer dan een week off neemt dan zet je uw schema best wel op pauze.

Maar ik stel mij vragen waarom je nu er al vanuit gaat dat je tijdens uw schema te moe zou zijn voor uw trainingen te doen.
Staat uw doel dan niet te hoog? Een beetje vermoeidheid stapelen is ook niet zo erg trouwens.
Daarmee omgaan en daarin verbeteren is ook een onderdeel van trainen.

Ik snap het probleem precies niet :unsure:

Je wilt trainen naar doel X. Je hebt op dit moment niveau Y.

Join helpt op basis van de beschikbaarheid die je opgeeft om te werken naar doel X en liefst om ook niveau Y+n te bereiken.
Het is pas vanaf het moment dat uw beschikbaarheid zodanig groot wordt dat de trainingsload te groot zou worden (voor uw huidige niveau en de groei naar een beter niveau) dat hij niet meer gaat inplannen, anders plant hij maximaal in.

Als je elke week op dezelfde dagen kan/wil trainen geef je die 1x in onder je beschikbaarheid, verandert dat wekelijks is dat ook vrij logisch dat je dat wekelijks aanpast. Is toch weinig micromanagen of onderhoud aan :unsure:

Als je heel gestructureerde weken hebt misschien niet. Maar als je met wat berandering zit, moet je voortdurend je beschikbaarheid wijzigen.

Klinkt als veel gedoe.

Het probleem is. Ik geef als atletisch niveau recreational op want ik begin pas met fietstrainingen. Ik zeg dat ik elke dag 2 uur beschikbaar ben. De app stelt een programma op voor 14 weken.

Ik verwacht dus dat die app gespreid over 14 weken langzaam opbouwt zodat ik op week 14 het beoogde resultaat haal. In plaats daarvan plant de app steevast trainingen van 2 uur in zodat ik op week 7 al dik over het beoogde resultaat zit. De trainingen zelf zijn gevarieerd, daar geen klagen van. Maar de tijdsduur is dat niet. Ipv eens een training van een uurtje voor te schotelen, of een half uur bvb all in te gaan zorgt ie ervoor dat ik het na week 8 kotsbeu ben van telkens 2 uur op die fiets te zitten waarbij enkel het centrale deel van die 2u interval is.

Ja, ik kan zelf mijn beschikbaarheid verkorten maar dat voelt als cheaten. Ik verwacht van een trainer dat deze bepaald hoe lang ik fiets op welke dag binnen mijn beschikbaarheid (en daar dan in varieert) Niet dat ik mijn schema ga bepalen om op die manier te variëren. Dat is toch iets anders.

Anyway, t zal wel aan mij liggen :)

Het probleem is. Ik geef als atletisch niveau recreational op want ik begin pas met fietstrainingen. Ik zeg dat ik elke dag 2 uur beschikbaar ben. De app stelt een programma op voor 14 weken.

Ik verwacht dus dat die app gespreid over 14 weken langzaam opbouwt zodat ik op week 14 het beoogde resultaat haal. In plaats daarvan plant de app steevast trainingen van 2 uur in zodat ik op week 7 al dik over het beoogde resultaat zit. De trainingen zelf zijn gevarieerd, daar geen klagen van. Maar de tijdsduur is dat niet. Ipv eens een training van een uurtje voor te schotelen, of een half uur bvb all in te gaan zorgt ie ervoor dat ik het na week 8 kotsbeu ben van telkens 2 uur op die fiets te zitten waarbij enkel het centrale deel van die 2u interval is.

Ja, ik kan zelf mijn beschikbaarheid verkorten maar dat voelt als cheaten. Ik verwacht van een trainer dat deze bepaald hoe lang ik fiets op welke dag binnen mijn beschikbaarheid (en daar dan in varieert) Niet dat ik mijn schema ga bepalen om op die manier te variëren. Dat is toch iets anders.

Dit stukje had ik gemist en dat verandert voor mij de zaak wel een groot stuk want ik kan me inderdaad inbeelden als beginner dat je daar meer begeleiding in verwacht van de app, zeker zodat je niet na een week of twee al met overbelasting zit.

Enige tip die ik je daar kan geven is om gradueel op te bouwen en daar zelf wat op in te spelen.
In het algemeen zeggen ze (voor redelijk wat sporten) om wekelijks uw volume met 10% te verhogen, dat zou ik ook als leidraad nemen in de beschikbaarheid naar Join toe.

Ik denk dat deze app niets voor jou is of je hebt het verkeerde programma gekozen. Jij geeft bij de start wat parameters in zodat de app min of meer weet wat je kan en verwacht dat de app je een programma voorschotelt dat je FTP verhoogt. Blijkbaar is je performance beter dan wat je ingegeven hebt of ga je er sneller op vooruit dan verwacht.

Jij verwacht dat de app het initiële doel behoudt en je dus minder uren voorschotelt, maar dat is niet het idee van 'FTP Builder'. Kies dan eerder 'Winter Plan' of iets dergelijks.

