Dode bij huiszoeking

Intern bij de politie komt er felle kritiek hiertegen. “Die man is goud- en zilverhandelaar. Per definitie is dat een achterdochtig type dat zich goed probeert te beveiligen en in meer dan één zeldzaam geval slapen die met een vuurwapen onder hun kussen. Dan komen die politiemensen met bivakmutsen die uw deur inbeuken en in het Frans beginnen roepen, in Antwerpen. We gaan het nooit weten maar dit was geen slimme interventie en de kans is reëel dat deze man wakker schrok en zich trachtte te verdedigen omdat hij dacht overvallen te worden door Franse gangsters die zijn goud kwamen stelen.

Voor hetzelfde is het andersom en schiet hij een agent dood door zo'n fratsen.

Nu het is zoals @Patj ook al zei, dat praat hem en zijn acties niet goed.
Ons politiekorps is eigenlijk weer aan een drama ontsnapt.

Niet verwonderlijk dat zijn naasten van slag zijn natuurlijk, en daar is niks mis mee, maar wat een zever van die vriendin. Die man stond op lijsten waar je als gewone brave burger nooit op komt (edit: en zelfs ook niet als 'gewone' stoute burger), was betrokken bij een grootschalig onderzoek naar extremisten, had wapens in huis, en heeft geschoten op de politie. 'Zou nooit geen vlieg kwaad hebben gedaan' lijkt me dus ook wel wat onnozel, temeer omdat hij letterlijk heeft geschoten op mensen.

Dat gezever van 'iemand die wapens heeft en op een sportclub schiet zou raak schieten' is ook fout. Er is een gigantisch verschil tussen op een baan naar een papier schieten en in het donker naar bewegende doelwitten schieten onder stress. Hij zou het eerste Y'all Qaeda type niet zijn dat compleet de mist in gaat wanneer er echt stront aan de knikker zit.

Elke dode is er een teveel natuurlijk, maar aan zo'n onnozele berichten van mensen die woorden als 'hoofddoekenmaatschappij' gebruiken hecht ik niet al te veel belang.

Laatst bewerkt:
Ik denk eerlijk gezegd dat de middelen van de politie nu niet dermate hoog zijn dat ze zomaar voor elke scheet een heel onderzoek zo langdurig voeren en dan ook nog eens die huiszoekingen.
Doen ze natuurlijk niet zomaar.

De politie valt ook niet binnen zonder zich kenbaar te maken.

Sowieso is de oorzaak van het probleem degene die zich met illegale dingen bezighield en niet de politie die als gevolg daarvan een onderzoek start en binnenvalt.
Dat hij misschien de politie als overvallers aanzag, dat kan, maar lijkt me onwaarschijnlijk. Alleszins zouden ze daar nooit gestaan hebben mocht hij zich als een brave burger gedragen hebben.

Niet verwonderlijk dat zijn naasten van slag zijn natuurlijk, en daar is niks mis mee, maar wat een zever van die vriendin. Die man stond op lijsten waar je als gewone brave burger nooit op komt, was betrokken bij een grootschalig onderzoek naar extremisten, had wapens in huis, en heeft geschoten op de politie. 'Zou nooit geen vlieg kwaad hebben gedaan' lijkt me dus ook wel wat onnozel, temeer omdat hij letterlijk heeft geschoten op mensen.

Dat gezever van 'iemand die wapens heeft en op een sportclub schiet zou raak schieten' is ook fout. Er is een gigantisch verschil tussen op een baan naar een papier schieten en in het donker naar bewegende doelwitten schieten onder stress. Hij zou het eerste Y'all Qaeda type niet zijn dat compleet de mist in gaat wanneer er echt stront aan de knikker zit.

Elke dode is er een teveel natuurlijk, maar aan zo'n onnozele berichten van mensen die woorden als 'hoofddoekenmaatschappij' gebruiken hecht ik niet al te veel belang.

Het is bovendien niet omdat ge iemand goed kent, dat ge hem daarom ook écht goed kent.
Een Roland Janssen bijvoorbeeld stond in zijn omgeving ook gekend als een joviale man waarvan niemand gedacht zou hebben hij tot gruweldaden in staat zou zijn. Mensen die met duistere zaken (van welke aard dan ook) bezig zijn, lopen daar nu eenmaal niet mee te koop.

Er moet niet telkens eerst geschoten worden door een verdachte alvorens de politie mag terug schieten hoor. Staat allemaal deftig omschreven in de wet op het politie ambt.

