De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Ik doe toch ook altijd een schep isotone poeder in mijn drinkbus. Op de rollen of buiten dat maakt voor mij niet uit.
Voor een training of rit langer dan 1u30 neem ik ook een reepje of 2 mee naargelang de duur van de rit.
Ik vraag me af waarom je geen elektrolyten zou drinken maar puur water?

Weer iets bijgeleerd. Vanaf morgen een schepje poeder in de bus wanneer een training 1,5u of langer duurt.

Hoe zit het met eten na de inspanning? Op de rollen is toch vaak 's avonds laat en nu eet ik een potje griekse yoghurt met een banaan na het sporten omdat ik ergens (mogelijks verkeerdelijk) gelezen heb dat iets klein eten na de training gezond is.

Eigenlijk weet ik precies helemaal niks over sport, voeding en de combinatie van de twee besef ik net :unsure:

Niet iets kleins, iets groot :D

Afhankelijk van wat je doelen zijn natuurlijk. Maar voor het herstel sowieso voldoende carbs binnentrekken en een vleugje eiwitten.

Ik hou tonijn uit blik (jep, de goedkoopste, mét groenten in het blikske 🤣) gecombineerd met een dikke bruine boterham met cottage cheese oid.

Slapen doe ik toch niet goed na een zware training, ik kan dan evengoed mijn maagdarmsysteem aan het werk zetten.

Voor de duidelijkheid.
Ze mochten enkel water in hun bidon doen.

Vond het ook altijd vreemd.
Misschien omdat als je even op de bank zit makkelijk iets kan eten?
Alles wat ik lees van u omtrent die voeding bij dat basketten clashed met al wat ik tot hiertoe altijd gelezen en gehoord heb omtrent voeding tijdens het sporten. :tongue:

Bij duurtrainingen kan je in principe gerust eten maar dat zijn aerobe inspanningen waar er in principe een soort van zuurstofreserve is om u maag te laten werken. Ik ga er vanuit dat basket net als de meeste andere zaalsporten zeer sterk interval gebonden zijn waardoor veel van u inspanningen voornamelijk anaeroob zijn of minstens heel hoog in de aerobe zone. Met andere woorden: véél zuurstof naar u spieren, weinig of geen overschot voor u maag waardoor die moeilijk of helemaal niet werkt. In dat (anaerobe) geval lijkt het mij toch het best van sportdrank (met carbs) te drinken waaruit u lichaam de suiker quasi recht in u bloed kan injecteren dan dat je op een reep zit te kauwen die dan ook eerst nog moet afgebroken worden in u maag die daar weinig of geen zuurstof voor heeft.

Alles wat ik lees van u omtrent die voeding bij dat basketten clashed met al wat ik tot hiertoe altijd gelezen en gehoord heb omtrent voeding tijdens het sporten. :tongue:

Bij duurtrainingen kan je in principe gerust eten maar dat zijn aerobe inspanningen waar er in principe een soort van zuurstofreserve is om u maag te laten werken. Ik ga er vanuit dat basket net als de meeste andere zaalsporten zeer sterk interval gebonden zijn waardoor veel van u inspanningen voornamelijk anaeroob zijn of minstens heel hoog in de aerobe zone. Met andere woorden: véél zuurstof naar u spieren, weinig of geen overschot voor u maag waardoor die moeilijk of helemaal niet werkt. In dat (anaerobe) geval lijkt het mij toch het best van sportdrank (met carbs) te drinken waaruit u lichaam de suiker quasi recht in u bloed kan injecteren dan dat je op een reep zit te kauwen die dan ook eerst nog moet afgebroken worden in u maag die daar weinig of geen zuurstof voor heeft.
Ik heb dat zelf niet verzonnen hé.
En zoals ik er zelf bij schreef vond ik het ook al raar.

Die beweerden daar dat dat voor 1,5u sporten absoluut niet nodig was. Op ne fiets zit ge wel langer als 1,5u meestal, en het soort inspanning is nogal anders.

Ik heb dat zelf niet verzonnen hé.
En zoals ik er zelf bij schreef vond ik het ook al raar.

Die beweerden daar dat dat voor 1,5u sporten absoluut niet nodig was. Op ne fiets zit ge wel langer als 1,5u meestal, en het soort inspanning is nogal anders.
Kweet niet wat de meesten hier doen maar 1,5u+ op de turbo is toch al een stevige training me dunkt. Ik denk niet dat de meesten hier doordeweeks sessies van 2u en meer rijden indoor.
Het overgrote deel van mijn Zwift sessies afgelopen jaar waren 45-50 minuten gok ik, 1u max. :shy:

Kweet niet wat de meesten hier doen maar 1,5u+ op de turbo is toch al een stevige training me dunkt. Ik denk niet dat de meesten hier doordeweeks sessies van 2u en meer rijden indoor.
Het overgrote deel van mijn Zwift sessies afgelopen jaar waren 45-50 minuten gok ik, 1u max. :shy:

Spreek voor uw eigen eh :P
Ik rij bijna altijd 2-2,5u op de rollen. Soms een opgave, maar als je iets wilt…
Een uurtje daar doe je niet veel op spijtig genoeg :(
Indoor is iets zwaarder uiteraard, maar het valt in feite wel mee. Liever zo dan 2,5u rijden en nog 1u bezig zijn met uw fiets te kuisen.

