De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

200€ is natuurlijk wel een meerprijs van 62% :p
Het stopt ook wel ergens, en voor sommige stopt het op 300€. Maar als je 600€ te spenderen hebt zou ik ook aanraden op een kickr core of een zwift hub te kopen, zonder enige twijfel.

En ik kan u alvast zeggen wheel-on of direct-drive, 4x2min vo2max is geen van beide plezierig.
Maar als je voor 300€ een nieuw meubelstuk hebt, en voor 500€ een trainer waar je met "plezier" opkruipt, kan je wel de vraag stellen of die investering het niet waard is.

Iemand die me eens vlug kan uitleggen hoe dit werkt, wat je allemaal nodig hebt, en met welk budget moet rekening gehouden worden?

Want dit lijkt me allesinds leuker dan domweg op rollen in de garage zitten fietsen en op de laptop naar een serie kijken...
Ik heb begin dit jaar ook de stap gezet na lang twijfelen en het mij nog niet beklaagd.

Uiteindelijk een Elite Suito gekocht voor 480€ (momenteel ook aan die prijs te vinden op 12gobiking), die bevind zich in het middensegment. Natuurlijk kan je altijd naar het topsegment gaan ook dan ga je al naar de 800-1000€ of zelfs meer , het is maar wat je er voor over hebt. Zelf wou ik er niet super veel aan uitgeven, vooral ook omdat ik niet wist of het mij wel zou bevallen, maar wou wel minstens een direct drive trainer en dan kom je al snel bij de Suito uit. Nu met black friday zullen er vast en zeker wel modellen te vinden zijn met korting. Voor de rest nog een cassette moeten bijkopen voor erop +/- 50€. Een ANT+ dongle heb ik gekocht op AliExpress voor 5€ want via bluetooth had ik toch de nodige problemen om hem verbonden te krijgen.
Fiets heb je normaal gezien wel en een laptop/pc of tablet heb je waarschijnlijk ook. Dus de totale kost was hier een goeie 535€.

Dan is er alleen nog bijkomend de maandelijkse kost voor het platform dat je wil gebruiken. Bij mijn trainer zat er een maand gratis tijd bij voor alle gangbare platforms die je hebt. Zelf heb ik enkel nog maar zwift geprobeerd en dat kost 15€ per maand.

Wel wat geld maar zoals al aangehaald heb ik het mij nog niet beklaagd. Vroeger fietste ik enkel bij goed weer in voornamelijk de zomermaanden, nu het hele jaar door. Had in het voorjaar (februari tot eind april) al meer km's gedaan op die trainer dan de voorgaande 2 jaar samen.

Maar als je voor 300€ een nieuw meubelstuk hebt, en voor 500€ een trainer waar je met "plezier" opkruipt, kan je wel de vraag stellen of die investering het niet waard is.
Idd, en dat hoor ik wel vaker: had ik maar direct iets deftigs gekocht.....

Ant+ is bij mij totaal niet nodig, bluetooth werkt perfect (in combinatie met bluetooth hartslagsensor en koptelefoon)
Met black friday zal je inderdaad vermoedelijk wel wat kunnen vinden.

Een Shimano 11-speed 105 cassette is €50 (bij decathlon soms goedkoper te vinden). In sommige gevallen 'krijg' je die reeds bij je trainer. Desnoods kan je altijd die vanop je fiets op je trainer monteren (als je in de winter toch enkel op de trainer rijdt....)

Ik zou graag wat meer workouts doen zoals build me up of ftp booster op zwift.
Maar ik heb ergens begin dit jaar een ramp test gedaan en sindsdien staat mijn ftp op 212, verder niet echt naar omgekeken.
Dit zou willen zeggen dat ik een goede 220W 20minuten zou moeten kunnen volhouden, ik kan mij dat zo niet voorstellen dat ik dat kan.
Ik zou daarom graag een nieuwe ftp test doen maar dan eentje van 20min maar ik weet niet naar welke waarde ik moet streven of beginnen.
Terug een ramp test doen lijkt mij wat gek omdat het toch minder accuraat zou zijn?