Waarom er Franstalige speciale eenheden ter plaatse waren zal wss gelegen hebben aan het feit dat er meerdere huiszoekingen hebben plaatsgevonden op hetzelfde moment. En er wss bijstand is gevraagd aan de franstalige collega's.

Ik vind heel deze situatie toch weer schrijnend. Onderschat zo'n onderzoek na een schietpartij niet als politieambtenaar hoor... Dat is echt verschrikkelijk.
Hier zijn geen winnaars, ik neem zeker de kerel die geschoten heeft niets kwalijk. Wat betreft de bijstand: dan stuur je die Franstaligen naar de grootste paranoïde kerel van de groep, die bovendien nog eens goudhandelaar is?

Maar echt waar je moet hier serieus over nadenken als je dat plant: goudhandelaars en juweliers krijgen geen betaalbare verzekeringen meer omdat ze te vaak overvallen worden. Ze worden vaak gegijzeld of erger. Die hebben daarom vaak geladen wapens liggen in hun huizen/winkels. Wettelijk gezien mag dat niet, maar zelfs de politie kan daar waarschijnlijk begrip voor opbrengen en is in elk geval op de hoogte.

Hoe schuldig hij ook is, als je doden kan vermijden is dat goed. Ik denk dat hier weinig mensen werkelijk geloven dat hij niets op zijn kerfstok had.

'Police' of 'politie', of het nu Frans of Nederlands is: dat klinkt toch echt wel gelijkaardig genoeg, en iedereen die goed kijkt ziet toch onmiddellijk het verschil tussen vier of vijf POSA eenheden en een hoop inbrekers? Dus ofwel begint die echt onmiddellijk te schieten wanneer hij bruut wordt wakker gemaakt (iets wat sowieso al fout is, want je kan om zoveel redenen wakker schieten of wakker worden gemaakt) zonder doelwitten te identificeren, ofwel heeft hij gewoon bewust geschoten op de politie.

Een deel van wapentraining is ook leren hoe en wanneer je je wapen moet gebruiken, en 'blind beginnen schieten op iets of iemand die je huis binnenvalt' is daar toch geen onderdeel van. Als het dan toch iemand is die zich aan het voorbereiden was op burgeroorlogen en al van dat, dan mag je toch verwachten dat die enigszins (hetzij via zichzelf of hetzij via anderen) getraind is in het gebruik van wapens bij conflicten?

Zelfs al waren dat inbrekers: vanaf het moment dat je begint te schieten escaleer je de situatie zodanig ver dat de gevolgen vaak dramatisch zijn. Hoe je het ook draait of keert: beginnen schieten was een domme beslissing, en eentje die hij met zijn leven heeft moeten bekopen.

Wel akkoord dat elke dode er eentje te veel is natuurlijk, maar van dat hele 'hij wist misschien niet dat het politie was' ding geloof ik toch niet al te veel, maar daarvoor zullen we het onderzoek moeten afwachten.

Hier zijn geen winnaars, ik neem zeker de kerel die geschoten heeft niets kwalijk. Wat betreft de bijstand: dan stuur je die Franstaligen naar de grootste paranoïde kerel van de groep, die bovendien nog eens goudhandelaar is?

Ik veronderstel dat de politie niet gekeken heeft naar de taal van agenten, maar juist naar hun kwaliteiten. Je kan het dus ook omdraaien hè... Je stuurt naar die 'grootste paranoïde kerel van de groep' juist je allerbeste mensen die de meeste ervaring hebben met zulke situaties, los van hun taal. Die agenten liggen ook niet voor het rapen hè, zo groot is de Belgische speciale eenheid echt niet. Ik weet niet welke groep is ingezet, maar als het bijvoorbeeld specifiek de interventie-eenheid was die als eerste naar binnen ging spreken we maar over enkele tientallen agenten (die kunnen zeker wel aangevuld worden met de andere eenheden).

Je hebt uiteraard volledig gelijk dat er hier geen winnaars zijn...

Ik veronderstel dat de politie niet gekeken heeft naar de taal van agenten, maar juist naar hun kwaliteiten. Je kan het dus ook omdraaien hè... Je stuurt naar die 'grootste paranoïde kerel van de groep' juist je allerbeste mensen die de meeste ervaring hebben met zulke situaties, los van hun taal. Die agenten liggen ook niet voor het rapen hè, zo groot is de Belgische speciale eenheid echt niet. Ik weet niet welke groep is ingezet, maar als het bijvoorbeeld specifiek de interventie-eenheid was die als eerste naar binnen ging spreken we maar over enkele tientallen agenten (die kunnen zeker wel aangevuld worden met de andere eenheden).

