Demir schroeft knelpuntberoepen terug

Bedrijven kunnen moeilijker trucker of slager buiten Europa zoeken​

Aangezien er nog een paar 100K werklozen en leefloners zijn in Belgie vind ik dit wel een goede beslissing.
Opleiden en gaan werken....
Ik vind het ook een goede beslissing, maar ik stel me toch altijd vragen bij hoe men dat ziet goedkomen. Ik leid beroepshalve zelf truckers op en je ziet daar toch twee stromingen. De eerste betaalt de opleiding zelf, want die wil nu eenmaal echt met de vrachtwagen gaan rijden, de tweede krijgt de kosten van het rijbewijs betaald door het ocmw of de vdab. Bij die laatste groep heb je echt een zeer hoog percentage die met een rotte mentaliteit naar de opleiding komt en uiteindelijk nooit slaagt voor de examens.
Wat ga je doen met die laatste? Gewoon uitkeringen afpakken omdat ze niet door de opleiding raken kan niet zomaar, want dan neem je die ook af van diegene die wel hun best doen, maar het gewoon niet in zich hebben. Je kan natuurlijk de no-shows bestraffen, maar de meeste van die gasten zijn slim genoeg om altijd op te dagen, maar er gewoon gelaten een boeltje van te maken. Ik (of mijn collega's) lijken me niet de personen te zijn om dan door te geven aan de bevoegde instanties wie er al dan niet zijn uitkering moet verliezen op basis van inzet.
Je kan ze ook niet oneindig naar cursussen laten gaan tot er iets uitkomt dat ze kunnen, dat kost ook handenvol geld.

Ik vind het ook een goede beslissing, maar ik stel me toch altijd vragen bij hoe men dat ziet goedkomen. Ik leid beroepshalve zelf truckers op en je ziet daar toch twee stromingen. De eerste betaalt de opleiding zelf, want die wil nu eenmaal echt met de vrachtwagen gaan rijden, de tweede krijgt de kosten van het rijbewijs betaald door het ocmw of de vdab. Bij die laatste groep heb je echt een zeer hoog percentage die met een rotte mentaliteit naar de opleiding komt en uiteindelijk nooit slaagt voor de examens.
Hoeveel % ongeveer? En hoeveel moeten diegenen zonder tussenkomst vdab/ocmw betalen voor hun opleiding?

Wat ga je doen met die laatste? Gewoon uitkeringen afpakken omdat ze niet door de opleiding raken kan niet zomaar, want dan neem je die ook af van diegene die wel hun best doen, maar het gewoon niet in zich hebben.
Hoeveel % van diegenen die hun best doen slagen niet?
Je kan natuurlijk de no-shows bestraffen, maar de meeste van die gasten zijn slim genoeg om altijd op te dagen, maar er gewoon gelaten een boeltje van te maken. Ik (of mijn collega's) lijken me niet de personen te zijn om dan door te geven aan de bevoegde instanties wie er al dan niet zijn uitkering moet verliezen op basis van inzet.
Je kan ze ook niet oneindig naar cursussen laten gaan tot er iets uitkomt dat ze kunnen, dat kost ook handenvol geld.
Dat is het probleem: wie is een leegganger en wie niet en heeft hulp nodig.....

Hoeveel % ongeveer? En hoeveel moeten diegenen zonder tussenkomst vdab/ocmw betalen voor hun opleiding?
Een percentage is daar moeilijk op te plakken, maar als je in het dossier "Betaling OCMW of Betaling VDAB" ziet staan, zuchten we al eens. Als ik zou zeggen dat 3 op 4 er zijn voeten aan veegt, ga ik er niet ver naast zitten.

Ik heb even onze prijslijst geraadpleegd en de kosten van het examen bij elkaar geteld. Er van uitgaande dat je voor al je examens (theorie, vakbekwaamheid en alle praktische proeven) bij de eerste poging slaagt, kom je op €4466 incl BTW voor het volledige traject naar een rijbewijs CE incl vakbekwaamheid. Dit is er van uitgaande dat je al een rijbewijs B hebt, anders moet je dat ook eerst nog bekostigen. Bij sommige gevallen (vooral migranten zonder in Europa geldig B-rijbewijs), wordt dat rijbewijs B ook nog eens betaald door de genoemde diensten.

Daar komt ook nog een onafhankelijke medische keuring bij die ook niet goedkoop is, maar die prijs varieert. Dacht dat het voor mij de laatste keer 180 euro was, maar die moet ik nu natuurlijk niet meer zelf betalen.

Hoeveel % van diegenen die hun best doen slagen niet?
Wij zitten voor wie zelf betaalt aan een slaagpercentage van bijna 100% op manoeuvres en een 70 a 80 op de proeven op openbare weg. Die komen na een niet-geslaagd examen ook terug, waardoor het uiteindelijke percentage op zijn geheel eigenlijk op net geen 100% uitkomt, want op hier en daar een die het om financiële redenen niet meer wil doen, slaagt iedereen uiteindelijk.

Bij diegene die de opleiding in de schoot geworpen krijgen, durf ik gerust zeggen dat meer dan de helft er nooit door raakt. Dan is het weer eens lachen, want de volgende vrije plek voor het nog eens te proberen is 2 a 3 maand later, dus weer eens een paar maand op 't gemak. Diegene die hun best doen gaan wat in dezelfde percentages vallen als diegene die het zelf betalen. Ze krijgen 3 examenpogingen betaald dacht ik, als dat dus niet lukt (en dat gebeurt nu eenmaal), kunnen ze het bedrag voor een vierde examen (in totaliteit kost je dat 500 tot 700 euro) niet zelf ophoesten en vallen af.

Dat is het probleem: wie is een leegganger en wie niet en heeft hulp nodig.....
Inderdaad. Dat is niet altijd even duidelijk en de hulpbehoevende straffen omdat een ander profiteert is imo ook geen oplossing.

Laatst bewerkt:
Mja, is CE chauffeur nu ook niet een job waarvoor je wat geboren moet zijn?
Ik heb ook een C maar geen haar op mijn hoofd dat nog door steden wil rijden met de camion.

Mja, is CE chauffeur nu ook niet een job waarvoor je wat geboren moet zijn?
Ik heb ook een C maar geen haar op mijn hoofd dat nog door steden wil rijden met de camion.
Het is idd iets waar niet iedereen voor dient, het is verre van simpel en je hebt toch wel inzicht en aanleg nodig er voor, uurloon is geen vette en privé-leven is een ramp. Wij ergeren ons vooral aan de selectie die de VDAB doet (OCMW's doen daar geen selectie in, maar gaan wel helpen in bepaalde gevallen die het anders zelf zouden betalen). Ik vraag me soms af wie daar kiest wie mag komen naar onze opleidingen, want we zien al in het eerste uur dat het niets wordt.
Aangezien die met budgetten werken, gaan er dan mensen uit de boot vallen die er wel 100% voor zouden gaan en er voor dienen. Daar zit er toch nog een serieuze mogelijkheid om efficiënter te worden imo.

Het is allemaal anekdotisch, maar mijn ervaring met VDAB (zowel als werkzoekende als als recruiter) maakt dat ik toch nog altijd heel sceptisch sta tegenover die organisatie. Het zou me niet verbazen als mensen daar nog altijd gepushed worden naar jobs en sectoren die helemaal niet aansluiten bij hun capaciteiten, laat staan hun interesses. Het idee dat werkzoekende en openstaande vacature zomaar en automatisch 1 + 1 = 2 is, dat is een fantasie.

Ik deel toch ook wel die mening, mensen pushen naar een opleiding waar ze geen interesse in hebben heeft ook geen zin. CE chauffeur is toch een specifiek beroep, als u dat niet interesseert, dan heeft die opleiding imo weinig zin. Zo blijven ze bezig zeker.

Wat moet je doen om die mensen te motiveren die niet willen werken? Bandwerk is dan mss nog de enige oplossing als echt niets u kan motiveren.

Het is allemaal anekdotisch, maar mijn ervaring met VDAB (zowel als werkzoekende als als recruiter) maakt dat ik toch nog altijd heel sceptisch sta tegenover die organisatie. Het zou me niet verbazen als mensen daar nog altijd gepushed worden naar jobs en sectoren die helemaal niet aansluiten bij hun capaciteiten, laat staan hun interesses. Het idee dat werkzoekende en openstaande vacature zomaar en automatisch 1 + 1 = 2 is, dat is een fantasie.
Tegelijk ben ik wel van mening dat je perfect kan gaan werken en werk zoeken tegelijk. Afhankelijk van je profiel en hoe hoog je drempel is zodat je diagonaal wat kan schuiven.

Tegelijk ben ik wel van mening dat je perfect kan gaan werken en werk zoeken tegelijk. Afhankelijk van je profiel en hoe hoog je drempel is zodat je diagonaal wat kan schuiven.
Dat kan in theorie zeker. En veel mensen doen dat ook. Maar praktisch is dat niet altijd even haalbaar, en niet-relevante ervaring kan soms ook andere carrièrepaden afsluiten of bemoeilijken. Binnenkort ook weer een gesprek met iemand die zo begonnen is in de horeca en daar nu niet meer weggeraakt, wegens geen relevante ervaring. Onderschat ook de mentale component niet hé. Werken + huishouden + actief solliciteren. Ik kom in mijn job vaak in aanraking met mensen die al ontelbaar keer zijn afgewezen, vaak omwille van beperkte of niet-relevante ervaring, vaak omwille van persoonlijkheid (heel timide en verlegen, weinig zelfvertrouwen, ass, ...). Dat weegt enorm.

En in België zijn we tegelijk ook heel loyaal én risicoavers. Zelfs al is een job helemaal geen match voor, blijven mensen veel te vaak hangen uit loyaliteit aan hun werkgever en/of collega's, en/of uit schrik dat ze niets anders gaan vinden of dat het elders niet beter zal zijn.

Bedrijven kunnen moeilijker trucker of slager buiten Europa zoeken​

Aangezien er nog een paar 100K werklozen en leefloners zijn in Belgie vind ik dit wel een goede beslissing.
Opleiden en gaan werken....
Moeilijker maar niet onmogelijk.
Zelf in de transportsector werkende ga ik er vanuit dat sommigen na een tijdje wel weer trucjes hebben om terug pakweg Oekraïners op de wagen te steken.
Die regel is als ik het goed begrijp voor als je mensen rechtstreeks aanwerft?

Terug
Bovenaan