De Mol 2024 - Algemeen

Het ergste qua productie die het onmogelijk maakte voor de kandidaten was enkele seizoenen geleden toen de productie zelf onder water een of andere sportzak doorknipte of ergens anders hing. Toen kon je het als kandidaat perfect doen en nog niks winnen, zonder dat de mol tussenbeide kwam. Gelukkig doen ze zo'n dingen niet meer.

Ja jongens, het blijft televisie he.

De mol saboteert quasi altijd in samenspraak met de crew. Dat is ook met de bedoeling om bv. niet door iedereen op heterdaad betrapt te worden ergens halverwege de reis, want dan is het seizoen naar de vaantjes.

Dan molt hij maar niet daar als hij het zelf niet weet. Of hij probeert zelf in een Ape te zitten om van daaruit te mollen.

Nu is alles voorgekauwd voor De Mol.
Dus je wilt eigenlijk dat de mol ook een gewone speler is net als de rest.

Want de andere spelers hebben ook niks van briefings of iets dergelijks maar hebben er wel baat bij om te doen alsof ze mollen om anderen op een dwaalspoor te brengen.

Door de mol zelf niks van briefings etc. te geven maakt die geen schijn van kans. Of het moet een Lennart-type zijn. Zelfs met de hulp van de productie is het al moeilijk genoeg om te mollen met zoveel ogen op elkaar gericht.

Dus je wilt eigenlijk dat de mol ook een gewone speler is net als de rest.

Want de andere spelers hebben ook niks van briefings of iets dergelijks maar hebben er wel baat bij om te doen alsof ze mollen om anderen op een dwaalspoor te brengen.

Door de mol zelf niks van briefings etc. te geven maakt die geen schijn van kans. Of het moet een Lennart-type zijn. Zelfs met de hulp van de productie is het al moeilijk genoeg om te mollen met zoveel ogen op elkaar gericht.
Nee, want De Mol moet mollen. Hij is geen gewone speler. Hij moet enkel doen alsof hij een gewone speler is, maar toch zoveel mogelijk geld uit de pot halen zonder hulp van de productie zodat de sabotages organisch zijn en niet op voorhand voorgekauwd en gepland.

Nee, want De Mol moet mollen. Hij is geen gewone speler. Hij moet enkel doen alsof hij een gewone speler is, maar toch zoveel mogelijk geld uit de pot halen zonder hulp van de productie zodat de sabotages organisch zijn en niet op voorhand voorgekauwd en gepland.

Dat wordt moeilijk, want je hebt ook spelers die mollen om zichzelf verdacht te maken + als de echte mol niet weet wat de opdracht is dan bestaat het risico dat een andere speler meer geld uit de pot kan halen dan de mol zelf.
Het enige verschil is dan dat de echte mol aangeduid werd door de productie.

Dat wordt moeilijk, want je hebt ook spelers die mollen om zichzelf verdacht te maken + als de echte mol niet weet wat de opdracht is dan bestaat het risico dat een andere speler meer geld uit de pot kan halen dan de mol zelf.
Het enige verschil is dan dat de echte mol aangeduid werd door de productie.
Ik zou het combineren met een manier waarbij het voor de echte spelers aantrekkelijker is om geld in de pot te krijgen, zodat opzettelijk mollen eigenlijk dom zou zijn.

dus aan de ene kant vinden we het geen goeie mol want er zat te snel veel volk op hem? (is dat eigenlijk wel zo, want ik dacht dat enkel de laatste 4 (3 kandidaten) er dus op zaten?)

en aan de andere kant willen we het moeilijker maken voor de mol?
Over eigen ananas en dat papiertje, daar zou ik nog kunnen over volgen, want dat zijn extra elementen in het spel brengen.
Maar op voorhand je strategie bepalen lijkt me echt wel noodzakelijk, de spelregels horen en direct spelen en sabboteren...
Ik denk dat de sabotages ofwel heel beperkt zullen zijn ofwel valt de mol direct door de mand, zoals toen Elizabeth terplekke gekozen werd.

Senne toch gewoon één van de betere mollen imo. Stéphanie twijfelde nog, de laatse 3 kandidaten waren vrij zeker van hun mol. Wat toch zeker al een seizoen of 4-5 ook wel geval was, als ik het mij goed herinner. Dus hij is hemaal niet uitzonderlijk snel 'ontmaskerd' hoor. En voor zover we hebben kunnen zien, heeft hij toch een pak meer/beter gemold dan gemiddeld. Logisch ook dat je op den duur op de radar van de anderen komt. Dat met die verstopte ananas en dat papiertje, dat hoefde voor mij ook niet, maar wat inside info zoals in welke apex de bom is toch logisch. En niet vergeten dat ze het bv. toen Coco afviel wel eerlijk speelden en hem niet brieften wie degene met het rode scherm was, of toen Lynn afviel, wist hij ook niet aan wie hij de verdubbelaar moest geven.

Ik vond het één van de betere seizoenen met een sterke mol, enorm van genoten. Kijk al uit naar volgend jaar. :clap:

@Dyer Hunt: Stéphanie zat ook gewoon op Senne hoor, zij begon te twijfelen na haar exit. Wat niet onlogisch is als je er op dat moment uitgaat. Dan ga je automatisch u afvragen of je toch niet fout zat als er nog drie andere kandidaten overschieten. Het amper invullen van haar molboekje zal haar genekt hebben, want details die zij wellicht niet had geven de doorslag.

Dat de laatste drie/vier kandidaten trouwens al 4/5 jaar op de juiste mol zitten is sowieso al fout, integendeel. Alina en Lennart werden enkel verdacht door de uiteindelijke finalisten. Bij Lennart zelfs pas vlak voor de uiteindelijk eliminatie (Annelotte). Bij Uma had finalist Yens de test ingevuld op Sven en vorig jaar zaten ook enkel Toos en Lancelot op Comfort als ik mij niet vergis.

Het is volgens mij nog niet voorgekomen dat de laatste vier kandidaten allemaal op de juiste mol zaten, toch al zeer zeker niet de laatste 4/5 seizoenen. Niet dat ik Senne daarom per se een slecht mol vind, maar hij heeft zich enorm verdacht gemaakt met zijn weekendje Amsterdam.

Ik verschiet er elk jaar van hoe weinig kandidaten de moeite nemen om eens objectief te gaan bekijken op basis van welke proeven er gedaan zijn en waar is het misgelopen. Wie zat er in welke proef in de beslissende positie. Etc. Dat zou ik elke dag bijhouden in mijn boekje. Al blij dat ik eens iemand hoorde a la Michaël die het toch zo deed, weliswaar met een ingewikkelde legende 😛. De goede deelnemers doen dat ongetwijfeld maar veel te veel deelnemers die dat op buikgevoel spelen lijkt het.

Ipv haha die arme naïeveling zal het niet zijn he!!

Ik verschiet er elk jaar van hoe weinig kandidaten de moeite nemen om eens objectief te gaan bekijken op basis van welke proeven er gedaan zijn en waar is het misgelopen. Wie zat er in welke proef in de beslissende positie. Etc. Dat zou ik elke dag bijhouden in mijn boekje. Al blij dat ik eens iemand hoorde a la Michaël die het toch zo deed, weliswaar met een ingewikkelde legende 😛. De goede deelnemers doen dat ongetwijfeld maar veel te veel deelnemers die dat op buikgevoel spelen lijkt het.

Net zijn ingewikkelde legende is heel slim. Toch al vaak dat de molboekjes bij opdrachten in handen van anderen kunnen komen. Door een systeem te maken dat enkel hij snapt, houdt hij die info bij en kan iemand anders er nooit wijs uit raken.

Net zijn ingewikkelde legende is heel slim. Toch al vaak dat de molboekjes bij opdrachten in handen van anderen kunnen komen. Door een systeem te maken dat enkel hij snapt, houdt hij die info bij en kan iemand anders er nooit wijs uit raken.
Of nog beter: Een systeem ontwikkelen dat hij zelf niet snapt. 🤣

Zo snapte ik totaal niet hoe Lynn verdacht werd door meerdere(!) kandidaten. Die sloot ik echt al uit vanaf minuut 1, ze gaan die toch niet aan die boot in de meest ongunstige positie positioneren in een proef die potentieel 10k kan opleveren?!

