Er is hier duidelijk verwarring tussen een wapenvergunning (= het verwerven van een wapen) en een sportschutterslicentie. Waar jij dient mee te beginnen is het behalen van een (voorlopige) sportschutterslicentie. Dit laat je toe om het sportschieten te beoefenen in een club op regelmatige basis. Hierbij zal je zeker in het begin beroep moeten doen op wapens die ter beschikking gesteld worden door de club. Je dient bij elke schietbeurt ter plaatse immers ook munitie te kopen, want in een wapenwinkel kan je pas munitie kopen van zodra je zelf eigenaar bent van een wapen(vergunning). Ik heb destijds nooit huurgeld moeten betalen voor de clubwapens; vermoedelijk zit dit vervat in het jaarlijkse lidgeld van 250 euro en/of in de prijs die je betaalt voor de munitie.
Het verwerven (kopen) van een wapen via een wapenvergunning alvorens je met de sport start is zeer ongebruikelijk en voor de meeste stervelingen ook quasi wettelijk onmogelijk. Het is pas na het behalen van de definitieve sportschutterslicentie dat de meeste beslissen of ze verder doen met de sport met geleende clubwapens of via het kopen van een eigen wapen, eventueel via een wapenvergunning. Verwacht echter niet veel van de clubwapens qua accuratie en betrouwbaarheid (vastlopen, misfire).
Je start dus met een voorlopige sportschutterslicentie, wat je toelaat om onder begeleiding (!) te schieten in de club. Ik raad aan om dit te doen voor zoveel mogelijk wapencategorieën, als je dan toch bezig bent: A (revolvers), B (pistolen), C (schoudervuurwapens met gladde loop), D (schoudervuurwapens met getrokken loop). Je hebt ook nog E (zwartkruit), maar daar houden ze zich in de meeste clubs niet mee bezig. Op die manier leer je omgaan met verschillende soorten clubwapens, en de instructeurs zullen je alles uitleggen, te beginnen met veilig leegmaken.
Na zes maanden lidmaatschap en na het slagen in een theoretische en praktische proef kan je de definitieve sportschutterslicentie behalen. Daardoor kan je eindelijk onbegeleid het sportschieten beoefenen in de club. Vanaf dan kan je ook nadenken of je een wapen via wapenvergunning wenst te verwerven. Maar in theorie kan je jarenlang de sport blijven beoefenen met clubwapens.
Daar hoort dan wel bij dat je de sportschutterslicentie jaarlijks dient geldig te verklaren. Dit doe je door een kopie van je sportschuttersboekje te maken om aan te tonen dat je 12 schietbeurten hebt gemaakt het afgelopen jaar, verspreid over 2 trimesters. Hierbij voeg je eveneens een uittreksel van het strafregister toe (tegenwoordig 5 minuten werk om met itsme die PDF te downloaden op de website van de gemeente). Elke 5 jaar heb je ook nog een hernieuwing van de sportschutterslicentie. Dit is dezelfde procedure als bovenstaande, maar dan aangevuld met een medisch attest van je huisdokter, na een ernstige ondervraging of je soms zin hebt om op mensen te schieten (echt waar

). Wat ik hiermee wil zeggen is dat de administratieve opvolging al draait van zodra je bezig bent met het beoefenen van de sport, en niet zozeer bij het verwerven van een wapen(vergunning). Dat laatste kan ik ook uitleggen, maar dat brengt eigenlijk geen extra (administratieve) lasten met zich mee. Je doet via de sportschutterslicentie immers al voldoende om de sport te mogen blijven beoefenen.
Lees heel deze sectie eens door:
VSK is door de Vlaamse regering gemachtigd om sportschutterslicenties te beheren en om praktische & theoretische proeven te organiseren. Bekijk alle praktische info.
www.sportschieten.be
Stappenplan, waarvan de voorlopige SSL het startpunt is (download Model VL1 al eens om een idee te hebben):
Let op: nieuwe betalingsmethode! Wacht op de betalingsuitnodiging via e-mail. Betaal niet op voorhand, dit vertraagt de verwerking van je dossier.
fros.be
Stuur mij anders eens een PB van welke streek je bent, ik kan wel enkele clubs aanraden waar ze je kunnen opleiden.