De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Dat is er volgens mij een ander probleem... of heb je een MTB of iets dergelijks op u rollen staan?

Ja, het is al eens gepasseerd hier. Ik weet dat het aan de fiets ligt hoor: voorblad 30, max grootte 32 denk ik + 11-46.

Het is trouwens de reinste onzin hetgeen wat je ziet laten meeveranderen met de blok die je moet doen.
Jij kan perfect aan een heel laag vermogen ook gewoon klimmen, probleem is dat je dan zodanig traag gaat dat je omver valt. Net zoals je ook gewoon een beestig vermogen kan trappen bergaf. Uw vermogen is niet direct afhankelijk van uw terrein. Je past meestal uw vermogen aan het terrein aan, dat is een andere zaak.

Nee maar ja dus

Heeft niks met ERG te maken hoor. In ERG mode regelt u trainer u weerstand bij om u vermogen op pijl te houden.
Als je ERG mode uitschakelt moet je inderdaad zelf schakelen om het gevraagde vermogen te trappen maar het terrein in workout mode wordt altijd als vlak gesimuleerd. Of je in workout mode nu Alpe du Zwift omhoog of naar beneden rijdt, één omwenteling op pakweg de 50x14 gaat exact evenveel vermogen vragen.
Wat je bedoelt is dat als je een workout doet in sim-mode je moet schakelen om uw vermogens te halen want zwift stuurt steeds de weerstand van een vlakke baan naar de trainer?
Heb nog niet heel lang in sim-mode gereden tijdens workouts dus dat weet ik in feite nu niet.

Nee maar ja dus

Nee niet direct want een prof kan bijvoorbeeld ook gewoon in het blauw een berg omhoog rijden, net omdat die blauwe zone een vermogens is waarmee je dus wel nog gewoon omhoog kan rijden zonder om te vallen.

Net zoals je op het vlakke ook gewoon 500watt kan trappen, je gaat dan alleen afschuwelijk snel of er moet immens veel wind zijn.
De constante in het verhaal is vermogen, en dat is onafhankelijk van terrein. Uit dat vermogen komt dan een snelheid, die op zijn beurt afhankelijk is van terrein en randvoorwaarden zoals kwaliteit van de weg, uw banden en de wind.
Maar in het echte leven zit je nog met zoiets al fysisch mogelijk, met veel wind of hoge stijgingspercentage moet je wel meer vermogen trappen om niet omver te vallen.

Wat je bedoelt is dat als je een workout doet in sim-mode je moet schakelen om uw vermogens te halen want zwift stuurt steeds de weerstand van een vlakke baan naar de trainer?
Heb nog niet heel lang in sim-mode gereden tijdens workouts dus dat weet ik in feite nu niet.
Uhu, exact dat dus.
Als ik mij niet vergis zat er in de sprint benchmark workout van Zwift Academy vorig jaar een stukje "free ride" om max 20sec sprint power te bepalen. Ik deed die workout op Yorkshire en ik zat net op dat moment op een stukje bergop, daar voel je op dat moment dus niks van.

Ja, het is al eens gepasseerd hier. Ik weet dat het aan de fiets ligt hoor: voorblad 30, max grootte 32 denk ik + 11-46.
Dat had ik niet mee gekregen, dan kan ik mij inderdaad voorstellen dat je in de problemen komt op het vlakke als je gewoon eens een uur goed wilt doorrammen :tongue:

Laatst bewerkt:
Wat voor groepset heb je?
Niet afgesteld krijgen is raar. Zitten er voldoende spacers op de body? Is de derailleurhanger niet krom? Zijn uw kabels nog goed?
Grootste nadeel aan een fitbike (kende het niet heb het moeten opzoeken) is denk ik moeilijk te integreren via zwift en vooral een totaal andere ergonomie als een racefiets.
Denk naar Road-feel toe dat het ook maar matig zal zijn. Als je een spinbike neemt dan zal het vliegwiel heel zwaar zijn waardoor je lastiger op snelheid komt en veel meer kan inpikken op het vliegen van het wiel.
De betere smart bikes starten rond de 2,5k, met een reden ook natuurlijk.