67kg, 177cm en niet echt zeer consistent in mijn uren/km/tijd op de fiets (probeer er wat aan te werken maar niet altijd veel tijd/goesting)
Gisteren 100km op de rollen gedaan met pace partner van 135W en op het einde was het toch echt harken, maar wel meer door een hongerklop want had er mij niet echt op voorzien (geen eten en zelfs geen sportdrank maar gewoon water).
Zonet dan toch maar een ramp test gedaan, 201 is de uitslag.
toch beetje verbaasd dat het minder is als ervoor al is het niet zo onlogisch want zoveel heb ik niet op de fiets gezeten.
nu toch eens wat workouts van de build me up proberen aanhouden 2/3x per week.
ik zou er toch graag eens wat op vooruit gaan maar denk dat het gewoon aan het aantal uren ligt.

toch beetje verbaasd dat het minder is als ervoor al is het niet zo onlogisch want zoveel heb ik niet op de fiets gezeten.
ik zou er toch graag eens wat op vooruit gaan maar denk dat het gewoon aan het aantal uren ligt.

Hoeveel km/uren +- gereden sinds die vorige test?

135w is echt wel onderkant Z2, als je zo'n rit moet uitharken dan klopt er toch iets niet.
Zoals je zelf zegt niet genoeg gegeten of gedronken. Maar op die manier zorg je er dus ook voor dat je niet het maximale uit je training haalt. Toch wel zonde als je dan de moeite doet om 2u45 op u rollen te kruipen.

Wil je vooruitgang zien is regelmaat sowieso key. Voor echt progressie te maken is 3x per week toch wel een minimum.

135w is echt wel onderkant Z2, als je zo'n rit moet uitharken dan klopt er toch iets niet.
Zoals je zelf zegt niet genoeg gegeten of gedronken. Maar op die manier zorg je er dus ook voor dat je niet het maximale uit je training haalt. Toch wel zonde als je dan de moeite doet om 2u45 op u rollen te kruipen.

Wil je vooruitgang zien is regelmaat sowieso key. Voor echt progressie te maken is 3x per week toch wel een minimum.
Nee klopt, ik was er niet op voorzien. Had zelfs enkel water en geen sportdrank.
Eens proberen deze winter wat consistenter te zijn zodat er wat vooruitgang is om te genieten van het voorjaar.
Dat is ook de reden waarom ik vorig jaar zo weinig fietste, omdat het telkens op de baan in groep afzien is of moeilijk bij te houden.

Blijkbaar een jaar geleden begin november, 1500km en 50h
Vrij logisch dat er geen vooruitgang is :ROFLMAO:
Tussen 2010 en 2015 fietste ik ook bitter weinig. Niks in de winter en dan zeer sporadisch in de zomer. Eens een jaar van 2000km en dan weer eentje van 900km.
Eind '15 op Zwift begonnen. Eerste ftp test was 189w 😅 (70kg). April 2017 zat ik aan 260w. Het kan dus zeker.

Nee klopt, ik was er niet op voorzien. Had zelfs enkel water en geen sportdrank.
Eens proberen deze winter wat consistenter te zijn zodat er wat vooruitgang is om te genieten van het voorjaar.
Dat is ook de reden waarom ik vorig jaar zo weinig fietste, omdat het telkens op de baan in groep afzien is of moeilijk bij te houden.
Eten en drinken is de basis bij duursporten é. Je moet daar mss ook wat op trainen, om je dat eigen te maken.

