De zin en onzin van ontdopen

Ben je gedoopt, ontdoopt of niet gedoopt?

• Gedoopt

Stemmen: 100 82,0%
  • Niet gedoopt

Stemmen: 12 9,8%
  • Ontdoopt

Stemmen: 8 6,6%
  • Lid van een andere religie

Stemmen: 2 1,6%

• Totaal aantal stemmers
    122
Tot ergens in de jaren 80-90 vroeg men een doopbewijs om naar een katholieke school te mogen. Iets dat niet 100% wettelijk was.
Rond '00 kon je in het middelbaar al zedenleer volgen. Na '10 is het katholiek onderwijs vooral onder invloed van Lieven Boeve gestart met het officieel ondersteunen van moslims. Dit volgt sindsdien de trend in de rest van de maatschappij.
Alvast de laatste zaken die je zegt kloppen niet: zedenleer bestaat al sinds het schoolpact, jaren 50 dus. En ik zie niet in hoe lieven Boeve per se moslims ondersteunt . Islamonderwijs in katholieke scholen bestaat alvast bij mijn weten niet.

Alvast de laatste zaken die je zegt kloppen niet: zedenleer bestaat al sinds het schoolpact, jaren 50 dus. En ik zie niet in hoe lieven Boeve per se moslims ondersteunt . Islamonderwijs in katholieke scholen bestaat alvast bij mijn weten niet.
Hij verwijst allicht naar het concept van de dialoogschool.

Niet gelovig, mijn kind is niet gedoopt. Ik ben zelf toen in den tijd (jaren 80, toen moest dat zekers) wel gedoopt, ook al geloven mijn ouders niet. Ontdopen wel eens over nagedacht 10 jaar terug, maar aan de andere kant geef ik dan precies toe dat het iets en iets betekent terwijl het voor mij nul waarde heeft.
Moest dit nu idd een zichtbare, voelbare impact hebben op de Kerk, dan wel.

Ik ben niet gedoopt, en atheïst. Voor mij zou het een breekpunt in de relatie geweest zijn om voor de Kerk te trouwen, laat staan om onze kinderen te laten dopen.

Mijn vrouw heeft nu nog 6 jaar om mij er van te proberen overtuigen om de kinderen in het middelbaar naar een katholieke school te sturen. Voorlopig zegt mijn hart nog altijd neen, maar mijn verstand ziet wel dat de school die ze op oog heeft een heel kwalitatieve school is, en ook letterlijk grenst aan onze (toekomstige) achtertuin.

Ik ben niet gedoopt, en atheïst. Voor mij zou het een breekpunt in de relatie geweest zijn om voor de Kerk te trouwen, laat staan om onze kinderen te laten dopen.

Mijn vrouw heeft nu nog 6 jaar om mij er van te proberen overtuigen om de kinderen in het middelbaar naar een katholieke school te sturen. Voorlopig zegt mijn hart nog altijd neen, maar mijn verstand ziet wel dat de school die ze op oog heeft een heel kwalitatieve school is, en ook letterlijk grenst aan onze (toekomstige) achtertuin.
De ene katholieke school is de andere ook niet, vaak is het dat gewoon in naam en zie je kruisjes hangen in de klaslokalen. Ik kan me zelfs niet herinneren dat ik naar de mis ben geweest.

mens moet dan wel consequent zijn:
- ook niet kerkelijk huwen
- kinderen geen eerste en plechtige communie laten doen
- u ook niet laten begraven na kerkelijke viering.

Hier alvast zelf niet gedoopt, kinderen niet gedoopt (dus ook geen communie-toestanden, feestjes krijgen ze zo wel), ongehuwd en wat ze met me doen als ik dood ben, daar lig ik niet wakker van maar als ik ietwat zou moeten kiezen: by al means geen kerkelijke viering (er zijn zoveel betere en mooiere opties out there vergeleken met wat een kerk er van maakt).

mens moet dan wel consequent zijn:
- ook niet kerkelijk huwen
- kinderen geen eerste en plechtige communie laten doen
- u ook niet laten begraven na kerkelijke viering.
Je kan ook trouwen in een ontwijde kapel of kerk, als je dan toch een mooi gebouw wil. Dat is meteen ook meer instagrammable, ideaal voor de goddeloze materialisten onder ons. :unsure:

Hier gaan ze omwille van de kwaliteit wel gewoon naar college; die godsdienstlessen pakken we er maar gewoon bij :)

Hier gaan ze omwille van de kwaliteit wel gewoon naar college; die godsdienstlessen pakken we er maar gewoon bij :)
Da's voor mij toch echt een heel moeilijke.
De ene katholieke school is de andere ook niet, vaak is het dat gewoon in naam en zie je kruisjes hangen in de klaslokalen. Ik kan me zelfs niet herinneren dat ik naar de mis ben geweest.
Speelt in deze school toch nog een grotere rol, is mijn indruk. Ook pas dit schooljaar van de uniforms afgestapt.
Je kan ook trouwen in een ontwijde kapel of kerk, als je dan toch een mooi gebouw wil. Dat is meteen ook meer instagrammable, ideaal voor de goddeloze materialisten onder ons. :unsure:
Ik ben getrouwd in een 16de eeuwse schuur, ceremonie volledig zelf geschreven, veel persoonlijker, veel meer "ons" dan wanneer we het door iemand anders hadden laten doen. Bij de vrijzinnigen wou ik het ook absoluut niet doen, want die gebruiken dit soort ceremonies vaak ook voor halve propaganda.

Da's voor mij toch echt een heel moeilijke.
Beschouw het als stichtelijke morele verhalen die je thuis kan kaderen?
Speelt in deze school toch nog een grotere rol, is mijn indruk. Ook pas dit schooljaar van de uniforms afgestapt.
Al naar een opendeurdag geweest? En heb je echt de indruk dat ze je kinderen gaan willen brainwashen zodat ze als klerikale ijzervreters de school verlaten?
Ik ben getrouwd in een 16de eeuwse schuur, ceremonie volledig zelf geschreven, veel persoonlijker, veel meer "ons" dan wanneer we het door iemand anders hadden laten doen. Bij de vrijzinnigen wou ik het ook absoluut niet doen, want die gebruiken dit soort ceremonies vaak ook voor halve propaganda.
Ik heb de misviering ook wat kunnen sturen door verhalen te kiezen uit de Bijbel die me aanspraken, zoals het Hooglied van Salomon en de Bruiloft van Kaäna (ook omdat die in De Broers Karamazov voorkomt :unsure: ). Het is wel zo dat een persoonlijke ceremonie helemaal bij te schaven is tot wat je zelf wil, dat heb je niet met een misviering. Daar kies je dan ook voor. Wij zijn getrouwd in de Basiliek van Scherpenheuvel en dat vind ik nog altijd een absolute toplocatie met een zeer boeiende historische betekenis. Aanvankelijk was het idee dat we gingen trouwen in het lokale parochiekerkje van het gehucht waar mijn vrouw vandaan kwam, maar dat heb ik gelukkig wat kunnen bijsturen vanuit mijn interesse als historicus en mijn oog voor de genius loci van een trouwlocatie.

Ik ga @Avondland bijtreden dat de ene school de andere niet is, maar je geeft al aan dat het misschien wel nog een vrij "ouderwets" katholieke school is. Ik ben zelf naar zo'n lagere school geweest, de kerk was de straat oversteken, de woning van de priester grensde aan de school, en we hadden nog zusters (waaronder de directrice).

Achteraf gezien was dat ook wel redelijk wat indoctrinatie, wij gingen veel naar de kerk, en ik heb een half trauma omdat ik in het 3de leerjaar iets moest zoeken van de juf om voor de eerste keer te kunnen biechten. In die tijd en die setting deden we uiteraard allemaal mooi onze communies en gingen we naar de catechese en op bezinning.

Maar, dat gebeurde wel allemaal enkel in de context "school", want hoewel mijn buurmeisjes met de ouders naar de zondagsmis moesten, deden wij dat nooit. En de grote openbaring kwam net voor de plechtige communie, toen ik opbiechte aan mijn moeder dat ik toch niet wist of ik een echte gelovige was: "ik geloof ook niet in al die zever hoor, iedereen doet zijn communie en jij ook."

En ik ben dan ook een atheïst geworden, nu wat pragmatischer en gematigder dan 10 jaar terug (zie mijn hypocrisie ook in deze thread), maar ik denk ook wel dat katholieke scholen een goede leerschool zijn voor atheïsten. Mijn vrouw vindt zichzelf nog katholiek, eerder zoals iedereen in haar thuisland dat is, ook al kent die eigenlijk weinig van haar eigen geloof. Terwijl ik wel al die verhalen en "feiten" heb meegekregen, die enkel hielpen om te onderstrepen hoe absurd zo'n geloof rationeel gezien is.

De godsdienstlessen kunnen ook gewoon algemene vorming zijn. Als je ziet hoe verweven de Bijbel zit in onze cultuur en taal, ik merk alvast dat mijn (redelijk strenge) gelovige opvoeding nu nog altijd positief is op dat vlak. Veel informatie die ik anders niet gehad had, en die ik bij een jongere generatie niet meer zie. Maar ik vind dat zoiets dan thuis gewoon goed gekaderd moet worden.

Je kunt overigens wel nog trouwen als je je hebt laten ontdopen, want ontdopen is echt letterlijk niks. Nul. De kerk zet een kruisje bij je naam, maar voor God en de Kerk blijf je gedoopt en draag je "de vruchten" van de doop nog altijd mee. Het is dan ook echt puur persoonlijk, voor je persoonlijke beleving. Waarom je dan mensen moet uitmaken voor kwallen omdat ze ervoor kiezen om wel te te trouwen voor de kerk, en zich tegelijk te laten ontdopen, dat snap ik niet. Het christelijke geloof gaat al veel langer om een persoonlijke beleving, laat ze dan?

De kwestie van de subsidies, dat is wat heel anders.
Deze twee zijn daarover heel verhelderend, vind ik:

Dat is iets wat veel regeringen al geprobeerd hebben, maar het vereist een grondwetswijziging, en daar is 2/3de meerderheid voor nodig. Voor sommige gevallen zelfs gedurende 2 regeringen (de eerste moet stemmen dat het "te wijzigen" is, en dan moet de volgende erover stemmen). Aangezien we zelfs geen Vlaamse meerderheid hebben, zit dat er niet meteen in. N-VA, CD&V en CDH gaan sowieso nooit meegaan daarin.

Beschouw het als stichtelijke morele verhalen die je thuis kan kaderen?
Ik heb een collega wiens dochter in de Delhaize luidop liedjes over Jezus aan het zingen was. Mijn grootste schrikbeeld :unsure:

Ja, neen, ik weet dat je dat thuis wel kan kaderen en counteren. Mij gaat het op zich ook breder dan louter de godsdienstles. Ik heb het er heel moeilijk mee dat we anno 2023 nog altijd de meerderheid van onze kinderen opvoeden en opleiden in een pedagogisch kader gestoeld op Jezus en de kerkelijke leer. Ook al is dat in de praktijk niet meer dan subtiel. We willen enerzijds onze kinderen behoeden voor fake news, indoctrinatie, ... maar dan sturen we ze wel naar de katholieke school. Voor mij matcht dat niet.

Al naar een opendeurdag geweest? En heb je echt de indruk dat ze je kinderen gaan willen brainwashen zodat ze als klerikale ijzervreters de school verlaten?
Voor deze school nog niet, omdat het pas voor het middelbaar is.

