De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Meningen over de Elite Direto XR-T?

Staat vrij scherp geprijsd op 12gobiking..

Het zou mijn eerste set rollen zijn.
Mijn keuze gaat tussen deze elite, wahoo kickr core (699) en Tacx Flux 2 (639)

Waar zit het grote verschil tussen bvb die Neo van 899 op futurum en de tacx flux 2?

Waar zit het grote verschil tussen bvb die Neo van 899 op futurum en de tacx flux 2?
eigenlijk moet je gewoon een avondje vrij maken en je inlezen op https://www.dcrainmaker.com/
Het gaat vooral om subtiele verschillen. Of je extra euro's wil uitgeven aan kleine nuances, dat kan je enkel voor jezelf uitmaken.

maar koop gewoon een Kickr Core

Neo is accurater, heeft groter bereik kwa vermogen, road feel (gimmick), maar vooral Neo heeft geen calibratie/spin-down etc nodig, iets wat bijna alle andere trainers wel nodig hebben. En de Neo kan ook downhill gradients simuleren waarbij hij zelf mee blijft draaien wat een realistischer gevoel geeft in afdalingen op bv Zwift. Als je uit een afdaling komt kan je vlot terug mee beginnen trappen, bij andere trainers moet je de boel terug in gang zetten en heb je het gevoel dat je effe over door een blok moet stoempen. Die laatste 2 features is iets wat je volgens mij bij geen enkele andere fabrikant terug kan vinden (tenzij Wahoo die downhill simulatie intussen heeft toegevoegd). €899 voor de Neo 2 is alleszins een super mooie prijs.

Directo XR-T vs Kickr Core is tricky op die price points. Als ze beiden €699 stonden ging ik altijd voor de Kickr (eigenlijk voor de Neo 2 maar goed :unsure:) maar met die extra €100 korting op de Elite denk ik dat je met geen van de twee echt een fout maakt.

Ik heb een tacx genius t2021.
Deze maakt connectie met mijn samsung telefoon via ANT+ en zo kan ik rijden met de tacx app zelf.
Via zwift werkt dit niet omdat de zwift app connectie wilt maken via bluetooth..
Iemand een idee of er een mogelijkheid is om op een of andere manier toch connectie te maken met zwift?

Eigenlijk toch wel gek dat er zo weinig zijn met een smart bike.
Neem nu die NEO 2 vs de Neo Bike.

Ok, die is nog eens €1000 duurder, maar daar staat tegenover dat je nooit ofte nimmer moet sukkelen met smeren, afstellen, sleuren, slijtage van je fiets. Dat hij héél makkelijk door het hele gezin gebruikt kan worden zonder veel moeite, gewoon even een paar QR's loszetten, instellen en gaan.

Wil je graag simuleren hoe het zou voelen met een kortere/langere stem? Of een specifieke voorbereiding op Alpe D'huez doen, met de cassette die je ginds zou gebruiken (neem ik een 32 mee, of beslis je na wat virtueel testen dat een 34 beter aangewezen is).

Eigenlijk 1001 voordelen, en in the long run waarschijnlijk niet eens duurder dan een high end trainer. Maar de instapprijs is natuurlijk heftig.
(en vgl. met een Kick Core al X3)

Ok, die is nog eens €1000 duurder, maar daar staat tegenover dat je nooit ofte nimmer moet sukkelen met smeren, afstellen, sleuren, slijtage van je fiets. Dat hij héél makkelijk door het hele gezin gebruikt kan worden zonder veel moeite, gewoon even een paar QR's loszetten, instellen en gaan.

Wil je graag simuleren hoe het zou voelen met een kortere/langere stem? Of een specifieke voorbereiding op Alpe D'huez doen, met de cassette die je ginds zou gebruiken (neem ik een 32 mee, of beslis je na wat virtueel testen dat een 34 beter aangewezen is).

Eigenlijk 1001 voordelen, en in the long run waarschijnlijk niet eens duurder dan een high end trainer. Maar de instapprijs is natuurlijk heftig.

Klopt, die Neo bike steekt al heel lang mijn ogen uit.
Zal eerder iets voor binnen 2 jaar zijn denk ik, hopelijk een nieuwe generatie tegen dan.

Puur theoretisch ligt SS in de 80% zone maar het is wel duidelijk niet de bedoeling dat je die 80% afwerkt in SS. Dat is net wat veel mensen doen... ipv LSD te trainen trainen ze constant in tempo of zelfs net onder treshold (SS dus). Dit zorgt gewoon voor veel hogere belasting dan nodig/wenselijk.
Nee sweet spot is in de verboden zone.

en dat is meteen ook het extreem moeilijke aan LSD trainen - het voelt zoooo fucking easy.

Voor velen, mijzelf incluis, die een aantal uur aan +30km/u kunnen rijden op de racer, ligt die LSD misschien op 23-24km/u. No way dat ik mij daar aan ga/kan houden.