135W is niet bepaald onderkant Z2 als u FTP 201W is, integendeel. 135W is ~67%.
* In het model dat Dylan Johnson vaak gebruikt zit die baseline zone tussen 55 & 75% FTP. 67% is knal midden er in.
* In het model dat ik hier van Energy Lab heb liggen van een lactaattest een paar jaar terug lag mijn LSD zone zelfs tussen de 55-68%. Over 68% was al tempo. Dat had wrs ook te maken dat vooral mijn weerstand toen vrij goed was en mijn basis vrij pover (door vernamelijk harde Zwift sessie & weinig of geen LSD rides). Maar de kans is vrij groot dat @Monkytiger zijn basis vrij smal is als je zijn aantal fietsuren bekijkt. In dit geval ligt die 135W dus helemaal tegen de bovenkant van zijn LSD zone.

Je moet vooral onthouden dat FTP ook niet heiligmakend is, zeker niet als het getest wordt op Zwift. Uiteindelijk is er maar 1 goeie manier om een écht accurate FTP te krijgen en dat is via lactaat. Dat is de enige manier waarop je (redelijk) exact kan zien waar het omslagpunt ligt waar je meer in verzuring gaat dan je lichaam kan verwerken.

En dan komt er ook gewoon nog de duur bij van de rit. 2h45m is echt al wel een serieuze sessie. Ik heb zelf 2 weken terug op zondag de Flanders Coffee ride gereden met nog een stukje aan (2h25m of iets dergelijks denk ik). Dat was echt 70% blauw, 30% grijs dus in theorie súper easy. Maar als ik in de namiddag dan de trap op moest voelden mijn benen toch behoorlijk zwaar aan, daar verschoot ik eigenlijk zelf van. Als gewoon bent van ritjes te doen van 1u en gaat dan plots 2h45m rijden, dat ga je los van de intensiteit altijd wel voelen denk ik. Zeker op de rollen waar je in principe quasi geen freewheeling hebt en constant de spanning op u benen houdt. Voldoende drinken en eten is natuurlijk wel key, je hoeft niet per sé sportdrank te doen voor LSD rides imo maar dan moet je wel zien dat je voldoende andere vlot verwerkbare dingen eet (eten met veel koolhydraten en weinig of geen vet).

135W is niet bepaald onderkant Z2 als u FTP 201W is, integendeel. 135W is ~67%.
* In het model dat Dylan Johnson vaak gebruikt zit die baseline zone tussen 55 & 75% FTP. 67% is knal midden er in.
* In het model dat ik hier van Energy Lab heb liggen van een lactaattest een paar jaar terug lag mijn LSD zone zelfs tussen de 55-68%. Over 68% was al tempo. Dat had wrs ook te maken dat vooral mijn weerstand toen vrij goed was en mijn basis vrij pover (door vernamelijk harde Zwift sessie & weinig of geen LSD rides). Maar de kans is vrij groot dat @Monkytiger zijn basis vrij smal is als je zijn aantal fietsuren bekijkt. In dit geval ligt die 135W dus helemaal tegen de bovenkant van zijn LSD zone.

Je moet vooral onthouden dat FTP ook niet heiligmakend is, zeker niet als het getest wordt op Zwift. Uiteindelijk is er maar 1 goeie manier om een écht accurate FTP te krijgen en dat is via lactaat. Dat is de enige manier waarop je (redelijk) exact kan zien waar het omslagpunt ligt waar je meer in verzuring gaat dan je lichaam kan verwerken.

En dan komt er ook gewoon nog de duur bij van de rit. 2h45m is echt al wel een serieuze sessie. Ik heb zelf 2 weken terug op zondag de Flanders Coffee ride gereden met nog een stukje aan (2h25m of iets dergelijks denk ik). Dat was echt 70% blauw, 30% grijs dus in theorie súper easy. Maar als ik in de namiddag dan de trap op moest voelden mijn benen toch behoorlijk zwaar aan, daar verschoot ik eigenlijk zelf van. Als gewoon bent van ritjes te doen van 1u en gaat dan plots 2h45m rijden, dat ga je los van de intensiteit altijd wel voelen denk ik. Zeker op de rollen waar je in principe quasi geen freewheeling hebt en constant de spanning op u benen houdt. Voldoende drinken en eten is natuurlijk wel key, je hoeft niet per sé sportdrank te doen voor LSD rides imo maar dan moet je wel zien dat je voldoende andere vlot verwerkbare dingen eet (eten met veel koolhydraten en weinig of geen vet).
En zelf met een lactaat test is het nog wat gissen.
Waarom gebruiken we dan meestal een lactaattest als standaard bij wetenschappelijk testen omdat dit op vlak van kosten en tijdsefficiëntie het meest effectief is.
Ik vergelijk het meestal met een dartsbord.
Met een ramptest (zoals op zwift) gooi je al naar de juiste muur, met een 20 min test gooi je al in de rand van het bord.
Een lactaattest brengt je al in de cijfers maar voor in de roos te gooien...

