De "mijn goede momenten op de weg" thread

Op mijn dagelijkse route hadden ze een jaar geleden op een rechte 70 km/u baan wegversmallingen aangelegd die zorgden voor gevaarlijke situaties en file in de ochtendspits. Nu een jaar later hebben ze het licht gezien en hebben ze die versmallingen terug weggedaan.
Geldverspilling maar op zich is het terug veiliger en vlotter rijden, vandaar het goede moment.
En de volgende stap is waarschijnlijk trajectcontrole

En de volgende stap is waarschijnlijk trajectcontrole

Waarschijnlijk, vooral omdat ze nu de snelheid over heel dat stuk gelijk getrokken hebben naar 50 km/u. Nu, ik rijd liever constant aan 50 km/u dan op een paar 100 meter 5 keer te moeten stoppen voor tegenkomend verkeer - of in de andere richting in de remmen te moeten omdat er weer 1 niet wil wachten als hij voorrang moet verlenen :)

Daarnet weer een klassiek popcorn-momentje: een Macan (niet dat ik iets tegen Porsche of Porsche-rijders heb, de meeste rijden zeer geciviliseerd) die op de snelweg bij iedereen kwam bumperkleven.
Aan de volgende verkeerslichten staat hij op het rechtervak; links komt er een BMW i4 naast staan (een eDrive 40, een stuk trager dan die Macan dus), één van de chauffeurs die daarvoor plaats moest maken op het linkervak. De Macan chauffeur kijkt een paar keer demonstratief naar links, bolt terwijl het nog rood is nog 2-3 meter door zodat hij zo dicht mogelijk bij de stopstreep staat (geen idee waarom zoveel chauffeurs trouwens op een paar meter van die streep stoppen).

Het wordt groen, die i4 zet vlot aan en laat die Macan een paar tientallen meter achter hem. Ofwel was die te druk bezig met naar de BMW chauffeur te kijken, ofwel zorgde dat doorbollen voor een slechte start. Daarna ging hij wel tot >120 km/u door waar je 90 mag, kwestie van uiteindelijk toch die BMW voorbij te geraken :crazy:

Om dan eeuwig naar rood te kijken omdat je niet op de sensor staat. :oi22:
Bad design dan. Bij het oprijden van de ring waren zo'n lichten. Ze hebben die uiteindelijk aangepast want als je 2 meter van de streep stond bleef het inderdaad rood. Je kan niet verwachten dat iedereen dat inzicht heeft.

Gisteren dagje Phantasialand gedaan. Op de terugweg tot in Gent bijna niks van verkeer. Zelfs op R0 amper mensen op de baan
En ik spreek hier niet van "vlot verkeer", maar hele stukken op de E40 tussen Brussel en Gent dat ik niemand voor me zag. (Tussen 20u en 21u)

Kijk, dan rijd ik nog eens graag 🙂

Da's voor mij toch de basis van de basis van de basis, rijden tot aan de streep.
Dit dus ^^

Een straat hier in de buurt werd recent heraangelegd (zijstraat die uitkomt op hoofdbaan). Ze hebben aan de lichten een camera toegevoegd die kijkt of er verkeer uit de zijstraat aankomt, anders blijft het groen op de hoofdbaan. Ik heb daar letterlijk al een aantal keer moeten uitstappen om de auto voor mij erop te attenderen dat hij tot aan de streep moet rijden omdat het anders nooit groen wordt (dit nadat we al minutenlang naar het rood stonden de koekeloeren).

Het is nu blijkbaar zo'n groot probleem geworden, dat de gemeente er een bord heeft gezet dat je tot aan de streep moet rijden :hakkuh:

Er is trouwens voldoende afstand tussen de stopstreep en het eigenlijke kruispunt. Zwaar verkeer kan daar zonder problemen draaien als je aan de streep staat.

7TJsBkf.jpeg

Da's voor mij toch de basis van de basis van de basis, rijden tot aan de streep.
Al heb ik zelfs al eens een lesauto gezien die een autolengte te vroeg stopte. De leraar gaf geen kik helaas.
Hier in Minnesota in de VS wordt dat 'tschijnt specifiek aangeleerd om ruimte te laten tot de streep, met als reden dat als iemand achter op je inrijd dat je nog wat marge hebt voordat je het kruispunt opgeduwt wordt. Klinkt misschien belachelijk, maar met de lange strenge winter gebeurt het wel eens dat iemand blijft doorschuiven op de ijzige wegen.

In sommige situaties zijn de lichten niet goed zichtbaar als je tot tegen de stopstreep rijdt. Het is dus soms comfortabeler kijken als je er 2-3 meter vanaf blijft.
In de VS staan de lichten telkens aan de overkant van het kruispunt, dus je hebt nooit problemen met te dicht bij het licht staan.
Waarom men dit niet overal doet ...

