De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Is de klassieke ftp test van 20 minuten niet veel nauwkeuriger dan? Want het is toch die test dat de bij de dokter ook doen?
Voor zover ik weet worden inspanningstesten in principe afgelegd als een soort van ramp test. Niet het protocol dat Zwift gebruikt met 1 minute 20W increases, maar afhankelijk van hoeveel tijd er uitgetrokken word in blokken van 5 of 8 minuten. Met telkens 30W of 40W increase.

Er zijn verschillende problemen met het 20min protocol. Eén daarvan is dat die test een serieuze streep op u carrosserie is wat hem iets minder herhaalbaar maakt. Een ander en belangrijker probleem imo is dat je eigenlijk vóór aanvang van de test al moet weten ongeveer wat u FTP is. Het is namelijk super belangrijk dat je vanaf de eerste seconden tot de laatste seconde van die 20 minuten het correcte vermogen trapt. Vaak zie je mensen overshooten in de eerste paar minuten omdat de test te gemakkelijk aanvoelt (dit is logisch de eerste 2-3 minuten) om dan in de 2de helft van hun test te moeten zakken naar een lager vermogen.
Wat is het gemiddelde gewicht van de zwift gebruiker? Ik ben 1.88m groot en weeg 78kg. Ieder event dat ik mee rij heb ik de hoogste wattage tov andere renners waar ik mee samen fiets. Vorige week vlakke rit (fuego flats) 2u in een groep met 20tal renners. ik had 235w en al de rest zat tussen de 195 en 215 en het is niet dat ik daar de helft op kop heb gesleurd. Woensdag opnieuw meegedaan aan een eerste (klim) mtb event. Na 5min lag alles in brokken en was het ieder voor zich met constant haasje over tussen een 8tal renners in mijn buurt. Ik had 255w na afloop en van die 8 anderen was het tussen 200 en 230. En zo kan ik doorgaan voor elk event. Zijn er nog mensen die het zo ervaren?
Materiaalkeuze kan ook een zeer grote impact hebben. Als je zelf met vrij basis wielen/kader rijdt tegen iemand op de Tron bike of met Disc wheels/Cervelo S5 2020 dan ga je meer vermogen moet ontwikkelen dan die andere.
Ook zoals al aangehaald slim draften, weten waar en wanneer je moet trappen en waar je net iets minder vermogen mag draaien. Als er een gaatje valt alert genoeg reageren, een korte correctie gaat u veel minder energie kosten dan dat ge in slaap gewiegd wordt en dat je dan plots 20 seconden moet achtervolgen.
Maak een account aan op Zwiftpower en link uw zwiftprofiel eraan.
Dan kan je voor elk event zien wie meegereden heeft en wat hun stats waren.

Bij de D's zullen het wel voornamelijk dikzakken zijn. Bij de A's de afgetrainde mannen. En dan alles daartussen.
De D's zijn voornamelijk untrainables denk ik. 2.4wkg is echt niks.
De fatties zitten bij de C's ;) 75kg is een pluimgewicht bij de C's. 90-95kg en meer zijn geen uitzonderingen.
En wanneer je echt groot bent moet je bukken voor iedere deur.
Maar je hebt wel altijd een goed zicht op de festivalweide
Ik kon op mijn appartement niet door mijn binnendeuren zonder bukken :unsure:
We hebben zo te zien allemaal wel ervaring met een race in zwift. Maar heeft iemand hier eigenlijk al een race kunnen winnen?
Ik heb toch al redelijk wat races gewonnen. Cat C wel en voornamelijk 2018-2019 en het begin van 2020. Recenter veel minder wins, het niveau is ook wel gestegen en ik zoek ook wel bewust een beetje series op van verschillende races. Die wedstrijden hebben sowieso de gewoonte van een iets beter gemiddeld niveau van tegenstanders te hebben dus win je wel minder ook. Maar de standaard 3R races die zowat op alle uren van elke dag georganiseerd worden zijn meestal minder gestoffeerd en makkelijker te winnen.

Also... er wordt veel meer in de gescheiden brackets geraced nu waar elke categorie apart start. Tot een jaar of 2 geleden was het normaal dat alle categorien samen starten en kon ik als wat zwaardere C vaak lang meeschuiven met de mindere B's op het vlakke. Op die manier werden bij de C's vaak al meteen heel wat concurrenten uitgeteld. Niet echt fair maar dat is hoe het werkte... :unsure:

Laatst bewerkt:
We hebben zo te zien allemaal wel ervaring met een race in zwift. Maar heeft iemand hier eigenlijk al een race kunnen winnen?
Ja bij de B's

Moet wel zeggen dat ik daarna DQ had omdat ik te hoog w/kg had (door software issue). Had toen laatste kilometer met spookje de rest op een hoopje gereden :D

Was wel korte race (20min) en eigenlijk gans de wedstrijd liggen afzien. Maar toen ik jong was bij lopen was dat ook: met mij naar de streep en ze waren gezien :D

@SomeDude het leven benadeeld grote mensen :p
Keuze van wagens is beperkt, keuze van kledij is beperkt en je moet harder op uw pedalen duwen om vooruit te geraken.

Buiten dan dat grote mensen op vlak van carrière en diverse sociale relaties succesvoller zijn natuurlijk... Of dat direct te wijden is aan duidelijke maatschappelijke biases of een "confidence feedback loop" laat men dacht ik wel nog altijd wat in het midden.

En uiteraard is men gemiddeld sterker en heeft men een algemeen atletisch voordeel binnen diverse sporten. Maar dat laatste geldt evenzeer omgekeerd natuurlijk.

Om maar te zeggen, ik was graag 6-8cm groter geweest. :tongue:

Mbt FTP tests idd zo dat ramp test gewoon beter is als je geen goed idee hebt van je huidig FTP en je wilt een minimale inspanning doen. Na een ramp test kan je nog perfect een stevige training doen. Nadeel is dat die bij sommigen minder accuraat is. Kwam bij mij altijd op minder dan 1% verschil met 20min testen uit, al heb ik er nog maar 3 gedaan.

20min test en daarboven moet je toch al een beetje voeling voor je niveau hebben om die goed in te delen.

Testen die veel korter dan 20min zijn vind ik dan weer persoonlijk problematisch omdat je zeker bij 3 of 5min tests soms wel door een muur kan gaan die je anders nooit zou volhouden bij een 20min test. Maanden geleden zo eens te hard gestart op een 3min test en daarbij was m'n FTP zogezegd 30 watt hoger dan de realiteit. Dat kan je FTP dus overschatten als je goed bent in het kortere werk of te graag afziet. :D

Ik ging binnenkort eens zo'n zwift race doen. Moet ik me daarvoor sowieso op zwiftpower aanmelden? Nog iets anders nodig?

Daarnet eens eentje gedaan. Had vandaag al gelopen ook dus dacht, niet te zot beginnen en in een korte C-race ingeschreven.

Heb mij hele rit kalm gehouden in dat peloton en op 2km van de streep eens wat beginnen doorduwen. Opeens kreeg ik bericht dat ik te sterk was voor deze groep en dat mijn wattage werd bijgesteld of zo"om het eerlijk te houden". Kwam er op neer dat winnen onmogelijk werd hoe hard ik ook zou trappen. Dus ook niet echt meer moeite gedaan laatste 1km.

De stats op zwiftpower eens bekeken achteraf en vond dat nu toch niet zo overdreven vs concurrentie:

Akkoord, ik ben een van de enige twee die 3.4w/kg duwt met een gemiddelde HS van slechts 145 maar er zijn er die nog lagere HS hebben (toegegeven aan wat lager wattage) en de deelnemer voor mij haalt een aanzienlijk hoger gemiddeld wattage.

Ik zal wel in B thuishoren maar daar zijn er meteen gasten met 4.1w/kg en een gemiddelde HS van slechts 150-151, dat haal ik ook weer niet. Beetje weinig keuze als je een eerlijke kans wilt maken om te winnen dus? Tis nu niet dat ik vlot van die eerste groep kan wegknallen of zo, zeker als ze samen rijden is dat onmogelijk.

Tot slot werkt het draften toch ook maar eigenaardig in Zwift. Ik ging vaak van helemaal achteraan vlot naar vooraan en terug ook al paste ik wattage mooi aan en was de groep 20 man sterk.

Van wie/wat kwam dat bericht ? Zoiets heb ik nog nooit gezien, maar zo hard trap ik dan ook weer niet :laugh: . Kwam dat van Zwiftpower ? If so, doe eens een race mee waar Zwift power niet verplicht is.

Om races te doen vind ik RGT eerlijk gezegd beter. En om deel te nemen aan events moet je daar niet eens betalen. Er zijn wel een pak minder races en een pak minder deelnemers, dat is dan weer een nadeel.

Laatst bewerkt:
Ik zal wel in B thuishoren maar daar zijn er meteen gasten met 4.1w/kg en een gemiddelde HS van slechts 150-151, dat haal ik ook weer niet. Beetje weinig keuze als je een eerlijke kans wilt maken om te winnen dus? Tis nu niet dat ik vlot van die eerste groep kan wegknallen of zo, zeker als ze samen rijden is dat onmogelijk.
Ik zou niet weten waarom in feite.
Als ik snel kijk op zwiftpower naar recente uitslagen dan ga je nog serieus moeten bijtrappen om mee te kunnen vooraan. met de B's.
Ik zou dan liever in een klasse lager rijden waar je wel mee kan vooraan.

Ik kan aan max HR wel 4-4.1 trappen op zo'n afstanden hoor. Maar met slechte sprint denk ik ook gewoon dat ik nooit iets zal winnen. Gewoon beetje stom want deze keer wou ik klasse lager om eens te testen en mijzelf niet op te blazen. In de A klasse was er iemand met gemiddelde HR van 126 en 4.8w/kg. Das dan ntr geen probleem want er is geen hogere klasse... Beetje gek ntr dat het bij mij al zo'n probleem werd omdat ik 0.1w/kg buiten de vork heb gereden aan redelijke HR.

Bericht van die power verlaging kwam van zwift zelf en er kwam zo'n groene pijl omhoog naast mijn naam staan rechts op het scherm.

Je hebt races met 150 starters waar de eerste 30 4w/kg rijden. Maar er zijn ook genoeg kleinere races met 30 a 50 man waar de winnaar pakweg 3,7w/kg heeft.

Als je je 300w trapt ga je in zo'n kleine race gewoon mee tot aan de meet, 100% zeker van. Je moet natuurlijk geen klimkoers kiezen 🙂. Jij hoort gewoon bij de b's te rijden, simpel. Dat je geen sprint hebt is geen reden hé.
In die kleinere races is het net leuk dat je op het eind soms maar met 10 man over blijft, en er een tactisch spel begint. Zoveel leuker als met een massa richting een massasprint te denderen.

Ik moet zeggen dat ik deze winter moeilijk in gang geraak op mijn rollen. De laatste 10 dagen al 3x binnen het half uur afgestapt omdat de goesting me totaal ontbrak. Tussenin dan wel 2x een goeie training gedaan en een rit buiten, dus het is niet dat het helemaal niks is.
Met dat regenweer het afgelopen jaar was het ook vaak van niet anders kunnen natuurlijk. Wel lichtelijk verschoten dat ik in 2021 aan 209u op Zwift zit. De laatste maand rijd ik dan nog vooral op systm.

Ik moet zeggen dat ik deze winter moeilijk in gang geraak op mijn rollen. De laatste 10 dagen al 3x binnen het half uur afgestapt omdat de goesting me totaal ontbrak. Tussenin dan wel 2x een goeie training gedaan en een rit buiten, dus het is niet dat het helemaal niks is.
Met dat regenweer het afgelopen jaar was het ook vaak van niet anders kunnen natuurlijk. Wel lichtelijk verschoten dat ik in 2021 aan 209u op Zwift zit. De laatste maand rijd ik dan nog vooral op systm.
Heb je trainingsplan bij systm of gewoon zelf selecteren?

Heb laatste maanden ook niet veel gedaan om diverse redenen. De weegschaal zegt dat het dringend tijd is om daar iets aan te doen :D

Maar meer dan 3 keer per week op de rollen zie ik ook niet zitten. Dus ben ik maar weer begonnen met eens te gaan lopen als afwisseling, ook al betekent dat meestal last achteraf. Maar moet daar gewoon oefeningen voor doen die ook voor fietsen helpen :D

Ik ga het dit jaar ook rap beu zijn vrees ik. Andere jaren is het geen zo een rotweer. Het is nu al ver een maand geleden dat ik nog eens buiten kunnen fietsen heb.

Meestal is dat in januari-februari zo. Maar in november-december kon ik toch nog vaak buiten fietsen.

De voorbije weekends toch steeds een ritje van 2u op't gemak buiten kunnen doen, zonder regen.
Hier heeft het non stop geregend. Buiten gisteren maar dan moest mijn vrouw natuurlijk juist weg en kon ik niet buiten.

Vandaag is het zo heel tijd motregen, op zich wel te doen, maar de banen liggen er echt veel te smerig bij en hier en daar overstromingen.

Terug
Bovenaan