De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

Was hier algemeen WK-topic?

Zag gisteren de selectie van Frankrijk en daar zitten toch ook wel wat vreemde keuzes bij :unsure: Slechts 5 middenvelders en dan nog steeds komen aankakken met Rabiot en Kante (al weet ik niet welk niveau die nog haalt), maar wel Camavinga en Tolisso thuislaten.

Ik kan niet wachten tot Zidane daar bondscoach wordt...
Want we willen dat Frankrijk het goed gaat doen? :unsure:

(Uiteraard nog afwachten wat Zidane ermee kan en gaat doen)

Ben benieuwd welke verrassingen Garcia in petto gaat hebben. Vooral het hoofdstuk De Cat, Lavia, Godts en Fofana zullen het spannendste zijn.
Inderdaad.

Over Godts lees ik nu af en toe van: ach, hij speelt maar in de Nederlandse competitie, ...
Maar voor mij moet hij er toch gewoon bij hoor. Zit toch in de goede flow. Basispion bij Ajax (dat moeten we toch niet gaan minimaliseren) en zijn statistieken zijn absoluut niet slecht.

Fofana heeft me destijds wel gecharmeerd, maar ik vind het toch een groot risico na die lange blessure. Ik zou hem thuis laten. Ander verhaal dan Lukaku en op zijn positie heb je meer alternatieven.

Lavia had ik er altijd graag bij gehad, maar ik zei hier onlangs ook nog dat het beter is om hem misschien goed het seizoen te laten uitdoen, een goede zomer te laten doormaken en dan hopelijk te kunnen inzetten tijdens de EK campagne.
Ik snap de reacties wel dat je hem dan puur zou selecteren omwille van zijn talent en niet omwille van zijn recente prestaties.

Om die reden vind ik dat De Cat eigenlijk ook niet veel aanspraak maakt. Gaat gewoon al maanden mee kopje onder met Anderlecht. Van een goede flow kan je niet spreken. Is dan geblesseerd geweest, en nu mogelijk opnieuw? Het zou dan ook teveel op basis van zijn potentieel zijn in mijn ogen. Laat die jonge ket maar thuis en laat hem nog maar rustig wat rijpen.

Het meest benieuwd ben ik toch naar de keuze van de spitsen. Ik gok toch gewoon op: Lukaku, Pardo en CDK. En dus geen Stassin, Vermant of De Cuyper Cuypers.

Dit is wat ik zou doen (thx Gemini om het uit te tikken met 80-90% accuraatheid) :

Het Complete Tactische WK-Overzicht

1. De Definitieve 26-koppige WK-Selectie
  • Doelmannen (3): Thibaut Courtois (Basis), Matz Sels, Senne Lammens
  • Verdedigers (8): Centraal: Arthur Theate (Basis), Koni De Winter (Basis), Zeno Debast, Nathan Ngoy | Flanken: Thomas Meunier (Basis), Maxim De Cuyper (Basis), Timothy Castagne, Joaquin Seys
  • Middenvelders (8): Kevin De Bruyne (Basis), Roméo Lavia (Basis), Amadou Onana (Basis), Alexis Saelemaekers (Basis), Youri Tielemans, Arne Engels, Mandela Keita, Nathan De Cat
  • Aanvallers (7): Romelu Lukaku (Basis), Jérémy Doku (Basis), Leandro Trossard, Charles De Ketelaere, Malick Fofana, Mika Godts, Matias Fernandez-Pardo

2. Het Prototype Basiselftal (4-3-3 Solid)

------------------------Courtois
Meunier De Winter Theate De Cuyper
--------------Onana Lavia
------------------ De Bruyne
Saelemaekers -------------------------- Doku
-----------------------Lukaku

