De stijgende kost van pensioenen

Waarom zouden die personen die op 16 jaar beginnen werken zijn hun best niet doen? Niet iedereen is bekwaam om hogere studies te doen of zijn er omstandigheden waardoor die niet heeft verder kunnen studeren.

Levensverwachting is zo'n hol begrip. Iemand die heel zijn leven in ploegen heeft gewerkt heeft meestal een lagere levensverwachting, moeten die mensen dan gestraft worden om tot 67 jaar (of langer misschien in de toekomst) te moeten werken?
Ik vind het niet normaal dat er geen rekening gehouden wordt met zware beroepen.
Er wordt toch rekening gehouden met zware beroepen?
Dat aangepast werk voorzien voor ouderen en als soort van landingsbaan inrichten is in theorie mooi, maar of dat in de praktijk toepasbaar is, zal nog moeten blijken. Dan moet de samenleving zichzelf toch wat aanpassen en moet er een soort koppigheid uit de mens ofzo.

Ik kom zelf uit een arbeidersgezin en mijn kant van de familie zit vol met tantes en nonkels op leeftijd die al hun jaren achter een band gesleten hebben. Niks mis mee uiteraard, die hebben zelfs een mooi spaarcentje kunnen opbouwen door premies van onregelmatige uren en whatnot.
Allemaal zijn ze tegen langer te moeten werken (of course) maar ze zouden ook allemaal niks anders willen doen dan ze momenteel doen. Zitten een paar digibeten tussen die nog rondlopen met een klassieke GSM en dus weinig van vooruitgang willen weten.
"Een bureaujob doen? Da zal wel zijn manneke, ik ben gene snob gelijk als da ze daar in Brussel hebben zitten e"

En dan spreek ik hier gewoon naar wat ik in mijn eigen omgeving zie. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat ik de enige zal zijn die dergelijke personen kent.

Het is al verschillende keren aangehaald dat het niet evident is om aan de huidige pensioenen te raken omdat dit een verworven recht is.
Dat is uiteraard wel waar, maar...
Het is niet dat de vergrijzing en de daarmee gepaard gaande tekorten zomaar plots uit de lucht komen vallen. 25 jaar geleden al deed een professor van me in een les haarfijn uit de doeken in welke slechte toestand wij vandaag en in de toekomst terecht zouden komen. (Ze heeft gelijk gekregen) Natuurlijk, politici hebben al die tijd amper actie ondernomen omdat het nu eenmaal beter is voor hun partij om met geld te smijten ipv het in een Zilverfonds (anyone?) te steken. En ja, het volk heeft daarvoor gestemd.
Dus de generatie die momenteel op pensioen gaat, heeft kunnen profiteren van het genereuze beleid toen ze nog werkten, en gaan nu nog kunnen genieten van een hoog pensioen, terwijl het al héél lang geweten was dat dit tot problemen ging leiden.

Met dat in het achterhoofd lijkt het mij dan toch ook weer niet helemaal zo onrechtvaardig dat men zou raken aan de huidige pensioenen om zo toch wat te compenseren voor de historische opgebouwde schuld. Het is ook niet rechtvaardig dat dit anders allemaal gedragen moet worden door de huidige en komende generatie.
Maar dan pak je er ook 1 aspect uit om heel de begroting aan op te hangen terwijl het veel ruimer gaat dan dat, de volledige stijging van de pensioenkost tussen 2000 en nu is ongeveer 15 miljard EUR terwijl ons begrotingstekort nu bijna 40 miljard bedraagt. In diezelfde periode zijn alle overheidsuitgaven samen met een 100 miljard gegroeid, de kost van de vergrijzing, althans de pensioencomponent is dus slechts 15% van die stijging van de overheidsuitgaven.

Er wordt toch rekening gehouden met zware beroepen?
Dat aangepast werk voorzien voor ouderen en als soort van landingsbaan inrichten is in theorie mooi, maar of dat in de praktijk toepasbaar is, zal nog moeten blijken. Dan moet de samenleving zichzelf toch wat aanpassen en moet er een soort koppigheid uit de mens ofzo.

Ik kom zelf uit een arbeidersgezin en mijn kant van de familie zit vol met tantes en nonkels op leeftijd die al hun jaren achter een band gesleten hebben. Niks mis mee uiteraard, die hebben zelfs een mooi spaarcentje kunnen opbouwen door premies van onregelmatige uren en whatnot.
Allemaal zijn ze tegen langer te moeten werken (of course) maar ze zouden ook allemaal niks anders willen doen dan ze momenteel doen. Zitten een paar digibeten tussen die nog rondlopen met een klassieke GSM en dus weinig van vooruitgang willen weten.
"Een bureaujob doen? Da zal wel zijn manneke, ik ben gene snob gelijk als da ze daar in Brussel hebben zitten e"

En dan spreek ik hier gewoon naar wat ik in mijn eigen omgeving zie. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat ik de enige zal zijn die dergelijke personen kent.
Er is (nog) geen officieel statuut “zwaar beroep” in de privésector dat rechtstreeks invloed heeft op het pensioen. SWT en dergelijke andere oplossingen zijn er wel maar daar is men ook in aan het snoeien en zijn de regels veel strenger geworden.

Ik ben zelf arbeider en werk in een fabriek maar heb wel een goed betaalde job. Ik doe mijn job graag en is zeer variërend (deels buerauwerk en deels fysieke arbeid) maar het is in ploegen.
Die ploegen alleen al is voor mij een reden dat ik 42 jaar gewerkt te hebben genoeg vind. Ikzelf ben tot mijn 19 jaar naar school geweest en heb een A2 Elektriciteit diploma, dus geen hogere studies.

Er lopen hier inderdaad van die individuen rond zoals eerder omschreven maar zoals ik al zei mag je niet iedereen over dezelfde kam scheren want niet iedereen hoort daar bij.

Een gezond evenwicht tussen aantal jaren werken en hoeveelheid bijdragen lijkt mij het 'eerlijkst'.
De compensatie voor een zwaar beroep moet maar ingecalculeerd worden in de verloning: vergoeding voor shiften/nachten, risicopremie... en zowel werkgevers en werknemers die open staan voor een andere loopbaan fin de carrière.

Of je hanteert een vast aantal jaren werken, maar dan mag er een plafond komen voor de RSZ-bijdrage (of FOP voor ambtenaren/leerkrachten) denk ik dan, want er is een plafond aan hetgeen je er later qua pensioen uit kan krijgen. Dan kunnen mensen met hogere lonen dat verschil in een eigen pijler steken en/of dat bedrag gebruiken om een pensioenmalus te compenseren als ze vroeger op pensioen zouden willen.

Een 18 jarige die op begint met werken aan een minimumloon draagt die eerste jaren ten opzichte van iemand die verder studeert inderdaad wel bij, maar na een tijd, zeker bij hogere lonen, wordt dat verschil 'goedgemaakt'. Plus je zit ook in dit land met grote aandelen aan gelijkgestelde periodes (heb zo familie: jaren deeltijds gewerkt maar voltijdse pensioenrechten opgebouwd, al bestaat dat systeem nu niet meer), dus dat is géén evidente berekening.

Huh? Heb je de verkiezingsuitslag gemist?
Hij zegt overigens niet "alles gaat slechter worden", hij zegt "alles gaat slechter worden, tenzij we NU en doortastend ingrijpen, zowel nationaal als Europees." Een warm dekentje kan je dat niet noemen, maar het zou toch enige motivatie moeten bieden.
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Die uitslag waar N-VA ergens tussen de 16 en 17% scoorde, gevolgd door VB, MR, PVDA, Vooruit, PS, Cd&V, Les Engagés? Die lijkt me toch niet aan te tonen dat mensen breed overtuigd zijn van de pensioenen aan te pakken?

Het klopt toch gewoon dat voor elke BDW die zegt dat we nu iets moeten doen, er hopen andere stemmen opgaan die ofwel zeggen dat "wij" het niet moeten doen, ofwel dat er zelfs kennelijk geen probleem is.

Ik begrijp niet wat je bedoelt. Die uitslag waar N-VA ergens tussen de 16 en 17% scoorde, gevolgd door VB, MR, PVDA, Vooruit, PS, Cd&V, Les Engagés? Die lijkt me toch niet aan te tonen dat mensen breed overtuigd zijn van de pensioenen aan te pakken?

Het klopt toch gewoon dat voor elke BDW die zegt dat we nu iets moeten doen, er hopen andere stemmen opgaan die ofwel zeggen dat "wij" het niet moeten doen, ofwel dat er zelfs kennelijk geen probleem is.

Je stelde dat een goednieuwsshow meer mensen aanspreekt dan een realistisch (/pessimistisch) beeld. Dat vind ik een nogal vreemde uitspraak aangezien diezelfde goednieuwspremier bij uitstek een historische nederlaag heeft geleden, net als de "degrowth is a-okay"-partij in Wallonië, terwijl in beide landshelften de partijen die net stevig wilden besparen, en daarvoor met realistisch berekende plannen kwamen (dixit het planbureau), een onverwachte overwinning hebben geboekt.

Ik denk dat de publieke opinie, toch zeker de silent majority, in grote lijnen echt wel mee is het met verhaal en de urgentie van de zaak hoor. Dat staat uiteraard los van individuele maatregelen, waar altijd protest op zal komen, zeker van zij die erdoor getroffen worden. En die individuele maatregelen kunnen in bepaalde gevallen ook gewoon slecht zijn, natuurlijk. Dat het einddoel een goede zaak is mag geen excuus worden om zomaar alles te laten passeren.

Laatst bewerkt:

Beetje intellectueel oneerlijk om in een land waar de partijen op communisten na, gesplitst zijn door de taalgrens, de percentages van de federale Kamer te gaan nemen natuurlijk. Nahrtent was me voor, maar aan beide weerzijden van die taalgrens hebben partijen die wél willen de boel op orde zetten: enerzijds N-VA (en in mindere mate z'n coalitiepartners Vooruit & CD&V), en MR & Engagés anderzijds, wél gewonnen (en onverwachts t.o.v. de peilingen). Bovendien hebben we met diezelfde communisten en quasi-fascisiten van VB een groot deel van ons 'electoraat' dat nutteloos is. Vaak dezelfden die dan afkomen met onrealistische verwachtingen.

Bart De Wever zijn pleidooi was indrukwekkend, sowieso natuurlijk ook deels gekleurd door zijn ideologie, maar degenen die zeggen dat "wij" het niet moeten doen, hebben ofwel een hoog "Après nous, le déluge"-gehalte, en/of kunnen cijfers qua grootorde niet in de juiste context plaatsen.

Je zal bijvoorbeeld de verhoogde pensioen- of defensiefactuur niet kunnen betalen met louter een migratiestop - zelfs al is dat zéér wenselijk om andere redenen - of zelfs alle politieke mandaten - niet wenselijk, iemand moet het doen (en liefst niet ik) - af te schaffen, of zelfs maar te halveren, dat levert eerder 'symbolische' euro's op dan dat het je budget saneert.

Je stelde dat een goednieuwsshow meer mensen aanspreekt dan een realistisch (/pessimistisch) beeld. Dat vind ik een beetje vreemd aangezien diezelfde goednieuwspremier bij uitstek een historische nederlaag heeft geleden, net als de "degrowth is a-okay"-partij in Wallonië, terwijl de partijen die stevig willen besparen in beide landshelften een onverwachte overwinning hebben geboekt.

Ik denk dat de publieke opinie, toch zeker de silent majority, in grote lijnen echt wel mee is het met verhaal en de urgentie van de zaak hoor.
Ik hoop het, maar ik weet nu niet of het gebrek aan populariteit van een De Croo (ook wel een kleine pensioenshervorming uitgevoerd, trouwens) en het succes van een De Wever, die ook al 20+ jaar politiek actief is en waarvan de partij al bijna even lang in de Vlaamse meerderheid zit, helemaal terug te brengen is tot die laatste zin hoor. Ik bedoel: waar wachten we dan nog op? Waarom wordt er niets gedaan buiten wat halve maatregelen?

Ik hoop het, maar ik weet nu niet of het gebrek aan populariteit van een De Croo (ook wel een kleine pensioenshervorming uitgevoerd, trouwens) en het succes van een De Wever, die ook al 20+ jaar politiek actief is en waarvan de partij al bijna even lang in de Vlaamse meerderheid zit, helemaal terug te brengen is tot die laatste zin hoor. Ik bedoel: waar wachten we dan nog op? Waarom wordt er niets gedaan buiten wat halve maatregelen?
Ik heb net het gevoel dat er voor het eerst in jaren effectief wel iets gedaan wordt. Het regeerakkoord was al de grootste inspanning in meer dan 20 jaar. Daar komt nu nog eens de huidige begrotingscontrole bij. En dat is dan nog steeds het minimum minimorum, om 'iet of wat' aan te haken, dat wordt ook met zoveel woorden toegegeven.

Dat vergelijken met de pensioen "hervorming" van Lalieux, sorry, dat is een lachertje.
Het is zeker geen volstrekt neutrale bron, maar ik kan jou en iedereen hier van harte de nieuwsbrief van Wouter Verschelden aanraden, of desnoods zijn boeken, als je daar wat meer context bij wenst.

Het gemiddeld pensioen is tussen 2019 en 2024 gestegen van 1.578 euro tot 1.998 euro. Dit is een toename met 26,6%.

Nu dat is een gemiddelde maar ik kan u verzekeren dat er genoeg mensen binnen bellen om mij te zeggen dat ze het heel moeilijk hebben om rond de komen met hun pensioen van 1500€

En je zou verbaasd zijn hoeveel mensen nog huren en op pensioen zijn.

Omdat het halve land altijd wordt lamgelegd als er ergens van een besparing of sanering wordt gesproken.
Neem nu het idee van de indexsprong zoals vandaag geopperd door De Wever. Ok; dat is in het verleden al gebleken dat zoiets meer een pleister op een open wonde (zie Michel I) is maar onmiddellijk zijn de haantjes van CD&V en Vooruit daar om het compleet af te schieten. Zo kunnen ze zich naar hun achterban weer eens op de borst kloppen dat ze het beste voor hebben met hun militanten...

Dat er protest komt van Vooruit, daar heb ik geen problemen mee. Dat is hun rol in deze coalitie en die is ook nodig om net dat brede draagvlak te behouden. De persoon waar ik mij in heel Arizona het meest aan stoor is Sammy Mahdi, dat is nu eens echt een inhoudsloze opportunist die draait met de wind en een grote mond opzet naargelang hij denkt te kunnen scoren op Instagram. Bouchez is ook een merde, maar die is tenminste consequent.

Nu dat is een gemiddelde maar ik kan u verzekeren dat er genoeg mensen binnen bellen om mij te zeggen dat ze het heel moeilijk hebben om rond de komen met hun pensioen van 1500€

Een gemiddelde is dan ook niet zo nuttig bij een verdeling zoals die van lonen of pensioenen.

Omdat het halve land altijd wordt lamgelegd als er ergens van een besparing of sanering wordt gesproken.
Neem nu het idee van de indexsprong zoals vandaag geopperd door De Wever. Ok; dat is in het verleden al gebleken dat zoiets meer een pleister op een open wonde (zie Michel I) is maar onmiddellijk zijn de haantjes van CD&V en Vooruit daar om het compleet af te schieten. Zo kunnen ze zich naar hun achterban weer eens op de borst kloppen dat ze het beste voor hebben met hun militanten...
Mijn punt is dat die partijen in de bovenstaande discussie worden weggezet als partijen die "de boel op orde willen zetten" en hun succes te danken is aan een silent majority die de urgentie inziet. Doen die partijen dan iets anders dan wat hun kiezers willen? Want ik vermoed dat zij toch denken hun keizers te beschermen/bedienen. Allez het lijkt alsof bij elk event en non-event er heel wat politici vergeten zijn waar ze voor staan.

Eigenlijk dezelfde vraag over de vakbonden hé (al kan je daarvan misschien nog een zekere tunnelvisie verwachten).

Oh no, the consequences of my actions.

Een vermogenskadaster zou hier interessant kunnen zijn. Zo kan je mensen bijstaan die effectief de middelen niet hebben. Het is gewoon niet iedereen gegeven om in hun leven een huis te bemachtigen en af te betalen. Tegelijkertijd haal je er de arme gepensioneerde die best genoeg vermogen heeft om de laatste jaren zelf te financieren zo uit.

Terug
Bovenaan