In de VS staan de lichten telkens aan de overkant van het kruispun
Het merendeel. Maar het hangt van de staat of zelfs stad af. Ge hebt veel plekken waar ze aan kabels hangen aan den overkant, plekken waar ze aan palen met arm hangen aan den overkant maar ook plekken waar het gewoon op palen is zoals hier in België/Europa veel voorvalt:

En zelfs compleet wacko dingen zoals 1en diagonalen balk over gans het kruispunt zoals hier:

Of natuurlijk de ouwe in't midden van't kruispunt op ne paal :P

Ik heb er zo ook al omhoog zien hangen in't midden van een kruispunt, maar ik herinner mij niet direct meer waar dus kan geen streetview link posten...

Al heb ik zelfs al eens een lesauto gezien die een autolengte te vroeg stopte. De leraar gaf geen kik helaas.
Op basis van welke basisregels baseer jij dat dat de basis van de basis van de basis is, bazeke?

Het merendeel. Maar het hangt van de staat of zelfs stad af. Ge hebt veel plekken waar ze aan kabels hangen aan den overkant, plekken waar ze aan palen met arm hangen aan den overkant maar ook plekken waar het gewoon op palen is zoals hier in België/Europa veel voorvalt:

En zelfs compleet wacko dingen zoals 1en diagonalen balk over gans het kruispunt zoals hier:

Of natuurlijk de ouwe in't midden van't kruispunt op ne paal :P

Ik heb er zo ook al omhoog zien hangen in't midden van een kruispunt, maar ik herinner mij niet direct meer waar dus kan geen streetview link posten...
Die midden in het kruispunt is speciaal, leuk als je daar linksaf moet slaan met een vrachtwagen ofzo. Dat ding moet toch elke maand wel een keer omver gereden worden denk ik.
Voor de rest, die grote diagonale balk over gans het kruispunt of lichten hangend aan kabels: ziet er inderdaad raar uit maar uiteindelijk wel goede oplossingen. Gezien het aantal rijvakken waarover die lichten moeten hangen worden die palen snel serieuze kleppers dus als je met slechts 1 paal ipv 4 kan werken, of met kabels, is dat een serieuze besparing.

Dit dus ^^

Een straat hier in de buurt werd recent heraangelegd (zijstraat die uitkomt op hoofdbaan). Ze hebben aan de lichten een camera toegevoegd die kijkt of er verkeer uit de zijstraat aankomt, anders blijft het groen op de hoofdbaan. Ik heb daar letterlijk al een aantal keer moeten uitstappen om de auto voor mij erop te attenderen dat hij tot aan de streep moet rijden omdat het anders nooit groen wordt (dit nadat we al minutenlang naar het rood stonden de koekeloeren).

Het is nu blijkbaar zo'n groot probleem geworden, dat de gemeente er een bord heeft gezet dat je tot aan de streep moet rijden :hakkuh:

Er is trouwens voldoende afstand tussen de stopstreep en het eigenlijke kruispunt. Zwaar verkeer kan daar zonder problemen draaien als je aan de streep staat.

7TJsBkf.jpeg
Waarom halen ze dat stopbord en die stopstreep (waar je wettelijk gezien verplicht bent om daar te stoppen en voorrang te verlenen ) niet weg en zet dit dan naast het licht …kan begrijpen dat sommige mensen dan gewoon daar wachten op groen licht .

Heb het lokaal eens voorgehad dat er een bord hing om door te rijden tot aan de streep …gevolg was dat ik het licht dus niet kon zien vanuit de auto en was dan ook nog eens een pijl om af te slagen , ik keek er zo schuin op dat ik zelfs het rood niet meer kon zien .
Heb dus gewoon gegokt wanneer het mijne toer zou zijn en aan de achterligger te zien had ik blijkbaar niet slecht gegokt .

(Nadien nog wel eens langs daar gepasseerd gehad en bleek dus een bord te zijn geweest dat er nog hing ivm met uitgevoerde werken daar want dat licht sprong ook gewoon naar groen als je wat verder stond . ;) )

Die midden in het kruispunt is speciaal, leuk als je daar linksaf moet slaan met een vrachtwagen ofzo. Dat ding moet toch elke maand wel een keer omver gereden worden denk ik.
Voor de rest, die grote diagonale balk over gans het kruispunt of lichten hangend aan kabels: ziet er inderdaad raar uit maar uiteindelijk wel goede oplossingen. Gezien het aantal rijvakken waarover die lichten moeten hangen worden die palen snel serieuze kleppers dus als je met slechts 1 paal ipv 4 kan werken, of met kabels, is dat een serieuze besparing.
Ik spreek mij niet uit over raar ofzo. Enkel dat uw veralgemening naar mijn ervaring in de VS niet klopt. Het komt veel voor dat de lichten idd aan de overkant omhoog hangen, maar is zeker niet altijd zo; wat je wel beweerde. En daar heb ik enkele concrete voorbeelde van gegeven.

Waarom halen ze dat stopbord en die stopstreep (waar je wettelijk gezien verplicht bent om daar te stoppen en voorrang te verlenen ) niet weg en zet dit dan naast het licht …kan begrijpen dat sommige mensen dan gewoon daar wachten op groen licht .
Probleem was dat mensen 10m of meer voor de stopsteep bleven staan en dus volledig uit het bereik van de camera waren. Daardoor bleef het licht permanent op rood staan.

Terug
Bovenaan