De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Wat heb je er nog voor betaald nu? Ben aan het zien voor een rollen fiets 2dehands, maar in mijn maat is er precies niets te vinden onder de 800 euro die minimum 10 spd heeft. En voor een fiets louter voor op de rollen wil ik max 500 geven.
De refurbs stonden tot vorige week zondag €1.999. €2k was zo een beetje de grens die ik al een hele tijd in gedachten had waar ik het toch zou beginnen overwegen.

Wat heb je er nog voor betaald nu? Ben aan het zien voor een rollen fiets 2dehands, maar in mijn maat is er precies niets te vinden onder de 800 euro die minimum 10 spd heeft. En voor een fiets louter voor op de rollen wil ik max 500 geven.
Ben ook al even aant bekijken voor een simpele fiets van paar 100€...
Ik heb nog een oude (+-15jaar) mtb staan, 3x9 speed.
Kan ik dit op de trainer zetten met 12speed casette? Zou dit lukken mits was afstellingen aan de derrie?

Ben ook al even aant bekijken voor een simpele fiets van paar 100€...
Ik heb nog een oude (+-15jaar) mtb staan, 3x9 speed.
Kan ik dit op de trainer zetten met 12speed casette? Zou dit lukken mits was afstellingen aan de derrie?
Nee, je zal moeten een 9 spd casette monteren incl de nodige spacers.

Welk trainingsschema op zwift zouden jullie aanraden zodat ik volgend jaar vlot 100km kan fietsen ? Dit voorjaar heb ik de 80km variant gedaan van de duvel on tour maar na 60-70km was het beste er wel af en met veel moeite de finish gehaald, was samen met paar vrienden en in begin wat te hard gereden wat ik daarna moest bekopen. Die vrienden gaan volgend jaar de 100km variant doen en zou ze terug willen vervoegen maar dan moet ik natuurlijk wel wat beter in vorm geraken. Vroeger in mijn twintiger jaren reed ik de 100km nog vlot met een wrak van een velo maar nu ik eind de 30 ben en 9kilo zwaarder sta (van mijn 16 tot begin de 30 altijd rond de 65kg gewogen en nu 74) gaat alles wat moeizamer. Als het goed weer is buiten fiets ik gewoonlijk een 50-60km voor het plezier wat overeenkomt met een uurtje of 2 weg te zijn.
Heb in oktober/november al de eerste 3 weken van het zwift fondo trainingsplan doorlopen (4de week is er niet meer van gekomen door mee te doen aan dat makuri island event) maar of dit echt veel geholpen heeft (zijn tenslotte maar trainingen van 1 tot 1.5 u) weet ik niet. Probeer sinds begin oktober een 2-3tal keer per week gedurende minstens 1u te zwiften. Meestal doe ik dan mee aan de lopende events of groepsritten met HERD/Pack of de pacebot van 2kg/w. Dit zijn natuurlijk allemaal maar ritjes van goed 1u en rond de 30km dus of ik hiermee beter ga worden op langere afstanden betwijfel ik.
Momenteel ben ik nog aan het bekomen van de griep die mij begin vorige week te pakken had maar zou volgende week terug langzaam willen starten.

Letterlijk alle trainingsplannen op zwift gaan ok zijn als je doel gewoon 100 km rijden is.
Zorg gewoon dat je buiten je afstanden wat opkrikt en eerst naar de 100 km werkt en ook af en toe erboven gaat.

Die trainingen van één tot anderhalf uur gaan je wel veel vooruit helpen :)

Een uurtje aan 2 w/kg rijden gaat volgens mij bitter weinig helpen. Daarvoor zou je geloof ik langer op de fiets moeten zitten om er de vruchten van te plukken. Een uur 1.5 - 2.5 w/kg zijn recuperatieritjes de dag na een zware training

Heb in oktober/november al de eerste 3 weken van het zwift fondo trainingsplan doorlopen (4de week is er niet meer van gekomen door mee te doen aan dat makuri island event) maar of dit echt veel geholpen heeft (zijn tenslotte maar trainingen van 1 tot 1.5 u) weet ik niet. Probeer sinds begin oktober een 2-3tal keer per week gedurende minstens 1u te zwiften. Meestal doe ik dan mee aan de lopende events of groepsritten met HERD/Pack of de pacebot van 2kg/w. Dit zijn natuurlijk allemaal maar ritjes van goed 1u en rond de 30km dus of ik hiermee beter ga worden op langere afstanden betwijfel ik.
Momenteel ben ik nog aan het bekomen van de griep die mij begin vorige week te pakken had maar zou volgende week terug langzaam willen starten.
Zoals @MrKend54l zegt, in de eerste plaats gewoon consequent (meer) fietsen. 2 a 3u per week is uiteraard beter als niks maar eigenlijk te weinig om echt progressie te boeken. En of je nu 3u of 10u per week fietst, eigenlijk is het voor iedereen nuttig om er een intervaltraining in te steken.
Als je in de zomer ritten van 60km doet zou 100km ook gewoon prima moeten lukken (uiteraard afhankelijk van het tempo), of je moest qua drank/voeding iets geweldig verkeerd doen.

