De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

Die mannen wegen ook hun speelkansen af hé.
Mooi voorbeeld is trouwens Algerije in 2010 waarbij na aanloop van het WK men actief gaan rekruteren is in de Ligue 1 en Ligue 2, waarbij veel van die jongens alle jeugdreeksen hadden gespeeld bij de Franse nationale ploeg. Is dat verkeerd? Zeker niet, maar omgekeerd moet je als bond daar geen extra eieren onderleggen, ten nadele van andere jongens, om hen te bekeren / te behouden tot het land waar ze de jeugdelftallen doorliepen.

Gohja, zag iedereen wel aankomen, is voor mij ook het einde van de wereld niet. Ik denk dat wij (als Belgen met Belgische roots) toch moeilijk kunnen begrijpen hoe zo iemand zich voelt ten opzichte van België/Marokko (of Griekenland). Het zal ook wel niet helpen dat wij Belgen totaal niet patriottistisch zijn en dat sommige van die landen dat juist wel enorm zijn. Ik vind dat je als land ook niet moet gaan smeken om zo'n spelers, zorg ervoor dat de Belgische bond beter runt, dat je kwalitatieve coaches hebt bij de hoofd- en jeugdploegen en dan komen zo'n spelers vanzelf wel.

Je zit trouwens toch met gigantisch veel goede spelers/talenten op die positie: Doku, Trossard, Lukébakio, Bakayoko, Mbangula, Godts, CDK (eventueel), Steuckers, Duranville, ... Ik vind het verlies van een El Ouahdi dan toch het zwaarste van allemaal. Die had ik graag de competitie zien aangaan met een Seys voor die rechterkant. Ik denk trouwens dat van al die 50/50 gevallen geen enkele had gestart bij de Rode Duivels en enkel misschien El Ouahdi & El Khannouss geselecteerd hadden geweest.

Op de 10 hadden we Karetsas naar de toekomst toe wel kunnen gebruiken. Want daar zie ik voorlopig na De Bruyne en zelfs Vanaken even niemand meer. Talbi op de flank is inderdaad een licht andere zaak: Groot talent, maar op de flank zitten we wel redelijk goed voor de komende tien jaar of meer.

Op de 10 hadden we Karetsas naar de toekomst toe wel kunnen gebruiken. Want daar zie ik voorlopig na De Bruyne en zelfs Vanaken even niemand meer. Talbi op de flank is inderdaad een licht andere zaak: Groot talent, maar op de flank zitten we wel redelijk goed voor de komende tien jaar of meer.
Van de huidige generatie CDK en Tielemans. Bounida is eventueel een optie, als ie voor ons kiest. Het is ook niet dat we perse een 10 moeten hebben hé, we kunnen ook anders spelen. Frankrijk heeft ook al even geen echte spelverdeler meer.

De flanken zijn inderdaad al rijkelijk bezet, maar met veel gelijkaardige types. Talbi had potentieel wel een verrijking kunnen zijn.

Iets anders, over 20 maart spelen we tegen Oekraïne. Hoe ziet jullie ploeg er uit?

Ik zou gaan voor: Courtois - De Cuyper, Theate, Debast, Castagne - Vermeeren, Tielemans - Trossard, De Bruyne, CDK - Lukaku

CDK op de flank, alleen als ie zijn vormpeil tegen dan terug heeft opgeprikt. Niet zijn beste positie, maar dan heb je een flankaanvaller die ook een voorzet kan trappen. Bakayoko zit niet in vorm, Lukebakio wel, maar die vind vind ik minder goed in het samenspel. Trossard en Doku halen beiden toch minder rendement op rechts. Maar ik kan ook wel leven met Doku op links en Trossard op rechts.

Laatst bewerkt:
Van de huidige generatie CDK en Tielemans. Bounida is eventueel een optie, als ie voor ons kiest. Het is ook niet dat we perse een 10 moeten hebben hé, we kunnen ook anders spelen. Frankrijk heeft ook al even geen echte spelverdeler meer.

De flanken zijn inderdaad al rijkelijk bezet, maar met veel gelijkaardige types. Talbi had potentieel wel een verrijking kunnen zijn.

Tielemans lijkt me een 10 zoals Bilal dat is: Eerder iemand die het spel kan verdelen vanuit de 8 positie. CDK is dan eerder een aanvallendere speler.
Nu, de 10 zoals jaren geleden moeten we sowieso niet hebben. Maar met een systeem met één diepe spits en twee wingers, lijkt me een meer aanvallende middenvelder wel een noodzaak. Maar we hebben ook al succesvolle matchen gespeeld met een Hrosovsky op die positie, dus uiteraard gaat het. Maar het lijkt me toch geen slechte zaak als ge tenminste één speler hebt die echt perfect past op die positie.

Nu, ik vraag me ook wel af of we niet naar een 2-spitsen systeem moeten. Het is zonde van onze vele flankaanvallers, maar onze spitsen spelen tegenwoordig quasi allemaal in zo'n systeem. Lukaku, Openda, CDK, ... Trossard is ook iemand die als schaduwspits in een 2-spitsensysteem veel beter tot zijn recht gaat komen dan als enige spits.

