De kleine vraagjes topic.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Had die autoverkoper veel oudere diesels in voorraad?
Oud niet echt, enkele van 2012 maar vooral meer vanaf 2017.

Hij heeft niet volledig ongelijk. Het klopt dat een diesel iets robuuster gemaakt is, omdat je met hogere drukken zit.
Ook rij je met een diesel anders dan dat je met een benzine rijdt. Het is zo dat lange trajecten aan dezelfde condities gewoon minder sletig is dan korte trajecten met vaak wisselende condities. 10k zuiver snelweg is niet hetzelfde als 10k in de stad.
Dus ja een diesel zal gemiddeld een langere levensduur hebben, maar zoals je ziet ook sterk afhankelijk van hoe je de wagen gebruikt.

Maar daar tegenover staat wel dat een diesel duurder is in onderhoud. De onderdelen zijn duurder en ook iets fragieler. Veel hangt ook af van hoe je met die wagen omgaat, en hoe strikt je uw services doet. Ook is een diesel gewoon duurder in aankoop, BIV en wegentaks. Aan de pomp betaal je nauwelijks minder, maar het verbruik is wel lager.

Dus bottom line, nee een benzine is zeker niet minder betrouwbaar of over zijn gehele levensduur duurder.
Merci voor de heldere uitleg!

Ik heb recent een goede tweedehands - demowagen van de garage zelf, weinig km's - gezien waar ik interesse in heb, maar ik zag bij de details te inspecteren dat er 16 inch velgen/banden staan op de wagen, terwijl dat model normaal met 15 inch velgen/banden geleverd wordt, kan dit problemen geven wanneer je dan later naar de keuring moet? Of is dat verschil waarschijnlijk nog acceptabel?

Het is zéér moeilijk/onmogelijk om daar info online van terug te vinden (gelijkvormigheidsattesten van wagens vind je niet online terug natuurlijk).

Zou mij verbazen dat 1 maat meer problemen zou geven.
Standaard op mijn golf 16 en er direct 17 opgezet.
Winterbanden wel 16 maar al met beide door de keuring.

Ik heb recent een goede tweedehands - demowagen van de garage zelf, weinig km's - gezien waar ik interesse in heb, maar ik zag bij de details te inspecteren dat er 16 inch velgen/banden staan op de wagen, terwijl dat model normaal met 15 inch velgen/banden geleverd wordt, kan dit problemen geven wanneer je dan later naar de keuring moet? Of is dat verschil waarschijnlijk nog acceptabel?

Het is zéér moeilijk/onmogelijk om daar info online van terug te vinden (gelijkvormigheidsattesten van wagens vind je niet online terug natuurlijk).
De standaard velgen van mijn auto zijn 15 inch in de goedkoopste versie, 16 of 17 inch in de duurdere versies en 18 inch kan als optie.

Vw gekocht bij vw garage, 10 dagen geleden, afgesproken dat ruit nog vervangen ging worden omwille van 3 sterretjes. Op bestelbon stond dit vermeld, vandaag wagen gaan ophalen. Bij de bestelbon zat al zo een 80 punten keuringsrapport dat natuurlijk allemaal groen was. Nu vandaag zie ik dat ze die ruit niet vervangen hebben en sterretjes proberen vullen hebben, maar dat was duidelijk niet gelukt. Uiteraard was de persoon die de wagen afleverde niet op de hoogte en niet dezelfde als de verkoper. Daarnaast ook nog een opmerking over de silentblokken van de draagarmen op het keuringsbewijs. Hoewel het vorige oude in de wagen blanco was. Ik zat daar natuurlijk met mijn lastige kleuter, dus kon niet veel doen, maar achteraf bekeken beter 500 euro minder overgeschreven.

Ik heb nu schriftelijk de verkoopster ingelicht dat ik niet tevreden ben en een nieuwe ruit wil. Op de bestelbon staat ruit vooraan hersteld/vervangen. Eigenlijk wil ik ook dat ze die silentblokken vervangen. Zou ik dat ook kunnen eisen? Wat als ik binnen de garantietermijn van 1 jaar nr de keuring ga en hij is afgekeurd?

Ruit herstellen / vernieuwen. Dat hebben ze gedaan dus geen probleem? Is hersteld en niet vernieuwd. Maar goed, wel gebeurd toch?

Silentblokken is een slijtage onderdeel en zal niet onder je garantie vallen hoor.

Cru gezegd : het is een occasie wagen he.. Je kan niet verwachten dat alles dan in nieuwstaat is toch?

Ruit herstellen / vernieuwen. Dat hebben ze gedaan dus geen probleem? Is hersteld en niet vernieuwd. Maar goed, wel gebeurd toch?
Jammer dat je afspraken maakt en dat ze het dan niet uitvoeren zoals afgesproken.
Silentblokken is een slijtage onderdeel en zal niet onder je garantie vallen hoor.
Zo kan je alles als slijtage aanzien, de hele wagen kan zo slijtage zijn.
Cru gezegd : het is een occasie wagen he.. Je kan niet verwachten dat alles dan in nieuwstaat is toch?
Nee, dat is waar en dat wist ik ook, maar dat is een beetje de merde. Je koopt een vw myway wagen met zo een puntenrapport en dan eens hij gekeurd is staat er een opmerking op het keuringsbewijs.

Op de sticker in de deur kijken welke velgmaten en banden er gemonteerd kunnen worden.

Het gebrek moest er al zijn bij de levering

Om van de garantie van twee (of één jaar) te genieten, moet het gebrek al aanwezig geweest zijn bij de levering. De eerste zes maanden na de levering bestaat er een vermoeden dat dat het geval was. Zodra de termijn van zes maanden verstreken is moet jij bewijzen dat het gebrek al aanwezig was bij de levering. Komt het tot een discussie voor de rechtbank dan zal die veelal een deskundige aanstellen.

Het gebrek is dus aanwezig bij de levering, want vermeld op het keuringsbewijs. Hoe pak ik dit best verder aan? Ik wil hun nieuwe ruit en silentblokken uit hun gat duwen!

Het gebrek moest er al zijn bij de levering

Om van de garantie van twee (of één jaar) te genieten, moet het gebrek al aanwezig geweest zijn bij de levering. De eerste zes maanden na de levering bestaat er een vermoeden dat dat het geval was. Zodra de termijn van zes maanden verstreken is moet jij bewijzen dat het gebrek al aanwezig was bij de levering. Komt het tot een discussie voor de rechtbank dan zal die veelal een deskundige aanstellen.

Het gebrek is dus aanwezig bij de levering, want vermeld op het keuringsbewijs. Hoe pak ik dit best verder aan? Ik wil hun nieuwe ruit en silentblokken uit hun gat duwen!
Als die sterretjes gevuld zijn volgende regels van de kunst (volledig gedicht zodat er geen waterinloop is, de ster zelf zal je nooit wegkrijgen) dan tast dat de integriteit van uw voorruit niet aan en heb je gewoon niks om over te zagen. Die draagarmrubbers kan je nog vragen dat ze die vervangen, hoogst waarschijnlijk zijn dat de achterste lagers van uw draagarm die lichte scheuren vertoont (is een zwak punt bij volkswagen maar is ook maar een half uur werk om beiden te vervangen). Als je dat wil dan moet je dat gewoon vragen en tot een vergelijk met de verkoper komen. Maar ik zou u aanraden van in het gevolg een nieuwe wagen te kopen als ge gelooft dat je bij aankoop van een tweedehands een wagen zal krijgen die even goed zal zijn dan een nieuwe. Het prijsverschil zit hem ergens he maar het begint toch wel een probleem van de maatschappij te worden dat mensen denken dat hun euro meer waard zou moeten zijn dan een ander zijn euro.

Als hij met de garage overeengekomen is om de voorruit te vervangen heeft hij toch gewoon een punt? Ik zou eens kijken wat er op de bestelling staat. Als daar effectief opstaat dat die vervangen moet worden, en niet hersteld, dan moet daar gewoon een nieuwe in. Als er op de bestelling wel staat dat die hersteld mag worden ga je het met de verkoper moeten regelen, in de hoop dat die het nog weet en wil meewerken.

Als ik hier hoor over een probleem met de maatschappij dan is dat deels waar, van de andere kant durf ik niet uitsluiten dat de garage hier dacht om beloftes te doen en er vervolgens goedkoop vanaf te komen. Sommige consumenten eisen steeds meer de dag vandaag, maar sommige bedrijven schuiven ook met plezier wat fatsoen en eerlijkheid aan de kant om meer winst te maken.