Zelfde met blokken trainen "tussen 180 en 220w". 95% van de mensen gaat die gewoon afwerken aan 220w, maar eigenlijk is dat niet de bedoeling.
Bij mij was vorig jaar (inspanningstest) zone 1 tot 146HS en 225w dat is echt geen 23-24 hoor ;)

Zo een bike is toch nog next level natuurlijk. Als je echt maximaal wilt gaan dan is dat the way to go.
Maar kostprijs is wel stevig, en het is niet gezegd dat de bike langer zal meegaan dan een direct drive trainer.
Dus ja als je voor de prijs 2 trainers kan kopen dan snap ik wel dat mensen daarvoor kiezen, de fiets heb je hoe dan ook nodig.

Beter rijgevoel, wat vermoed ik leuker is zodat ik er meer plezier mee ga hebben = meer gebruiken. In die optiek vind ik het verantwoord om wat meer uit te geven, al blijft het inderdaad een groot verschil in prijs ofc.
Maar als je pakweg de suito gaat vergelijken met een trainer van 4 jaar oud dan is dat een heel goeie trainer in vergelijking.
Dat is een goeie trainer waar je perfect uw virtuele ritten mee kan doen zonder gigantisch veel geluid. En het is zeker niet vervelend om op te rijden.
Maar een kickr of neo is gewoon nog stiller dan dat, nog accurater en voelt nog beter qua rijgevoel.
Maar het blijft indoor rijden eh, dat is niet hetzelfde als outdoor.

En zolang je niet op kickr of neo gaat rijden dan ga je u waarschijnlijk rot amuseren met een suito!

Puur op specs is de elite de betere
2% meer helling simuleren dan de core
1,5% accuraat tegen 2% voor de core.

Elite kan je ook de voetjes regelen stel dat je vloer niet perfect vlak is.

Maar eigenlijk kan je tussen die 2 niet verkeerd kiezen. Zelf heb ik ondertussen al 4 jaar een gen 1 direto en ben ik heel tevreden.

Puur op specs is de elite de betere
2% meer helling simuleren dan de core
1,5% accuraat tegen 2% voor de core.

Elite kan je ook de voetjes regelen stel dat je vloer niet perfect vlak is.

Maar eigenlijk kan je tussen die 2 niet verkeerd kiezen. Zelf heb ik ondertussen al 4 jaar een gen 1 direto en ben ik heel tevreden.

En qua geluid? Indien de ketting en cassette vlot lopen, hoe erg irriteert het de huisgenoten?

En qua geluid? Indien de ketting en cassette vlot lopen, hoe erg irriteert het de huisgenoten?
De minst luide trainer is die van 4iiii
Maar voor de rest is dat zo goed als hetzelfde aangezien uw ketting/cassette het meeste geluid maken.

Maar bij twijfel dc rainmaker of gplama review opzoeken

Ik heb mij net eens ingelezen in die 80/20 training.
Is dit niet vooral voor mensen die 5 of meer uren trainen per week.
Ik zit nu aan 4u/week en heb niet het gevoel dat dit iets voor mij is.

Heb die getest, gevoel daarop is zoveel beter dan een fiets op de rollen. Volledig niet te vergelijken.

Maar als je pakweg de suito gaat vergelijken met een trainer van 4 jaar oud dan is dat een heel goeie trainer in vergelijking.
Dat is een goeie trainer waar je perfect uw virtuele ritten mee kan doen zonder gigantisch veel geluid. En het is zeker niet vervelend om op te rijden.
Maar een kickr of neo is gewoon nog stiller dan dat, nog accurater en voelt nog beter qua rijgevoel.
Maar het blijft indoor rijden eh, dat is niet hetzelfde als outdoor.

En zolang je niet op kickr of neo gaat rijden dan ga je u waarschijnlijk rot amuseren met een suito!

Daar zit natuurlijk waarheid in. Zolang je niets beter gewoon bent, ben je sneller tevreden.

Al zou ik toch eens graag verschillende modellen uittesten om de finale knoop door te hakken. Jammer dat dat nergens kan :biglaugh: .

Daar zit natuurlijk waarheid in. Zolang je niets beter gewoon bent, ben je sneller tevreden.

Al zou ik toch eens graag verschillende modellen uittesten om de finale knoop door te hakken. Jammer dat dat nergens kan :biglaugh: .
in de Fashion for Cycling staan er wel een aantal uitgestald.

in de Fashion for Cycling staan er wel een aantal uitgestald.
Ik ken toch ook twee lokale fietswinkels in de buurt die een trainer of 2 - 3 opgesteld staan heeft om eens uit te proberen.

Van Eyck heeft alle populaire trainers staan, in Sint-Pauwels alvast.
Suito, neo, kickr core en flux.

Ze hebben daar zo een fiets met snelspan steekas die ze snel overzetten.

Terug
Bovenaan