Discriminatie in Aalter - De Crem stapt uit de CD&V

nestorius

Well-known member
Crowdfunder FE
Het is al een tijd warm onder de voeten van De Crem en gezien de uitkomst van de audit door Vlaanderen heeft hij de eer aan zichzelf gehouden. Naar mijn mening is het helemaal niet ok wat daar gebeurd is. Maar langs de andere kant stel ik mij wel de vraag of dat probleem exclusief bij De Crem ligt. Kan een burgemeester effectief op eigen houtje zulk beleid uitstippelen of hebben daar meerdere mensen boter op het hoofd. Ook stel ik mij de vraag of deze ganse heisa niet koren op de molen is van extreem rechts. Ergens is het een mes dat aan 2 kanten snijdt, discriminatie is niet ok maar ook kan ik wel begrip opbrengen voor mensen die angstig kijken naar hoe veel gemeenten op korte tijd "vervreemden", zeker als je ziet hoeveel kritiek er wel niet is op ons migratiebeleid en hoe groot de kloof wel niet aan het worden is tussen pro en anti migranten. Hoe kijken de bewoners van Aalter naar dit ganse verhaal? Ik vind de reactie van bvb groen wel helemaal overdreven, dat er excuses moeten komen kan ik enkel akkoord mee gaan maar dat er ook compensaties zouden moeten volgen is in mijn ogen gewoon afglijden naar Amerikaanse toestanden.

Valt absoluut niet goed te praten, en Pieter “Crembo” de Crem heb ik nooit gemogen of vertrouwd. Good riddance… al zal hij volgende verkiezingen misschien met een splinterpartij aan de lokale meedoen.

Valt absoluut niet goed te praten, en Pieter “Crembo” de Crem heb ik nooit gemogen of vertrouwd. Good riddance… al zal hij volgende verkiezingen misschien met een splinterpartij aan de lokale meedoen.

ik verwacht surprised Pikachu bij Cd&v wanneer ze Aalter verliezen aan Lijst (ex)burgemeester van De Crem.

De discussie zal weer een lege doos blijven vermoed ik. Stoute de Crem. Mag niet. En dan kunnen we weer verder zonder onderzoek naar waarom iemand dergelijke praktijken aanwendt.

ik verwacht surprised Pikachu bij Cd&v wanneer ze Aalter verliezen aan Lijst (ex)burgemeester van De Crem.

De discussie zal weer een lege doos blijven vermoed ik. Stoute de Crem. Mag niet. En dan kunnen we weer verder zonder onderzoek naar waarom iemand dergelijke praktijken aanwendt.
Imo is het toch wel normaal dat men De Crem uit de partij zet als men van mening is dat dit niet strookt met de partijvisie. Moest het anders zijn is het gewoon doen wat men de politiek verwijt, namelijk opportunisme om zoveel mogelijk stemmen te halen ipv consequent zijn omtrent waarden en ideoligie die men wil uitdragen.

Ik vermoed omdat de Crem niet graag mensen met een ander tint in zijn omgeving heeft.

Volgens Google
"In 2025 had 5,3% van de inwoners van Aalter de huidige nationaliteit niet-Belg en was er 7,2% met een geboortenationaliteit niet-Belg."

Het is nu niet dat we hier al van een hoge onwenselijke concentratie kunnen spreken.
In het ander topic met de witte en diverse scholen viel mijn mond wel open toen ik zag dat in centrumsteden er op vele scholen meer dan 80% van de leerlingen Nederlands niet als moedertaal of thuistaal heeft. Dat zorgt volgens mij wel voor leerachterstand en minder sociale integratie. In zo'n gevallen zou je zo'n beleid nog kunnen begrijpen van waar het komt. Het blijft laffe willekeur maar je ziet de intentie.

Hier lijkt het mij gewoon niet goed verborgen racisme.

Ik vermoed omdat de Crem niet graag mensen met een ander tint in zijn omgeving heeft.

In 2025 had 5,3% van de inwoners van Aalter de huidige nationaliteit niet-Belg en was er 7,2% met een geboortenationaliteit niet-Belg.
Copy paste google search.
Het is nu niet dat we hier al van een hoge onwenselijke concentratie kunnen spreken.
Maar is dat niet iets wat je in meer steden en gemeentes ziet. Ik denk niet dat het effectieve percentage leidend is voor het gevoel dat mensen hebben omtrent hzt welkom zijn van mensen van vreemde origine.

Maar is dat niet iets wat je in meer steden en gemeentes ziet. Ik denk niet dat het effectieve percentage leidend is voor het gevoel dat mensen hebben omtrent hzt welkom zijn van mensen van vreemde origine.
Ik kan niet goed afleiden wat je punt is, maar in Vlaanderen heerst er naar mijn gevoel nog veel vooroordeel en racisme. Ook van mensen die zichzelf heel open vinden en "nooit op Vlaams Belang" zouden stemmen. Vooral bij de vijtigplussers dan.

Dat is allemaal maar mijn buikgevoel uiteraard.

Ik betrap mijn ouders ook af en toe op een uitspraak waarbij ik moet uitleggen waarom ze fout is en ze dat zeker niet in publiek mogen zeggen.

Moeten we ons dan in het vervolg ook afvragen waarom een burgemeester zijn best doet om pakweg een afgekeurd vastgoedproject vergund te krijgen?

Wat mij betreft zien we hier toch gewoon nog eens hoe een burgemeester denkt boven de wet te staan. Of die dat dan doet omdat hij denkt het beter te weten of omdat hij als platte opportunist herverkozen wil raken, mja, who cares.

Ik kan niet goed afleiden wat je punt is, maar in Vlaanderen heerst er naar mijn gevoel nog veel vooroordeel en racisme. Ook van mensen die zichzelf heel open vinden en "nooit op Vlaams Belang" zouden stemmen. Vooral bij de vijtigplussers dan.

Dat is allemaal maar mijn buikgevoel uiteraard.

Ik betrap mijn ouders ook af en toe op een uitspraak waarbij ik moet uitleggen waarom ze fout is en ze dat zeker niet in publiek mogen zeggen.
Dat is hetgeen ik wil zeggen, namelijk dat mensen helemaal niet afgaan op cijfers maar op vooroordelen en buikgevoelens. Laat morgen in een gemeente zonder ook maar enige migrant 2 vrouwen met een hoofddoek over het dorpsplein lopen en men schiet als in een kramp over hoe snel hun gemeente aan het vervreemden is. Maar de grote vraag is hoe je die perceptie kan tegengaan en mensen hun "angstgevoelens" kan tegengaan zonder direct racisme te moeten gebruiken.

Volgens Google
"In 2025 had 5,3% van de inwoners van Aalter de huidige nationaliteit niet-Belg en was er 7,2% met een geboortenationaliteit niet-Belg."

In het ander topic met de witte en diverse scholen viel mijn mond wel open toen ik zag dat in centrumsteden er op vele scholen meer dan 80% van de leerlingen Nederlands niet als moedertaal of thuistaal heeft. Dat zorgt volgens mij wel voor leerachterstand en minder sociale integratie. In zo'n gevallen zou je zo'n beleid nog kunnen begrijpen van waar het komt. Het blijft laffe willekeur maar je ziet de intentie.

Hier lijkt het mij gewoon niet goed verborgen racisme.
Misschien is het net door de ingrepen van de crem dat de waarde zo laag ligt. Alhoewel de geografische ligging eerder in het voordeel zal spelen.

Tekst die De Crem net online gezet heeft. Loodrechte aanval terug 😅:

Beste vrienden,

Voor mij stond CD&V altijd voor Christen-Democratisch en Vlaams. Vandaag biedt deze partij geen oplossingen meer voor de problemen en uitdagingen waar de samenleving mee geconfronteerd wordt. Sterker nog, het nationale leiderschap benoemt deze problemen niet eens, met als gevolg de teloorgang van de thema’s waar CD&V voor zou moeten opkomen.

Tegelijkertijd kunnen we niet toelaten dat onze kiezers en lokale mandatarissen nog langer in de kou staan. Hun harde werk en dagelijkse inzet worden overschaduwd door een totale afwezigheid van visie bij de partijtop. Daarom blijf ik nogmaals mijn steun betuigen aan het lokaal bestuur van Aalter, maar ook aan alle andere lokale mandatarissen die ver weg van Brussel de echte problemen moeten oplossen.

Na een engagement van meer dan 40 jaar binnen CD&V, sinds 1983, heb ik beslist mijn nationaal lidmaatschap op te zeggen. Dit moment grijp ik aan om de hand te reiken aan iedereen die echte politieke hervorming wil realiseren. Ik ben bereid die inspanning te leveren.

Zeer genegen,
Pieter De Crem

Wat een gelul. Wat hij deed was mensen met een vreemde naam discrimineren door moeilijk te doen met hun domiciliëring. Al wat hij schrijft doet er niet toe. Gaat hij daar nog op reageren ook, op de beschuldigingen, of blijft het bij "de rechterlijke macht moest me maar tegenhouden."

Laatst bewerkt:
Wat een gelul. Wat hij deed was mensen met een vreemde naam discrimineren door moeilijk te doen met hun domiciliëring. Al wat hij schrijft doet er niet. Gaat hij daar nog op reageren ook, op de beschuldigingen of blijft het bij "de rechterlijke macht moest me maar tegenhouden."
Absoluut, ik vind het frappant dat dit soort ondergraving van onze democratie precies gewoon 'oké' is.

Het onderzoek stopt vanzelf omdat hij ontslag neemt, serieus?

Iemand die als volksvertegenwoordiger flagrant de basisregels van onze democratie op slinkse wijze opzij schuift verdient naar mijn mening (indien bewezen) een gevangenisstraf.

Dat staat verder los van het wat, hoe of waarom.

Absoluut, ik vind het frappant dat dit soort ondergraving van onze democratie precies gewoon 'oké' is.

Het onderzoek stopt vanzelf omdat hij ontslag neemt, serieus?

Iemand die als volksvertegenwoordiger flagrant de basisregels van onze democratie op slinkse wijze opzij schuift verdient naar mijn mening (indien bewezen) een gevangenisstraf.

Dat staat verder los van het wat, hoe of waarom.
Het tuchtonderzoek stopt, de enige straf die kon worden opgelegd via dit tuchtonderzoek was schorsing of afzetting. Als iemand zelf opstapt valt er ook niet meer te straffen. Dan blijft er enkel nog de schuldvraag over, al zou je kunnen zeggen dat het opstappen mag aanzien worden als een schuldbekentenis.

Een eventueel gerechtelijk onderzoek is daarmee niet noodzakelijk van de baan.

Het tuchtonderzoek stopt, de enige straf die kon worden opgelegd via dit tuchtonderzoek was schorsing of afzetting. Als iemand zelf opstapt valt er ook niet meer te straffen. Dan blijft er enkel nog de schuldvraag over, al zou je kunnen zeggen dat het opstappen mag aanzien worden als een schuldbekentenis.

Een eventueel gerechtelijk onderzoek is daarmee niet noodzakelijk van de baan.
Nee, correct, maar verwacht iemand dat er gerechtelijk onderzoek zal komen? Verwacht iemand verdere sancties?

Als dit werkelijk een realistische mogelijkheid was, dan zou dit toch ook al ergens gepasseerd/vermeld geweest zijn, niet?

Nee, correct, maar verwacht iemand dat er gerechtelijk onderzoek zal komen? Verwacht iemand verdere sancties?

Als dit werkelijk een realistische mogelijkheid was, dan zou dit toch ook al ergens gepasseerd/vermeld geweest zijn, niet?
Als inwoner van de gemeente was ik benieuwd of er na de reportage effectief iets ging gebeuren. Vorige week bleek dan dat er effectief iets op til was, het lijkt me dus niet onmogelijk dat dit nog ongoing is.

De man heeft wel een punt, maar of hij nog een succesvolle doorstart gaat kunnen maken betwijfel ik.
Ik vind het maar gemakkelijk hoor. "Voor mij stond CD&V altijd voor Christen-Democratisch en Vlaams." Wat hier is gebeurd lijkt me nu niet echt iets dat in lijn ligt met de christelijke waarden of respect voor onze democratie. Misschien is dat dan nog Vlaams, een beetje cavalier seul spelen wanneer Brussel niet kijkt, maar dat bericht komt bij mij toch vooral binnen als er een draai aan geven nu hij gepakt is. Mijnheer is al 30 jaar burgemeester (en daarvoor zijn vader 35 jaar trouwens), heeft ook op andere niveau's serieuze functies gehad, en nu hij is betrapt ligt het probleem bij de partij.

Er is ook (te, IMO) weinig interesse of verontwaardiging rond deze zaak lijkt me. Ja, wat andere plaatselijke politici die bloed hebben geroken misschien, maar uiteindelijk is dit dus een burgemeester die zijn zin heeft gedaan, tegen de wet in, en daar niet echt een probleem in lijkt te zien.

Laatst bewerkt:
Er is ook (te, IMO) weinig interesse of verontwaardiging rond deze zaak lijkt me. Ja, wat andere plaatselijke politici die bloed hebben geroken misschien, maar uiteindelijk is dit dus een burgemeester die zijn zin heeft gedaan, tegen de wet in, en daar niet echt een probleem in lijkt te zien.
Zeer weinig ophef inderdaad, terwijl het toch ging om flagrant racisme.

Het zou me niet verbazen dat zeer veel gemeentes soortgelijke 'pest'praktijken hanteren. Geen enkele burgemeester (over alle partijgrenzen heen) heeft graag een toestroom aan migranten in zijn gemeente.

Zijn uitleg achteraf getuigt ook van geen enkel schuldbesef.

Zou dat ook niet deels zijn omdat burgemeesters/schepencolleges die hun zin doen schering en inslag zijn?

Hier in de buurt heeft een middelgrote gemeente een legislatie lang een burgemeester gehad die de gemeente eigenlijk behandelde als zijn persoonlijke winstkoe (zeer omstreden bouwprojecten die plots goedgekeurd werden, persoonlijke vrienden die bouwregels mochten overtreden bij hun nieuwbouw, tal van events die georganiseerd werden door bedrijven waar hij bij in zat terwijl events waarbij hij niets in de pap te brokken had bijna steevast geweigerd werden, ...). Die is er nu uit gestemd omdat het echt TE gortig werd, maar ik kan me voorstellen dat dat geen uitzondering is.

Volgens mij kan het zijn dat "de politiek" dat potje liever gedekt houdt.

Terug
Bovenaan