Heb een aantal wedstrijden op dit EK even gevolgd.
Er zijn zoveel vrouwensporten waar ik heel graag naar kijk. Basket, tennis, hockey, volleybal, atletiek,... Sporten waar het niveauverschil tussen mannen en vrouwen minder opvalt.
Maar bij voetbal is dat niveauverschil voor mij steeds zo groot dat het mij echt moeilijk kan boeien. En velen met mij, als ik even in mijn omgeving kijk. Het is een cliché, maar het zegt genoeg dat de dames van Zwitserland met 1-7 verliezen van de u15 (!) ploeg van Luzern. En dat is gewoon een groot deel van het probleem. Veel voetbalsupporters spelen of hebben zelf voetbal gespeeld. En als je het gevoel hebt wanneer je naar zo een wedstrijd kijkt dat je zelf met jouw pakweg 3de provinciale ploeg makkelijk zou winnen tegen de nationale vrouwenploeg... Dan is scepticisme natuurlijk nooit ver weg.
Deze bedenking is niet om zomaar weer kritiek te geven, maar eerder een aanzet om eindelijk eens naar oplossingen te zoeken om het vrouwenvoetbal echt beter en populairder te maken. En de grootste oplossing daarvoor is volgens mij: maak de velden een pak kleiner. Speel zelfs desnoods 8 tegen 8 op de breedte van een plein. Maar doe op zijn minst iets aan de regels, want nu doet het echt af en toe nog pijn aan de ogen.