Het feit dat er zoveel heisa overal is omdat er iemand werd doodgeschoten, toont ook aan hoe uitzonderlijk het is dat er in zo'n situatie geschoten wordt en dat men dat niet zomaar zonder nadenken doet. Als men "zomaar" verdachten zou neerschieten dan zou dat vaker gebeuren en zou dat dus maar een randartikel waard zijn geweest in de media.

Geen idee of er officiële statistieken bestaan over hoe vaak er door politie schoten gelost worden, maar ik vermoed dat dat cijfer behoorlijk laag ligt, zeker die met fatale afloop.

Ik vind het echt toch wat triest wat je hier en elders leest om de schuld bij de veiligheidsdiensten te zoeken:

- Hij was geschrokken als achterdochtig persoon: in welke wereld vinden we het normaal dat er dan wapens worden bovengehaald.
- Hij zal verschoten zijn omdat hij Frans hoorde: euh ja, kan gebeuren in een drietalig land en een federale dienst zeker, hoe dat als "factor" moet meegerekend worden om wapens boven te halen...
- Hij deed niemand kwaad met zijn 100 illegale wapens: niemand tot ze het wel doen zeker.
- Toch normaal dat je je verdedigt als ze je huis binnendringen: niet als ze duidelijk roepen dat ze bij de politie horen.

Dit is gewoon weer een eenvoudige vlag voor een hoop wappies om zich achter te scharen, 10 jaar geleden was die reactie compleet anders geweest volgens mij.

Laatst bewerkt:
- Hij was geschrokken als achterdochtig persoon: in welke wereld vinden we het normaal dat er dan wapens worden bovengehaald.
- Hij zal verschoten zijn omdat hij Frans hoorde: euh ja, kan gebeuren in een drietalig land en een federale dienst zeker, hoe dat als "factor" moet meegerekend worden om wapens boven te halen...
- Hij deed niemand kwaad met zijn 100 illegale wapens: niemand tot ze het wel doen zeker.
- Toch normaal dat je je verdedigt als ze je huis binnendringen: niet als ze duidelijk roepen dat ze bij de politie horen.
1) De wereld van de goudhanderlaars en diamantairs die zoveel overvallen meemaken dat ze hun persoonlijk vermogen verliezen (want niet verzekerd) als er weer eens met geweld bij hen gestolen wordt. Zeg niet dat dat goed is, maar dat is wel de realiteit.
2) Politie dient u normaal wel in de taal van uw woonplaats aan te spreken, zeker als je de taal van die regio spreekt. Een 'agent' die mij in het Frans of Duits in Vlaanderen aanspreekt, daarvoor bel ik de echte politie op.
3) Een groot deel van zijn wapens waren legaal blijkbaar. Een deel illegaal. Op zich is het hebben van die illegale wapens uiteraard al crimineel en fout. Het plannen van zijn aanslag lijkt mij het zwaarste. België ligt vol met illegale wapens, maar dat is meestal den bompa die zijn tweeloop nooit heeft aangegeven.
4) Zie punt 1, niet normaal voor de gewone burgers, maar ook in die sector kent men voldoende gevallen van criminelen die zich voordoen als 'agent'.

2) Politie dient u normaal wel in de taal van uw woonplaats aan te spreken, zeker als je de taal van die regio spreekt. Een 'agent' die mij in het Frans of Duits in Vlaanderen aanspreekt, daarvoor bel ik de echte politie op.

Er spreekt niet zomaar een agent u aan omdat je wat te snel hebt gereden hè. Er blaast een speciale eenheid je deur op omdat je illegale wapens hebt en op een OCAD lijst staat. Nogmaals, er zijn echt niet zoveel agenten met de nodige ervaring om in te zetten in zulke delicate en potentieel gevaarlijke situaties, maar dat weiger je blijkbaar te lezen en/of te begrijpen. Er zullen ook zeker en vast Nederlandstalige agenten aanwezig zijn geweest om rechten etc uit te leggen.
Je gaat nu ook af op een beschrijving van een getuige die 3 Franstalige woorden heeft gehoord. Je hebt helemaal geen andere info over wat er allemaal gezegd is, wanneer er geschoten is, etc.

Zou je trouwens op dezelfde manier reageren als het een islamterrorist in Luik was die in het Nederlands is 'aangesproken'?

3) Een groot deel van zijn wapens waren legaal blijkbaar. Een deel illegaal. Op zich is het hebben van die illegale wapens uiteraard al crimineel en fout. Het plannen van zijn aanslag lijkt mij het zwaarste. België ligt vol met illegale wapens, maar dat is meestal den bompa die zijn tweeloop nooit heeft aangegeven.

Vergelijk je iemand met 100 wapens (illegaal en legaal), hopen munitie en ervaring in een schietclub nu echt met een bompa die een tweeloop niet heeft aangegeven?
Het doet er zelfs niet toe of al die wapen legaal waren of niet. Ik mag hopen dat mensen die 100 wapens in huis hebben op de één of andere manier deftig worden gescreend en opgevolgd. Die hoeveelheid wapens gaat echt wel wat verder dan de gewone hobbyschieter.

4) Zie punt 1, niet normaal voor de gewone burgers, maar ook in die sector kent men voldoende gevallen van criminelen die zich voordoen als 'agent'.

Ik weet niet of je ooit al eens de speciale eenheid hebt gezien, laat staan in actie? Er is wel een heel groot verschil tussen criminelen die zich voordoen als agent en zo'n eenheid + de hoeveelheid agenten die er ook nog eens aanwezig zal zijn geweest.

Laatst bewerkt:

Staat toch in het artikel. Ze hebben Franstalige gestuurd omdat ze onvoldoende Vlaamse agenten beschikbaar hadden omwille van de vele huiszoekingen.

Langs de andere kant, in Verviers waren het ook NL talige agenten, niet ?

Staat toch in het artikel. Ze hebben Franstalige gestuurd omdat ze onvoldoende Vlaamse agenten beschikbaar hadden omwille van de vele huiszoekingen.

Langs de andere kant, in Verviers waren het ook NL talige agenten, niet ?

Dat is wat ik bedoelde ja ;) Ze hebben waarschijnlijk de meest geschikte agenten gekozen, waardoor er Vlaamse agenten op andere plaatsen huiszoekingen hebben gedaan en Franstaligen zijn ingezet voor die specifieke woning.

Waarom er Franstalige speciale eenheden ter plaatse waren zal wss gelegen hebben aan het feit dat er meerdere huiszoekingen hebben plaatsgevonden op hetzelfde moment. En er wss bijstand is gevraagd aan de franstalige collega's.

Ik vind heel deze situatie toch weer schrijnend. Onderschat zo'n onderzoek na een schietpartij niet als politieambtenaar hoor... Dat is echt verschrikkelijk.
Ja stel je voor; je knalt iemand overhoop en je krijgt een onderzoek aan je broek. De Horror.

Franstalige agenten of speciale eenheden of whatever zijn niet geschikt voor operaties in Nederlandstalig gebied.
Ze riepen trouwens blijkbaar "ta gueule" lijkt me nu ook niet echt standaard.
Waarschijnlijk dachten ze met een gevaarlijke Vlaamse rechtsextremist te maken te hebben (wat hij m.i. niet was) en waren ze serieus opgefokt.

Een grondig onderzoek naar deze cowboy-praktijken dringt zich op willen we niet in Amerikaanse toestanden wegglijden.
En ja dat moet ook gebeuren als ze morgen een Noord-Afrikaan, anarchist, CD&V'er, PVDA'er of een aanhanger vh vliegend spaghettimonster neerknallen.

DSU, Posa en zelfs de SAU's leren ook gewoon de bevelen in zowel het Nederlands als het Frans hoor.

Dus het fabeltje dat hij hen niet verstond ofzo mag vergeten worden

Ja stel je voor; je knalt iemand overhoop en je krijgt een onderzoek aan je broek. De Horror.
Zijn punt lijkt me dat men hier echt niet zomaar in het wilde weg begint te schieten, omdat zoiets zware gevolgen heeft voor de agent in kwestie.
Franstalige agenten of speciale eenheden of whatever zijn niet geschikt voor operaties in Nederlandstalig gebied.
Waarschijnlijk dachten ze met een gevaarlijke Vlaamse rechtsextremist te maken te hebben (wat hij m.i. niet was) en waren ze serieus opgefokt.
Dit is gewoon een detail opblazen om een hele theorie rond op te bouwen. Hoe vaak werden bij gelijkaardige acties in Vlaanderen of de Franstalige gemeenschap agenten meegestuurd die die "andere" taal spraken? Nu is dat plots een probleem omdat een of andere nutjob als reactie op geen Frans te begrijpen naar een wapen greep ofzo?

En volgens mij is Vlaamse rechtsextremist iets dat de media ervan hebben gemaakt, jij bent al een soort van verhaal in je hoofd aan het maken waar de Franstalige agenten het deden omdat hij bepaalde meningen had.

Sorry, maar wat voor een fantasieverhaal is dat?
Een grondig onderzoek naar deze cowboy-praktijken dringt zich op willen we niet in Amerikaanse toestanden wegglijden.
En ja dat moet ook gebeuren als ze morgen een Noord-Afrikaan, anarchist, CD&V'er, PVDA'er of een aanhanger vh vliegend spaghettimonster neerknallen.
En dat onderzoek zal er komen, echter wordt dat niet gevoerd door mensen met een duidelijke bias op het internet.

Wat is voor jou dan wel een geldige reden om een huiszoeking te doen?
De inzet van de speciale eenheid is ook gewoon standaard wanneer er een hoog risico is op bv schietincidenten door zo'n hoge aanwezigheid van wapens.
Een huiszoeking kan ook op een andere manier.
Aanbellen,; dag meneer we hebben een huiszoekingsbevel kunnen we even binnenkomen en enkele zaken bespreken?
Verzet hij zich dan ga je een stap verder.
Er was helemaal geen urgentie (geen doelwit, geen concrete plannen, geen organisatie...) dus het binnenstormen van een bende franstalige opgefokte mannetjesputters was nergens voor nodig.

Dus bij een inval van een vermoedelijke groepering in Nederlandstalig gebied gaan men alleen Nederlandstalige agenten zetten. Feit dat men zo maar twee locaties kan aanpakken (en de rest dus kan laten vluchten) nemen we er maar bij want Politie is niet hetzelfde als Police? Kom nu.

Kan wel tellen als toonzetting. Iemand neerschieten in een vuurgevecht die (volgens de huidige berichtgeving) als eerste is beginnen schieten is niet 'overhoop knallen', dat is zelfverdediging.

Jawel. Elke normaal denkende mens weet wel wat hij moet doen wanneer er meerdere zwaarbewapende politie eenheden binnen vallen hoor. Gaan liggen en kalm blijven, en zeker niet naar je wapen grijpen en schieten.

'Mond dicht' en al van dat wordt constant geroepen tijdens interventies. Dat zijn nu niet bepaald de meest civiele en vriendelijke vormen van omgang natuurlijk. Na die inval zijn er sowieso mensen genoeg om hem op zijn rechten te wijzen en al van dat.

Volgens dat argument mogen we dan bijvoorbeeld geen Poolse criminelen oppakken, of vermeende terroristen die enkel Arabisch spreken, want de speciale eenheden kunnen niet in die talen een conversatie voeren. Slaat nergens op.

Hij was wel degelijk een Vlaamse extremist. Of denk jij dat normale mensen honderd wapens hebben liggen en op de politie beginnen schieten? Jouw persoonlijke inzicht op basis van wat krantenartikels is wat mij betreft niks waard tegenover OCAD, de veiligheidsdiensten, en de politie. En opnieuw: hij heeft het vuur geopend op de politie. Qua extremisme kan dat tellen.

Een grondig onderzoek is inderdaad noodzakelijk, akkoord. Cowboy-praktijken, dat zullen we nog moeten zien.

Een huiszoeking kan ook op een andere manier.
Aanbellen,; dag meneer we hebben een huiszoekingsbevel kunnen we even binnenkomen en enkele zaken bespreken?
Verzet hij zich dan ga je een stap verder.
Er was helemaal geen urgentie (geen doelwit, geen concrete plannen, geen organisatie...) dus het binnenstormen van een bende franstalige opgefokte mannetjesputters was nergens voor nodig.

Ooit al van het woord 'vluchtgevaarlijk' gehoord :unsure:
Er zijn echt wel redenen genoeg om er niet voor te kiezen om de wijkagent rustig te laten aanbellen op een zonnige dinsdagnamiddag... Maar het is fijn om te horen dat jij ongetwijfeld meer info en ervaring hebt dan onze veiligheidsdiensten.

Terug
Bovenaan