Als ik me niet vergis heb ik een Shimano Tiagra.
De cassette op de fiets is een 9-spd, heb op de Tacx bij Mantel een nieuwe cassette gaan halen en een spacer geplaatst.
Echter voelt alles heel onnatuurlijk aan.

ik denk eraan om een cheapass decathlon koersfiets te kopen van 300€ voor op de rollen volgende winter. Is wel maar 9spd, maar door trainer difficulty in te stellen zou het wel moeten gaan denk ik?

Of toch beter kijken of ik iets beters kan vinden 2dehands daarvoor?

Daarnet TdZ stage 4B gereden op chain chomper... wat een discussie vooraf to MTB or not to MTB voor ocharme 1.5-2km klimmen op een 16km event. Road bike was enige logische keuze... toch mensen die op MTB reden, kansloze zaak natuurlijk:unsure:
ik denk eraan om een cheapass decathlon koersfiets te kopen van 300€ voor op de rollen volgende winter. Is wel maar 9spd, maar door trainer difficulty in te stellen zou het wel moeten gaan denk ik?

Ik ben een beetje aan het afwachten hoe Zwift zen Tron smart bike in de markt gaat zetten. Moest blijken dat die markt op komt voor onder de 2.5k is dat een goeie optie imo. Iets duurder up front maar minder miserie naar onderhoud en corrosie van materiaal.

Ik heb in februari 2020 nog een oude 9 speed fiets gekocht voor op mijn rollen, geen spijt van gehad, zowel naar gemak als naar timing van mijn aankoop :) De difficulty wat naar beneden (wie rijdt er ook op 100%?) en dat volstaat meer dan voldoende om aan een normale cadans bergop te rijden.

Maar waarom specifiek een koersfiets daarvoor kopen?
Je kan toch gewoon uw ultimate of grizl op de rollen zetten?

En wil je op die fiets rijden buiten, dan is het toch maar de thru-axle lossen, wiel erin en rijden? En eventueel even je versnellingen terug afstellen en gaan maar.
Hier is dat echt 5minuten werk hoor, thru axle eruit, wiel erin, thru axle erin en 3 tikjes lichter in de afstelmodus en ik kan buiten rijden.

Nu rij ik met de ultimate op de rollen tot mijn grizl binnen is, maar ben er toch geen grote fan van. In vergelijking met mijn alu die vroeger op de rollen stond beweegt dat frame toch een pak meer waardoor ik toch niet helemaal voluit durf gaan.

Met de grizl ga ik met mtb pedalen rijden en op zwift rij ik toch liever met spd sl.

En wil je op die fiets rijden buiten, dan is het toch maar de thru-axle lossen, wiel erin en rijden? En eventueel even je versnellingen terug afstellen en gaan maar.
Hier is dat echt 5minuten werk hoor, thru axle eruit, wiel erin, thru axle erin en 3 tikjes lichter in de afstelmodus en ik kan buiten rijden.
ik moet eerst nog spacer van tussen mijn schijf halen (zekerheid dat je niet per ongelukt remt op de rollen en ze blijven plakken)
maar afstellen doe ik nooit iets dus is 1min werk :D

Nu rij ik met de ultimate op de rollen tot mijn grizl binnen is, maar ben er toch geen grote fan van. In vergelijking met mijn alu die vroeger op de rollen stond beweegt dat frame toch een pak meer waardoor ik toch niet helemaal voluit durf gaan.

Met de grizl ga ik met mtb pedalen rijden en op zwift rij ik toch liever met spd sl.
Een alu is op dat vlak wat stijver natuurlijk.
Maar goed ja dat is wel het voordeel van carbon natuurlijk, heel stijf in bepaalde richtingen en dan weer heel flexibel in een andere.
Maar dat wilt daarom niet zeggen dat je het frame gaat scheuren hoor :P
Er zijn veel mensen die hun gewone carbon fiets op de rollen staan, weinig problemen mee door de band.

Maar goed ja je moet zelf kijken wat je wilt en doet natuurlijk. Het probleem is meestal dat je op uw goeie fiets echt goed zit, en dan evenaren op een alu fiets van 300€ is niet altijd eenvoudig.
Ook is het misschien een beetje vreemd om een dure kickr te kopen om er dan een fiets op te zetten met een drivetrain die veel lawaai maakt.
Daarvoor is zo een smart bike dan weer wel ideaal, maar de instapprijs is ook behoorlijk.