Nu, ik vraag me ook wel af of we niet naar een 2-spitsen systeem moeten. Het is zonde van onze vele flankaanvallers, maar onze spitsen spelen tegenwoordig quasi allemaal in zo'n systeem. Lukaku, Openda, CDK, ... Trossard is ook iemand die als schaduwspits in een 2-spitsensysteem veel beter tot zijn recht gaat komen dan als enige spits.
Daar ben ik voorstander van. Zo leg je druk op de centrale verdedigers, heb je een man meer in de box.
Lukaku-CDK of Lukaku-Trossard moet zeker kunnen werken. Doku en Saelemaekers op de flanken. Centraal middenveld heb je dan Tielemans en Vermeeren of Onana voor meer power. KDB vind ik momenteel een twijfelgeval of je zet hem mee in het middenveld en speelt met drie achterin. De Cuyper - Theate - Debast.

Daar ben ik voorstander van. Zo leg je druk op de centrale verdedigers, heb je een man meer in de box.
Lukaku-CDK of Lukaku-Trossard moet zeker kunnen werken. Doku en Saelemaekers op de flanken. Centraal middenveld heb je dan Tielemans en Vermeeren of Onana voor meer power. KDB vind ik momenteel een twijfelgeval of je zet hem mee in het middenveld en speelt met drie achterin. De Cuyper - Theate - Debast.
Als je met drie achterin speelt zou ik eerder gaan voor zoiets:

Courtois - Theate, Debast, De Winter - Doku, Vermeeren, Tielemans, Castagne - De Bruyne - Lukaku, Trossard

Doku kan je vervangen door De Cuyper wil je met 5 verdedigers kunnen inzakken bij balverlies, Castagne kan je door verschillende jongens vervangen als je aanvallender wil spelen - maar dan kan je niet inzakken naar een 4mans-defensie in balverlies. Enfin, dat kan wel als je dan met De Cuyper op links speelt. De Winter speelt ook af en toe als rechtsback bij Genoa.

De Cuyper zou ik niet in een 3-mans-verdediging zetten.

Laatst bewerkt:

Courtois - Theate, Debast, De Winter - Doku, Vermeeren, Tielemans, Castagne - De Bruyne - Lukaku, Trossard

Doku kan je vervangen door De Cuyper wil je met 5 verdedigers kunnen inzakken bij balverlies, Castagne kan je door verschillende jongens vervangen als je aanvallender wil spelen - maar dan kan je niet inzakken naar een 4mans-defensie in balverlies.

De Winter helemaal vergeten! Die speelt zijn matchen bij Genoa dus verdient wel een kans

According to Transfermarkt speelt Garcia nooit met 3 man vanachter, natuurlijk zou die zijn principes wel kunnen over boord gooien binnenkort, maar voorlopig ga ik ervan uit dat we 4-3-3 spelen en dan zou ik voor:

Lukaku
Trossard - Doku
KDB (C) (en op minuut 60 breng ik CDK in)
Tielemans - Onana (als die tegen dan terug is, anders Vermeeren)
De Cuyper - Theate - Smets - Castagne (en op minuut 60 breng ik Seys in)
Courtois

Trouwens, Debast speelt tegenwoordig als verdedigende middenvelder bij Lissabon, als Onana niet fit geraakt kan je wel eens 45 minuten Vermeeren en 45 minuten Debast testen ;)

Graag maar als je met Tielemans op de 10 speelt ben ik wel voorstander van 2 verdedigend ingestelde middenvelders erachter aangezien Youri (veel) beter rendeert in een zetel dan wanneer hij mee moet gaan verdedigend denken.
In principe kan Onana dat wel af als enige stofzuiger maar die pakt dan hoogstwss voor de helft al zijn eerste gele.

3-5-2 kan hier natuurlijk wel de oplossing zijn maar ik zou eerlijk gezegd niet weten wie je op de flanken gaat posteren dan.

Trouwens, Debast speelt tegenwoordig als verdedigende middenvelder bij Lissabon, als Onana niet fit geraakt kan je wel eens 45 minuten Vermeeren en 45 minuten Debast testen ;)
Aangezien Debast imo altijd meer voetballer dan verdediger is kan dat inderdaad wel eens lukken.

Doku kan je vervangen door De Cuyper wil je met 5 verdedigers kunnen inzakken bij balverlies, Castagne kan je door verschillende jongens vervangen als je aanvallender wil spelen - maar dan kan je niet inzakken naar een 4mans-defensie in balverlies. Enfin, dat kan wel als je dan met De Cuyper op links speelt. De Winter speelt ook af en toe als rechtsback bij Genoa.

Theate zit wat aan zijn limiet, denk ik. Op termijn hebben we daar Smets en Mokio nog. Dus raar maar waar zit er wel potentieel in onze verdedigende toekomst.

Yes :D Steuckers is belangrijk voor ons en zal zijn statistieken altijd hebben en ge weet nooit wat de toekomst brengt, maar die gaat DAT niveau echt nooit halen.

Graag maar als je met Tielemans op de 10 speelt ben ik wel voorstander van 2 verdedigend ingestelde middenvelders erachter aangezien Youri (veel) beter rendeert in een zetel dan wanneer hij mee moet gaan verdedigend denken.
In principe kan Onana dat wel af als enige stofzuiger maar die pakt dan hoogstwss voor de helft al zijn eerste gele.

3-5-2 kan hier natuurlijk wel de oplossing zijn maar ik zou eerlijk gezegd niet weten wie je op de flanken gaat posteren dan.
Saelemakers en De Cuyper..

Terug
Bovenaan