Ze steken er bij de casting natuurlijk geen 9 types als Bernard in, maar dan nog zijn dat soort zaken toch iets wat iedereen zou moeten kunnen bedenken.

Zo snapte ik totaal niet hoe Lynn verdacht werd door meerdere(!) kandidaten. Die sloot ik echt al uit vanaf minuut 1, ze gaan die toch niet aan die boot in de meest ongunstige positie positioneren in een proef die potentieel 10k kan opleveren?!

Of net wel, want dan ben je vanaf minuut 1 minder verdacht en kan je daarna juist, buiten verdenking, meer doen.

Dat de laatste drie/vier kandidaten trouwens al 4/5 jaar op de juiste mol zitten is sowieso al fout, integendeel. Alina en Lennart werden enkel verdacht door de uiteindelijke finalisten. Bij Lennart zelfs pas vlak voor de uiteindelijk eliminatie (Annelotte). Bij Uma had finalist Yens de test ingevuld op Sven en vorig jaar zaten ook enkel Toos en Lancelot op Comfort als ik mij niet vergis.

Het is volgens mij nog niet voorgekomen dat de laatste vier kandidaten allemaal op de juiste mol zaten, toch al zeer zeker niet de laatste 4/5 seizoenen. Niet dat ik Senne daarom per se een slecht mol vind, maar hij heeft zich enorm verdacht gemaakt met zijn weekendje Amsterdam.
Ik bedoelde niet de laatste 4/5 seizoenen, maar dat er van alle seizoenen wel al zeker zoveel geweest zijn (ongeveer). Waarbij de drie laatste kandidaten zeker waren wie de mol was. Wel vooral eerdere seizoenen inderdaad. (ik denk aan Eline, Pieter, Elisabet). Dat seizoen met Philippe en Uma telt sowieso niet mee imo, dat kan je niet vergelijken met een 'normaal' seizoen.

dus aan de ene kant vinden we het geen goeie mol want er zat te snel veel volk op hem? (is dat eigenlijk wel zo, want ik dacht dat enkel de laatste 4 (3 kandidaten) er dus op zaten?)

en aan de andere kant willen we het moeilijker maken voor de mol?
Over eigen ananas en dat papiertje, daar zou ik nog kunnen over volgen, want dat zijn extra elementen in het spel brengen.
Maar op voorhand je strategie bepalen lijkt me echt wel noodzakelijk, de spelregels horen en direct spelen en sabboteren...
Ik denk dat de sabotages ofwel heel beperkt zullen zijn ofwel valt de mol direct door de mand, zoals toen Elizabeth terplekke gekozen werd.

Ik denk dat er gewoon wat sleet zit op de formule van het programma.

Maar zolang de kijkcijfers goed zijn blijven ze doorgaan precies.
Ze proberen wel elk seizoen iets origineels erin te stoppen. Dit jaar de verdubbelaars, maar het had niet het verhoopte effect naar mijn mening.

Het concept is (voor mij althans) niet meer zo spannend als vroeger, omdat we nu weten hoe het marcheert (wij krijgen als kijkers nooit cruciale zaken te zien, de montage maakt bewust sommige kandidaten verdacht, de mol wordt serieus ondersteund door de crew enz.).

Om de spelers meer incentive te geven voor het geld te gaan, zou ik het interessant vinden als er eens een seizoen komt waarbij op het einde de winnaar zijn / haar eigen winst verdubbelt door dat bovenop de groepspot toe te voegen.
Geld dat vrijwillig wordt opgegeven in ruil voor pasvragen of vrijstellingen wordt aan het einde van de rit ook dubbel afgetrokken.

Dat geld is eigenlijk bijzaak hé, je wil er gewoon zo lang mogelijk inblijven om de ervaring op te doen.
Dus daar loopt het wat fout, er is geen incentive om geld te verdienen.
Eigenlijk zou je de eliminatie (deels) moeten laten afhangen van het opgebrachte geld, dat je er echt wil voor strijden om naar de volgende eliminatie door te stoten.

Terug
Bovenaan