je hoeft niet per sé sportdrank te doen voor LSD rides imo maar dan moet je wel zien dat je voldoende andere vlot verwerkbare dingen eet (eten met veel koolhydraten en weinig of geen vet).
Ge moet is wegen voor en na een zwift sessie.
Het is waanzinnig hoeveel vocht je verliest, puur door transpiratie. Ik zeg het na elke zwift sessie kan je mijn bib uitwringen, dat heb ik zelfs niet als ik bij 35 graden ga fietsen. Dus Sportdrink met elektrolyten of een isotone drank is echt geen overbodige luxe. Uiteraard ook gewoon voldoende water voorzien.

@Monkytiger
201w lijkt laag, maar met uw basis is dat echt nog goed hoor. Mag je echt niet over klagen.
En het voordeel is dat het training en consistentie dat heel snel zal stijgen. Die eerste noob gains komen heel snel.

Ge moet is wegen voor en na een zwift sessie.
Het is waanzinnig hoeveel vocht je verliest, puur door transpiratie. Ik zeg het na elke zwift sessie kan je mijn bib uitwringen, dat heb ik zelfs niet als ik bij 35 graden ga fietsen. Dus Sportdrink met elektrolyten of een isotone drank is echt geen overbodige luxe. Uiteraard ook gewoon voldoende water voorzien.

@Monkytiger
201w lijkt laag, maar met uw basis is dat echt nog goed hoor. Mag je echt niet over klagen.
En het voordeel is dat het training en consistentie dat heel snel zal stijgen. Die eerste noob gains komen heel snel.
Drinken moet je uiteraard altijd maar voor LSD rides gebruik ik eerlijk gezegd nooit sportdrank.

Ik weet niet of ik dat beter wel zou doen, er is namelijk de theorie dat je moet trainen met wat je ook gaat gebruiken tijdens het event/wedstrijd waarvoor je trained (als je al een 'doel' hebt). Maar naar mijn gevoel is sportdrank uiteindelijk pure snelle suiker en zorgt het ook voor spikes in u bloedsuikerspiegel wat je imo best nog altijd zoveel mogelijk vermijd. Ook al omdat de dip die altijd volgt op een spike in u suikerspiegel nogal de eigenschap heeft van vreetbuien te inducen wat niet helpt in het eindeloze gevecht tegen de kilo's :unsure:. Ik kies voor mijn rustige ritten alvast altijd voor water (al dan niet met electrolyte tabs) + vaste voeding.

En zelf met een lactaat test is het nog wat gissen.
Waarom gebruiken we dan meestal een lactaattest als standaard bij wetenschappelijk testen omdat dit op vlak van kosten en tijdsefficiëntie het meest effectief is.
Ik vergelijk het meestal met een dartsbord.
Met een ramptest (zoals op zwift) gooi je al naar de juiste muur, met een 20 min test gooi je al in de rand van het bord.
Een lactaattest brengt je al in de cijfers maar voor in de roos te gooien...
De waarde van die roos veranderd dan nog van dag op dag... :tongue:

Ik drink op de rollen eigenlijk alleen maar water. Misschien toch ook maar eens iets aan doen, alhoewel zolang het werkt :unsure:

