Debuut IM - do's en don'ts?

Het is niet de OpenLakes in de Champagne streek maar deze in lacs de l'eau d'heure.
Ah, oei, ik zie het. Ik heb zelf de OpenLakes Belgium meegedaan, had niet gezien dat het filmpje van een andere locatie was.
Het blijft een massastart... Wel erg imponerend. Gelukkig was ik snel goed weg.
Denk dus goed na hoe je wil starten... Direct weg bij de eerste-tweede rij, of wat wachten tot de meute weg is. Anders kom je in de 'wasmachine' terecht ;)

Ik ben nieuw hier , en had graag wat tips and tricks gekregen voor de triatlon wedstrijd. Ik heb me samen met een vriend ingeschreven voor de 70.3 open lake triatlon. Achteraf gezien dat het fietsparcours met 900 hoogtemeters best wel pittig is. Ik train momenteel 2x per week op de rollen, probeer 2x te gaan lopen (heb in het verleden 1x een volledige en enkele halve marathons afgewerkt). Zwemmen volg ik wat beginnerslessen crawl en probeer ik ook 1x in de week zelf te gaan. Het begint wat te lukken, maar er is nog werk aan. Alvast bedankt voor jullie input en tips ;)
Ik zou toch minstens 1 x een kwart doen op voorhand om de wissels al eens gedaan te hebben.

Wat trainen in open water zwemmen is ook geen slecht idee.

Ik doe vooraf sowieso al eens een 1/8 en een kwart lijkt me ook geen slecht idee. Hoe vond je het fietsparcours? 900/1000 Hoogtemeters op 90km is echt wel pittig zeker? Ik had graag eens de resultaten van vorig jaar gezien, maar de site met results marcheert precies niet meer.

Wat voor Aero bike raden kenners hier aan om een volledige Ironman mee te doen?
Ik ga een nieuwe fiets kopen, +- 5k budget. (upgrade tegenover mijn huidige). Geen triathlon bike, want een IM ga ik maar eenmalig doen, blijven fietsen ga ik daarna wel doen. Zou dus met een Aero bike willen fietsen en daar een triathlon bar opzet op monteren.
Advies is welkom

Ofwel

Ofwel
VAN RYSEL Racefiets Rcr-F Pro Sram Rival Axs E1 2X12V Vermogenssensor Grijs €4 500
https://www.decathlon.be/p/racefiets-rcr-f-pro-sram-rival-axs-e1-2x12v-vermogenssensor-grijs/360762/c180c425m8926302?utm_source=mobileapp&utm_medium=share&utm_campaign=productpage=

Omdat ze allebei een specifeke cockpit hebben waar speciale aerobars op passen.

Of eender welke bike waarop je dan een Vision Metron 4d stuur zet :)

Ik heb ook een opzetstuurtje van Controltech (nooit gebruikt en te koop) dat klemt op de stuurpen ipv het stuur zelf. Ideaal voor 2-piece cockpits en eigenlijk universeel. Dat kan je dan later ook op je n+1 monteren wanneer je gaat bikepacken ;)

Ofwel

Ofwel
VAN RYSEL Racefiets Rcr-F Pro Sram Rival Axs E1 2X12V Vermogenssensor Grijs €4 500
https://www.decathlon.be/p/racefiets-rcr-f-pro-sram-rival-axs-e1-2x12v-vermogenssensor-grijs/360762/c180c425m8926302?utm_source=mobileapp&utm_medium=share&utm_campaign=productpage=

Omdat ze allebei een specifeke cockpit hebben waar speciale aerobars op passen.

Of eender welke bike waarop je dan een Vision Metron 4d stuur zet :)

Ik heb ook een opzetstuurtje van Controltech (nooit gebruikt en te koop) dat klemt op de stuurpen ipv het stuur zelf. Ideaal voor 2-piece cockpits en eigenlijk universeel. Dat kan je dan later ook op je n+1 monteren wanneer je gaat bikepacken ;)

Ik dacht ook aan de Canyon Aeroad. Ze zijn wel greedy met die triathlon bar voor op het stuur, 500 flappen.
Of zijn er alternatieven?
Opzich kan ik dit na de IM wel tweedehands verkopen.

Ik ga een nieuwe fiets kopen, +- 5k budget. (upgrade tegenover mijn huidige). Geen triathlon bike, want een IM ga ik maar eenmalig doen, blijven fietsen ga ik daarna wel doen. Zou dus met een Aero bike willen fietsen en daar een triathlon bar opzet op monteren.
Advies is welkom
Dit was mijn setup tijdens mijn 70.3. (Enkel nog extra drinkbus achter het zadel). Gaat nu wel de verkoop in voor upgrade naar triatlon fiets. Als je een rond stuur hebt kan je quasi elk opzetstuur gebruiken. Indien shimano maak je zelf voor 50 euro dan nog knopjes om te schakelen aan het opzetstuur. Op vellofolies stonden enkele Noah fast modellen met opzetstuur van Deda elementi. Zij hebben klemmen die je over een aerostuur zet.

Advies is welkom
"Ik ga eenmalig een Ironman doen," zei elke triatleet voor een eerste Ironman.

Voor een beetje extra kan je een full distance IM doen, ik zou het wel weten dan :biglaugh:

Heb mij als voorbereiding op de IM Vitoria-Gasteiz ingeschreven voor de halve van Château de Chantilly (onderdeel van Castle race series).
Volgens mij ook een heel mooie venue en dat aan de helft van de prijs van 70.3 Versailles :wink:

CDC-RACE-REPORT-1-1.png

Het Franse circuit staat ook op mijn lijstje. Alleen hoorde ik wel dat die wegen niet afgesloten zijn voor de race. Klopt dat?

Het Franse circuit staat ook op mijn lijstje. Alleen hoorde ik wel dat die wegen niet afgesloten zijn voor de race. Klopt dat?
Dat klopt. In frankrijk nooit.
Zelfs niet tijdens het WK in nice enkele jaren geleden. Toen zat plots in volle uitzending en afdaling een auto tussen de kopgroep.
Only in france…

Ik hoop dat dit toch een one-off is en geen indicatie is voor wat er komen gaat op het ironman circuit. Als een halve effectief naar 600EUR gaat dan zijn ze me echt wel kwijt.

Ik hoop dat dit toch een one-off is en geen indicatie is voor wat er komen gaat op het ironman circuit. Als een halve effectief naar 600EUR gaat dan zijn ze me echt wel kwijt.
70.3 Chattanooga was blijkbaar ook $550.

Nu Challenge overgenomen wordt door de PTO (lol) zal het daar ook wel stijgen. London is met de verhuis van Challenge naar T100 ook veel duurder geworden. Als de race al doorgaat en niet plots enkele maanden vroeger/later doorgaat op een ander continent. 🤷‍♂️

Ik vermoed dat ik om de paar jaar een Ironman zal doen en meer Belgische/Noord-Franse races er tussen zal nemen.

70.3 Chattanooga was blijkbaar ook $550.

Nu Challenge overgenomen wordt door de PTO (lol) zal het daar ook wel stijgen. London is met de verhuis van Challenge naar T100 ook veel duurder geworden. Als de race al doorgaat en niet plots enkele maanden vroeger/later doorgaat op een ander continent. 🤷‍♂️

Ik vermoed dat ik om de paar jaar een Ironman zal doen en meer Belgische/Noord-Franse races er tussen zal nemen.

De chtriman is echt wel een aanrader! Heel goedkoop en goed geregeld. Heel leuke locatie ook

Terug
Bovenaan