Ik denk dat deze app niets voor jou is of je hebt het verkeerde programma gekozen. Jij geeft bij de start wat parameters in zodat de app min of meer weet wat je kan en verwacht dat de app je een programma voorschotelt dat je FTP verhoogt. Blijkbaar is je performance beter dan wat je ingegeven hebt of ga je er sneller op vooruit dan verwacht.

Jij verwacht dat de app het initiële doel behoudt en je dus minder uren voorschotelt, maar dat is niet het idee van 'FTP Builder'. Kies dan eerder 'Winter Plan' of iets dergelijks.
Ik snap zijn punt wel en dat zit gewoon niet in Join. Hij zoekt een start to run voor fietsen, maar dat is niet Join. Join gaat ervaring dat je de belasting aankan als je als amateur 6-8u per week opgeeft.

In plaats daarvan plant de app steevast trainingen van 2 uur in zodat ik op week 7 al dik over het beoogde resultaat zit.
Wat is dan het beoogde resultaat?
Want uiteindelijk is dat bij join om zo goed mogelijk te worden. Die voortgang bar is uiteindelijk maar een weergave van wat het schema dacht dat je kon bereiken.
De trainingen zelf zijn gevarieerd, daar geen klagen van. Maar de tijdsduur is dat niet. Ipv eens een training van een uurtje voor te schotelen, of een half uur bvb all in te gaan zorgt ie ervoor dat ik het na week 8 kotsbeu ben van telkens 2 uur op die fiets te zitten waarbij enkel het centrale deel van die 2u interval is.

Als jij 3u of meer beschikbaarheid geeft zal jij u ook wel 2,5u of 3u laten rijden hoor :P
Realiteit is gewoon dat hij gaat proberen om uw tijd zo optimaal mogelijk te benutten. En ja veel zone 2 training hoort nu eenmaal bij beter worden.
Daarom dat elke training ook start met Z2 en eindigt met Z2, om op het einde van de week die time in zone te hebben. Op een uurtje doe je gewoon bitter weinig, dat is eens goed voor af en toe maar daarvan ga je echt niet beter worden.

JOIN is ook geen AI die rekening houdt met uw gemoedstoestand. Als jij aanvoelt dat het niet goed gaat en je liever niet of korter traint dan kan dat gewoon. Daarvoor zijn die opties er ook om de beschikbaarheid te verkorten, of een ziekte aan te geven.
Dat is niet cheaten dat is net het doel van JOIN, geen statisch trainingsschema maar adaptief aan jouw noden en wensen.
Maar goed het is dan ook wel aan JOIN om u te wijzen op de consequenties, minder vooruitgang of geen zelfs, maar goed het blijft nog altijd uw beslissing en het schema past zich gewoon aan.

Stel dan gewoon in op welke dagen, je wel wil rijden, en het aantal uur?

Dan ga je gewoon minder snel beter worden.

Hij gaat trouwens als je dat te laag instelt ook komen zeggen: met dit aantal uur gaat het niet lukken

Ik denk dat ik dinsdag woensdag en donderdag 1u15 gaf of 1u (allemaal 1u ging niet want dan kwam hij klagen). Zaterdag 3 uur ofzo en zondag 5 uur ofzo.

Andere dagen 0u.

Ik stelde het eigenlijk in zodat het net niet kwam klagen.

En die weekend ritten deed ik gewoon buiten hé. Met MTB of gravel. Gewoon op gevoel. Zo lang rijden en het moet licht zijn, of zwaar...

Volgens mij gaat een echte coach gewoon hetzelfde doen hoor?
"En hoeveel tijd heb je?"
"Ik kan alle dagen 2 uur"
"Pooh. Maar dan kan je veel sneller beter worden" Hier een schema dat je tijd optimaal benut.

Dan ga je ook moeten aangeven. Ok ik bedoelde eigenlijk dat het niet uit maakt welke dagen. Maar dit gaat er wel over.

Dat programma kan toch onmogelijk weten wat je wilt? Als ze het zo programmeren gelijk gij het wilt gaat iemand anders zeggen: "Waarom benut dat mijn opgegeven tijd niet? Dan zou ik toch veel sneller dat niveau halen?".

Geef gewoon in welke dagen je wilt. En hoe lang maximaal.

Laatst bewerkt:
Realiteit is gewoon dat hij gaat proberen om uw tijd zo optimaal mogelijk te benutten. En ja veel zone 2 training hoort nu eenmaal bij beter worden.
Daarom dat elke training ook start met Z2 en eindigt met Z2, om op het einde van de week die time in zone te hebben
Een half uur Z2 na je intervals is allesbehalve optimaal. Het duurt na een set intervals tot 30 minuten vooraleer je lichaam weer in voldoende rust is om op een optimale wijze over te gaan tot het aanmaken van mitochondriën, wat uiteindelijk toch de bedoeling is van de Z2 training.

Optimaal zou zijn om te starten met 1u Z2 en dan 1u intervals.

Terug
Bovenaan