1 dezer dagen ga ik nog eens een race rijden en wel zo'n city race op de champs elysees. Ook +-16km zoals crit city meestal maar amper 2 ronden (eigenlijk maar 1.5 als je het bekijkt). Bij crit city zit je iedere ronde met die helling maar waar liggen normaal de zwaarste punten op de champs? Ik denk het vals plat op de kasseien naar de arc toe dat het daar +-5min volle bak zijn. Anders zie ik weinig plaatsen waar het extreem zwaar zal zijn. De tunnel misschien 30 sec vol.

1 dezer dagen ga ik nog eens een race rijden en wel zo'n city race op de champs elysees. Ook +-16km zoals crit city meestal maar amper 2 ronden (eigenlijk maar 1.5 als je het bekijkt). Bij crit city zit je iedere ronde met die helling maar waar liggen normaal de zwaarste punten op de champs? Ik denk het vals plat op de kasseien naar de arc toe dat het daar +-5min volle bak zijn. Anders zie ik weinig plaatsen waar het extreem zwaar zal zijn. De tunnel misschien 30 sec vol.
De tunnel is vol aanzetten, benen stilhouden en terug vol aanzetten bij het verlaten van de tunnel.
Plezant parcours!

Ik woon op een appartement en ik moet mijn fiets via de trap twee verdiepen naar omhoog dragen. Dus in mijn geval zou een dedicated zwift bike ook wel welkom zijn.

Daarnet op Serpentine 8 ontelbaar veel tron-bikes en TT-bikes weer...

Verder wel een saaie rit als "the long ride".
Had ik gisteren ook gezien 🤣
Is wel een goeie workout natuurlijk! Als je dan bij de groep kan blijven dan heb je goed vermogen gestampt.

Vandaag mijn 2de race ooit gereden in zwift. Eerste verslag staat hier ook ergens en was 2de kerstdag geloof ik. Dat was een B crit city race volle gas voor een goeie 20min.

Nu was het principe zelfde. Een B race 16km op de champs elysees met 25 deelnemers. De start was terug heftig maar zeker doenbaar, we kregen een kopgroep met 16 renners en na veel YouTube filmpjes gezien te hebben heb ik gewoon besloten om in de groep te rijden en geen meter kop te doen, nu wilde ik nog sprinten op het einde wat me vorige keer niet lukte. Het parcours is minder selectief en daardoor is het tempo ook lager dan het nerveuze crit parcours. Ik had nergens moeite om te volgen en op het valsplat van de kasseien werd er aangevallen maar dat liet ik bewust achterwege aangezien zo'n races toch in 99% van de gevallen eindigen in een sprint. Na de eerste ronde kreeg ik een aerohelm als power up en zo heb ik direct besloten die te houden voor de sprint. Ik ging verassend fris de laatste kilometers in en mijn hoop op een goeie plaats steeg. Het tempo bleef relatief doenbaar en ik voelde me echt goed. De laatste kilometer heb ik gewoon gewacht tot ik aanvallen zag. Op 600m begonnen ze, 4 man direct op een lint en ik als 5de goed mee. Tempo aangehouden en nog beetje wachten om vol te gaan, beetje bang om stil te vallen maar daardoor kregen de eerste 2 een kleine kloof en dan op 400 m maar besloten om mijn aero te gebruiken en vol gas te gaan. Hup naar +900watt en doorgetrokken tot finish en nog over iedereen gevlogen en de winst was binnen! Ik zot content en nooit gedacht 3.5maand terug toen ik begin te zwiften dat ik nu al zo een niveau zou halen. Zwiften is het enige dat ik doe qua sport momenteel en ik zit op gemiddeld 3.5u per week. Kleine bummer is dat ik op zwift power geen uitslag krijg doordat ik geen hartslagmeter heb. Het zal het eerste zijn dat ik nu koop alvast.

Er is vandaag maar 1 race in Parijs geweest dus het moet deze zijn.
77kg en 10,2w/kg voor zijn 15" power. Maar vooral, 1' aan 7,3w/kg. Dat is wel sterk voor een B-renner :thumb:
In een gebalde sprint is het vaak iemand die richting de 12w/kg gaat die de zege pakt, maar hier lijkt het dus een wat langere effort geweest te zijn.
https://zwiftpower.com/events.php?zid=2665331

Terug
Bovenaan