Desktop voor fotobewerking in living

Herman De Croo

Well-known member
Mijn moeder wil "een nieuwe computer met een groot scherm". Gaat op een vaste plek in de living staan. Ze doet vooral fotobewerking, maar geen professioneel fotograaf ofzo, gewoon als hobby. Moet wel 8j meegaan ofzo en legale Windows

Stilte en veel opslagruimte zijn belangrijk; dus wrs een SSD (512 GB) en HDD (6 TB) combineren :) Fysieke grootte van de dekstop doet er niet toe, maar het hoeft geen té grote bak te zijn als het niet nodig is.

Vroeger zou ik dit allemaal zelf gebouwd en uitgezocht hebben; maar die tijden zijn al 10j geleden. Waar kan ik een dekstop configuren en samenstellen? Bouwen zou eventueel zelf nog kunnen; maar ik wil niet uitzoeken welke onderdelen passen etc.
Of koop ik beter gewoon een Intel NUC kit?

edit: budget: gewoon wat de "normale" prijs is. Lijkt me een eenvoudig pc'tje dus 700-800 EUR zou toch genoeg moeten zijn?

Laatst bewerkt:
Nee, vergeet zo'n NUC, die werken met low-power laptop processors (of alleszins toch degene die je linkt) en daarmee trek je je haren uit in Lightroom. Ik spreek uit ervaring.

Vwb storage doe ik het zo:
- m'n Lightroom catalogi staan op een portable SSD, zodat ik zowel op desktop als op laptop on the move kan werken.
- in desktop een 2TB SSD, meer dan groot genoeg
- foto's worden ingeladen op de portable SSD, na filteren/sorteren/bewerken gaat alles naar NAS
- NAS wordt ook gebackupt

Best even nadenken om toch geen (al ware het een 1-bay) NAS erbij te zetten zodat je je library vanaf meerdere punten kunt bereiken.

Desktop samenstellen: eerlijk gezegd, ik zou gewoon hier nog even een budget bij plaatsen en mensen hier een reeksje componenten laten voorstellen om dan in elkaar te steken.

Voor 700-800 kan je een PC'tje bouwen die Lightroom draait maar je gaat voor alles wat meer geduld moeten hebben lijkt me.

Vergeet de NUC, dat is niet krachtig genoeg en maakt veel te veel lawaai onder belasting...

Voor Lightroom wil je minstens 6 fysieke cores, ideaal 12 (5900x), alles daar tussenin is ook goed. Intel of AMD maakt niet uit. Hangt er vanaf of je moeder RAW dan wel JPEG bewerking doet, maar wat extra RAM is ook handig. Ik zou voor 32GB gaan, minstens 3200mHz maar 3600mHz is beter. Koeler maakt niet zo veel uit, voor stille werking wil je doorgaans een Noctua overwegen. Ik hou zelf van Fractal Design Define cases voor stille workstations, maar dat is al een relatief dure case... Verschil is dat die structureel beter in mekaar zitten en wat meer sound deadening hebben dan je standaard run-of-the-mill el-cheapo case... Met goede Noctua koeler en case fans is die quasi onhoorbaar te maken.

Storage zou ik voor een 1TB NVME OS disk gaan (PCIE 3.0 is al ok, 4.0 optioneel). Zorg dat ze daar haar Lightroom catalog(s) op zet voor de fijnste ervaring. De library zelf zet ik op een NAS, maar je kan uiteraard ook voor internal storage gaan. Je zou eens moeten zien hoeveel ze nu gebruikt, 6TB is al wel wat... Zelfs als je een Nikon D810 of dergelijke high-mp camera gebruikt kom je daar héél lang mee toe. Aangezien die disk een grote hap uit het budget is zou ik daar niet te veel mee overboard gaan persoonlijk. Ook internal disk = luid, ik maak mijn pc's SSD only (desnoods sata SSD's, meer dan snel genoeg), om geen ratelende bak naast me te hebben. Een 2TB sata SSD is al heel betaalbaar en je kan daar makkelijk in uitbreiden als dat moet.

Dan nog scherm, voor foto is 4k de leukste resolutie, op 32" of zo (beste DPI voor die resolutie). Wat belangrijker is, is het type scherm. Best voor foto-editing is IPS met een volledige dekking van het kleurspectrum waarin ze werkt. sRGB of Adobe RGB. Bespaar daar niet op, want anders kan je niet fatsoenlijk editen en ga je vloeken als je gaat printen... Ik ben zelf nogal fan van de Dell Ultrasharp range, maar er zijn meer opties... Goedkoop zijn ze niet, maar het verschil met een gewoon office scherm is heel groot...

Terug
Bovenaan