De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Vandaag de zwift fondo gereden. De volle afstand van +-93km. Amai wat een zotten rijden er niet rond. Na 20 min had ik een gemiddelde van 3.9w/kg en ik reed op de 90ste plaats van de 500 en dan moet je nog +75km rijden en +1000hm 😂. Gelukkig werd het dan iets rustiger en wordt er een peloton gevormd met een man of 20. Mooi rondgereden en de klims telkens redelijk fel tegen de epic kom reverse (6km) waren we nog met een man of 10 en direct mijn eigen tempo gereden. Man wat heb ik afgezien die laatste kilometers. Wel opnieuw een leuke belevenis zo'n fondo.

Ik had het vooral moeilijk met die jungle loop.
De volcano en epic kom daar was ik op voorbereid. Lange efforts aan een egaal tempo en de laatste met maximale vermoeidheid.

Maar die jungle course zijn kleine intervalletjes, dat doet echt serieus pijn en je wilt niet uit de groep vallen.

Ook serieus verschoten van de zotheid van sommige. Er zijn dus blijkbaar gekken die dat op 2 uurtjes kunnen afboksen…

Ik ben helemaal de weg kwijt in mijn zoektocht naar een trainer.

Dacht eerst te starten met een instapper (genre Suito), maar ben na wat reviews toch te tobben over een Neo of dergelijke :LOL:. Of misschien toch kiezen voor een middenstapper (core) en de rest uitgeven aan accessoires? :unsure:

Ik ben helemaal de weg kwijt in mijn zoektocht naar een trainer.

Dacht eerst te starten met een instapper (genre Suito), maar ben na wat reviews toch te tobben over een Neo of dergelijke :LOL:. Of misschien toch kiezen voor een middenstapper (core) en de rest uitgeven aan accessoires? :unsure:
Wachten tot deze terug in stock komt:

Staat elders aan 999€, mocht je niet kunnen wachten.

Het is natuurlijk zo dat ik enkel kan vergelijken met een Kickr en Neo.
Qua accuraatheid van de ERG-mode gaat er niets boven de Kickr.
Maar qua rijgevoel steekt de Neo er toch bovenuit, beste koop die ik ooit gedaan heb.
Is dat niet enkel omdat de Wahoo’s zelf al afvlakken in het signaal dat ze doorgeven, maar dat je in realiteit net hetzelfde trapt als bij de Neo?
Wat Langun zegt... de Kickr "liegt". In ERG modus doet de Kickr automatisch aan power smoothing en geeft hij als output signaal een waarde die zo goed als boenk op u power target zit, give or take +/- 2 of 3W. In realiteit kan dat gewoon niet. Er is niemand die een interval van 10minuten kan rijden binnen een bandbreedte van 5W. Als je 200W moet trappen ga je automatisch wel eens uitschieters maken richting de 190-210 en regelmatig zelfs daarbuiten. De Neo laat die effectieve waardes zien of toch een getal dat veel ruwer is, de Kickr doet waarschijnlijk een soort van 10-15s power smoothing waardoor je een veel vlakker signaal krijgt maar dat betekend niet dat de Kickr accurater is.
Vandaag de zwift fondo gereden. De volle afstand van +-93km. Amai wat een zotten rijden er niet rond. Na 20 min had ik een gemiddelde van 3.9w/kg en ik reed op de 90ste plaats van de 500 en dan moet je nog +75km rijden en +1000hm 😂. Gelukkig werd het dan iets rustiger en wordt er een peloton gevormd met een man of 20. Mooi rondgereden en de klims telkens redelijk fel tegen de epic kom reverse (6km) waren we nog met een man of 10 en direct mijn eigen tempo gereden. Man wat heb ik afgezien die laatste kilometers. Wel opnieuw een leuke belevenis zo'n fondo.
Tis wel tof dat ze eindelijk nog eens nieuwe circuits gemaakt hebben. Denk dat ze toch een jaar of 3 die vorige Fondo parcours gebruikt hebben en heel vroeger was het gewoon de Pretzel(s) als Fondo route.
Hopelijk ben ik volgende maand terug min of meer verlost van mijn rugproblemen en kan ik ook de Fondo nog eens meerijden.
Tis trouwens wel een klassiek gegeven bij zo'n groepsritten dat de start echt zot is. Dat wordt ook in de hand gewerkt door de massastart en iedereen die probeert de juiste groep te vinden. Maar omdat de groepen in het begin vrij kort op elkaar rijden denken er altijd nog een aantal dat ze naar de groep daar net voor kunnen, na de eerste serieuze hindernis ligt de boel meestal voldoende ver uit elkaar dat de groepjes zich op een natuurlijke manier vormen en wordt het wel terug iets rustiger.

