Deel je kerst/oudejaarsmenu!

horste

Well-known member
Crowdfunder FE
Aangezien de menu's langzamerhand vorm zullen beginnen krijgen, ben ik benieuwd wat iedereen hier klaar gaat maken of gaat eten in de feestdagen :)

Hier:

Kerstavond zal kaas/vlees zijn (grote groep waarbij het niet te doen is om op te warmen)

Voor oudejaar is het met vrienden waarbij ieder iets doet. Wij doen het hoofdgerecht, ik ga vermoedelijk een kerstham en pulled pork maken, waarbij elk dan zijn eigen broodje kan beleggen. 't is makkelijk om op voorhand te maken, iedereen kan een beetje kiezen en ik ben sowieso wel fan van iets flexibel qua timing waarbij we aan tafel gaan.

Zelf nog op zoek naar leuke aperitiefhapjes, dus als er iemand iets weet, shoot!

Kerstavond naar jaarlijkse traditie bij mijn ouders met gevulde kalkoen van de poelier. Deze keer een vulling gehakt, champignons, pistachenoten en kastanjes.

Kerstdag bij de schoonfamiliemeestal iets van fondue/steengrill

Oudejaarsnacht met 3 koppels en 6 kinderen, na 5 opeenvolgende jaren ne keer bij iemand anders thuis en dan is het zoals steeds traiteur.

Wss iets van wild, ofwel stoofpotje ofwel hertekalf filet al dan niet op de bbq.

Nieuwjaarsdag eerst terug bij de schoonfamilie, hapjes en cava om dan ‘s avonds bij mijn ouders iets licht verteerbaar te eten en gebruikelijke koud buffet van de traiteur.

Ik kijk er al naar uit :love:

Kerstavond bij de mama, hapjes en scampi diabolique. Dessert?

Kerstdag bij grootouders. Garnaalkroket, rosbief met kroketjes en erwten. Dessert?

28ste bij de schoonfamilie, hapjes en daarna pistolets en ijs.

Op Nieuwjaar Wss eens een fondue doen, allang geleden.

Kerstavond met familie, veel hapjes, gevulde kalkoen en dessert.
Kerstdag hapjes, gourmet met paar koppels en kindjes.
Oudjaar met andere koppels en kleine kindjes, veel hapjes en normaal pizza.
Nieuwjaar taart bij de oma.

Kerstavond: kaasschotel.
Kerstdag: pizza unlimited cheeses met de overschot van kerstavond.
Voor oudjaar is het plan dit jaar om eens alle stereotiepe koude pla dingen te maken: perziken met tonijnsalade, tomaat-gaarnaal, asperges in ham, boontjes in spek, ... dat soort rommel.
Nieuwjaar: ik hoop op een kickoff met gigantisch veel kroketten. Pray for me.

Dit jaar ben ik de gastheer - we zullen met 9 zijn, dus niet te veel werk de avond zelf graag
  • Crément d'alsace / The Mocktail Club Rhubarb met bladerdeeghapjes, toast patrijspaté en uienkonfijt, mini -garnalencocktail
  • Op vel gebakken zeebaars, paprikasausje (gerookte paprika-look-sjalot- chili-vleugje tomaat en room), beukenzwam, broccoli, afgewerkt met zeekraal en chorizo
  • Soepje van prei / broccoli met spekblokjes
  • Stoofvlees van Hinde (wijn, fond, bittere chocolade) met gebakken grondwitloof, veenbessenconfituur en boschampignons, vergezeld van zelfgemaakte kroketten
  • 2 taarten van de bakker:
    • Mousse van gianduja en originechocolade, marmelade van gestoofde peertjes, crèmeux caramel met toets van honing en tonka bovenop een krokante crumble
    • 2de moet nog gekozen worden
  • Wijnen: helaas wat moeten besparen gezien aantal personen
    • Sauvignon Blanc
    • Languedoc-Roussillon
    • Porto 10 jaar
    • Groot assortiment frisdranken/bieren

Laatst bewerkt:
Zelf nog op zoek naar leuke aperitiefhapjes, dus als er iemand iets weet, shoot!

Wat altijd wel succesvol is hier:
  • Mini garnalencocktail - loopt niet over van originaliteit maar fantastisch lekker
  • Pakketje van geitenkaas / stukjes peer in bladerdeeg - makkelijk te maken: kaas + stukjes peer, inpakken en den oven in
  • Mosseltjes in een curry -sausje (warm) of Koude mosseltjes met een mayonaise van curry (koud)
  • Toast van peperkoek met stukje paté/pens/foie gras/faux gras en een konfijt
  • Toast van peperkoek met geitenkaas en een reductie van porto
  • Zo een glaasje met gerookte forel vind ik ook altijd leuk, of iets met zalm/platte kaas/bieslook en fruit
  • Stukje vers stokbrood met rillettes

makkelijk en altijd een voltreffer, het ziet er alleen niet altijd even smakelijk uit.

Dipsaus – Doritos
Ingrediënten :
Philadelphia-kaas (naturel)
Zure room : 200 gr.
4 soeplepels mayonaise
Kersttomaatjes (of evt. Gewoon tomaat) : 250 gr.
Kleine halve groene paprika
Pijpajuintjes
Grijze garnalen : 250 gr.
Gemalen kaas
Cocktailsaus
Doritos (naturel)

Bereiding :
Paprika – pijpajuin en tomaat in kleine stukjes snijden.
Kaas / zure room en mayonaise goed mengen.
Dit op een bord doen.
Hierover een dun laagje cocktailsaus smeren.
Dan garnalen erover strooien.
Dan een laagje van mengeling van paprika/pijpajuin en tomaat.
Hierover gemalen kaas strooien.
Met doritos een schepje van dit pakken en opeten.

Wij gaan op restaurant - Les Deux tijdens kerstavond
Met nieuwjaar wordt het kalkoen (5 kg) met een sausje erover, aardappels, maïs, groentjes en stuffing.

Kerstmenu

kreeft
Bretoense kreeft | chawanmushi | prei
Sint-Jakobsschelp
knolselder | vin jaune | trompette de la mort (soort paddenstoel)
pompoen
hokkaido | winterwortel | karnemelk
fazant
Brabançonne | witlof | truffel
hert
schorseneer | spruit | dauphine (aardappel)
chocolade
moelleux | vanille

Ik ben dit jaar trouwens 'bob' (we wisselen elk jaar af). Dwz een aperitief en dat zal het qua alcoholische drank zijn voor mij :tongue:

Laatst bewerkt:
Ik ben van plan om dit jaar eens mini-gevulde paprika's te maken; kleine snoeppaprika's doormidden snijden, vullen met pittig gekruid gehakt (gehakt gemengd met een Mexicaanse kruidenmix en cayennepeper, wat cheddar erover en even in de oven).

Aperitief mocktail, of glaasje bubbels (weet ik nog niet)
Samen met toostjes met krab, kiri en een kers americain met een zilveruitje lol

Warsschijnlijk soep (verassing)

Met Kerstmis gebakken kabeljauwhaasje met tempura, zeer lekker.
Tartaar (zelfgemaakt) en puree zoals het hoort lol

Dan zelfgemaakt chocomouse (Cote do'r)

Nieuwjaar ongeveer hetzelfde , maar als hoofdgerecht een grote kreeft met fruit en groenten etc...
Een beetje vanalles, zelfgemaakt coctailsaus en frans brood.

Als desert zal het banana split zijn denk ik lol

Uw frisdrank zal duurder zijn dan uw bubbels 😅
Nog net niet maar close enough in elk geval - en enkel op advies van vriendin die dat graag drinkt - dus hopelijk valt het wat in de smaak. Alles bij elkaar heeft dat wel een prijskaartje in elk geval.
Wat bedoel je daar mee?
Ik heb hier wat flessen smaakvolle wijn liggen die echt wel beter zouden passen bij de gerechten en voor de liefhebbers toch een surplus zouden betekenen, maar soms voelt het ook aan als parels voor de zwijnen, maar ik wil ook niet overdrijven - vandaar een tussenweg met vrij neutrale smaken.

Maar het zal zoiezo wel een leuke avond zijn maar denk dat iedereen ook wel wat lekkers op tafel wil brengen en het wat gezellig inrichten.

Aanvang van de kerstvakantie: gezellig thuis met champagne en een serenade aan ovenhapjes.

De 24ste is het met ons gezin maar aangezien ik die dag nog een hele dag werk zal het iets gemakkelijk zijn. Voorgerecht ovenhapjes. Hoofdgerecht teppanyaki, allicht (zijnde: gourmetvlees op een bakplaat, niet de Japanse bereidingswijze ...). Nagerecht pasteis de belèm van de Colruyt (de moeite!). Heb nog wel wat hertengoulash in de diepvries, zal het nog eens overleggen met vrouwlief. Ik zal dan ook wel een goeie fles wijn openmaken en soldaat maken. Wellicht een barolo die op dronk is.

25ste: bij de schoonfamilie - vrij traditioneel al is er jaarlijks wel een variatie. Schoonzus staat er wel op dat er steevast "vidée" op de menu staat en ik vind vol-au-vent eigenlijk een vrij vlak en saai gerecht maar ik schuif het wel binnen. Eten staat in copieuze hoeveelheden klaar, zoals dat hoort. Wijn is altijd van de Cera en daar zitten soms best lekkere flessen wijn tussen.

27ste: bij mijn ouders - ook vrij traditioneel, meestal staat er wel een wildstoofpot op de menu en voor de kinderen iets anders. Vader is wijnliefhebber dus dat is altijd wel fijn én mijn vrouw is bob.

31ste: we hebben besteld bij een traiteurdienst dat al enkele jaren in de smaak valt. Ditmaal bij ons thuis en ik denk de 1000 Stories Zinfandel te openen.

Ik ben van plan om dit jaar eens mini-gevulde paprika's te maken; kleine snoeppaprika's doormidden snijden, vullen met pittig gekruid gehakt (gehakt gemengd met een Mexicaanse kruidenmix en cayennepeper, wat cheddar erover en even in de oven).
Deze klinkt niet slecht :thumb: .
Ga ik ook eens proberen.

Terug
Bovenaan