De grote snooker/biljart/pool thread

50k op 2 jaar tijd? Dat zijn ook zelfstandigen die belastingen en sociale lasten moeten betalen. Rondreizen en hotels zijn ook duur. Ik denk dat die 50k op een half jaar op zijn. Of sneller …
Neen dat bedoel ik ook niet ..

Hij verdient 50k = dat geld telt TWEE jaar mee voor de wereldranglijst. ;) De kans is heel erg groot dat hij terug twee jaar op het profcircuit kan meedraaien (tot die punten vervallen).

Of niet helemaal correct. Momenteel is hij nog amateur maar die ponden tellen wel mee en volgend seizoen zal hij (opnieuw) promotie verkrijgen. En pas in dec 2027 vervallen die ponden

The top 4 (yellow) at season end not already qualified will receive a two-year promotion to the Main Tour

Comeback​

De titel is een prachtig slot van een bewogen jaar voor de Engelsman. Eerder dit seizoen verloor Burden zijn profstatus na een nederlaag in de WK-kwalificaties. Kort daarna won hij wel het World Seniors Championship in Sheffield, maar lukte het hem niet om via Q School terug te keren op de tour.

Als amateur reisde hij de afgelopen maanden door Europa voor de Q Tour, met recente toernooien in onder meer Zweden, Oostenrijk, Albanië en Bulgarije. Daar bereikte hij vorige week nog de halve finales. Zijn resultaten waren niet voldoende voor een uitnodiging voor de Shoot Out, totdat er iemand zich op het allerlaatste moment afmeldde en Burden toch kon meedoen.

De hoofdprijs van 50.000 pond is bijna vier keer zo hoog als de hoogste cheque die hij hiervoor had verdiend. Door de winst en de 50.000 pond heeft Burden nu bijna zeker een profkaart voor volgend seizoen.

Laatst bewerkt:
Julien Leclercq kan niet stunten en sneuvelt bij debuut op Triple Crown

Jammer. Hij heeft een erg slecht seizoen tot op heden en dreigt straks zijn tourkaart te verliezen.
Hij is de laatste tijd wel goed bezig en aan een ferme inhaalrace begonnen. Hij staat nu op plaats 5 van de jaarranglijst van spelers die nog geen tourkaart hebben voor volgend jaar (op 200 pond van de nummer 4) en de top 4 uit die lijst krijgt alsnog een tourkaart.

Hij kwalificeerde zich dit weekend tevens voor the German Open en the Welsh Open.

Het kan dus snel keren ;)

Had ik dus niet opgevangen van John virgo, wel een heel goeie commentator bij de BBC.

Wie is er voor het WK eigenlijk al geplaatst, buiten dan top 16. Ik weet bitter weinig van hoe dat ineen zit eigenlijk...

Het WK is van start gegaan.

* Ik verwacht niet veel van Brecel, maar als de verwachtingen laag zijn, wie weet ..
Zijn jaar was absurd slecht. De enige reden dat hij zijn tourkaart niet kwijt is, is omdat hij een paar uitschieters had en die puntjes redden hem.
Het is best wel schandalig voor een ex WK maar hij zal nooit veranderen. Hij zal altijd de bad boy van het snooker blijven.
Echter je hebt zo'n speciale figuren wel nodig in de snookerwereld dus ik hoop toch dat hij terug minstens een tikkeltje beter gaat spelen en op de Tour kan blijven.

* Mertens won zijn eerste match en is quasi zeker van een verlenging van zijn tourkaart. (99% 100% zeker)
De druk is min of meer weg dus hopelijk kan hij een goeie WK run maken. Dat is zeker mogelijk.
* Leclercq heeft vorig seizoen een zwak jaar gehad. Dit jaar is het wel beter maar zijn eerste WK match is een must win voor zijn tourkaart.
Er zit dus wel wat druk achter.

Wie wordt WK? Ah wel Ronnie voor z'n 8ste :D

Laatst bewerkt:
Nog iets anders.

Alfie Burden kon als amateur (ex-prof) niet deelnemen aan de meeste snookertoernooien.
Maar hij won wél de Shoot-Out snookertitel.

Hij verloor deze week ook in de Q van het WK. Toch in de kans heel groot dat hij volgend jaar opnieuw prof zal worden. Eigenlijk quasi 100%.