Kort gezegd, die herstelde voorruit zou even stevig moeten zijn als een nieuwe, maar als er effectief een nieuwe beloofd is moeten ze die maar geven. Anders hadden ze maar moeten uitleggen dat ze dat voor dat geld niet kunnen doen, maar dat herstellen even goed is (buiten het esthetische).

Hij zegt toch dat op de bestelbon sprake was van of een nieuwe of herstellen.

Snap het probleem niet? Ze gaan geen nieuwe ruit steken als ze dat kunnen herstellen (zal bij opmaak bon nog niet duidelijk geweest zijn.)

Als hij met de garage overeengekomen is om de voorruit te vervangen heeft hij toch gewoon een punt? Ik zou eens kijken wat er op de bestelling staat. Als daar effectief opstaat dat die vervangen moet worden, en niet hersteld, dan moet daar gewoon een nieuwe in. Als er op de bestelling wel staat dat die hersteld mag worden ga je het met de verkoper moeten regelen, in de hoop dat die het nog weet en wil meewerken.

Als ik hier hoor over een probleem met de maatschappij dan is dat deels waar, van de andere kant durf ik niet uitsluiten dat de garage hier dacht om beloftes te doen en er vervolgens goedkoop vanaf te komen. Sommige consumenten eisen steeds meer de dag vandaag, maar sommige bedrijven schuiven ook met plezier wat fatsoen en eerlijkheid aan de kant om meer winst te maken.

Kort gezegd, die herstelde voorruit zou even stevig moeten zijn als een nieuwe, maar als er effectief een nieuwe beloofd is moeten ze die maar geven. Anders hadden ze maar moeten uitleggen dat ze dat voor dat geld niet kunnen doen, maar dat herstellen even goed is (buiten het esthetische).
Als ze effectief overeen gekomen zijn dat de ruit vervangen ging worden ben ik akkoord dat dit zo moet zijn. Maar dan is er ook geen twijfel mogelijk vanuit de koper zijn oogpunt. De bestelbon /koopovereenkomst zal hierin duidelijkheid moeten scheppen. Goodwill moet van beide kanten komen maar afspraken op papier zijn bindend. Ik weet uit ervaring dat zowel verkopers als kopers niet altijd even eerlijk zijn ten opzichte van elkaar bij transacties en dat is gewoon een serieuze achteruitgang. Een woord is een woord in mijn ogen. Maar dat geld voor beide kanten en imo hebben kopers wel meer bescherming dan verkopers. Wat dan weer de deur openzet voor serieuze misbruiken die jammer genoeg schering en inslag zijn.

Ik ging de wagen de eerste keer bekijken en testrit doen. Met de eerste verkoper al mondeling afgesproken dat de ruit moest vervangen worden voor die prijs, hij daar ter plaatse gebeld met de baas en het was goed.

3 dagen later spreken we af voor de verkoop te regelen. Toegekomen was er een andere verkoopster. Ik kom met die - overigens zeer vriendelijke vrouw- overeen om de ruit te vervangen. Op de bon staat voorruit hersteld/vervangen. Volgens mij zijn de sterretjes te groot om deftig hersteld te zijn. Het is ook esthetisch niet mooi. De silentblokken, ja als er nu een opmerking staat is dat volgend jaar waarschijnlijk afkeur...

Ivm voorruit, vanaf een bepaalde hoeveelheid sterretjes moet die zowiezo eruit. Zo voorgehad bij Carglass, een wn besliste om die te vervangen op hun kosten omdat het niet proper hersteld was, de baas was achteraf not amused. Not my problem.

Mondeling overeenkomen is gevaarlijk als er niets op papier staat. Hoop voor jou dat ze die nog gaan vervangen.

3 dagen later spreken we af voor de verkoop te regelen. Toegekomen was er een andere verkoopster. Ik kom met die - overigens zeer vriendelijke vrouw- overeen om de ruit te vervangen. Op de bon staat voorruit hersteld/vervangen. Volgens mij zijn de sterretjes te groot om deftig hersteld te zijn. Het is ook esthetisch niet mooi. De silentblokken, ja als er nu een opmerking staat is dat volgend jaar waarschijnlijk afkeur...

Hier heb je je antwoord vrees ik...

zeg ik zou mij graag ne ford mustang kopen ( ecoboost niet lachen ! :unsure: ) maar das precies wel enorm moeilijk om in belgie een ford mustang te vinden he ? iemand die mij de weg kan wijzen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan