De (zoveelste?) nieuwe Setup. Geen high end gedoe, wel voor enkele jaren weer goe!

Vozzie89

New member
Beste BG-leden

Sinds we wat meer thuis vertoeven en mijn GPU het begeven heeft in mijn oldtimer, kriebelt het wel om voor de eerste keer een nieuwe desktop in elkaar te steken.. Nu probeer ik richting €800 max €1000 iets samen te stellen, waar ik weer enkele jaren goed mee zal zijn. Aangezien de GPU's momenteel onvindbaar en onbetaalbaar zijn, heb ik wat tijd om rond de snuisteren en meningen van kenners te lezen. Ik ben voor alle duidelijkheid reeds een 10-tal jaar niet mee in de PC's van tegenwoordig en ben me nog maar enkele dagen opnieuw aan het inwerken. Na uren zoeken en twijfelen, ben ik tot een volgend iets gekomen:

5Csefrs.jpg

Hier moet dan nog een GPU in... Zitten denken aan zoiets als ze ooit weer verschijnen en betaalbaar worden:

bY5eiMm.jpg

Hiermee zit ik eigenlijk al boven budget, maar persoonlijk weet ik ook niet goed welke keuzes te maken. En wie weet ben ik nog iets essentieels vergeten? Misschien is €800 ook niet echt realistisch? en dan nog volgende twijfels....

- een 700W voeding vs een 550W? Wat met die 2x of 4x PCIe?
- een i7 versus een i5? of wat met die ryzen?
- keuze MOBO?
- Keuze CPU cooler?

Heb hier nog 1 SSD 256 GB en 1 HDD 1TB die te recuperen valt.

Kortom... ik ken er zo goed als niks van en kan alle hulp gebruiken :) PC wordt dagelijks voor werk gebruikt, maar in vrije tijd zit er al eens fotobewerking in binnen lightroom & photoshop, wordt er al eens League of Legends gespeeld en hou ik graag de mogelijkheid open om al eens een recente game te installeren.
En dan moet het bouwen nog beginnen ;)

Over het algemeen is de Ryzen reeks interessanter, als de prijsverhouding niet te sterk veranderd zijn momenteel.
Moederbord kan (dan) ook een paar tientjes goedkoper.
Voeding is inderdaad geen 700Watt nodig. 55Watt zal meer dan voldoende zijn voor een dergelijke kaart.
Ik zou qua ssd wel direct voor een 1TB versie gaan, meeste moederborden hebben maar één M2 slot, en het prijsverschil is niet zo heel groot. Lijkt me iets waar je achteraf anders wel eens spijt van zou kunnen krijgen.

Ik zou dan zoiets kiezen. Meer heb je niet nodig.

Steek daar een deftige CPU in en je kan jaren voort.

Die BQ case is wel 1 van de betere voor dat geld. Heb er al een stuk of 4 gebouwd met diezelfde case.

G6p0x1v.jpg

Een voorlopige tussenstand (met dank aan phate_13) brengt me op:

mobo: MSIB550-A Pro €140
CPU: AMD Ryzen 5 3600, 3,6 GHz (4,2 GHz Turbo Boost) €200
Voeding: Corsair TX550M, 550 Watt €80
Geheugen: Samsung 970 EVO, 1 TB SSD €120
Ram: Corsair 16 GB DDR4-3200 Kit werkgeheugen €85
Case: Sharkoon TG5 tower-behuizing €75
GPU: ???? (€200-300)

Totaal €700 zonder GPU. De CPU cooler heb ik ook geschrapt aangezien er bij de CPU eentje bijgeleverd wordt.
Ik zou case, voeding en mobo veranderen naar die dat in mijn lijst staan. Die case is echt niet goed. Voeding is duur voor de kwaliteit. Die Seasonic is veel beter en maar €5 duurder.

CPU koeler zou ik ook behouden. Stock koeler is deftig maar vrij luid bij hogere load.

Die 970 EVO kan je eventueel vervangen door die Kingston. Volledige prestaties ga je toch nooit benutten.

Ik zou case, voeding en mobo veranderen naar die dat in mijn lijst staan. Die case is echt niet goed. Voeding is duur voor de kwaliteit. Die Seasonic is veel beter en maar €5 duurder.

CPU koeler zou ik ook behouden. Stock koeler is deftig maar vrij luid bij hogere load.

Die 970 EVO kan je eventueel vervangen door die Kingston. Volledige prestaties ga je toch nooit benutten.
Thx voor de tips! Ik had mijn vorig bericht al even open staan maar had nog niet gepost... Vandaar dat ik je setup nog niet bekeken had.

Persoonlijk zou ik 50 EUR meer geven voor een 10600K tov een 3600.
€50 meer voor CPU, €30-40 meer voor een deftige mobo. Zo gaat 'em zijn budget wel serieus omhoog halen. Voor amper 10% betere prestaties.

Kan 'em beter na verloop van tijd naar een 5600X upgraden als die 3600 echt te traag wordt (wat hoogst waarschijnlijk niet zal gebeuren).

Eender wat vs een MSI moederbord en ik kies geen MSI hoor :)
Zoals gezegd, de Z490 Pro4 kost 10 EUR meer, verwaarloosbaar maw. Daarnaast krijgt de Phantom Gaming Z490 gewoon goeie reviews. Het is zeker een luxeplank of voor zware OC jobs, maar stabiel & degelijk is het zonder meer.

Eender wat vs een MSI moederbord en ik kies geen MSI hoor :)
Zoals gezegd, de Z490 Pro4 kost 10 EUR meer, verwaarloosbaar maw. Daarnaast krijgt de Phantom Gaming Z490 gewoon goeie reviews. Het is zeker een luxeplank of voor zware OC jobs, maar stabiel & degelijk is het zonder meer.
Ik zeg toch ook nergens MSI? Alhoewel het merendeel van MSI mobo's zeker heel deftig zijn voor hun prijs. Jij bent bias tegenover MSI, ik t.o.v. Intel. Ze gebruiken al dezelfde 14nm sinds de 6000 reeks 😆. Als het AMD lukt waarom zou Intel dat niet kunnen. Die krijgen van mij gene cent meer totdat ze eens iets volledig nieuw uitbrengen.

Voor die €60-70 (afhankelijk van waar hij de onderdelen gaat aankopen) kan hij beter gebruiken voor bvb. een betere GPU.

In zijn laatste lijst stond een MSI moederbord, daarmee :)

bias is een groot woord, de 10600K presteert over de hele lijn beter en kost niet zoveel meer. Hij wil nu kopen en voor meerdere jaren goed zijn, binnen afzienbare tijd dan een CPU van 200 EUR wegkieperen/verkopen met verlies om te upgraden is dan veel kostelijker dan nu 70 EUR meer te spenderen. Of zelfs mss 150 EUR meer te geven en meten naar een 10700K te gaan.

GPU zal sowieso kat uit de boom kijken worden, RTX3060 heeft een MSRP van 329 EUR maar die is er pas eind februari.
Door de schaarste is een occasie 2060 Super of 2070 Super helaas ook vrij prijzig.

In zijn laatste lijst stond een MSI moederbord, daarmee :)

bias is een groot woord, de 10600K presteert over de hele lijn beter en kost niet zoveel meer. Hij wil nu kopen en voor meerdere jaren goed zijn, binnen afzienbare tijd dan een CPU van 200 EUR wegkieperen/verkopen met verlies om te upgraden is dan veel kostelijker dan nu 70 EUR meer te spenderen. Of zelfs mss 150 EUR meer te geven en meten naar een 10700K te gaan.

GPU zal sowieso kat uit de boom kijken worden, RTX3060 heeft een MSRP van 329 EUR maar die is er pas eind februari.
Door de schaarste is een occasie 2060 Super of 2070 Super helaas ook vrij prijzig.
Zelfs een 3600 is heel goed voor de komende jaren. 10% prestatie verschil is echt verwaarloosbaar.

Ik zit zelfs nog op een 5820K die alles nog perfect aankan en die is ook al bijna 6 jaar oud.

Tenzij hij van plan is om elk beetje fps uit zijn systeem te squeezen, zou ik gewoon bij AMD blijven. Systemen genoeg gebouwd de afgelopen jaren en merendeel zit nog met een R5 1600 die zelfs nog perfect meekan met de hedendaagse games.

€150 meer investeren past niet in zijn budget. Wel realistisch blijven, dat is geen budget systeem meer dat de TS wou samenstellen.

Als 'em budget genoeg had zou hij geen budget systeem vragen. Kan 'em beter die €70 in zijn zak steken en gebruiken voor een 3060 i.p.v. een 1660S (als de prijzen terug zakken).

Ik had me buiten de discussie gehouden omdat het al bij al, niet super veel uitmaakt. De 10600k is wat duurder, maar ook wat sneller. En het komt ongeveer zowat overeen uit, al vind ik het persoonlijk niet de moeite. Zeker als je het hogere stroomverbruik van de intel mee gaat bekijken.

Uitspraken als in dat de 10600k over de hele lijn beter presteert zijn van de pot gerukt en zijn serieus overdreven.
Deze is misschien 10% sneller. Maar in verschillende gevallen is er ook gewoon geen verschil. Maar als je naar het volledige plaatje wilt kijken, ook qua toekomst, dan ligt het voordeel bij AMD met pci-e 4.0.

Bedankt voor de feedback! Ik heb me even moeten inlezen vooraleer ik mee was:giggle:. Ik volg Ascari in zijn redenering. Hoewel desolation ongetwijfeld overschot van gelijk heeft, moet ik mijn 'doel' voor ogen houden en me niet laten meeslepen. We kunnen altijd dat trapje hoger opzoeken en een iets duurzamere pc bouwen, maar dan evolueert de prijs uiteraard mee.... Ik denk, in mijn geval, dat ik dan beter kijk voor toch een GPU richting de €300 voor wat games te kunnen spelen op redelijke settings, als de prijzen ooit weer stabiliseren en het aanbod er is.

Om maar eens in perspectief te zetten, mijn huidige oldtimer:

CPU: Intel(R) Core ™ i7 CPU 920 @ 2,67 GHz
Gigabyte GA-EX58-Extreme moederbord
Corsair HX3X12G1600C9 - 6x2GB = 12GB DDR3 RAM 1600MHz 1.6V
Coolermaster Silentpro 700W voeding
HDD1: Samsung SSD 750 EVO 250 GB
HDD2: 1TB Samsung HD103UJ
Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost (oude die erin zat was HP NVIDIA GeForce GTX 260)

Verder zit ik dus op het lijstje van Ascari. In mijn ogen al een zeer mooie setup!

mobo: Asrock B550 Pro4 moederbord €131
CPU: AMD Ryzen 5 3600 processor €199
CPU cooler: Cooler Master Hyper 212 Black Edition €32
Case: be quiet! Pure Base 500 Black Window Midi Tower Behuizing €75
Voeding: Seasonic Focus GX-550 PSU / PC voeding €85
RAM: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3600 Geheugenmodule €87
Geheugen: Kingston A2000 1000GB M.2 SSD €106
Extra fan: be quiet! Pure Wings 2 140MM €134

Totaal: €732 zonder GPU.

Ik vroeg me wel af waarom je precies kiest voor die case? en voor die extra fan?

Ik zie op het mobo enkel AMD Crossfire en geen Nvidia SLI. Ik weet niet of dit dan een impact zal hebben op keuze GPU?

En de discussie rond merken... Ik denk dat dat gewoon vaak afhangt van eigen ervaring. Doet er voor mij niet zoveel toe. Iemand die één keer slecht vaart met een bepaald merk zal deze wellicht mijden in de toekomst. Af en toe steekt er eens een slechte uitgave op de kop bij alle merken, maar daar hadden jullie me wellicht al voor gewaarschuwd mocht dit in bovenstaande lijst het geval zijn. 😉

Case is voor een stuk natuurlijk persoonlijk. Al zit er zeker ook wel veel verschil in bouwkwaliteit, gemak van inbouwen, aansluitingen, geluid, thermisch, ...
Als je er echt diep op in wilt gaan, dan is het vooral een kwestie van veel reviews opzoeken. :)

Om toch zeker nog een populair en heel goed alternatief te geven : https://www.megekko.nl/product/2013.../Fractal-Design-Define-S-Midi-Tower-Behuizing

Deze cases zijn, met goede reden, ook heel populair.

Nu voor zowel deze als de Be quiet! zou ik de extra case fan precies achterwege laten. Beiden hebben al een intake en outtake fan. Ook al kost die maar 13 euro (en geen 134 ;) ). Het is natuurlijk een mogelijkheid, maar zeker geen noodzaak. Als je thermisch wilt verbeteren zou ik die 13 euro eerder steken in een performantere CPU-koeler.

Crossfire en SLI is beiden niet meer echt zo relevant tegenwoordig. Minder goede ondersteuning dan vroeger en lijkt me ook niet iets dat je snel zal gaan doen. Gewoon een nieuwe GPU steken is dan meestal een stuk interessanter.

De GPU's zelf ondersteunen zelfs geen SLI meer, dus daar moet je niet van wakker liggen.
Grote fan van die Fractal case overigens. Fluisterstil en zeer degelijk gebouwd.

Terug
Bovenaan