Is de klassieke ftp test van 20 minuten niet veel nauwkeuriger dan? Want het is toch die test dat de bij de dokter ook doen?
Voor zover ik weet worden inspanningstesten in principe afgelegd als een soort van ramp test. Niet het protocol dat Zwift gebruikt met 1 minute 20W increases, maar afhankelijk van hoeveel tijd er uitgetrokken word in blokken van 5 of 8 minuten. Met telkens 30W of 40W increase.
Er zijn verschillende problemen met het 20min protocol. Eén daarvan is dat die test een serieuze streep op u carrosserie is wat hem iets minder herhaalbaar maakt. Een ander en belangrijker probleem imo is dat je eigenlijk vóór aanvang van de test al moet weten ongeveer wat u FTP is. Het is namelijk super belangrijk dat je vanaf de eerste seconden tot de laatste seconde van die 20 minuten het correcte vermogen trapt. Vaak zie je mensen overshooten in de eerste paar minuten omdat de test te gemakkelijk aanvoelt (dit is logisch de eerste 2-3 minuten) om dan in de 2de helft van hun test te moeten zakken naar een lager vermogen.
Wat is het gemiddelde gewicht van de zwift gebruiker? Ik ben 1.88m groot en weeg 78kg. Ieder event dat ik mee rij heb ik de hoogste wattage tov andere renners waar ik mee samen fiets. Vorige week vlakke rit (fuego flats) 2u in een groep met 20tal renners. ik had 235w en al de rest zat tussen de 195 en 215 en het is niet dat ik daar de helft op kop heb gesleurd. Woensdag opnieuw meegedaan aan een eerste (klim) mtb event. Na 5min lag alles in brokken en was het ieder voor zich met constant haasje over tussen een 8tal renners in mijn buurt. Ik had 255w na afloop en van die 8 anderen was het tussen 200 en 230. En zo kan ik doorgaan voor elk event. Zijn er nog mensen die het zo ervaren?
Materiaalkeuze kan ook een zeer grote impact hebben. Als je zelf met vrij basis wielen/kader rijdt tegen iemand op de Tron bike of met Disc wheels/Cervelo S5 2020 dan ga je meer vermogen moet ontwikkelen dan die andere.
Ook zoals al aangehaald slim draften, weten waar en wanneer je moet trappen en waar je net iets minder vermogen mag draaien. Als er een gaatje valt alert genoeg reageren, een korte correctie gaat u veel minder energie kosten dan dat ge in slaap gewiegd wordt en dat je dan plots 20 seconden moet achtervolgen.
Maak een account aan op Zwiftpower en link uw zwiftprofiel eraan.
Dan kan je voor elk event zien wie meegereden heeft en wat hun stats waren.
Bij de D's zullen het wel voornamelijk dikzakken zijn. Bij de A's de afgetrainde mannen. En dan alles daartussen.
De D's zijn voornamelijk untrainables denk ik. 2.4wkg is echt niks.
De fatties zitten bij de C's

75kg is een pluimgewicht bij de C's. 90-95kg en meer zijn geen uitzonderingen.
En wanneer je echt groot bent moet je bukken voor iedere deur.
Maar je hebt wel altijd een goed zicht op de festivalweide
Ik kon op mijn appartement niet door mijn binnendeuren zonder bukken
We hebben zo te zien allemaal wel ervaring met een race in zwift. Maar heeft iemand hier eigenlijk al een race kunnen winnen?
Ik heb toch al redelijk wat races gewonnen. Cat C wel en voornamelijk 2018-2019 en het begin van 2020. Recenter veel minder wins, het niveau is ook wel gestegen en ik zoek ook wel bewust een beetje series op van verschillende races. Die wedstrijden hebben sowieso de gewoonte van een iets beter gemiddeld niveau van tegenstanders te hebben dus win je wel minder ook. Maar de standaard 3R races die zowat op alle uren van elke dag georganiseerd worden zijn meestal minder gestoffeerd en makkelijker te winnen.
Also... er wordt veel meer in de gescheiden brackets geraced nu waar elke categorie apart start. Tot een jaar of 2 geleden was het normaal dat alle categorien samen starten en kon ik als wat zwaardere C vaak lang meeschuiven met de mindere B's op het vlakke. Op die manier werden bij de C's vaak al meteen heel wat concurrenten uitgeteld. Niet echt fair maar dat is hoe het werkte...