De plaat van Proust: welke nummers koester je?

Avondland

Well-known member
Ik speel al even met dit idee en ik had enkel maar een duwtje in de rug nodig om ermee van start te gaan. Dank, @PBR Streetgang

Opzet is simpel: in het bedwelmende A la recherche du temps perdu dompelt het alter-ego van Marcel Proust een madeleine-cakeje in zijn thee. De smaak en geur van de combinatie brengen hem onmiddellijk en overweldigend terug naar zijn jeugd in het Normandische dorpje Combray, waar zijn tante hem dit vroeger ook gaf.

Wat geldt voor smaak (de pudding van de bomma!) geldt ook voor muziek. Want, mijn waarde BG'ers, muziek is niet zomaar muziek. Zeker niet voor de mensen die hier vaak vertoeven. Muziek levert een mentale soundscape, geeft ons de mogelijkheid de werkelijkheid te verheffen of net even weg te duiken van die werkelijkheid als het allemaal even teveel wordt. Muziek biedt soelaas én brandstof.

Zo kan muziek je dus ook terugwerpen naar een gebeurtenis of een periode in je leven die je koestert of die je belangrijk vindt. Een nummer dat je heeft geholpen in een moeilijke periode, het nummer dat je onlosmakelijk koppelt aan je lief, of aan een mooie reis of een uniek moment dat je na al die jaren bij blijft.

Ik bijt de spits af met Saturns Children van Electric Wizard, later volgen andere nummers.

Het was een winterse vrijdagochtend en ik moest met de fiets naar mijn studentenjob vertrekken dat in het volgende dorp lag. Het sneeuwde echter hard en er lag al een dik pak op de baan. Niets aan te doen, we moeten erdoor, ik heb geld nodig en ik ga niet flauw doen. Koptelefoon op en dat nummer van Electric Wizard begon te spelen. HARD opgezet uiteraard, want dat nummer is zwaar en meanderend. En dat bleek de perfecte soundtrack voor een winters ploeteravontuur in de sneeuw, een strijd tegen de elementen waar ik de overwinning behaalde. Het was alsof ik elke seconde intens genoot van de fietsrit. Een haast kosmische ervaring, waarbij alles leek te kloppen en ik zo het raadsel van het leven heel even kon 'vatten'.

ik ben nooit sportief geweest, maar heb toch rond mijn 18 een aantal jaren naar een gym aan de vroegere glasfabriek in Boom geweest.
Er zijn 2 nummers die mij altijd terugbrengen naar een zwoele zomerdag daar op de gym.

(eigenlijk had ik die voor de BR moeten nomineren. zo'n zalige plaat)

Met mijn vrouw op reis in Porto(2019), en elke bar en winkel had denk ik een contractuele verplichting met Womack en Womack en hun iconisch nummer Teardrops.
Eerste dag alleen al een handvol keer gehoord telkens op ver uitliggende locaties. Echt een maf toeval.

En dan twee weken aan een stuk blijven tegenkomen. Zelfs op de top van god weet welke berg waar ons Ford kiatje het bijna begaf.
Was al fan. Maar liefde voor het nummer is enkel gegroeid en blijft een leuke mentale post it voor ons beide. Net geen 40 flessen Porto mee op terugreis. Ik had 5 t shirts en 2 truien aan om die koffers georganiseerd te krijgen.

The Score van the Fugees bootleg scoren in Tunesie een volle 2 of 3 maand voor de algemene release in Europa.
Het zal wel grotendeels te maken hebben met 12 te zijn en "nog alle mogelijkheden" ter beschikking hebben en weet ik veel wat allemaal, maar ik krijg altijd een super melancholisch gevoel wanneer ik Fu Gee La hoor. Die zomer van 96 was iconisch hier. Als 12 jarige snotneus is alles nog zo intens en nieuw. Lang de first pick geweest voor de 90's BR.

Buiten het refrein geen idee waarover het nummer zou gaan. Stevie Wonder eet crack babies ofzoiets. Beetje later pummelt Paul McCartney hem in zijn blind oog.
.
De heer Funk die mij uit mijn slechte funk sloeg al twijfelend aan het leven op een grauwe grijze ochtend tussen de garage poort en de slecht belichte Coupure te Gent.
Voor streamen aan de orde kwam had ik zoals vele hier de gewoonte van constant mijn mp3 speler vol te proppen met muziek. Rond de periode 2001/2002 ish zat ik een beetje met alles op de sukkel en was ik mijn kopke wat boven het water ah houden met een hoop interimjobkes en zo veel mogelijk weg te gaan. Toen nog geen auto in bezit dus voor de fietsritten naar het werk altijd veel aggresieve en energieke muziek om mij wakker te houden. Meestal maar een vluchtig idee wat er op stond want het was de eerste keer in de geschiedenis dat je eigenlijk zo een beetje uw eigen "pocket radio station" kon cureren. Geen fan van Apple. Maar de Ipod was brilliant. Bon, ochtendritueel was hier dus telkens mijn ipod op shuffle met de nieuwste releases en "suprise me!" in gedachte. En meestal was dat een heleboel "
carpet bombing percussion
" op het menu.

Op één van die vroege uurtjes om naar god weet welk werk te vertrekken zat ik met een hoop lelijke en slechte gedachte over mijzelve en alles rondom mij. Dik dweepen in zelfmedelijde met nauwelijks iets van rechte rug in zijne wandel. Oh wat ne sukkeleire.

Ik heb nooit zelfmoord ideeën gehad. Maar ik heb wel al wel veel gedacht dat dit nummer op dat specifieke moment het eventueel bloeien van dat idee onderschept heeft en ergens diep begraven.

Op het eerste zicht (en na een halve dag met mijn gedachten in het verleden) kom ik op drie keer twee nummers, onder te verdelen in goed, minder goed en dan de meer slechte ervaring.

Om te beginnen, met het positieve gevoel. De volgende twee nummers stonden op tijdens de terugrit van een weekend weg met de sportploegen (zowel de dames als de heren) in een vakantiehuis in de buurt van Maredsous. Deze twee nummers doen me altijd terugdenken aan dat weekend en het gevoel van vreugde dat ik daaraan overhield.
Beide nummers stonden op cd2 van de verzameling van 25 jaar Pukkelpop. Ook al hebben de liedjes misschien een meer donkere ondertoon, mij doen ze altijd goed.

Tijdens dit nummer heb ik voor het eerst in lange tijd gevoeld dat naast verdriet ook verbinding mogelijk was. Na het traumatisch verlies van mijn jeugdliefde heb ik mij lang afgesloten. Mijn huidig partner is door die verdedigingsmuren heen gebroken door haar hoofd op mijn schouder te leggen. Een klein gebaar met veel betekenis.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan