Beschouw het als stichtelijke morele verhalen die je thuis kan kaderen?
Ik heb een collega wiens dochter in de Delhaize luidop liedjes over Jezus aan het zingen was. Mijn grootste schrikbeeld
Ja, neen, ik weet dat je dat thuis wel kan kaderen en counteren. Mij gaat het op zich ook breder dan louter de godsdienstles. Ik heb het er heel moeilijk mee dat we anno 2023 nog altijd de meerderheid van onze kinderen opvoeden en opleiden in een pedagogisch kader gestoeld op Jezus en de kerkelijke leer. Ook al is dat in de praktijk niet meer dan subtiel. We willen enerzijds onze kinderen behoeden voor fake news, indoctrinatie, ... maar dan sturen we ze wel naar de katholieke school. Voor mij matcht dat niet.
Al naar een opendeurdag geweest? En heb je echt de indruk dat ze je kinderen gaan willen brainwashen zodat ze als klerikale ijzervreters de school verlaten?
Voor deze school nog niet, omdat het pas voor het middelbaar is.
Voor het basisonderwijs zijn we wel naar een katholieke school veel dichter bij ons in de buurt geweest, en daar was mijn oogzenuw net niet gesprongen en was ik net niet gillend weggelopen. Al van de instapklas moraliserende tekstjes over Jezus voorlezen, bezinningsmomentjes, en andere braakopwekkende zaken.
Ik heb de misviering ook wat kunnen sturen door verhalen te kiezen uit de Bijbel die me aanspraken, zoals het Hooglied van Salomon en de Bruiloft van Kaäna (ook omdat die in
De Broers Karamazov voorkomt

). Het is wel zo dat een persoonlijke ceremonie helemaal bij te schaven is tot wat je zelf wil, dat heb je niet met een misviering. Daar kies je dan ook voor. Wij zijn getrouwd in de Basiliek van Scherpenheuvel en dat vind ik nog altijd een absolute toplocatie met een zeer boeiende historische betekenis. Aanvankelijk was het idee dat we gingen trouwen in het lokale parochiekerkje van het gehucht waar mijn vrouw vandaan kwam, maar dat heb ik gelukkig wat kunnen bijsturen vanuit mijn interesse als historicus en mijn oog voor de genius loci van een trouwlocatie.
Ik heb maar 1 misviering bij een trouw meegemaakt waarvan ik vond dat ie echt paste bij het koppel, maar dat komt inderdaad niet in de buurt van ceremonies die je zelf helemaal in de hand hebt.
Prachtige locatie inderdaad wel. Ik kan dat zeker wel appreciëren hoor. Het is nogal paradoxaal, maar ondanks mijn afkeer van religie en Kerk, stap ik op reis élke kerk, tempel, moskee of synagoge binnen die ik zie. Als plekken van cultuur en geschiedenis trekken die mij wel enorm aan.
Ik heb ook geen probleem met geloven an sich. Geloof =/ religie. Zolang je dat geloof niet boven wetenschap en maatschappij/wet zet, en je geloof niet probeert op te dringen aan anderen, dan heb ik daar zeker respect voor.
@Sylverscythe dat begrijp en weet ik ook hoor. Maar voor mij zit de drempel dus al in het katholieke leerplan dat ze volgen. Al is dat maar symbolisch en oppervlakkig, dat is voor mij eigenlijk al te veel. Zelfs gaan studeren aan de KU Leuven was voor mij al een gewetensconflict. Uiteindelijk toch gedaan, en geen spijt van gehad, maar dat bleef toch altijd wat vloeken met mijn overtuiging. Moest ik tijdens een college Religie, Zingeving en Levensbeschouwing plots een godsbewijs gaan voordragen aan een hele aula