Voor het basisonderwijs zijn we wel naar een katholieke school veel dichter bij ons in de buurt geweest, en daar was mijn oogzenuw net niet gesprongen en was ik net niet gillend weggelopen. Al van de instapklas moraliserende tekstjes over Jezus voorlezen, bezinningsmomentjes, en andere braakopwekkende zaken.

Ik heb de misviering ook wat kunnen sturen door verhalen te kiezen uit de Bijbel die me aanspraken, zoals het Hooglied van Salomon en de Bruiloft van Kaäna (ook omdat die in De Broers Karamazov voorkomt :unsure: ). Het is wel zo dat een persoonlijke ceremonie helemaal bij te schaven is tot wat je zelf wil, dat heb je niet met een misviering. Daar kies je dan ook voor. Wij zijn getrouwd in de Basiliek van Scherpenheuvel en dat vind ik nog altijd een absolute toplocatie met een zeer boeiende historische betekenis. Aanvankelijk was het idee dat we gingen trouwen in het lokale parochiekerkje van het gehucht waar mijn vrouw vandaan kwam, maar dat heb ik gelukkig wat kunnen bijsturen vanuit mijn interesse als historicus en mijn oog voor de genius loci van een trouwlocatie.

Ik heb maar 1 misviering bij een trouw meegemaakt waarvan ik vond dat ie echt paste bij het koppel, maar dat komt inderdaad niet in de buurt van ceremonies die je zelf helemaal in de hand hebt.

Prachtige locatie inderdaad wel. Ik kan dat zeker wel appreciëren hoor. Het is nogal paradoxaal, maar ondanks mijn afkeer van religie en Kerk, stap ik op reis élke kerk, tempel, moskee of synagoge binnen die ik zie. Als plekken van cultuur en geschiedenis trekken die mij wel enorm aan.

Ik heb ook geen probleem met geloven an sich. Geloof =/ religie. Zolang je dat geloof niet boven wetenschap en maatschappij/wet zet, en je geloof niet probeert op te dringen aan anderen, dan heb ik daar zeker respect voor.

@Sylverscythe dat begrijp en weet ik ook hoor. Maar voor mij zit de drempel dus al in het katholieke leerplan dat ze volgen. Al is dat maar symbolisch en oppervlakkig, dat is voor mij eigenlijk al te veel. Zelfs gaan studeren aan de KU Leuven was voor mij al een gewetensconflict. Uiteindelijk toch gedaan, en geen spijt van gehad, maar dat bleef toch altijd wat vloeken met mijn overtuiging. Moest ik tijdens een college Religie, Zingeving en Levensbeschouwing plots een godsbewijs gaan voordragen aan een hele aula :lol:

Laatst bewerkt:
Ja dat verplicht biechten in de lagere school herinner ik me ook nog levendig. En dan uiteraard niet weten wat te zeggen...
Wat een concept ook :crazy:

Trouwens een paar jaar geleden naar een huwelijk geweest waarbij ze zelf een soort ceremonie deden (niet in de kerk dus). Dat was een pak oprechter en mooier dan eender welk kerkelijk huwelijk.

Ik ben gedoopt en heb er ook even over gedacht om me te laten ontdopen, maar heel die papierwinkel is het niet waard tegenover de winst die ik eruit haal om me te laten ontdopen.

Mijn dochter is niet gedoopt. Deze keuze kan ze later zelf maken.

@Sir.Killalot ik zou me ook niet per se te veel zorgen maken over die godsdienstlessen. Bij ons ging het bijna nauwelijks over godsdienst en was zelfs de meeste geliefde leraar van de school. Kan uiteraard ook anders uitvallen.

Ik ben gedoopt en heb er ook even over gedacht om me te laten ontdopen, maar heel die papierwinkel is het niet waard tegenover de winst die ik eruit haal om me te laten ontdopen.
Idem, ik ben ook al jaren niet meer naar de kerk geweest. De enige keren dat ik dat zou doen zou dan bij een begrafenis of een trouw zijn. Alhoewel dat ik niet denk dat er nog veel getrouwd wordt voor de kerk (in mijn omgeving).
Veel verschil maakt dat nu ook niet of ge gedoopt zijt of niet.

Qua papierwinkel valt dat wel nog mee, denk ik? Blijkbaar moet je gewoon een brief sturen naar het bisdom om je te laten schrappen uit het doopregister.

Moest ik kinderen hebben dan zou ik ze ook niet laten dopen, dat ze dan zelf die keuze maken.

Ik heb een collega wiens dochter in de Delhaize luidop liedjes over Jezus aan het zingen was. Mijn grootste schrikbeeld :unsure:
Dan moet je je kinderen maar antiklerikale liedjes aanleren die ze zingen in de klas. :p
Ja, neen, ik weet dat je dat thuis wel kan kaderen en counteren. Mij gaat het op zich ook breder dan louter de godsdienstles. Ik heb het er heel moeilijk mee dat we anno 2023 nog altijd de meerderheid van onze kinderen opvoeden en opleiden in een pedagogisch kader gestoeld op Jezus en de kerkelijke leer. Ook al is dat in de praktijk niet meer dan subtiel. We willen enerzijds onze kinderen behoeden voor fake news, indoctrinatie, ... maar dan sturen we ze wel naar de katholieke school. Voor mij matcht dat niet.
Ik vind die omkadering, vanuit mijn perspectief, geen vorm van indoctrinatie maar dat is dan ook een heel pejoratieve term. In mijn ogen kan je perfect mensen met een kritische zin opvoeden binnen een religieus kader. Alles hangt natuurlijk af van de leerkracht, die zijn leerstof met vuur en passie kan brengen of net helemaal niet. Het kritisch opvoeden van je kinderen is ook een taak van de ouders.
Ik heb maar 1 misviering bij een trouw meegemaakt waarvan ik vond dat ie echt paste bij het koppel, maar dat komt inderdaad niet in de buurt van ceremonies die je zelf helemaal in de hand hebt.
Belangrijkste is hoe het koppel zich daar zelf bij voelt, lijkt me.
Prachtige locatie inderdaad wel. Ik kan dat zeker wel appreciëren hoor. Het is nogal paradoxaal, maar ondanks mijn afkeer van religie en Kerk, stap ik op reis élke kerk, tempel, moskee of synagoge binnen die ik zie. Als plekken van cultuur en geschiedenis trekken die mij wel enorm aan.

Ik heb ook geen probleem met geloven an sich. Geloof =/ religie. Zolang je dat geloof niet boven wetenschap en maatschappij/wet zet, en je geloof niet probeert op te dringen aan anderen, dan heb ik daar zeker respect voor.
My dear, religion is like a penis. It's a perfectly fine thing for one to have and take pride in, but when one takes it out and waves it in my face we have a problem.

Ik maak zelf het verschil tussen de religieuze beleving en religie als instituut en dat eerste trek ik bewust vrij breed in die mate dat ik de mens beschouw als een religieus wezen: we maken verbindingen die onze werkelijkheid zin geven. Religie als zingeving.

Ik herinner me nog maar een paar fragmenten uit mijn godsdienstlessen.

In het lager (of misschien ook de 1e jaren middelbaar) kwam daar nog wel wat hardcore katholicisme aan te pas (verhaaltjes uit de bijbel). En zingen, tot zeven maal zeventig maal begot :p

Maar ik herinner me bv. ook nog later in het middelbaar een levendige discussie tijdens de les over zelfmoord. Met andere woorden, dat ging echt meer in de richting van zingeving en levensbeschouwing. En eerlijk gezegd: dat was achteraf gezien een interessant vak. Ook wel goeie leerkracht gehad die laatste jaren, die zelf wel gelovig was maar de lessen dus veel breder trok.

De echte katholieke verhaaltjes ben ik allemaal los vergeten trouwens.

Terug
Bovenaan