Desktop review

Pana

Well-known member
Crowdfunder FE
Maat heeft me gevraagd om een nieuwe PC te laten samenstellen bij Alternate (hard requirement daar hij hem dichtbij huis wil ophalen) voor hem met een budget van 1900 euro.

Ik heb hetvolgende bijeen gesprokkeld via de PC builder maar het is even geleden dat ik zelf nog iets heb samengesteld dus vandaar jullie 2nd opinion.

Code:
    CPU
    1x AMD Ryzen 7 7800X3D, 4,2 GHz (5,0 GHz Turbo Boost) socket AM5 processor
    € 419,00€ 389,00
    Moederbord
    1x ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI socket AM5 moederbord
    € 159,90€ 149,90
    CPU-koeler
    1x Noctua NH-D15 cpu-koeler
    € 109,90
    Geheugen
    1x Kingston FURY 32 GB DDR5-6000 (2x 16 GB) Kit werkgeheugen
    € 119,90
    Grafische kaart
    1x MSI GeForce RTX 5060 Ti 16G VENTUS 3X OC grafische kaart
    € 539,00
    SSD
    1x SAMSUNG 990 EVO Plus 2 TB SSD
    € 124,90
    Behuizing
    1x Corsair FRAME 4000D midi tower behuizing
    € 74,90€ 64,90
    Case fan
    2x be quiet! Pure Wings 3 120mm PWM high-speed case fan
    € 13,99
    Voeding
    1x be quiet! Pure Power 13 M 750W voeding
    € 129,90

Geassembleerde pc € 1.805,28

Losse componenten € 1.655,38

Eventueel zou de 5060ti nog vervangen kunnen worden door een 9070OC.

Thoughts?

Kom voor dat budget uit op deze lijst.

Moest hij eventueel willen, kan ik die ook wel bouwen.
Ik woon letterlijk achter de hoek van Alternate. Zo kan hij die ook sneller hebben, want Alternate heeft minstens 10 dagen assemblage tijd.

Ik zou persoonlijk enkel voor de 5060 Ti 16GB gaan als je die aan adviesprijs kan kopen (~459 euro). Als je een duurdere uitvoering neemt van de 5060 Ti 16GB (zoals de MSI in jouw lijst), kom je al snel in de buurt van veel betere opties voor relatief weinig geld extra, zoals de 9070 die Ascari voorstelt.

Ik heb de Noctua NH-D15 gehad in een vorige build i.c.m. 5800X. Uitstekende koeler, maar zou persoonlijk nooit meer zoveel geld uitgeven aan een gewone luchtkoeler, tenzij de looks van de Noctua belangrijk zijn ofzo? Voor ongeveer 1/3de van de prijs van die Noctua kan ik de Arctic Freezer 36 aanraden: 1 van de stilste luchtkoelers op de markt met uitstekende koelprestaties, zelfs voor een high-end CPU als de 9800X3D. Voor de prijs van die Noctua heb je ook al een goede waterkoeling.

Kom voor dat budget uit op deze lijst.

Moest hij eventueel willen, kan ik die ook wel bouwen.
Ik woon letterlijk achter de hoek van Alternate. Zo kan hij die ook sneller hebben, want Alternate heeft minstens 10 dagen assemblage tijd.
Ik geef het aan hem mee, bedankt!

Waarom niet gewoon dit ?

Al heb ik deze op dit moment voorzien voor iets meer dan 1600€ (verschillende acties (bol, amazon.nl, amazon.fr, amazon.com.be en megekko) gekoppeld :p). Maar dat krijg je dan niet gedaan via 1 locatie. Daarom die link naar megekko hierboven. Al zit een groot verschil in de prijs eigenlijk al wel in de processor en de licentie (die ik niet genomen heb...). Een 9800x3d lijkt mij gewoon overkill. Al zou je op die case ook nog wel een 40e kunnen besparen om op gelijkaardig bedrag uit te komen (lian li lancool 207 vb) of 100€ afdoen door over te gaan naar de 7800x3d. Aangezien de XT of een 5070ti mij op korte en lange termijn interessanter lijkt dan de basisversie (5070 of 9070)

En ik ben ook geen grote voorstander van waterkoeling. Dat is leuk voor enthusiasts die zelf hun PC in mekaar steken of bij een lek een oplossing zoeken. Voor anderen, houd het op iets simpels zoals lucht :p. Die arctic freezer is ook meer dan goed. Heb er gewoon snel iets opgezet.

Laatst bewerkt:
En ik ben ook geen grote voorstander van waterkoeling. Dat is leuk voor enthusiasts die zelf hun PC in mekaar steken of bij een lek een oplossing zoeken. Voor anderen, houd het op iets simpels zoals lucht :p.

Op al die jaren dat ik PC's bouw (op mijn eigen, toen bij Alternate en Tones) heb ik nog nooit een systeem tegengekomen waar een AIO waterkoeling een lek heeft gehad. Die Arctic's werken gewoon voor hun geld heel goed en zijn heel kwalitatief.

Op al die jaren dat ik PC's bouw (op mijn eigen, toen bij Alternate en Tones) heb ik nog nooit een systeem tegengekomen waar een AIO waterkoeling een lek heeft gehad. Die Arctic's werken gewoon voor hun geld heel goed en zijn heel kwalitatief.
Kennis van mij heeft daarmee een lek gehad. Was voor dat lek ook altijd een enthusiast en grote fan van waterkoeling. Sinds toen echter niet meer.

Ik zal niet weerstrijden dat die voor hun geld niet heel goed werken en kwalitatief zijn. Maar een luchtkoeler doet dat ook en ik kon daarmee wat geld besparen die ik richting de xt kon steken ;).

Kennis van mij heeft daarmee een lek gehad. Was voor dat lek ook altijd een enthusiast en grote fan van waterkoeling. Sinds toen echter niet meer.

Ik zal niet weerstrijden dat die voor hun geld niet heel goed werken en kwalitatief zijn. Maar een luchtkoeler doet dat ook en ik kon daarmee wat geld besparen die ik richting de xt kon steken ;).
Kan altijd gebeuren, natuurlijk. Deepcool heeft er vroeger veel last van gehad op sommige modellen.

Heb ook nog wat aangepast blijkbaar was het RAM niet meer op voorraad. Heb dan ook een build met luchtkoeler gemaakt in geval hij geen AIO wil. SSD is ook aangepast naar een Crucial die in promo staat.

Kan altijd gebeuren, natuurlijk. Deepcool heeft er vroeger veel last van gehad op sommige modellen.

Heb ook nog wat aangepast blijkbaar was het RAM niet meer op voorraad. Heb dan ook een build met luchtkoeler gemaakt in geval hij geen AIO wil. SSD is ook aangepast naar een Crucial die in promo staat.

Die Thor ram timings zijn wel 38. Daarom dat ik die van viper had genomen. Dat was CL30, wat de sweet spot leek te zijn voor AM5. Of zo had ik toch verstaan.

Die Thor ram timings zijn wel 38. Daarom dat ik die van viper had genomen. Dat was CL30, wat de sweet spot leek te zijn voor AM5. Of zo had ik toch verstaan.
Voor een leek gaat dat geen merkbaar verschil in games geven. Bij benchmarking wel. Bij alledaags gebruik en gaming niet echt.

Voor een leek gaat dat geen merkbaar verschil in games geven. Bij benchmarking wel. Bij alledaags gebruik en gaming niet echt.

Heb nog zitten twijfelen over een 6 core processor ipv de 8 cores. Verschil was prestatiegewijs ook niet echt significant. Als je de cijfers bekeek.
Maar er waren wel wat deals op de duitse amazon dat je voor 150€ een 7600x had. Wat toch ook niet slecht was.

Maar ik verwachte wel dat men in de volgende 5 jaar eerder zal optimaliseren voor 8 processors dan voor 6. Onder andere wegens het feit dat de huidige processoren in de consoles eerder 8 cores zijn. En het pas ten vroegste 2027 - 2028 ging zijn, bij zen 6 dat men de jump ging maken naar 12 cores en meer... wegens de dieshrink.

Heb nog zitten twijfelen over een 6 core processor ipv de 8 cores. Verschil was prestatiegewijs ook niet echt significant. Als je de cijfers bekeek.
Maar er waren wel wat deals op de duitse amazon dat je voor 150€ een 7600x had. Wat toch ook niet slecht was.

Maar ik verwachte wel dat men in de volgende 5 jaar eerder zal optimaliseren voor 8 processors dan voor 6. Onder andere wegens het feit dat de huidige processoren in de consoles eerder 8 cores zijn. En het pas ten vroegste 2027 - 2028 ging zijn, bij zen 6 dat men de jump ging maken naar 12 cores en meer... wegens de dieshrink.
€150 voor een 7600X is zeker geen slechte prijs en een goed begin voor AM5 verder te upgraden, mits deftige mobo, indien gewenst.

Zit zelf ook nog altijd met een 8 core van 4 generaties terug en die kan perfect nog mee. Merk wel een beetje op als ik wat settings lager zet dan spiked mijn CPU verbruik heel hoog, zeker met die 5070 Ti. Met mijn 2080 was dat allemaal geen probleem.

Terug
Bovenaan