Tactische & Statistische Rechtvaardiging per Basisspeler
  • Thibaut Courtois: Topprestaties in Post-Shot Expected Goals (PSxG). Essentiële toernooireikwijdte.
  • Thomas Meunier: Sterke 7.07 FotMob-rating bij Lille. Voegt lengte (1m91) en aanvallende passing toe.
  • Koni De Winter: Brengt rust en een secure passing van achteruit mee vanuit de Serie A.
  • Arthur Theate: Natuurlijke linkspoot, dominant in gewonnen grondduels en agressieve intercepties.
  • Maxim De Cuyper: Creatieve aandrang via Key Passes en voorzetten. Heeft een loepzuivere traptechniek.
  • Amadou Onana: Fysieke heroveraar. Statistisch dominant in de Premier League qua tackles en luchtduels.
  • Roméo Lavia: 94% passing accuracy bij Chelsea. Zit in de 96e percentiel voor drukbestendigheid.
  • Kevin De Bruyne: Mondiaal leider in Expected Assists (xA). Volledig ontlast van defensief loopwerk.
  • Alexis Saelemaekers: Tactische bodyguard. Maakt 3,4 defensieve acties per duel om Meunier af te schermen.
  • Romelu Lukaku: Krachtige omschakelingsspits. Trekt de verdediging uit elkaar door dieptelopen.
  • Jérémy Doku: Top van Europa in succesvolle 1-tegen-1 dribbels. Trekt constant dubbele dekking.
    Total Football Analysis +3

3. Profielanalyse: Basiselftal vs. De Bank
  • Fysieke Kracht: De basisas heeft met Onana (1m95) en Lukaku (1m91) immense power. De bank herbergt extra lengte via De Ketelaere (1m92) en pure snelheid via Fofana en Godts.
  • Techniek & Dribbel: Doku en Lavia garanderen balvastheid onder druk. Trossard, Fofana en Godts brengen vanaf de bank direct flitsende onvoorspelbaarheid mee in de kleine ruimte.
  • Verticale Passing: Lavia en De Bruyne sturen de bal strak vooruit. Op de bank nemen Tielemans (lange bal) en Engels (stilstaande fases) die rol over.
  • Scorend Vermogen: Rust in de basis op Lukaku en De Bruyne. De bank herbergt met Trossard en Fernandez-Pardo een sterke statistische scoringsinjectie.

4. Vijf Tactische Wisselscenario's

Scenario B: De 'Fysieke Overload' (+ KDB/Lavia blessurepreventie)
  • In: Youri Tielemans en Charles De Ketelaere | Uit: Roméo Lavia en Kevin De Bruyne.
  • Systeem: 4-2-3-1 Powerblok.
  • Werking: De Ketelaere (1m92) brengt box presence en rust tussen de linies. Hij fungeert als een extra aanspeelpunt naast Lukaku, terwijl Tielemans de omschakeling verzorgt met verre, verticale passing.

Scenario C: De 'Arsenal' Schaduw-Aanval (Rond minuut 60)
  • In: Leandro Trossard en Charles De Ketelaere | Uit: Alexis Saelemaekers en Romelu Lukaku.
  • Systeem: 4-2-3-1 met Valse 9.
  • Werking: De Ketelaere zakt in als spelverdeler. Trossard snijdt als schaduwspits vanaf rechts naar binnen om te profiteren van de opengetrokken ruimte in de vijandige zestien. Dit kan je ook omdraaien.

Scenario D: Het 'Chaos op de Flanken' Scenario (Bij achterstand)
  • In: Malick Fofana of Mika Godts | Uit: Alexis Saelemaekers.
  • Systeem: 4-3-3 Asymmetrisch.
  • Werking: Doku verhuist naar de rechterflank. De ingebrachte speler (Fofana of Godts) neemt met zijn explosieve dribbel de linkerflank over om een laag blok via de zijkanten kapot te spelen.

Scenario E: De 'Luchtmacht' / Slotoffensief (Alles-of-niets bij standaardsituaties)
  • In: Charles De Ketelaere en Nathan De Cat of Mandela Keita | Uit: Alexis Saelemaekers en Roméo Lavia.
  • Systeem: 3-5-2 / 4-1-3-2 Aanvallende Stormram.
  • Werking: De Ketelaere schuift naar de flank om daar met zijn lengte (1m92) duels te winnen. De Cat (1m85) vervangt Lavia als controlerende bewaker [en-BE]. Amadou Onanaschuift een rij naar voren het vijandige strafschopgebied in. Met de corners van De Bruyne en De Cuyper ontstaat er een gigantische fysieke luchtmacht voor het doel:
    • Amadou Onana (1m95)
    • Charles De Ketelaere (1m92)
    • Thomas Meunier (1m91)
    • Koni De Winter (1m91)
    • Romelu Lukaku (1m91)
    • Nathan De Cat (1m85)

Mannekes, wat is dat hier met die Lavia-fandom plots? Laat staan dat die het goed doet bij Chelsea en enorm potentieel heeft, om hem op een WK plots in de basis te droppen is toch een no-go?

Gelet op de kwalificatiecampagne is de plek naast Onana veel meer gerechtvaardigd voor Tielemans, Raskin of Vanaken. Heck, je kan zelfs KDB daar nog zetten in uiterste nood dus nog een extra centrale middenvelder meenemen is wat mij betreft een verloren plek in je selectie.

Mannekes, wat is dat hier met die Lavia-fandom plots? Laat staan dat die het goed doet bij Chelsea en enorm potentieel heeft, om hem op een WK plots in de basis te droppen is toch een no-go?

Gelet op de kwalificatiecampagne is de plek naast Onana veel meer gerechtvaardigd voor Tielemans, Raskin of Vanaken. Heck, je kan zelfs KDB daar nog zetten in uiterste nood dus nog een extra centrale middenvelder meenemen is wat mij betreft een verloren plek in je selectie.
Je hebt duidelijk een Lavia nog niet veel aan het werk gezien (i dont blame you, hij is meer geblesseerd dan iets anders :-) )
Lavia is het grootste talent op die positie en de best mogelijke speler maar hij is gewoon zo fel blessuregevoelig en dat is de enige reden waarom ik zou twijfelen aan een oproep of niet.
De Cat, gewoon gehyped door de media, dat die zelf nog in lijstjes voorkomt van neutrale voetbalsupporters is ongelooflijk en heeft alleen daarmee te maken, hoort momenteel niet thuis in een WK selectie, misschien dat er ooit uitkomt maar die brengt toch niks momenteel wat een selectie zou rechtvaardigen? Hij speelt bij het grote Anderlecht (wat eigenlijk gewoon een pure middenmotor is in onze competitie) dat is het enige wat hij imo kan voorleggen.

Verder lijken me de spelers die genoemd worden allemaal logische selecties en zal het toch vooral van ozne basiself moeten komen eens we moeten wisselen verliezen we zeer veel kwaliteiten.

Dat ga ik echt niet allemaal lezen hoor, zeker niet als het gewoon uit een AI machine komt. Hoe dan ook is het gewoon de menig van 1 iemand, ik denk niet dat Marsu aan het proberen te voorspellen is wat Garcia gaat doen. Als Lavia al mee zou gaan, zal die echter nooit starten. Ik denk dat je eerlijk gezegd 8/11 starters zo kan gokken hoor. De discussie is meer over de vervanger en de vervanger van de vervanger.

Edit: Laten we eerlijk zijn, als Debast in orde is kan je er bijna vanuit gaan dat het gewoon: Courtois De Cuyper Theate Debast Castagne/Meunier Onana Tielemans KDB Trossard Lukaku Doku wordt. Met als vaste vervangingen dan een Meunier, Raskin, Vanaken enzo. Zelf al gaat een De Cat/Lavia/Engels of Keita mee, het zou mij alsnog verbazen mochten die spelen en gaat die gewoon voor Raskin kiezen als vervanger voor Onana op de 6.

Je hebt duidelijk een Lavia nog niet veel aan het werk gezien (i dont blame you, hij is meer geblesseerd dan iets anders :-) )
Lavia is het grootste talent op die positie en de best mogelijke speler maar hij is gewoon zo fel blessuregevoelig en dat is de enige reden waarom ik zou twijfelen aan een oproep of niet.
De Cat, gewoon gehyped door de media, dat die zelf nog in lijstjes voorkomt van neutrale voetbalsupporters is ongelooflijk en heeft alleen daarmee te maken, hoort momenteel niet thuis in een WK selectie, misschien dat er ooit uitkomt maar die brengt toch niks momenteel wat een selectie zou rechtvaardigen? Hij speelt bij het grote Anderlecht (wat eigenlijk gewoon een pure middenmotor is in onze competitie) dat is het enige wat hij imo kan voorleggen.

Verder lijken me de spelers die genoemd worden allemaal logische selecties en zal het toch vooral van ozne basiself moeten komen eens we moeten wisselen verliezen we zeer veel kwaliteiten.
Lees wat er staat. Ik heb helemaal niet geschreven dat hij niet goed genoeg is voor de Rode Duivels.

Dat kan allemaal goed zijn. Maar voor mij is het gewoon dwaas om iemand, die nul betekenis heeft gehad in de kwalificatie- en oefenmatchen, plots in de basis te droppen op een WK. Er zijn in de jaren onder Tedesco en Martinez al genoeg jonge gasten verbrand geweest hoor.

Vanaken, Raskin en Tielemans kunnen dan misschien intrinsiek minder zijn. Zij hebben in tegenstelling tot Lavia wél al hun sporen en hun plaats verdiend in het elftal van de Rode Duivels. Ik gun Lavia echt het beste en ik hoop dat hij goed ingepast geraakt voor het komende EK. Maar voor een rol als basisspeler op het WK lijkt het mij nu nog te vroeg.

Lavia, in de seizoenen dat hij fit was, gaf blijk van waanzinnig veel talent. En meer dan talent, gewoon duidelijke kwaliteit. Top drukbestendigheid, mooie passing, een degelijk schot, defensief sterk, loopvermogen, voldoende snelheid etc...

En dat heb je nodig in ons middenveld. Want oftewel zet je KDB, oftewel Tielemans maar niet beide. Want ze hebben beide niet het vermogen om alles toe te lopen of om runs te volgen van snellere spelers. En dan heb je gaten op het middenveld en kloppen infiltrerende middenvelders je CM keer op keer.

De Cat is wel een toptalentje. Er is plek in de selectie als je wilt en dan kan hij waardevolle WK-ervaring opdoen op vroege leeftijd. Anders zet je er Vanaken imo. Staat aan de andere kant van het middenveld, maar op zich heb je voldoende DMs mee. EN Hans brengt extra fysiek en scorend vermogen mee om te compenseren.

Dat ga ik echt niet allemaal lezen hoor, zeker niet als het gewoon uit een AI machine komt.
Het is gewoon mijn selectie, opstelling en redenering erachter die ik Gemini heb laten samenvatten. Duurt letterlijk 30 seconden om te lezen? :unsure:

Tielemans is kapitein, dus die speelt sowieso. Onana en De Bruyne de andere 2 namen op het middenveld. Met Raskin en Vanaken als directe vervangers. Dat is eigenlijk al de ganse campagne zo geweest, dus dat gaat hij niet meer veranderen inderdaad.

Lavia moet je indien fit altijd meenemen, maar tenzij hij in de oefenmatchen meteen uitblinkt zou ik die ook niet direct in de basis droppen.

Lavia, in de seizoenen dat hij fit was, gaf blijk van waanzinnig veel talent. En meer dan talent, gewoon duidelijke kwaliteit. Top drukbestendigheid, mooie passing, een degelijk schot, defensief sterk, loopvermogen, voldoende snelheid etc...

En dat heb je nodig in ons middenveld. Want oftewel zet je KDB, oftewel Tielemans maar niet beide. Want ze hebben beide niet het vermogen om alles toe te lopen of om runs te volgen van snellere spelers. En dan heb je gaten op het middenveld en kloppen infiltrerende middenvelders je CM keer op keer.

De Cat is wel een toptalentje.

Lavia is nog geen enkel seizoen meer dan tien basisplaatsen fit geweest, en heeft dit seizoen sinds hij fit is gewoon niks laten zien. Die verdient op dit moment gewoon geen selectie, en zeker niet op de positie waar we veruit de meeste weelde hebben. Idem met De Cat. Potentieel is allemaal tof maar die speelt al maanden gewoon slecht, bij wat met alle respect een subtopper in 1A is. Jongens als Raskin, Keita.. hebben dit seizoen gewoon veel en veel meer laten zien dan die twee.

De Cat zijn tijd komt nog. Die moet je alleen meenemen als je echt een plek te veel hebt. Lavia is gewoon een risico gezien zijn blessuregevoeligheid. Moeilijk in te schatten hoe dit hij tegen het WK gaat zijn. Ik zou ook eerder mijn geld op Keita zetten, al is dat eerder op basis van wat ik lees, want ik kijk niet naar Parma.

Lavia is nog geen enkel seizoen meer dan tien basisplaatsen fit geweest, en heeft dit seizoen sinds hij fit is gewoon niks laten zien. Die verdient op dit moment gewoon geen selectie, en zeker niet op de positie waar we veruit de meeste weelde hebben. Idem met De Cat. Potentieel is allemaal tof maar die speelt al maanden gewoon slecht, bij wat met alle respect een subtopper in 1A is. Jongens als Raskin, Keita.. hebben dit seizoen gewoon veel en veel meer laten zien dan die twee.
Seizoen bij Southampton...

En zodra hij fit is bij CHelsea is hij altijd meteen van de partij voor een reden.

Seizoen bij Southampton...

En zodra hij fit is bij CHelsea is hij altijd meteen van de partij voor een reden.
Southampton waarmee hij kansloos laatste eindigde met 25 punten. Voor de rest al zes jaar geen deuk in een pakje boter gespeeld omdat hij geen tien wedstrijden na elkaar fit kan blijven, en sinds hij fit is zijn zijn prestaties gewoon van hetzelfde niveau als Chelsea zelf.

Sorry, maar voor iemand die nog alles te bewijzen heeft is dat gewoon veel en veel te weinig. Voor iemand als Lukaku of KDB kunt ge nog het argument maken dat ze het wel altijd gebracht hebben en brengen, bij Lavia niet. En voor de rest zou het gewoon in het gezicht spuwen zijn van gasten die wel heel het seizoen op een hoog niveau voetballen in een top vijf competitie.

Toch triest dat Witsel er nog altijd bij is en zeker als middenvelder, die kon 4 jaar geleden al niet meer mee. Voor de rest wel een logische selectie vind ik.

Courtois, Lammens, Penders
Castagne, Debast, De Cuyper, De Winter, Mechele, Meunier, Ngoy, Seys, Theate
De Bruyne, Onana, Raskin, Tielemans, Vanaken, Witsel
De Ketelaere, Doku, Fernandez-Pardo, Lukaku, Lukebakio, Moreira, Saelemaekers, Trossard

Het kon slechter, we gaan in elk geval niet meer op sukkelaars als Openda en Batshuayi moeten kijken. Maar Witsel meedoen vind ik eerlijk gezegd onbegrijpelijk. Ja, het is goed om iemand met ervaring in de groep te hebben. Maar met Courtois, De Bruyne, Meunier, Lukaku en ondertussen ook Tielemans heb je al meer dan genoeg (WK)-ervaring mee. Dat je geen enkele echte doublure meeneemt voor een Onana bijvoorbeeld (die momenteel nog altijd met een blessure kampt), terwijl je wel jongens als Keita in vorm hebt ... De kans is reëel dat Witsel effectief gaat (moeten) spelen.

Geen Godts is voor mij de grootste verrassing.

Penders ipv Sels ook, maar helemaal te rechtvaardigen.

Voor de rest zoals verwacht zeker. Gelukkig geen Openda.

Logische selectie, evt Godts ipv Lukebakio had ik nog mee kunnen leven.

Ivm Lukaku, de eerst 3 wedstrijden zijn eigenlijk oefenmatchen. Tel de 2 effectieve oefenwedstrijden erbij en hij heeft tijd genoeg voor wedstrijdritme op te doen.

Terug
Bovenaan