Hij staat niet in de top-64 over 2 jaar dus op basis van zijn ranking krijgt hij geen tourkaart.
Maar hij staat momenteel 1ste op de jaarranglijst (58ste) van alle snookerspelers die niet in de top-64 staan en virtueel geen tourkaart (meer) hebben.
En de eerste vier op die lijst krijgen een Tourkaart.

Laatst bewerkt:
Brecel speelt morgen nog een qualifier?
Mertens en Leclercq mochten starten in R2 van de qualifiers.
Brecel omdat hij nog nipt in de top-48 staat, start pas in R3. Morgen aldus.

In totaal zijn er 4 ronden in de qualifiers. Dus hij moet 2x winnen om zich te kwalificeren.

* Leclercq heeft vorig seizoen een zwak jaar gehad. Dit jaar is het wel beter maar zijn eerste WK match is een must win voor zijn tourkaart.
Er zit dus wel wat druk achter.
Hij stond vlotjes 9-4 voor in zijn "must win" matchke (verliezen = tourkaart kwijt). Bij 9-5 kon zijn tegenstander (Hugill) 2x nog een frame stelen en zo werd het nog even spannend. Echter hij liet zich de kaas niet meer van het brood eten.

Laatst bewerkt:
Sterke eerste sessie van beiden. Deze match verdient morgen geen verliezer.

Als je dit ziet begrijp je niet dat Luca volgend jaar zijn tourkaart mogelijks verliest.
Maar goed zover zijn we belange na nog niet. Voor hetzelfde geld, is hij volgend seizoen weer vertrokken.

Als hij speelt zoals vandaag dan zakt Luca na volgend seizoen nooit uit de top-64. Het hangt echt volledig van zichzelf af.
Maar talent alleen is niet (meer) genoeg. Hij moet het weer serieuzer opnemen.

Was idd zalige match, ik kende die Chang niet, maar alvast gene pannekoek. Speelt snel, zuiver en aanvallend, beetje Brecel style als je wil. Open en attack minded, sowieso een te geduchten tegenstander moest ie toch op het WK geraken. Alleen de echte risky shots spelen doet ie niet zoals Luca. Luca heeft 2 maal een double gemaakt, eentje onder hoge druk.

Kon makkelijk 5-3 geweest zijn, dat frame heeft ie wel serieus wat laten liggen, en Chang nog 2 frames laten uitlopen. 147 was wel mooi gedaan... Maar al bij al schade beperkt want Chang kwam heel sterk uit de startblokken (3-1 voor Chang), Luca heeft hem wat kunnen temperen en zen opmars kunnen tegenhouden, had heel makkelijk een 5 op Luca zijn naam staan toen ie beter begon te spelen met 3 frames op een rij

Wat een match zeg. En die ene frame. Luca mist groen en via een dubbele fluke gaat de bal er alsnog in en meteen daarna een enkele fluke op bruin. Zo kennen we den Luca wel weer.:rofl:

Het maakt mij niet uit wie wint, op dit niveau wil je hem een heel seizoen lang zien spelen. Update: Gewonnen.

Ik heb het einde nimeer kunnen zien, maar lrikg net de melding binnen dat Luca een rondje verder gaat.
Yup :) ze waren elkaar waard en bij 9-8 voor Luca miste hij de rode bal maar met ne fluke gaat ie er alsnog in (!) en komt hij zuiver door geluk wondermooi uit op geel. :sarcastic: Dat had 9-9 moeten zijn maar zoiets laat hij natuurlijk niet liggen. 10-8 winst.

Ze waren elkaar echt waard maar hij had finaal het geluk aldus aan zijn zijde. Chang zal balen maar hij krijgt in de toekomst nog kansen. Eerlijkheidshalve had ik hem als winnaar op mijn blaadje staan maar ja als Luca er zin in heeft blijft hij één van de moeilijkste te bespelen tegenstanders.

"Zijn spel is voorbijgestreefd"
Het is altijd gevaarlijk om Luca al op voorhand af te schrijven. Zo'n artikels motiveren hem altijd. :rofl:

Was idd zalige match, ik kende die Chang niet
Na amper 1 seizoen (na 2 jaar schorsing vanwege het beroemde Chinese gokschandaal) maar nét buiten de 20 van de wereldranglijst. Hij is echt een aanstormend en groot talent. (Deze versie van) Luca was echter geen cadeau voor hem. Dit was echt de slechtst mogelijke loting. Maar hij is nog jong, hier zal hij wel uit leren. Dat tikkeltje geluk dat ontbrak en een geslepen en veel meer ervaren Luca deed hem vandaag de das om.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan