De Verraders - 2024

LOL, wat een non-event die laatste verbanningen. Tuurlijk stemmen de verraders allemaal op dezelfde als ze al in de meerderheid zijn. Je zou bijna gaan denken dat Ingeborg de opdracht gekregen had van NIET op Roman te stemmen en haar Dolk te gebruiken, want anders was het vooralsnog 3-3 en volgens mij hebben ze nu (bizar genoeg) nog altijd niet gezegd wat er bij de verbanning gebeurt bij een ex-aequo.

EDIT: En hoe respectloos dat Julie niet bij die finale onthulling is.

LOL, wat een non-event die laatste verbanningen. Tuurlijk stemmen de verraders allemaal op dezelfde als ze al in de meerderheid zijn. Je zou bijna gaan denken dat Ingeborg de opdracht gekregen had van NIET op Roman te stemmen en haar Dolk te gebruiken, want anders was het vooralsnog 3-3 en volgens mij hebben ze nu (bizar genoeg) nog altijd niet gezegd wat er bij de verbanning gebeurt bij een ex-aequo.

EDIT: En hoe respectloos dat Julie niet bij die finale onthulling is.

Dus eigenlijk was het spel sowieso gespeeld want het was 3v2? zelfs met dolk max 3v3?

Twee bemerkingen:
- Toch beetje een anticlimax deze finale, de finale vorig jaar was véél spannender. Zowel Julie als Ingeborg zagen het precies gewoon aankomen?
- Als Roman in het echt ook zon gepiqueerd manneke is, jawadde. Lijk me zeer lichtgeraakt en snel op zijn paard te krijgen.

Toch een geweldig seizoen geweest.
Had wel zalig geweest had William die dolk gehad als ze dan even aan de ronde tafel openlijk de moord hadden gepleegd.

Ergens verdenk ik de programmamakers er nog van dat ze de dolk pas in een vakje gestoken hebben nadat William binnen is geweest, net om dat te vermijden (want laten we eerlijk zijn: die regie, dat zijn toch de grootste verraders in het spel).

Ik frette mijn kas op toen dat vorig jaar gebeurde. Want waarom zou je überhaupt stoppen ? Zolang je kansen krijgt om iemand te verbannen, doe je dat toch ? Je hebt er totaal geen voordeel bij van met 4 ipv 3 bondgenoten te eindigen mochten de verraders er al uit liggen.

Pas op, ik kijk graag vanwege al die intriges, maar als spel is dit bij momenten ergerlijk omdat er gewoon geen duidelijke regels zijn, en je daardoor ook als kijker vaak in het ongewisse gelaten wordt omtrent de drijfveer van sommigen.
Simpel, als je meedoet aan het spel merk je toch echt dat er veel meedoen om gewoon de finale te willen halen ongeacht bondgenoot of verrader. Ook al verliezen ze.

Overigens op je andere reactie dat de spelregels continu wijzigen. Dat is in het echte leven toch ook zo. De wetten worden ook continu veranderd.

Het programma begon ik wel door te hebben de laatste afleveringen op het gebied van laten zien of de persoon een dolk/schild heeft gewonnen in de wapenkamer. Ze doen je denken dat dit dan beslissend wordt, maar het draait altijd de andere kant uit.

Alsnog blijf ik erbij dat chanteren niet nodig was. William was er nog alleen op dat moment en ze waren op Isabelle aan het gaan. William vermoord gewoon. De bondgenoten staan niet meer sterk. Je verleidt dag 2 of dag 3 na dat de bondgenoten volledig terug mist hebben en geen zekerheid en dan stapt er toch altijd iemand over, omdat je als verrader controle over het spel hebt en er geen mist meer hangt.

Jawadde, heel de tijd die dolk ophemelen als allesbepalende factor, maar op geen enkel moment zeggen wat er bij een gelijkstand gebeurt. De VTM gaat er vanuit dat zijn kijkers echt wel allemaal oerdom zijn.

Simpel, als je meedoet aan het spel merk je toch echt dat er veel meedoen om gewoon de finale te willen halen ongeacht bondgenoot of verrader. Ook al verliezen ze.
Exact, heb het al eens gezegd: de echte kracht van het programma is dat ze die net niet BVs vinden, wiens ultieme doel zendtijd is.

Alsnog blijf ik erbij dat chanteren niet nodig was. William was er nog alleen op dat moment en ze waren op Isabelle aan het gaan. William vermoord gewoon. De bondgenoten staan niet meer sterk. Je verleidt dag 2 of dag 3 na dat de bondgenoten volledig terug mist hebben en geen zekerheid en dan stapt er toch altijd iemand over, omdat je als verrader controle over het spel hebt en er geen mist meer hangt.
Helaas is er maar één zekerheid en dat is hoe lang de opnames duren (aantal nachten in het kasteel):
A) Het feit dat het technisch mogelijk is dat William eruit wordt gestemd en dus het programma onvoldoende lang duurt is het risico niet waard
B) Als er maar 1 verrader is, moet je doorgaan tot 3 spelers (in het slechtste geval) en moeten ze op de laatste veel stemmen (aka het gezelschap “weerwolven van wakkerdam” spelen) en valt het kijkers pas op hoe oppervlakkig dit programma in elkaar zit

Ik kan me vergissen maar had de persoon met het wapenschild niet de doorslaggevende stem bij ex aequo in het eerste seizoen?

Jawadde, heel de tijd die dolk ophemelen als allesbepalende factor, maar op geen enkel moment zeggen wat er bij een gelijkstand gebeurt. De VTM gaat er vanuit dat zijn kijkers echt wel allemaal oerdom zijn.

Ik snap ook niet goed in welk scenario de bondgenoten hier nog konden winnen... Ik zie er maar 1: als de drie verraders niet allen op dezelfde naam gingen maar die kans was bijna onbestaande omdat één verrader duidelijk de voorzet gat. Dus in het beste geval had Ingeborg Roman opgeschreven + dolk en was het 3-3. En wat dan?

Ik snap ook niet goed in welk scenario de bondgenoten hier nog konden winnen... Ik zie er maar 1: als de drie verraders niet allen op dezelfde naam gingen maar die kans was bijna onbestaande omdat één verrader duidelijk de voorzet gat. Dus in het beste geval had Ingeborg Roman opgeschreven + dolk en was het 3-3. En wat dan?
Nieuwe stemmenronde zonder de dolk, want de dolk mocht slechts 1 keer gebruikt worden.

Zwakke finale uiteindelijk. Na 5 minuten was de spanning er van af. Toch nog veel werk aan dit format. Opdrachten zijn kleuterniveau, de taktiek is ondertussen duidelijk, en teveel bv's die gewoon op TV willen komen. Je kijkt om die onderlinge relaties te zien van die BV's.

Toch een geweldig seizoen geweest.
Had wel zalig geweest had William die dolk gehad als ze dan even aan de ronde tafel openlijk de moord hadden gepleegd.

Ergens verdenk ik de programmamakers er nog van dat ze de dolk pas in een vakje gestoken hebben nadat William binnen is geweest, net om dat te vermijden (want laten we eerlijk zijn: die regie, dat zijn toch de grootste verraders in het spel).
Ze zouden ook Hans expres een schild hebben kunnen geven om het de verraders lastiger te maken.
Soit, geweldig seizoen maar een beetje jammer van de zwakke finale. Niet slim van Ingeborg om niet op Roman te stemmen

Niet slim van Ingeborg om niet op Roman te stemmen

Inderdaad, al ging het met de uitleg hierboven ook niets uitgemaakt hebben: dan was het 3-3, kwam er een tweede stemming en dan winnen de Verraders met 3-2.
In de ‘Ronde Tafel’ vertelde ze waarom en dat was o.a. omdat het spel toch al gespeeld was. Al vond ik dat een rare redenering, want voor hen was het ook nog altijd mogelijk dat er maar 2 Verraders waren. Ik vind het vreemd dat in die laatste aflevering dat nauwelijks naar voor kwam (enkel tussen Julie en Sean, dacht ik).

Leuk programma maar inderdaad zwakke finale. Het seizoen was wel goed.
Ik snap de vraag die hier gesteld werd ook wel: wat de verraders anders moeten doen als de bondgenoten.
De enige moment waar ze iets verdachts hebben moeten doen was tijdens dat dansfeest toen er geen conclaaf was. Misschien moeten ze zo'n dingen meer doen zodat team verraders het lastiger krijgt.

En waar ze ook iets anders op moeten verzinnen: er wordt 2x achter elkaar een verraders weggespeeld, wat kei goed gedaan is door de bondgenoten, maar laat dat net een enorm nadeel zijn omdat er gewoon nieuwe verraders komen (die dan nog eens eerst bondgenoten waren waardoor je al vertrouwen in hen hebt).

Leuk programma maar inderdaad zwakke finale. Het seizoen was wel goed.
Ik snap de vraag die hier gesteld werd ook wel: wat de verraders anders moeten doen als de bondgenoten.
De enige moment waar ze iets verdachts hebben moeten doen was tijdens dat dansfeest toen er geen conclaaf was. Misschien moeten ze zo'n dingen meer doen zodat team verraders het lastiger krijgt.

En waar ze ook iets anders op moeten verzinnen: er wordt 2x achter elkaar een verraders weggespeeld, wat kei goed gedaan is door de bondgenoten, maar laat dat net een enorm nadeel zijn omdat er gewoon nieuwe verraders komen (die dan nog eens eerst bondgenoten waren waardoor je al vertrouwen in hen hebt).

Eigl moeten die bondgenoten elkaar eruit spelen , en de verraders opsparen tot op het einde, ale als ze zeker zijn van hun stuk wie de verraders zijn toch.

Overigens op je andere reactie dat de spelregels continu wijzigen. Dat is in het echte leven toch ook zo. De wetten worden ook continu veranderd.

Nogal een zwak argument. Het getuigt van weinig respect voor de kijker om allerlei truken van de foor boven te halen om het toch maar 'spannend' te houden. Maar ook: vaak worden die wijzigingen niet eens uitgelegd waardoor je je als kijker af en toe afvraagt waarom de deelnemers nu x of y doen.

Eigl moeten die bondgenoten elkaar eruit spelen , en de verraders opsparen tot op het einde, ale als ze zeker zijn van hun stuk wie de verraders zijn toch.

Mja, met dat wijzigen van spelregels indachtig, zie je van hier al dat de makers ter plekke dan wel iets verzinnen om toch maar die strategie te doorbreken omdat het anders gewoon een saai programma wordt.

Enkele kleine wijzigingen kunnen dit programma veel interessanter maken.
Die onnozele proeven tussendoor, zorg ervoor dat de winnaars van die proeven belangrijke info krijgen die ze mee kunnen nemen naar de ronde tafel. Zorg ervoor dat er voor de verraders daar niks te winnen valt, enkel te verliezen zodat ze moeten saboteren.
En laat iedereen naar de wapenkamer gaan voor een schild of dolk. Zo weet je nooit wie of welk groepje het schild heeft. Veel meer suspense.

Eens het mathematisch niet meer kon hadden ze gewoon de verraders zich bekend moeten maken en de rest van de aflevering aanvullen met een reünie ofzo (komt die er nog?).

De opdrachten hebben een grotere 'de mol gehalte' nodig waar verraders meer risico's moeten nemen om een voordeel van de andere te neutraliseren (dagboek van verbannen leden ofzo).

En verleiden zou ook meer afgelijnd moeten worden.

De opdrachten hebben een grotere 'de mol gehalte' nodig waar verraders meer risico's moeten nemen om een voordeel van de andere te neutraliseren (dagboek van verbannen leden ofzo).
Het is al beter dan in het eerste seizoen.
Nu zie je toch al verraders die in de proeven proberen te manipuleren wie wel of niet naar de wapenkamer mag gaan.
In het eerste seizoen waren ze lang zo ver niet in hun gedachten.
Deelnemers hebben natuurlijk ook kunnen kijken naar de vorige seizoenen.

Terug
Bovenaan