. Ik kies voor mijn rustige ritten alvast altijd voor water (al dan niet met electrolyte tabs) + vaste voeding.
Dat is natuurlijk geen water eh :P Met een tab maak je al een halve sportdrank.
Wat een goeie sportdrank doet is de elektrolyten bijvullen wat cruciaal is indoor als je veel zweet en plant om langer dan 1,5u te rijden. Daarnaast zorgt het voor koolhydraten die je nodig hebt om te presteren en om te herstellen. En de basis is water wat dorstlessend en hydraterend is.
Zeker bij lange of zware sessies heeft dat echt wel zijn nut. Natuurlijk als je 3u op de rollen zit moet je ook iets vast binnenspelen, dat is logisch.

Ik snap het wel, en velen vallen ook in die valkuil, men begint te sporten om af te vallen en gaat dan uit van kcal in en kcal uit.
En men denkt dan dat die 100kcal van die sportdrank en 200 van die reep makkelijker te schrappen zijn, 300kcal die je al niet binnengespeeld hebt. Maar dat is in feite verkeerd want daardoor ga je waarschijnlijk te weinig brandstof hebben, en kan je dus niet presteren en kan die workout ook niet deftig uitgevoerd worden. En is uw herstel ook niet optimaal. Zo is uw potentieel niet optimaal.
Je moet net zien dat uw voeding tijdens uw workout goed zit, en dat je aan de andere maaltijden en voedsel gaat bijschroeven.
Onnodige zaken die niks bijdragen schrappen en eventueel vervangen door betere alternatieven.

Ik drink op de rollen eigenlijk alleen maar water. Misschien toch ook maar eens iets aan doen, alhoewel zolang het werkt :unsure:
Goed bezig. Ik train zoveel mogelijk met water, ook lange ritten tot 3 uur, ik gebruik dan enkel sporadisch sportdrank om een smaakje toe te voegen. Mensen (en marketeers) zijn zeer goed in het menselijk lichaam te onderschatten.
Je lichaam leren de voedingsstoffen te gebruiken die al aanwezig zijn is ook training. En ja, als het gaat over lange (in mijn geval MTB) tochten in de bergen of iets dergelijks dan zijn we over andere dingen bezig maar dat bezie ik dan ook niet meer als training.

Dat is natuurlijk geen water eh :p Met een tab maak je al een halve sportdrank.
Ook dan hebben we daar een iets anders definitie voor. Je hebt wel gelijk hoor maar als iemand sportdrank zegt denk ik meteen aan poeder en dat is meestal vooral nen hoop suiker met een beetje een smaakje. Super goed voor langere en/of zwaardere ritten aangezien je anders nooit 60+gr carbs/hour kan verwerken. Maar die suiker heb je imo niet nodig voor een LSD rit.

Ik zie dat hier wat animo is over FTP en of die nu correct is of niet.

Het is simpel. FTP is het gemiddelde vermogen dat je op een uur maximaal kan trappen.

Wil je jouw FTP kennen, warm 10' op en probeer dan een uur lang zo hard en constant mogelijk te rijden.
Gemiddelde vermogen over één uur is dan jouw FTP.

Gebruik deze waarde als jouw FTP, train hiermee 6-8 weken en rijd eens opnieuw een uur maximaal.

Een uur maximaal rijden is ook niet minder of meer lastig dan 5,10,20 of 30' maximaal rijden...

Ik zie dat hier wat animo is over FTP en of die nu correct is of niet.

Het is simpel. FTP is het gemiddelde vermogen dat je op een uur maximaal kan trappen.

Wil je jouw FTP kennen, warm 10' op en probeer dan een uur lang zo hard en constant mogelijk te rijden.
Gemiddelde vermogen over één uur is dan jouw FTP.

Gebruik deze waarde als jouw FTP, train hiermee 6-8 weken en rijd eens opnieuw een uur maximaal.

Een uur maximaal rijden is ook niet minder of meer lastig dan 5,10,20 of 30' maximaal rijden...
Ok bedankt Mario Cipo

Terug
Bovenaan