Spreek voor uw eigen eh :p
Ik rij bijna altijd 2-2,5u op de rollen. Soms een opgave, maar als je iets wilt…
Een uurtje daar doe je niet veel op spijtig genoeg :(
Indoor is iets zwaarder uiteraard, maar het valt in feite wel mee. Liever zo dan 2,5u rijden en nog 1u bezig zijn met uw fiets te kuisen.
Ik was nog aan het denken om "de meesten (buiten MrKend54l)" te schrijven maar dacht... meh. Lesson learned :p

Als ge 2-3× in de week een dik uur trained en dan een langere training doet in het weekend dan rijdt je toch al wat af. De grote meerderheid trained geen 10u en meer per week uiteindelijk (denk ik).

Ik doe altijd trainingen van 2u eigenlijk. Zelfde als in de zomer buiten. En dan de zondag als het wat mee zit 100km buiten en anders 2,5u binnen.

Ik mik toch ook op een 2-tal uren per sessie. Niet altijd met plezier, maar we moeten er iets voor over hebben zeker?

Vorig jaar active off season gedaan,
Geëindigd met een ftp van 311 (de 20min ftp test)
De trainingen erna kon ik nauwelijk voltooien,
Erna enkel nog buiten gefietst (geen powermeter) zelf meer uren fietsen, nooit meer datzelfde ftp gehaald.

Bij dat actief offseason zaten zelfde trainingen van 1h , min 1,5h en die waren dan echt wel kapot gaan.

Helaas rijd ik nu via mywhoosh, trainingen zijn allemaal vrij kort, en geen zot schema zoals actief of season, maar wel tevreden van want het is gratis

Je kan daar gewoon zelfs trainingen in maken he
Of gewoon route kiezen en zonder ERG trainen :p

Ja, kzou die active off season kunnen namaken, want zelf heb ik niet genoeg kennis om een schema te maken.
(Ben wel wa lui op da vlak)
En ERG kvin da echt goed, want ik kan mijzelf altijd moeilijk inhouden

Ja, kzou die active off season kunnen namaken, want zelf heb ik niet genoeg kennis om een schema te maken.
(Ben wel wa lui op da vlak)
En ERG kvin da echt goed, want ik kan mijzelf altijd moeilijk inhouden
Het voordeel van zonder ERG trainen is dat ge uzelf beter gaat aanleren van hoe een bepaald vermogen ongeveer voelt, dan weet jezelf na verloop van tijd ongeveer wel in welke zone je rijdt zonder naar een getal te kijken. Zeker als je geen outdoor vermogensmeting hebt is dat wel handig.

Aan de andere kant heb je outdoor geen ERG en als ge u toch niet kunt inhouden... :p

Het voordeel van zonder ERG trainen is dat ge uzelf beter gaat aanleren van hoe een bepaald vermogen ongeveer voelt, dan weet jezelf na verloop van tijd ongeveer wel in welke zone je rijdt zonder naar een getal te kijken. Zeker als je geen outdoor vermogensmeting hebt is dat wel handig.

Aan de andere kant heb je outdoor geen ERG en als ge u toch niet kunt inhouden... :p

Heb mijn gierigheid bijna overwonnen, dus ik denk er wel een te kopen binnen een paar maand

Ik rij indoor nu met een suito-t trainer en daarop mijn scott speedster gravel die ik buiten de wintermaanden ook als woon-werkfiets gebruik. In de winter gebruik ik een andere fiets voor naar het werk te rijden (een Cube Hyde met riemaandrijving) zodat de scott op de rollen kan blijven staan.

Maar ik rij 10x liever met de scott dan met de Cube, en overweeg dan ook om de cube weg te doen, de scott het jaar rond voor de commute te gebruiken en een dedicated indoor setup aan te schaffen. En dan komt de Zwift Ride in het vizier als (betaalbare) optie...

Zo … stevige prijs update van Join. +30%
Dat wordt dus de laatste maand gezien ik toch niet 100% tevreden was. Dan gebruik ik wel verder de gratis optie via men Garmin.

Ik heb een mail gekregen dat zolang ik jaarlijks blijf verlengen er niets aan men prijs verandert. Ben er (voorlopig) wel content van dus ga zeker verder blijven doen.

Terug
Bovenaan