De klassiekers

Topic even uit het oog verloren. Bon ik kom nog wa zagen, tis de laatste keer, ik beloof het, want ik denk dat ik de rest bang maak om te posten
unsure.gif

@Wacko Santa: Ge hebt een paar goei punten hoor, maar:
  • "Ik zie classics als spellen die het begin van het grootworden van de hobby hebben (mee)gemaakt."
    => Fair enough, dat komt best overeen met "mijn regels" hierboven. En indeed dan kunt ge perfect argumenteren dat Caylus/Agricola/Dominion eronder vallen. Maar dan nog vind ik het moeilijk om die in een top 5 classics te zetten, terwijl er minstens 5 duidelijke kandidaten zijn die, volgens die specifieke regel, erboven zouden moeten staan.

• "Als je dit vergelijkt met films zouden dus enkel de heeeel oude films classics mogen zijn, terwijl in mijn ogen Saving Private Ryan en La vita e bella ook classics zijn."
    => Nee ik vind helemaal niet dat enkel de heeeeeeel oude films of games de titel "classic" waard zijn. Maar een classic is per definitie iets dat over een lange(re) tijd bekeken moet worden. Films & games van de afgelopen (laten we even zeggen) 10 jaar, kunt ge imo alleen maar zeggen: "mogelijke classic, we'll see how it holds up". De discussie hoeveel jaar ge neemt is eerder arbitrair. Gevoelsmatig vind ik 10 jaar heel erg kort, zelfs 20.
    => Maar sowieso slecht voorbeeld :p, want die 2 films zijn van voor 2000, want mijn persoonlijke cutoff voor de boardgames was 🤓
    => Daarnaast blijft mijn zelfde argument gelden ... in welke lijst van top 5 film classics, gaan die 2 films ooit staan?

@both: Het zal aan mijn half autistisch brein liggen hoor. Maar als we een top "classics" maken, is het onmogelijk om een Agricola boven een Catan of een Dune te zetten. En het wordt al helemaal raar als het een top 5 is.
Als de vraag inderdaad is "uw top 5 van spellen >8j" is het al iets anders ... al is dat eigenlijk deels hetzelfde als gewoon uw top 5 vragen.
Maar nogmaals, tzal aan mij liggen dus ik ga ophouden met zagen hierover.

@bugsystyle: Behalve dan nog dit punt: "Dan past catan daar onder, maar is dat voor mij geen classic."
=> Dat vind ik echt een heel foute mening, net hetzelfde over zaken als Monopoly en Risk. Met welk argument kunt ge dat in godsnaam verdedigen? "Ik speel het niet graag"? Ja mooi, ik ook niet speciaal hoor ... maar het is wel al 20 a 100 jaar het meest verkochte en gepeelde spel wereldwijd. Ongeveer de helft van mijn lijst "classics" zijn gewoon nog in print hoor ... .

"Welke oude game zou ik vandaag met plezier nog eens willen spelen en aanraden."
=> Dit vind ik indeed een veel interessantere vraag. En ik heb die blijkbaar los genegeerd uit uw eerste post :p.
El Grande en Tigris en Euphraat => Ja ZEKER nog de moeite imo. Die staan allebei in de top 100. Dus als het type spel u aanstaat is dat geen miskoop. Vooral El Grande vind ik persoonlijk erg goed. T&E vind ik nogal ... clunky.

De volgenden van mijn lijst "classics" (zie die 9lives post) zijn het eventueel waard te kopen/spelen:
  • Dune (79): Nog steeds een BOM van een spel. Het is een spel dat nog niet overtroffen is in zijn genre. Er zijn zelfs gewoon weinig vergelijkbare spellen. Dit is wel gene lichte kak. Bereidt u voor op een hele dag spelen, en 3 van de 6 spelers die super pissed zijn en effe niet meer met u willen spelen :p.
    Het is gewoon nog in print. En koop dus de latere uitgaves of de Rex: Final Days re-implementation, die zijn wat gestroomlijnder.
  • Diplomacy (59): Zie alles wat ik over Dune zei. Ik denk nog in print, maar niet zeker.
  • Civilization (80): Enkel als ge dit type game graag doet, en koop de latere edities + zie Dune.
  • Acquire (64): MUST buy en MUST play voor iedereen imo. Is gewoon nog in print, dus koop 1 van de latere versies.
  • Space Hulk (89): Niet mijn genre, dus geen idee of dit nog leuk is.
  • Junta (78): Mwoah ... heeft recentelijk (2 jaar geleden ofzo) nog een nieuwe print gehad. Tis leuk, maar meer ook niet.
  • El Grande (95): Ja, must play imo.
  • Medici (95): Niet slecht, maar bestaan betere in het genre. Als ge het goedkoop kunt vinden, why not.
  • Magic (94): I'll let you decide
  • Netrunner (96): Reimplemented door Android: Netrunner, redelijk populair, nog nooit gespeeld.
  • Tikal (99): Beetje simpel en een beetje een "kiddy game feel" imo, niet slecht als gateway of family game.
  • Tigris & Euphraat (98): Niet slecht, maar bestaan betere in het genre imo. Desondanks staat het wel nog hoog in de top 100.
  • Twilight Imperium (97): TI4 = mijn top 3 game + zie alles wat ik over Dune zei.
  • Princes of Florence (00): Ik heb het, maar kan mij eigenlijk niet meer herinneren hoe het gaat, dus dunno ... waarschijnlijk ja
  • Java (00): Ja
Ik heb me verkeerd uitgedrukt over catan. Ik bedoelde eigenlijk; classics, maar voldoen aan volgende regels:
  1. minstens [8-10 jaar] oud.
  2. game die je vandaag nog met plezier wil spelen en aanraden.
Catan voldoet voor mij niet aan de de 2 regels. het is een classic, maar ik zou het niemand aanraden en vandaar wil ik dus catan niet vermelden. Anderzijds moet iedereen catan wel eens geproefd hebben om dan te beseffen hoeveel betere spellen er bestaan :p

Lol iedereen kakt toch altijd graag op Catan. Nochtans nog altijd onovertroffen in zijn genre. Ik raad het met plezier aan aan mensen met weinig bordspelervaring. Net zoals andere laagdrempelige toppers a la Carcassonne, Ticket to Ride, Dominion... En dan heeft Catan nog een streepje voor dankzij de interactie.

Terug
Bovenaan