Dilemma

Wat zeg je?

• "Geef mij maar 25 000 EUR"

• "Waar is dat muntstuk? "

• "Koop jezelf eens wat deftige kleren van dat geld' en je gooit de deur dicht

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

ugar

Well-known member
Je zit thuis achter je PC. Iemand belt aan.
Je doet de deur open.

Een man met een groene drie kwart broek en een fuchsia fleece groet je

Hij geeft aan dat het je 'lucky day' is en dat je kan kiezen uit twee opties:

1. In zijn linkerhand heeft hij 25 000 EUR, die kan je krijgen, no strings attached
2. In zijn rechterhand heeft hij 175 000 EUR, je moet een muntstuk opgooien, wanneer je kop gooit krijg gewoon alle geld, 200 000 EUR dus. Bij munt mag je het euro muntstuk houden

Wat zeg je?

Je zit thuis achter je PC. Iemand belt aan.
Je doet de deur open.

Een man met een groene drie kwart broek en een fuchsia fleece groet je

Hij geeft aan dat het je 'lucky day' is en dat je kan kiezen uit twee opties:

1. In zijn linkerhand heeft hij 25 000 EUR, die kan je krijgen, no strings attached
2. In zijn rechterhand heeft hij 175 000 EUR, je moet een muntstuk opgooien, wanneer je kop gooit krijg gewoon alle geld, 200 000 EUR dus. Bij munt mag je het euro muntstuk houden

Wat zeg je?
Vragen of dit aanbod geld voor elk lid van het gezin, indien ja altijd optie 2 kiezen (4 leden van het gezin) indien nee, optie 1. Met 25k kan ik ook al leuke dingen doen 😄

We gaan voor de 175K. 25K is mooi maar verandert mijn leven niet echt. 175K is toch wat ingrijpender.

Die man heeft zijn handen vol dus een rechter op zijn kin, al het geld en deur toe.
Geen enkele politieman die gaat geloven dat die met zoveel geld voor mijn deur kwam staan en opeens een mep kreeg.

200k. Ik zou anders altijd denken: “what if?”. In het slechtste geval koop ik met dienen euro een pint en heb ik een “wtf just happened” momentje tijdens het consumeren.

Ja, dat was inderdaad een deel van de vraagstelling :)
Dit gaat idd over de utility van geld.
* Stel je voor dat één van je vrienden op café een weddenschap voorstelt : als je kop gooit moet je hem 5 EUR, wanneer je munt gooit hij jou 40 EUR (zelfde waarden, zelfde kansen). Dan gaat zo goed als iedereen die weddenschap aan
* Neem dat je de lotto wint. 5 000 000 EUR. Je komt aan op het hoofdkantoor van de Nationale loterij en ze bieden je aan kop of munt te gooien, als het munt is ga je naar huis met 40 000 000 EUR, bij kop ga je zonder geld naar huis. Ik vermoed dat IRL niemand die gok gaat nemen.

De verwachte waarde van optie 2 is hoger, maar voor veel mensen is die eerste 25 000 EUR te belangrijk om te laten liggen.

Dan heb je niets, dat verandert je leven ook niet ingrijpend.
En trouwens het is 200k ipv 175k :)
Ik snap je doel hier niet echt. Denk je nu dat ik niet overwogen heb dat ik met 0 kan eindigen?

M'n hele punt is dat ik zowel met 0 als met 25K eindig in een situatie waarin mijn leven er nog altijd helemaal hetzelfde uitziet. Die twee zaken zijn rationeel gezien te weinig verschillend om de gok niet te wagen.

Terug
Bovenaan