De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Niet altijd de hoogste averages maar ik ben nogal een wieltjeszuiger :rofl:
Ik kan meestal redelijk goed de koers lezen en op het juiste moment meeschuiven. Vandaar dat bv de 1 min waardes vrij hoog zijn of winnen in een sprint.

Dus als beginner die nog nooit een FTP test gedaan heeft (en terug vanaf 0 start wegens lange reis zonder fiets) is een ramp test meer aanbevolen? (Ik vermoed dat Zwift ook wel zo'n protocol heeft?)
Want totaal geen idee hoe ik mijn huidige FTP zou moeten inschatten, behalve laag. 😜
Imo kan je dan beter eerst een ramp test doen. Vervolgens kan je eventueel op basis van die uitslag een 20 minute test doen. Als je op de ramp test een FTP uit komt van 250W doe je de 20 minute test dan aan 263-264W:
* Als je dat 20 minuten gelijkmatig kan volhouden en je aan het einde van die 20 minuten volledig op bent is die FTP correct.
* Kan je aan het einde van de test nog een spurtje dan staat je FTP te laag (of heb je slecht gepaced)
* Is de test te zwaar dan is je FTP te hoog ingeschat.

Houdt er wel rekening mee dat een 20minute test mentaal veel harder is. Een ramp test is 2-3 minuten vervelend en doet letterlijk 2 minuten écht pijn. Een 20minute test voelt de eerste 2 minuten te gemakkelijk aan, begint dan vervelend te worden en wordt altijd maar vervelender. Daarnaast vecht je ook nog eens alleen tegen jezelf. Het is perfect mogelijk dat je in een race hogere waardes omdat je daar meegezogen wordt door de concurrentie.

Kleine side note: zoals in dit topic al vaak gezegd is FTP is geen exacte wetenschap, vorm van de dag kan al een effect hebben en daarnaast train je ook in zones en niet OP een getal (bv tussen 180 en 200W en niet exact 190W). Of je FTP dan 290W of 300W is zal weinig aan die waarden veranderen.

Qua strength pik ik er ook gewoon trainingen uit. Ondertussen al veel nieuwe oefeningen ontdekt dat ik het de laatste 2x zonder systm heb gedaan.
Yoga heb ik nog maar 1x geprobeerd. Ik voelde me een plank als ik die vrouw bezig zag 🙈
Ik snap u volledig. Moet aan hammies werken maar die yoga oefening voor de hammies is zeer confronterend :D

duurtraining die niet lang duurt dan?
Ja natuurlijk. Duurtraining slaagt op de zone die je lang zou kunnen volhouden, wat lang en kort is dat is subjectief en voor iedereen anders.
Duurtraining is in feite gewoon de betekenis van lage intensiteit op een gelijk tempo.
Of dat nu 30min of 3uur is dat is allemaal duurtraining als het aan lage constante intensiteit is.

Maar genoeg muggenzifterij, we begrijpen wat je doet :P

De comeback begint eindelijk vorm aan te nemen.

net 51' aan 262 watt gereden, voor 70 kg.
Niet honderd procent dood, maar 't was toch stevig.

Sinds 15 oktober enkel nog maar sub 180 watt gefietst door aanhoudende knie-problemen. Tussen 15 oktober en 26 november zelfs niets gefietst zie ik. Enkel de laatste minuten nog een beetje last, maar volgens mij niets ernstigs.

Gelukkig kan ik altijd teren op een goede basisconditie. Zeker tevreden. Over zo'n twee weken eens een FTP test afleggen.

@poeperman zal er mij op wijzen dat er misschien enkele gratis Direto-watts zitten in de resultaten.

Vandaag is mijn Direto trouwens 4 jaar geworden.
In die vier jaar heb ik gefietst op Zwift:

- 5677 km
- 183u (7d 15h) --> 31km/u gemiddeld ("realistisch")
- 66.292 hoogtemeters (uiteraard voor het grootste gedeelte de everest-challenge niét actief)
- 114.028 kCal (of cal?) verbrand.

In die vier jaar ook eens enkele maanden Trainerroad intensief gebruikt in de plaats van Zwift. Maar daar kan ik mijn geschiedenis niet zien zonder actief account.

Edit: Toch een van mijn beste aankopen ooit. Niet per se de Direto, maar de Direct Drive smart trainer. Nooit rollen gehad ervoor. Meteen all in gegaan.

Ik heb mijn smart trainer (Elite suito-t) begin dit jaar gekocht. Ook hier één van mijn beste aankopen. Dit jaar een dikke 3000km op gereden...

Terug
Bovenaan