Vanavond begint de 11 weken Build Me Up ter voorbereiding RVV. :)
Succes. Ik zou u wel aanraden van daar wekelijks toch ergens minstens 1 zware training weg te laten en in de plaats een rustigere groeps- of buitenrit te rijden. Build Me Up is een gruwelijk zwaar programma met eigenlijk véél te veel treshold werk en veel te weinig basis training.

Wachten tot deze terug in stock komt:

Staat elders aan 999€, mocht je niet kunnen wachten.

Is wel het ‘oud’ model. Of nog steeds de moeite volgens jou?

Blijft ondanks de korting wel een pittig bedrag natuurlijk.

Zelfs de Neo 1 is nog perfect ok. Je kan daar juist wel problemen hebben met schijfremmen als ik me niet vergis.

Verschil tussen beide is ook niet zo groot hoor.

Waarom zou je voor zo een duur model gaan als ik vragen mag?
Wat je hebt is dat hij accurater, stiller en beter rijgevoel heeft. Maar de vraag is of dat 400€ extra tegenover een suito waard is, in mijn optiek niet.

Is de Neo 2 Special Edition(verschil met de "gewone" Neo2 is dat deze reeds is aangepast op steekassen.)
De Neo 2T is de allernieuwste versie, het enige verschil daar is de plaatsing van de magneten(er zouden blijkbaar gevallen zijn dat de Neo 2(SE) doorslipt bij extreem hoge wattages. Dat zou verholpen zijn bij de 2T(m.i het prijsverschil tussen deze SE en de 2T absoluut niet waard).

Verschil tussen beide is ook niet zo groot hoor.

Waarom zou je voor zo een duur model gaan als ik vragen mag?
Wat je hebt is dat hij accurater, stiller en beter rijgevoel heeft. Maar de vraag is of dat 400€ extra tegenover een suito waard is, in mijn optiek niet.

Beter rijgevoel, wat vermoed ik leuker is zodat ik er meer plezier mee ga hebben = meer gebruiken. In die optiek vind ik het verantwoord om wat meer uit te geven, al blijft het inderdaad een groot verschil in prijs ofc.

Ik heb nog nooit een training gedaan op zwift en wil het wel eens proberen.
Mijn oog is gevallen op de sst (sweet spot training) die is blijkbaar in blokken van 5min aan respectievelijk 95% en 85% van je ftp. Is dat niet redelijk hoog of is dit echt een training waarmee je niveau een stuk hoger duwt indien 1x per week een uur?

Ik heb nog nooit een training gedaan op zwift en wil het wel eens proberen.
Mijn oog is gevallen op de sst (sweet spot training) die is blijkbaar in blokken van 5min aan respectievelijk 95% en 85% van je ftp. Is dat niet redelijk hoog of is dit echt een training waarmee je niveau een stuk hoger duwt indien 1x per week een uur?
Algemeen gezien hanteer je best het zogenaamde 80/20 polarized trainingsprincipe, wat wil zeggen dat je 80% van uw ritten uw basis legt dmv duurtraining aan lage hartslag en 20% aan hoge intensiteit (bijvoorbeeld HIIT).
Een SST training valt dan onder die 20%. Dat is allemaal theorie natuurlijk, maar het lijkt me aangewezen om geregeld af te wisselen. Meerdere keren per week een SST training lijkt me dus ook niet ideaal en ik zou dit dan eerder afwisselen met een of andere HIIT workout.

Algemeen gezien hanteer je best het zogenaamde 80/20 polarized trainingsprincipe, wat wil zeggen dat je 80% van uw ritten uw basis legt dmv duurtraining aan lage hartslag en 20% aan hoge intensiteit (bijvoorbeeld HIIT).
Een SST training valt dan onder die 20%. Dat is allemaal theorie natuurlijk, maar het lijkt me aangewezen om geregeld af te wisselen. Meerdere keren per week een SST training lijkt me dus ook niet ideaal en ik zou dit dan eerder afwisselen met een of andere HIIT workout.
Nee SST valt in de 0% ;)
3 zones: 80% zone 1 en 20% zone 3. SST is zone 2

Nee SST valt in de 0% ;)
In theorie wel, al is bij mij SS toch ook serieus hoge hartslag :laugh:

SST wordt toch ook vooral aangeraden bij mensen die te weinig tijd hebben om die vele uren basistraining aan lage power/hartslag te doen?
Nu, ik ken er niet zoveel van, maar heb er wel wat over bijgelezen.

Nee SST valt in de 0% ;)
Puur theoretisch ligt SS in de 80% zone maar het is wel duidelijk niet de bedoeling dat je die 80% afwerkt in SS. Dat is net wat veel mensen doen... ipv LSD te trainen trainen ze constant in tempo of zelfs net onder treshold (SS dus). Dit zorgt gewoon voor veel hogere belasting dan nodig/wenselijk.

Puur theoretisch ligt SS in de 80% zone maar het is wel duidelijk niet de bedoeling dat je die 80% afwerkt in SS. Dat is net wat veel mensen doen... ipv LSD te trainen trainen ze constant in tempo of zelfs net onder treshold (SS dus). Dit zorgt gewoon voor veel hogere belasting dan nodig/wenselijk.
en dat is meteen ook het extreem moeilijke aan LSD trainen - het voelt zoooo fucking easy.

Voor velen, mijzelf incluis, die een aantal uur aan +30km/u kunnen rijden op de racer, ligt die LSD misschien op 23-24km/u. No way dat ik mij daar aan ga/kan houden.

Zelfde met blokken trainen "tussen 180 en 220w". 95% van de mensen gaat die gewoon afwerken aan 220w, maar eigenlijk is dat niet de bedoeling.

Ik heb dat probleem ook wel wat, vooral buiten dan eigenlijk. 4u buiten gaan rijden in zone 2, da's dan aan een 24-25 km/u misschien wat zo traag lijkt. Binnen heb ik dan het probleem dat ik geen 2u op een trainer kan zitten zonder me te vervelen.

Maar inderdaad het doel van de 80/20 is 80% lage intensiteit en 20% HIIT, die sweet spot waarin bijna iedereen op de weg rijdt valt dus weg.

Succes. Ik zou u wel aanraden van daar wekelijks toch ergens minstens 1 zware training weg te laten en in de plaats een rustigere groeps- of buitenrit te rijden. Build Me Up is een gruwelijk zwaar programma met eigenlijk véél te veel treshold werk en veel te weinig basis training.
Je hebt gelijk, net even overlopen en er zit bitter weinig endurance in, wat wel nodig is natuurlijk om zo'n RVV te rijden. Mijn plan was eigenlijk om het schema te volgen en daarnaast op zondag een drietal uur te gaan rijden, ik denk dat ik ga aanpassen naar 2x endurance / week en dan haal ik er 1 training uit die ik niet doe van het Build Me Up schema.

Voor iemand met mijn conditie, is een 2u endurance training nog nuttig ?

en dat is meteen ook het extreem moeilijke aan LSD trainen - het voelt zoooo fucking easy.

Voor velen, mijzelf incluis, die een aantal uur aan +30km/u kunnen rijden op de racer, ligt die LSD misschien op 23-24km/u. No way dat ik mij daar aan ga/kan houden.

Zelfde met blokken trainen "tussen 180 en 220w". 95% van de mensen gaat die gewoon afwerken aan 220w, maar eigenlijk is dat niet de bedoeling.
Das wel fel overdreven hoor :p

Voor een deftig getrainde fietser ligt die LSD zeker niet op 23-24kph. Vermogen schaalt super slecht. Je gaat bv geen 10% trager rijden als je vermogen 10% laat zakken van 200 naar 180W.

Als ik in 2019 aan het trainen was voor de Marmotte heb ik mooi in die zones gereden en dat viel best mee. Maar het verschil was dat ik gewoon thuis vertrok met het idee "ik ga x tijd rijden volgens mijn schema" en niet naar alle andere randstats keek. Eigenlijk was dat véél leuker want anders zit je constant te kijken van ik MOET minstens 30 rijden... je gaat ook van nature meer op je positie op de fiets liggen en wat meer aerodynamischer zitten want harder trappen mag je niet :unsure:

Je hebt gelijk, net even overlopen en er zit bitter weinig endurance in, wat wel nodig is natuurlijk om zo'n RVV te rijden. Mijn plan was eigenlijk om het schema te volgen en daarnaast op zondag een drietal uur te gaan rijden, ik denk dat ik ga aanpassen naar 2x endurance / week en dan haal ik er 1 training uit die ik niet doe van het Build Me Up schema.

Voor iemand met mijn conditie, is een 2u endurance training nog nuttig ?
Endurance is en blijft altijd nuttig.

Ik zie u ook al zeggen van nog een éxtra training te doen naast dat schema, ik weet niet wat u huidige trainingsbelasting is maar nog eens: let op voor overbelasting en overtraining als je naast die training load nog extra trainingen gaat doen. Als ik het mij goed herinner zitten er weken tussen met tot wel 5 trainingen, met vaak zo'n "Unicorns" van 2u voorzien voor het weekend & what not. Ik zou eerder de lange weekendtrainingen uit dat plan schrappen en in de plaats dan die 3-4u rustig buiten te gaan trainen. Dat lost al een heel stuk van het probleem met dat plan op.

Ik heb het 8 weken vol gehouden als ik het mij goed herinnern, die laatste blok van 3 weken voor de laatste taper week daar had ik de courage toen niet meer voor. :unsure:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan