De houtkachel thread

Wij hebben een Byskeugnen. Deze was hier al aanwezig toen we verhuisden.
Beste wel tevreden van, het is onze primaire verwarming. Enkel 's nachts slaat de vloerverwarming soms aan als het te koud aan het worden is.
Hout is inbegrepen in de huur, ik stook ongeveer 1 mand per dag op nu.
Enkel toen het hier -25°c was had de kachel het lastig om alles warm te houden.

Hier wachten we op een offerte voor een piazzetta p920.
Komt in de keuken .
Radiator word daar zoiezo toegezet.
Hoever de woonkamer word mee verwarmd zien we wel.
Zou tot 245 m(3) verwarmen

Geen idee of daar veel vuil uitkomt?
We dachten een dyson steelstofzuiger te kopen en dan met de oude karcher stofzuiger dit te doen
Ik heb een as stofzuiger gekocht voor de haard, een gewone stofzuiger die je binnen de kortste keren kapot anders.
Is het nog interessant op bij totaal renovatie een haard te zetten?
Hangt er vanaf wat je wil, ik vind dat er niks op kan tegen de gezellige warmte en het vlammenbeeld van een houtkachel.

Is het nog interessant op bij totaal renovatie een haard te zetten?
Ik ga mijn haard wel behouden maar overweeg toch om de houtkachel te vervangen door een gashaard. Wat ik bij vrienden zie is dat het zelfs met een gashaard al snel heel warm wordt, ik kan me inbeelden dat het met een houtkachel nog moeilijker te controleren valt? En eens >23gr vind ik het onaangenaam.

Zou mijn losstaande pelletstoof van 13KW na 15 jaar dienst willen vervangen (komen nu dus kleine mankementen aan zoals uitgesleten lagers van de luchtblazers ) .
Welke zijn nu zo de betere merken om eventueel aan te kopen ?
Prijs mag gerust wat hoger zijn zolang het ook kwaliteit is .

Alléé , aangezien hier geweldig reactie opkwam is het dus de MCZ Ego Comfort Air 10 M3 geworden .
Is 10 KW tegen 15 vroeger maar deze heeft een hoger rendement en van de 15 KW bleef er maar 13 over en nooit op vol vermogen moeten branden dus gewoon een kleinere genomen .
verkoper zou zelfs naar 8 KW gegaan zijn maar deze stond in het magazijn en dus snel leverbaar . ;)

Ik vind het ongelooflijk dat jullie dit nog maar overwegen. Rijden jullie toevallig ook op bunkerolie?

Nope ik gebruik verdunde frituurolie nu …gemakkelijk te maken want je kan het overal el aankopen fritolie dan wat diesel erbij kappen en dan in uwen diesel kappen maar wel de roetfilter eruit halen want anders is de uitstoot te proper .

Soit , serieus nu .
Ik kijk enkel naar mijne portemonnee in dit geval .
Ik heb deze winter 42 zakken pellets effectief verstookt gehad om lekker warm te zitten maar was dus een warme winter en de stoof heeft niet echt hard moeten branden en daarbij verwarmde ik mijn ruimte dagelijks op van 12 graden naar 20 graden (ongeveer gemiddeld genomen ) .
Neem dan nog een gemiddelde prijs per zak van €8 per zak want ze stonden duur (zelfs 5 keer duurder dan normaal in het begin maar nadien kon je aankopen aan rond de €6 en als je per pallet afnam kon het zelfs nog goedkoper dan €5 per zak )
Was nog met de oude pelletstoof en deze had minder rendement (en had ze tijdelijk hersteld met andere blazers die iets te licht waren dus haalde nog minder rendement dan vroeger ) dan de nieuwe en de nieuwe is A+ energie klasse en ecologisch en deze verstookt dus ook minder nu per uur (maar is ook lager in KW en dacht als ze stand-by brand dat ze nu maar 500 gr per uur erdoor draait de oude was 800 gr ) en heeft dus ook geen enkel probleem om de ruimte op temperatuur te brengen wanneer ik na een lange werkdag thuis kom en het eerste werk is om de schuifraam dicht te doen die hier dag en nacht open staat (ook in de winter dus ) omwille van de hondjes die dan naar buiten kunnen , als ik niet thuis ben .
Hier ligt ook geen centrale verwarming of iets anders ,enkel de pelletstoof en als het echt moet een kleine petroleum stoof die dan dienst doet als het nog te warm is om de pelletstoof aan te steken .

Je weet toch dat een airco (lucht-lucht warmtepomp) dit ook gewoon kan? Uiteraard niet direct met hetzelfde vermogen maar wel direct lokaal genoeg. Daarnaast heb je dan nog koeling in de zomer als je zou willen.

Telkens opstoken van 12 naar 20 graden is telkens uw dauwpunt verleggen. Krijg je geen last van vocht, al dan niet in andere ruimtes?

Ik neem ook aan dat je voor 200€/jaar niet het hele huis kan verwarmen, danwel een andere oplossing voor SWW hebt?

