Imo is het belachelijk dat men ambtenaren nu lager verloont en dan compenseert via een hoger pensioen. Het is nochtans in de jongere jaren dat men de nood heeft aan zo hoog mogelijk inkomen. Eigenlijk zou men marktconform moeten verlonen in de ambtenarij en een pensioen geven zoals in de prive.
Staat beetje in schril contrast met deze posts:
Iedereen zal moeten bijdragen. Er zal dus ook naar het ambtenarenpensioen moeten gekeken worden. Je kan daar in principe niet tegenzijn wanneer dat gekaderd wordt in een verdeling van die lasten over alle beroepsgroepen denk ik. Inclusief dus de aanpak van andere heilige huisjes.
En ach ambtenaren, die hebben geen slecht loon en +/- jobzekerheid. Dat lijkt me al genoeg beloning.
Ik raad mensen eens aan om hun profiel in de tools van federale of vlaamse overheid te steken en te zien hoeveel ze zouden verdienen. Zeker voor mensen met ervaring denk ik dat velen hun mening toch zouden herzien

Ken zo iemand die als consultant bij de vlaamse overheid gewerkt heeft. Ze moesten wel met consultants werken want ze konden de mensen met de nodige ervaring niet aantrekken net omdat de verloning niet bepaald marktconform is. Zelfs als je het ambtenarenpensioen bekijkt als uitgesteld loon. Ze hebben die ook vlakaf gezegd dat er ook interne functies waren moest hij de overstap willen maken. Hij heeft dan zelf gekeken wat zijn loon zou zijn (en dat is dan voor een IT functie waar ze naar ervaring hem in een hogere schaal konden steken + meenemen van ancienniteit). Hij heeft ze net niet uitgelachen want het was belachelijk veel minder dan wat hij nu verdiende. En dan zeker nog als je beseft dat je bij de overheid vastzit in een vrij lineair pad en hij nog ruimte had om te groeien binnen zijn firma; om nog te zwijgen van de mogelijkheden bij jobhoppen.
En als je dan artikels zoals dit leest, dan werkt dit deze perceptie bij mensen die er niets van weten natuurlijk in de hand:
Je mag je werk nog zo graag doen, iederéén verzucht wel eens dat het fijn zal zijn om later op pensioen te gaan. Maar zal dat ook gelden voor je portemonnee? Hoeveel bedraagt het gemiddelde pensioen in ons land precies en - nog interessanter - hoeveel zal jij krijgen? Jobat.be maakt de berekening.
www.hln.be
Ik heb voor de fun eens in de
salarissimulator van de Vlaamse Overheid proberen zoeken wa Jolien haar functie was. Eerste wat mij al opviel is dat ancienniteit na 30j niets meer extra geeft, leuk. Dan gezien het artikel van jobat uit 2021 is en de spilindex sindsdien al paar keer overschreden is, kom ik voor iemand met 30+j ancienniteit op een B211 functie uit (momenteel €2.983 netto). Dat is dus een niet-technische bachelor en als je met de privé wilt vergelijken is dat zonder extralegale voordelen en zonder groepsverzekering. Als schoolverlater momenteel zou je dus beginnen op een B111 met €2.042 netto in die functie.
Als je inderdaad enkel naar de beginners/schoolverlaters kijkt, denk je dat dit geen slechte en zelfs marktconforme lonen kunnen zijn, het pobleem zit hem echter in het lineaire traject en weinig tot geen mogelijkheden tot doorgroeien en/of opslag en geen extralegale voordelen. Daar zit hem dus het uitgesteld loon in de vorm van een hoger pensioen.
Je kan je dan inderdaad zoals
@nestorius afvragen of dat nog gewenst is in deze tijd, ik denk ook dat men meer (zeker technische profielen) zou kunnen aantrekken door dit systeem aan te passen.
Het probleem daarbij is dan natuurlijk dat het niet echt eerlijk is om dit aan te passen bij mensen die momenteel al in dienst zijn. Dus dan moet men om de ambtenarenpensioenen te doen dalen (zoals
@Avi wilt) voor de nieuwe aanwervingen gaan naar het systeem dat
@nestorius voorstelt.
En van wat ik in het nieuws gezien heb de afgelopen jaren, zijn ze daar indirect al mee bezig. Of toch zeker bij de vlaamse overheid:
Vanaf 2024 wil de Vlaamse regering personeel bij de overheid niet langer vast benoemen. Nieuwe personeelsleden kunnen vanaf 2024 enkel contractueel in dienst worden genomen. Enkel mensen met een gezagsfunctie maken nog kans op een vaste benoeming.
www.vrt.be
Door geen nieuwe statutaire aanwervingen meer te doen en het contractuele luik te herzien, wordt (op papier momenteel toch) alles gedaan wat iedereen hier wilt.