Deel je kerst/oudejaarsmenu!

• Pakketje van geitenkaas / stukjes peer in bladerdeeg - makkelijk te maken: kaas + stukjes peer, inpakken en den oven in
Lijkt mij ook wel tof om te doen. Welke peer zou je aanraden? Eventueel te combineren met honing en/of spek erbij?

Onlangs ook eens dit gegeten en was super lekker. Deze ga ik ook eens maken:

[Edit] Misschien een apart topic over aperitiefhapjes maken, want dit is natuurlijk niet alleen beperkt tot kerst. :unsure:

Laatst bewerkt:
Aanvang van de kerstvakantie: gezellig thuis met champagne en een serenade aan ovenhapjes.
DAT is voor mij Kerst hé. Elk jaar kijk ik daar reikhalzend naar uit. :love:

Mss heb je wel gelijk en serveer alsnog nog wat beters - met name het voorgerecht verdient eigenlijk een vollere/krachtigere wijn. De 2 veel -drinkers zal ik dan best rijkelijk voorzien van aperitief ...
Ik begrijp u volledig. Ik ga ook nooit zomaar mijn beste flessen op tafel zetten. M'n schoonvader is de liefste mens die ik ken, maar gelijk wat je voor z'n neus zet kapt hij binnen. Ik heb zo ooit met Kerstavond een wijn van 1935 op tafel gezet. Die begon dat binnen te gieten alsof het cola zero was.

En mijn glas smaakte naar zout door de tranen die over mijn kaken in mijn mond rolden.

DAT is voor mij Kerst hé. Elk jaar kijk ik daar reikhalzend naar uit. :love:

Ik begrijp u volledig. Ik ga ook nooit zomaar mijn beste flessen op tafel zetten. M'n schoonvader is de liefste mens die ik ken, maar gelijk wat je voor z'n neus zet kapt hij binnen. Ik heb zo ooit met Kerstavond een wijn van 1935 op tafel gezet. Die begon dat binnen te gieten alsof het cola zero was.

En mijn glas smaakte naar zout door de tranen die over mijn kaken in mijn mond rolden.
De beste flessen deel je met iemand die het kan appreciëren. Iemand die het zomaar binnenkapt, die krijgt een goedkope fles. Desnoods maak je de beste fles (stiekem) alleen soldaat.

De beste flessen deel je met iemand die het kan appreciëren. Iemand die het zomaar binnenkapt, die krijgt een goedkope fles. Desnoods maak je de beste fles (stiekem) alleen soldaat.
Ik ben er ondertussen achter gekomen dat speciale flessen 'sparen' tot een speciale gelegenheid mij minder smaakt dan dat ik ze onverwacht op een zaterdagavond alleen openmaak. Met volk in m'n kot ben ik wat stressy waardoor ik minder kan genieten.

Bij ons is 't kalkoenrollade en côte à l'os met Kerstavond. Uiteraard ook veel hapjes en een lekker dessert.
Van 't weekend ga ik dan de wijnen gaan uitkiezen.

Zaterdag de wijn gaan kopen. Ik drink heel graag wijn maar ken er de ballen van.

Ik twijfelde voor de rode wijn tussen Saint Emillion (een relatief jonge, 20 euro per fles) en een La-lande de Pomerol (18 euro/fles).
Pomerol herinner ik mij van op restaurant en drink ik heel graag, dus ging ik voor die gaan. Gelukkig was de verkoper wel een kenner en die wist mij te zeggen dat La-lande de Pomerol geen Pomerol is. Ik vond de prijs inderdaad al verrassend goedkoop in vergelijking met de Pomerols.

'k Heb de Saint Emillions mee si.

Vorige week lukraak deze Chileense cabernet sauvignon meegenomen: Diablo | Volcanic | Cabernet Sauvignon 75 cl. Normaal 9,98 maar -40% promotie dus dat is wel een goeie deal. Prijs-kwaliteit topwijn. Dat vulkanische zit er goed in, mooie volle nasmaak. Een krachtpatser.

@Mr.Anderson Een échte Pomerol is wel wat duurder, ja. Wat niet wil zeggen dat die La-lande per sé slecht is. Je betaalt voor de échte ook wel de naam mee. Ik probeer altijd wel te scannen met Vivino of de score wel goed zit, maar smaak is dan ook weer persoonlijk en dan kan een 3.5/5 beter smaken dan een 4.3/5. Echte wijnkenners kunnen dan wel het oordeel maken of de wijn correct gemaakt is maar uiteindelijk ... moet je hem lekker vinden. Dat is wat telt.

Mijn schoonpa is gelukkig ook een ferme liefhebber en die kan dat mega appreciëren als er dan iets speciaals open mag (en in reciprociteit doet hij dat uiteraard dan ook gemakkelijker van zijn kant :D )

Qua wijnkeuze zie ik wel hoe de avond evolueert:
Voorgerecht friszuur rauwe zalm bereiding:
- old vine verdecchio (Rueda, 2022) https://www.jorgeordonezselections.com/single-wine.php?wineID=241 en/of
- sauvignon blanc Lafoa (alto adige, 2022) https://www.colterenzio.it/en/the-wines/lafoa-alto-adige-sauvignon-blanc-doc-2023/

Hoofdgerecht gevulde kalkoen, dus ga geen Bordeaux of Bolgheri patsers uithalen:
- Saumur Champigny Domaine Filliatreau 2020 https://www.domaine-filliatreau.com...aine-filliatreau-le-classique-boutique-1.html
- Masintin Mezcla Tinta 2018 (cinsault, carignan) wijn staat niet meer op hun website https://www.vinosmasintin.com/los-vinos Echt een top (half-Belgisch) wijnhuis in Chili
- eventueel als afsluiter Elena La Luna Barbera d'Alba (nog niet geproefd maar een Barbera met 16% :)) https://shop.robertosarotto.com/pro...3Y3skpHQvSzyaZgxtlDooYHNSU3zH-TN-TT7YBNyEIjBj

Kerstavond is heel klassiek met een goeie verse vol-au-vent, want de schoonmama eet dat heel graag. Voorafgegaan door veel te veel hapjes doorheen de ganse late namiddag - vooravond.

Voor kerstdag maak ik een lasagne met wild-ragout, en een fris slaatje met witloof en veldsla.

Kerstavond: Seitan wellington met champignionsaus, rode kool en kartoffelklösse. Als dessert Middle Eastern millionaire's shortbread naar Ottolenghi zijn recept. En om te drinken glögg en julmust.

Kerstavond zit erop, de sfeer was fantastisch, veel complimentjes gekregen, door een goede voorbereiding en wat kinderarbeid (heb een ander zijn kinderen aan het werk gezet - die hun avond kon niet stuk, zo fier als een gieter) ook veel tijd aan tafel kunnen zitten, de witte wijn van nog geen 10 € was een schot in de roos en paste prima bij de zeebaars, voor het hoofdgerecht toch nog een paar Rioja ‘s van 2009 open gedaan. Geslaagde avond voor iedereen.

Menu oudejaar ook klaar, gekozen voor simpele pure zaken deze keer:
  • Champagne, paté van eend en konfijt van ui, mini garnalencocktail, toast van zalm en sjalot
  • Kaaskroketten (zelf gekocht maar zijn fantastisch lekker) met slaatje
  • Soepje van witloof
  • Zeetong in hoeveboter, frietjes gebakken in ossewit, zeekraal, verse tartaar, sla
  • Ambachtelijk ijs, zelfgemaakte chocoladesaus/slagroom, merveilleux voor wie geen ijs lust
Wijnen nog niet gekozen, bij het dessert een zalige Tokay met tropische accenten en flesje ratafia

Gisteren wijziging van plannen meegedeeld door de wederhelft.
Blijkbaar ontvangen we straks volk :unsure: :laugh:

Gaat een winterBBQ worden. Buikspek gisterenavond nog gemarineerd, varkenshaasje is nog aan de dooi bezig.
Voor de kinderen de klassieke ribbetjes.
Deeg is aan het draaien. Dat gaan stokbroodjes met kruiden in worden
Varkenshaasje wou ik maken met een ratatouille
Wat zou een leuke starter en afsluiter zijn?

Gisteren wijziging van plannen meegedeeld door de wederhelft.
Blijkbaar ontvangen we straks volk :unsure: :laugh:

Gaat een winterBBQ worden. Buikspek gisterenavond nog gemarineerd, varkenshaasje is nog aan de dooi bezig.
Voor de kinderen de klassieke ribbetjes.
Deeg is aan het draaien. Dat gaan stokbroodjes met kruiden in worden
Varkenshaasje wou ik maken met een ratatouille
Wat zou een leuke starter en afsluiter zijn?
Als de BBQ dan toch aan staat:

Gisteren oudejaarsmenu bij Den Eyck in Kasterlee gaan halen (Thuisgastronoom) met o.a. tataki van tonijn, wortel-pastinaakvelouté met room & bieslook, hertenstoverij, kabeljauw en verschillende desserten. Voor de kinderen een aparte menu. Dat is allemaal wel goed gelukt en misschien dat we dat volgend jaar opnieuw gaan proberen.

2x Kreeft met dank Aan Delhaize en Aldi lol
Het was ongelofelijk goed.
Ik heb er een Bellini Vitense Mocktail bij gedronken, dat is mijn favoriet.

't is zelf gepekelde beenham geworden, afgewerkt op de bbq met honing-rum-boter glaze :drool:
Wat gratin, champignonsaus en wintergroenten erbij.

Op voorhand een berg hapjes en als dessert pana cotta van witte chocolade, mousse van limoncello & chocomousse.

Champagne, 2017 Riesling en een nebiollo d'alba van 2019 als wijnen.

't wa top (y) die beenham ga ik nog maken,deze avond op een ovenbroodje gegooid met wat koude groentjes en een sausje, heerlijk.

Terug
Bovenaan