Geef mij dan maar de gasketel aan 450€/jaar en dag en nacht warm zitten :).

Hier doen we de houtkachel wel regelmatig aan als het echt koud is in de winter. Is eigenlijk puur voor de gezelligheid. Probeer het wel steeds correct te doen en met fatsoenlijk (en droog) hout zodat niet de hele buurt naar vuur ruikt.

Wij hebben twee houtkachels in de living en de ene brandt toch de laatste weken bijna elke avond en zo krijgen we de kilte toch snel buiten. De CV heeft nog maar 1 dag moeten werken toen we een etentje hadden en ik geen zin had om tijd te spenderen aan de stoof.
Eens het echt koud wordt, gaan beiden weer gebruikt worden. We zetten dan alle binnendeuren open en zowat heel het huis wordt mee verwarmd. Enkel de kinderkamer ligt te ver, dus die moet nog apart worden verwarmd. De CV staat dan vanaf er nachtvorst is op 16 graden 24/7.
Dit gaat nu de tweede winter zijn dat we met quasi gratis hout doorkomen en als het geen te strenge winter wordt, worden er dat makkelijk 3 a 4.

Hier hebben we een speksteenkachel, stond er reeds toen we een goed jaar geleden hier kwamen wonen...

Houdt verbazend goed warmte vast, zeker met koude nachten voel je smorgens dat living nog goed warm is.
Vorig jaar kwamen we juist niet toe met 1kuub hout en verwarmde we bij met gas/radiator. Dit jaar wat extra besteld, benieuwd hoever we er deze winter met komen.

6mXPekJ.jpeg

Hier doen we de houtkachel wel regelmatig aan als het echt koud is in de winter. Is eigenlijk puur voor de gezelligheid. Probeer het wel steeds correct te doen en met fatsoenlijk (en droog) hout zodat niet de hele buurt naar vuur ruikt.

Dat maakt wel een hoop uit idd.
Hier in de buurt zijn maar een paar (oude) huizen met een kachel. Als ik in de winter een wandeling doe ruik je dat wel eens. Eentje ligt achter ons, maar de wind komt niet vaak van daar.

Iedereen heeft recht op warmte en die heeft geen CV, dusja. Weinig keus.
Huis is eigenlijk ook om af te breken, maar zolang er zotten zijn die dat huren zal dat nooit gebeuren.

@xxxracexxx , das wel een mooie kachel. Vond dat vroeger bij mijn bomma ook altijd gezellig. Vandaag kan ik tegen die directe hitte slecht tegen.

Je weet toch dat een airco (lucht-lucht warmtepomp) dit ook gewoon kan? Uiteraard niet direct met hetzelfde vermogen maar wel direct lokaal genoeg. Daarnaast heb je dan nog koeling in de zomer als je zou willen.
Ga ik tegen spreken .
Heb een airco gehad vroeger in mijn kot (de mancave waar ik films keek en dergelijke en gebruikte hem enkel om te koelen . Heb het geprobeerd in de winter om te verwarmen met de airco maar ondanks dat hem overbemeten was voor de ruimte kreeg ik het toch niet echt warm met de airco alleen …ik gebruikte gewoon zo een lazer petroleum stoof en die kreeg dat zonder problemen warm en kon mijn kot op temp houden .
Ook de warmte van zo een airco voelt voor mij gewoon kil aan …maar das persoonlijk . ;)
Mijn kot was een tuinhuis van 5x5 meter en wel degelijk geïsoleerd op alle muren en dak (enkel de vloer vergeten maar daar lag een dikke novilon op )en ook de deuren waren geïsoleerd met 6cm isolatie .
Ben wel van plan om ook airco te zetten hier maar enkel om te koelen in de zomer niet echt om te verwarmen .

Telkens opstoken van 12 naar 20 graden is telkens uw dauwpunt verleggen. Krijg je geen last van vocht, al dan niet in andere ruimtes?

Ik neem ook aan dat je voor 200€/jaar niet het hele huis kan verwarmen, danwel een andere oplossing voor SWW hebt?

Geef mij dan maar de gasketel aan 450€/jaar en dag en nacht warm zitten :).

Nee , nergens last van vocht en zolang je niet onder de 6 graden komt(dacht dat dit het dauwpunt was maar kan verkeerd zijn ) zal je weinig last hebben van neerslaand vocht .
In mijn tuinhuis (aka mancave ) stond de lazer op 8 graden om de kilte weg te houden als ik er niet was en heb nooit last gehad van vocht en wees gerust daar stond vrij dure apperatuur in . ;)

Ik zet gewoon de tussendeur open als het te warm wordt hier en dan gaat de warmte naar de bovenverdiepingen maar de verdiepingen (het zijn er hier 2 ) en ook de badkamer worden niet echt actief verwarmt maar het is er ook nooit echt koud wegens de dunne muren en de buren die stoken (heb dus altijd een warme gang in de winter ) maar vroeger werd hier heel het huis verwarmd met een allesbrander (en dan werd het hier soms echt te warm )

Terug
Bovenaan