Wat ik altijd een handige manier vond om wat meer uren op Zwift door te brengen is om eerst een half uur alleen te rijden, tijdens dat half uur kan je dan nog wat Netflix of youtube kijken, en dan nadien mee te doen met zo'n groepsrit van een uur. Je breekt je rit in twee, en eens je met die groep vertrokken bent ga je niet stoppen.

Een uurtje aan 2 w/kg rijden gaat volgens mij bitter weinig helpen. Daarvoor zou je geloof ik langer op de fiets moeten zitten om er de vruchten van te plukken. Een uur 1.5 - 2.5 w/kg zijn recuperatieritjes de dag na een zware training
Dit! Natuurlijk zijn de waarden voor iedereen anders.
Maar zolang je van jou trainingen echt trainingen maakt, is het best mogelijk beter te worden met ritjes van een uur.
Wil je richting die 100km op de weg, dan moet je deze trainingen combineren met wat langere tochtjes buiten.

Zit er niet mee in om eens diep te gaan. Test af en toe eens uw maximaal wattage voor 1, 5, 20min. lang. Plan geregeld eens een ramp test en bekijk de progressie. Doe gerust eens mee met een race, uiteraard in de juiste categorie...

Ik ben zelf enkele maanden geleden stil gevallen, en het sporten stond op het laagste punt sinds >5 jaar. Het fietsen buiten kon me lange tijd niet meer bekoren, geen tijd meer, ziek geweest, te druk op het werk...
Ondertussen zijn we terug een 5-tal sessies op Zwift verder en ik voel me terug heropleven. De eerste 2 ritten waren een ramp, en was ik echt misselijk na een sprintje te trekken. Ondertussen deed ik een ramptest en weet ik tenminste waar ik sta. En mijn laatste group workout ging echt goed. Ik wil er echt een doel van maken zo snel mogelijk terug mijn oude niveau en beter te halen.

Letterlijk alle trainingsplannen op zwift gaan ok zijn als je doel gewoon 100 km rijden is.
Zorg gewoon dat je buiten je afstanden wat opkrikt en eerst naar de 100 km werkt en ook af en toe erboven gaat.

Die trainingen van één tot anderhalf uur gaan je wel veel vooruit helpen :)

Hangt er allemaal maar van af wat je niveau is. Als je FTP tegen de 4w/kg ligt dan ja, dan is 2w/kg recovery... mijn FTP zweeft ergens rond de 3.5w/kg (~297W) en dan is 2w/kg (~170W) is al nipt onderkant endurance zone, 2,5w/kg is met ~210-215W al kantje boordje tempo.

Je hebt wel een punt dat 3 keer per week een uur in de onderkant van u endurance zone waarschijnlijk zeer weinig effect gaat hebben. Maar als je 1 van u 3 trainingen in die onderkant van u duurzone rijdt is dat nu ook weer niet dramatisch. Misschien wel beter dan uzelf 3 keer compleet de nek af te rijden.

PS: er is geen enkele basis om aan te nemen dat "active recovery" ritjes fysiologisch gezien nuttig zijn. Dus tenzij je écht écht écht wil fietsen de dag na een zware rit doe je het beter niet. En zeker niet zoals sommige mensen soms van die 2 hour "recovery rides" doen aan 200W... dat zijn duurtrainingen, geen recovery.

zoals sommige mensen soms van die 2 hour "recovery rides" doen aan 200W... dat zijn duurtrainingen, geen recovery.
Voor een iet of wat profrenner is 2h aan 200w gewoon in de boter trappen hoor.
Alles hangt gewoon af wat uw niveau is en wat je juist wil.

Als het gaat over gewoon 100km rijden dan moet je gewoon fietsen en plezier beleven.
Als je 3x per week fietst dan boeit dat allemaal niet zoveel hoor. Suboptimaal, misschien wel. Maar niet alles hoeft optimaal te zijn.
Je hebt geen drol aan een optimaal trainingschema als je dat maar 4 weken kan volhouden en daarna het kotsbeu bent.
Ik ken zo wel enkele mensen, doen gewoon wat waar ze zin in hebben. Rijden gewoon goed.
Ze zouden verder staan als ze gestructureerd zouden trainen, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat ze dan gewoon minder zouden fietsen. Ik betrap mijzelf er ook wel eens op, het is zondag en ik heb veel tijd en het is mooi weer.
Ik zou 4-5u willen rijden, maar het schema zegt 2u dus doe ik ook maar 2u.
Volgende dag moet ik wederom 2u rijden, maar het is echt strontweer dus is het kiezen tussen de rollen of niet fietsen. Of er komt iets privé tussen en ik kan gewoon geen 2u fietsen. Dinsdag ook geen tijd of slecht weer.
Misschien had ik beter dan toch zondag 5u gereden?

Voor een iet of wat profrenner is 2h aan 200w gewoon in de boter trappen hoor.
Alles hangt gewoon af wat uw niveau is en wat je juist wil.
Uiteraard... maar 99.999% van alle fietsers is geen profrenner. Dus de kans dat die rando op Zwift met zen "yeah, this is just a recovery ride for me" op een 2h 2.5w/kg group ride ook echt een recovery ride aan het doen is is letterlijk 0.

Uiteraard... maar 99.999% van alle fietsers is geen profrenner. Dus de kans dat die rando op Zwift met zen "yeah, this is just a recovery ride for me" op een 2h 2.5w/kg group ride ook echt een recovery ride aan het doen is is letterlijk 0.
Dat is een andere zaak :P
Pas op er zijn amateurs met een 4,5w/kg FTP. En dan is 2,5 wel recovery. Maar goed pakweg 60% van FTP is strikt genomen geen recovery zone. Maar dat is ook niet dat je daar heel veel fatigue van oploopt hoor.
En laat ons eerlijk zijn, het gros van de mensen bouwt ook geen zotte stress op dat een zuivere rustdag echt strikt noodzakelijk is.

Bedankt voor de antwoorden, meer of langer fietsen is niet altijd zo makkelijk combineerbaar met mijn gezinsleven. Zowel ik als mijn vrouw werken in een onregelmatig uurschema (zij werkt in shiften in de zorg en ik voor colruytgroup dus werkuren die liggen tss 5u en 20u) en hier lopen ook nog 2 kleine meisjes rond van 2 en 4jaar oud. Onze uurroosters zijn zodanig gepland dat er altijd 1 van ons thuis is voor de kinderen maar dat zorgt er natuurlijk voor dat we grotendeels naast elkaar leven. En als ik alleen thuis ben met de kids zit fietsen er niet in want die hebben nog constant aandacht en hulp nodig, dus fietsen gebeurt wanneer ze naar school/creche zijn of wanneer ze in bed liggen. Een van de hoofdreden trouwens dat ik mij een trainer heb gekocht want savonds nog buiten in het donker gaan rijden daar kan ik mezelf niet voor motiveren. Het is nu dikwijls al heel wat puzzelen om 2 tot 3 keer op de week op de fiets te raken. Maar zal zien of ik er af en toe wat langere sessies van kan maken.

En mijn niveau ligt redelijk laag dus was het maar waar dat die 2w/kg ritjes recuperatie was, mijn FTP ligt slechts op 180W. In september toen ik terug starte met zwift lag het nog op 170 dus ben al iets vooruit gegaan.
Racen heb ik nog niet gedaan omwille van mijn slechte niveau, uit vrees dat ik van in het begin ergens achteraan zal bengelen maar misschien moet ik het toch eens proberen, in die groepevents stijg ik meestal ook altijd boven mijn niveau uit omdat ik dan te koppig ben om te lossen in het groepje waarin ik meerijd. Meestal kom ik dan wel volledig leeg aan de finish aan.
Gisteren ook gestart met die mt. everest challenge en La Reine gereden (1201 hm), zat totaal kapot aan de finishlijn maar toch blij dat het mij gelukt is, mijn tijd was 1u47 dus het was al een wat langere inspanning dan gewoonlijk. Vandaag wel stramme hamstrings en wat pijn aan de knieën.

Zoon heeft ramp test lite gedaan. Kan ik resultaat ergens vinden? Was er niet bij toen de test gedaan was. Dus geen idee wat hij heeft gezien op het eonde

Bij een ramp test wordt 75% van de laatste minuut genomen als ftp. De fit file wordt automatisch opgeslagen.

Als het een nieuwe ftp was wordt deze ook sowieso opgeslagen als nieuwe standaard voor je trainingen.

Bedankt voor de antwoorden, meer of langer fietsen is niet altijd zo makkelijk combineerbaar met mijn gezinsleven. Zowel ik als mijn vrouw werken in een onregelmatig uurschema (zij werkt in shiften in de zorg en ik voor colruytgroup dus werkuren die liggen tss 5u en 20u) en hier lopen ook nog 2 kleine meisjes rond van 2 en 4jaar oud. Onze uurroosters zijn zodanig gepland dat er altijd 1 van ons thuis is voor de kinderen maar dat zorgt er natuurlijk voor dat we grotendeels naast elkaar leven. En als ik alleen thuis ben met de kids zit fietsen er niet in want die hebben nog constant aandacht en hulp nodig, dus fietsen gebeurt wanneer ze naar school/creche zijn of wanneer ze in bed liggen. Een van de hoofdreden trouwens dat ik mij een trainer heb gekocht want savonds nog buiten in het donker gaan rijden daar kan ik mezelf niet voor motiveren. Het is nu dikwijls al heel wat puzzelen om 2 tot 3 keer op de week op de fiets te raken. Maar zal zien of ik er af en toe wat langere sessies van kan maken.

En mijn niveau ligt redelijk laag dus was het maar waar dat die 2w/kg ritjes recuperatie was, mijn FTP ligt slechts op 180W. In september toen ik terug starte met zwift lag het nog op 170 dus ben al iets vooruit gegaan.
Racen heb ik nog niet gedaan omwille van mijn slechte niveau, uit vrees dat ik van in het begin ergens achteraan zal bengelen maar misschien moet ik het toch eens proberen, in die groepevents stijg ik meestal ook altijd boven mijn niveau uit omdat ik dan te koppig ben om te lossen in het groepje waarin ik meerijd. Meestal kom ik dan wel volledig leeg aan de finish aan.
Gisteren ook gestart met die mt. everest challenge en La Reine gereden (1201 hm), zat totaal kapot aan de finishlijn maar toch blij dat het mij gelukt is, mijn tijd was 1u47 dus het was al een wat langere inspanning dan gewoonlijk. Vandaag wel stramme hamstrings en wat pijn aan de knieën.
Als 3x 1u alle tijd is die je hebt, dan is dat ook maar zo. Tis niet dat je daarop niks kan doen. 3u sporten is alleszins veel beter dan niks doen.
Maar ik zou dan gerust opteren om een van die 3 ritten echte een harde training te doen (of bv zo´n group ride die eigenlijk 'te hard' gaat). Die andere 2 mogen iets minder maar rustig trainen als je maar 3u hebt is nu ook niet súper belangrijk.

Als 3x 1u alle tijd is die je hebt, dan is dat ook maar zo. Tis niet dat je daarop niks kan doen. 3u sporten is alleszins veel beter dan niks doen.
Maar ik zou dan gerust opteren om een van die 3 ritten echte een harde training te doen (of bv zo´n group ride die eigenlijk 'te hard' gaat). Die andere 2 mogen iets minder maar rustig trainen als je maar 3u hebt is nu ook niet súper belangrijk.
Ik zou gewoon alle drie de dagen een uur knallen, zeker als je daarbuiten geen fysiek vermoeiend werk hebt ofzo.
Misschien één week drie keer knallen, en week twee dan één van de drie of eventueel twee van de drie rustig rijden.

Volgens mij ga je echt niets hebben aan die rustige ritten van 1u qua conditie-opbouw. (Uiteraard is het wel voordelig voor de algemene gezondheid).

Bij mijzelf merk ik toch ook wel dat harde trainingen zorgen voor een snelle verbetering.
Het is goed mogelijk dat ik met een langere opbouw uiteindelijk misschien op een nog beter resultaat zou komen, maar voor quick gains ben ik fan van interval-sessies.

Het 4wk FTP booster plan op zwift heeft toch altijd tot goeie resultaten geleid. Hier moet je denk ik 5 keer per week ongeveer een uur op de fiets zitten, maar die 4 weken spreidde ik ook uit over 6 weken ofzo. Ik denk dat 4 van de 5 wekelijkse ritten heel intensief zijn en een rustigere.
Alle sessies zijn ongeveer een uur. Deze kan ik echt wel aanraden @Furiax
Vier of vijf keer heb ik dit plan gevolgd aan het begin van de winter, om na het volgen van het plan uit te komen op een FTP van ongeveer 305, komende van 280. Freakishly consequente cijfers eigenlijk elk jaar.

Het is goed mogelijk andere plannen tot dezelfde of betere resultaten hadden geleid, maar deze is waar ik naar teruggrijp. Aangezien het een vrij kort plan is van maar 4 weken is het ook behapbaar.
Er is ook een FTP booster plan van 12 weken; maar dat worden er al snel 16 natuurlijk.

Bovenstaande is gestoeld op buikgevoel en persoonlijke ervaring. Your mileage may very.
Het kan dus ook gewoon veilig genegeerd worden :)

Terug
Bovenaan