De kleine vraagjes topic.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zit er hier soms iemand met electronica kennis van Peugeot of gelijkaardig?
- Betreft Peugeot Partner

Dubbel din multimedia ingebouwd, maar er moeten wat kabels voor de speakers veranderd worden om de parkeersensoren te doen werken en raak er niet aan uit ...

Het enige nadeel aan CNG lijkt mij de locaties waar je het kan tanken te zijn. Niet alle tankstations bieden het aan, dus als er eentje in uw buurt waar je woont of vaak passeert het heeft lijkt het mij wel interessant. Weet dat als je op verplaatsing bent je altijd wel gaat moeten opzoeken welke stations daar in de buurt CNG aanbieden. En je dus altijd zeker op tijd een stations opzoekt dat je zeker niet zonder valt.

Er zijn 3 tankstations in de dichte omgeving die CNG aanbieden. Ook is het een hybride waardoor ik nog een tank (weliswaar maar 25 liter) voor benzine heb. Betreft een Audi A4 avant 2.0.

Dats heeft er alvast heel veel. Maar wel duur...

Maar met de prijzen moet je opletten, er is enorm veel verschil tussen de verschillende tankstations, zowel tussen de merken als tussen de locaties, en dan heb je nog eens L-gas en H-gas, je wagen rijdt op beide, maar L-gas heeft dik 10% minder calorische energie per kg, dus een stuk hoger verbruik. Praktisch bol je 15 à 25% verder met een kg H-gas dan met L-gas!
Nu, België is nu wel aan het migreren naar H-gas, vermoedelijk ga je L-gas minder en minder tegenkomen.

Verschillen van tot wel 50% tussen de verschillende tankstations is geen rariteit bij CNG, dus allemaal niet zo voor de hand liggend als gewone brandstof, effe stoppen en tanken wanneer het metertje laag staat zou wel eens héél duur uit kunnen vallen!

Op linkeroever (haven!!!) kan je nog vinden aan 1€/kg of zelfs net eronder, maar woon je in Limburg dan moet je niet verschieten van prijzen tot 1,3 of 1.4€/kg.

In Nederland zitten ze al aan 1.8€/kg.

Het loont zeker om websites en forums (zoals https://www.aardgasrijder.be/forum/) te volgen, kan je véél geld besparen!

Merci voor de tips!

Je spreekt van 'heel duur kunnen uitvallen', maar ik lees dat CNG ook wel een pak zuiniger is in vergelijking met benzine. Dat scheelt daar dan toch ook al weer?

In de beginjaren van CNG kon je ook kiezen voor een thuisvulinstallatie, bestaat dat eigenlijk nog?
Heb ik ook gelezen. Zou wel interessant zijn. Maar dat is een traagvulinstallatie, dat duurt uren tegen die vol is. Net alsof je de wagen 's nachts zou opladen met elektriciteit.

En jij vindt het verwonderlijk dat ze geen nieuwe ruit steken maar hem repareren? En dat de silent blokken in de nabije toekomst moeten vervangen worden?
Allez sorry hoor maar je moet toch zelf ook beseffen dat je in een segment shopt waar je geen perfecte wagen zal krijgen.
Uiteraard maar afspraken zijn afspraken. En ondanks wat er hier staat zijn mondelinge overeenkomsten ook bindend, hoewel moeilijk afdwingbaar. Als @Chauffagist overeen gekomen is met de verkoopster dat de ruit zou vervangen worden dan is het perfect normaal dit te eisen. De waarde van de auto is geen vrijgeleide om daaraan te verzaken. Ik zou adviseren dat hij nog eens contact opneemt of beter nog fysiek langsgaat om de mevrouw in kwestie op haar verantwoordelijkheden te wijzen.

Zit er hier soms iemand met electronica kennis van Peugeot of gelijkaardig?
- Betreft Peugeot Partner

Dubbel din multimedia ingebouwd, maar er moeten wat kabels voor de speakers veranderd worden om de parkeersensoren te doen werken en raak er niet aan uit ...
Ik zal even @wiseguy444 taggen, volgens mij weet ie daar wel het een en ander van.

Waelvis weet ook veel over een Peugeot Partner, maar die zal ik maar niet taggen. Anders moeten we hem naar het gekkenhuis gaan brengen. :unsure:

Ik ga volgende week eens langsgaan om de krak te tonen. Ze doen nu geste om voor 150 een nieuwe ruit te plaatsen. Ik heb wel al duidelijk gemaakt dat de sterretjes aan het verder scheuren zijn. Hij gaf nu ook wel toe dat het dan zijn ruit ging zijn, dus kosten voor hem...

Er zijn 3 tankstations in de dichte omgeving die CNG aanbieden. Ook is het een hybride waardoor ik nog een tank (weliswaar maar 25 liter) voor benzine heb. Betreft een Audi A4 avant 2.0.
Ik vond het raar om hier heel de tijd de term hybride te lezen.
Een hybride is een voertuig dat benzine of diesel combineert met elektriciteit.
Een combinatie van benzine met gas noemen ze een bi-fuel of multi fuel.
Heb ik ook gelezen. Zou wel interessant zijn. Maar dat is een traagvulinstallatie, dat duurt uren tegen die vol is. Net alsof je de wagen 's nachts zou opladen met elektriciteit.
Ja, dat is inderdaad een traagvulinstallatie. Maar ik hoor eigenlijk niks meer van die systemen.

Ik vond het raar om hier heel de tijd de term hybride te lezen.
Een hybride is een voertuig dat benzine of diesel combineert met elektriciteit.
Een combinatie van benzine met gas noemen ze een bi-fuel of multi fuel.

Ja, dat is inderdaad een traagvulinstallatie. Maar ik hoor eigenlijk niks meer van die systemen.
Wist ik niet. Ik dacht dat een hybride gewoon 2 verschillende aandrijftechnieken waren. Noted.

Wist ik niet. Ik dacht dat een hybride gewoon 2 verschillende aandrijftechnieken waren. Noted.
Klopt ook.

Maar in een cng wagen heb je effectief maar één aandrijftechniek, namelijk een verbrandingsmotor.

Alleen is het een motor die zowel benzine als cng kan verbranden.
De werking/techniek op beide brandstoffen is identiek, enkel het kleine stukje van hoe de respectievelijke brandstoffen in de motor geïnjecteerd worden zal een beetje verschillen.

Hoe zit dat dan met E85, in Frankrijk zag ik dat staan aan 65ct/l, energie-inhoud zal natuurlijk lager zijn dan E10, maar welke wagens rijden hier op? Is dat in België ergens te vinden?

Bij de (her)keuring van mijn auto (opel meriva, diesel, 1.7cdti) blijkt dat mijn opaciteit nog altijd te hoog is (moet onder 1.5 zitten, schommelt nog rond 2.4) als complete leek nagevraagd wat ik hier nog aan kan doen, want ik was bij de herkeuring al eens in hoge toeren naar de keuring gereden. Volgens de werknemer van de keuring kan je nog een product in je auto gooien waardoor mogelijk de opaciteit daalt? welke producten zijn hiervoor goed? en welke andere opties bestaan er nog?

Bij de (her)keuring van mijn auto (opel meriva, diesel, 1.7cdti) blijkt dat mijn opaciteit nog altijd te hoog is (moet onder 1.5 zitten, schommelt nog rond 2.4) als complete leek nagevraagd wat ik hier nog aan kan doen, want ik was bij de herkeuring al eens in hoge toeren naar de keuring gereden. Volgens de werknemer van de keuring kan je nog een product in je auto gooien waardoor mogelijk de opaciteit daalt? welke producten zijn hiervoor goed? en welke andere opties bestaan er nog?
Je kan hier een specifiek “detergent” voor gebruiken zoals dit.
Mag ik vragen bij welke pompstations (merk) je (meestal) tankt? Veel brandstofproducenten voegen een gelijkaardig additief standaard toe waardoor je eigenlijk continu een reiniging hebt van je motor elementen. Normaal zou je dan nooit het probleem mogen krijgen dat jij hebt.

Je kan hier een specifiek “detergent” voor gebruiken zoals dit.
Mag ik vragen bij welke pompstations (merk) je (meestal) tankt? Veel brandstofproducenten voegen een gelijkaardig additief standaard toe waardoor je eigenlijk continu een reiniging hebt van je motor elementen. Normaal zou je dan nooit het probleem mogen krijgen dat jij hebt.
Goh bij verschillende pompstations (lukoil, gabriels..)
De afgelopen jaren had ik bij de keuring hiermee nooit problemen of opmerkingen. Zijn de waardes verlaagt dit jaar? of heeft het te maken met te weinig kilometers, want ik rij er inderdaad wel weinig mee.

Het is vervuiling die inderdaad heel geleidelijk aan zich afzet en ook gemakkelijker te onderhouden is door continu reinigende brandstof te tanken dan de vervuiling verwijderen als het al vergevorderd is. Dan heb je dus zo’n fles nodig die in veel grotere concentratie de vervuiling losmaakt (eventueel meerdere behandelingen nodig).
Volgens de data die ik kan zien, hebben “premium” merken (Shell/Esso/Total) hun dosering afgelopen jaar niet gewijzigd.

Hoe zit dat dan met E85, in Frankrijk zag ik dat staan aan 65ct/l, energie-inhoud zal natuurlijk lager zijn dan E10, maar welke wagens rijden hier op? Is dat in België ergens te vinden?
Wel al een ouder artikel, maar er staat toch wel informatie in.

Hey, ik rij met een peugeot 308 sw bj 2017, gisteren kreeg ik motor storing kan olie peil niet meten. Maar heb het nagezien olie peil is in orde, soms iemand met dezelfde wagen die dat al heeft voorgehad ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan