Dode bij huiszoeking

DSU, Posa en zelfs de SAU's leren ook gewoon de bevelen in zowel het Nederlands als het Frans hoor.

Dus het fabeltje dat hij hen niet verstond ofzo mag vergeten worden
Als ze zo goed Nederlands kunnen als de meeste andere Franstalige ambtenaren zal het wel gene vette zijn.
"ta gueule" is trouwens geen nederlandstalige term.
Het teruggrijpen naar de eigen taal of dialect is trouwens typisch voor mensen in emotionele situaties (kwaad worden, stress, agressie...).
Mogelijk een puttertje dan niet geschikt was voor een stressvolle job.

Ja stel je voor; je knalt iemand overhoop en je krijgt een onderzoek aan je broek. De Horror.

Franstalige agenten of speciale eenheden of whatever zijn niet geschikt voor operaties in Nederlandstalig gebied.
Ze riepen trouwens blijkbaar "ta gueule" lijkt me nu ook niet echt standaard.
Waarschijnlijk dachten ze met een gevaarlijke Vlaamse rechtsextremist te maken te hebben (wat hij m.i. niet was) en waren ze serieus opgefokt.

Een grondig onderzoek naar deze cowboy-praktijken dringt zich op willen we niet in Amerikaanse toestanden wegglijden.
En ja dat moet ook gebeuren als ze morgen een Noord-Afrikaan, anarchist, CD&V'er, PVDA'er of een aanhanger vh vliegend spaghettimonster neerknallen.
Sarcasme hoeft niet hoor. Ik heb nergens gezegd dat een onderzoek niet moet gebeuren. Ik wou alleen benadrukken dat zo'n onderzoek geen lachertje is. Geloof me of niet maar er is geen 1 politie ambtenaar die sochtends opstaat met een halve stijve en denkt joepie vandaag kan ik mss iemand overhoop knallen.

Besef ook even dat die mensen hun job doen. Je komt plots in een situatie terecht waar je op enkele seconden moet beslissen om te schieten. Om nadien vast te stellen dat mensen die nooit op straat staan maanden/jaren de tijd hebben om dat kort moment te ontleden.

Kort na een schietincident uw wapen afgeven voor ballistisch onderzoek, uw vrouw bellen om extra kleren te brengen naar het ziekenhuis omdat ze alles in beslag nemen, bloedonderzoek, een onderzoeksrechter die jou arresteert en die beslist om u 5 à 6 uur aan een stuk te verhoren als verdachte met vrijheidsbeneming, mogelijkse tijdelijke schorsing tot er meer duidelijkheid is, het mentale plaatje dat doorweegt, al de meningen van al de top amateur rechercheurs moeten ondergaan op sociale media... En jarenlang de vrees om uw job te verliezen voor iets waar je eigenlijk al meerdere jaren zwaar op getraind wordt. Tot dan na jaren eindelijk duidelijk wordt hey toch goed gewerkt.

Je moet me niet geloven hoor. Maar spreken over cowboy toestanden en USA vergelijken met België is ook niet correct. Of doe jij de job even..

En ik spreek uit ervaring. Een schietincident draag je voor de rest van uw leven mee.

Volgens dat argument mogen we dan bijvoorbeeld geen Poolse criminelen oppakken, of vermeende terroristen die enkel Arabisch spreken, want de speciale eenheden kunnen niet in die talen een conversatie voeren. Slaat nergens op.
Pools of Arabisch zijn geen officiële talen in Vlaanderen.
Hier moeten alle ambtenaren Nederlands spreken, geen discussie en geen uitzonderingen.

Op zich ken je de details niet en kan je je niet uitspreken over de manier van handelen, maar die mannen trainen wekelijks op dit soort situaties dus die willen zoveel mogelijk fouten beperken.

Ze kunnen ook op 2 manieren binnen komen.

Ofwel zijn die muisstil en staan er 5 met getrokken wapen aan uw bed voor ge ze hoort, kans dat je dan nog kan reageren en naar je wapen grijpen, laat staan schieten is toch week heel klein

Of ze blazen de deur op, maar zoiets doen inbrekers niet hè..

Een huiszoeking kan ook op een andere manier.
Aanbellen,; dag meneer we hebben een huiszoekingsbevel kunnen we even binnenkomen en enkele zaken bespreken?
Verzet hij zich dan ga je een stap verder.
Er was helemaal geen urgentie (geen doelwit, geen concrete plannen, geen organisatie...) dus het binnenstormen van een bende franstalige opgefokte mannetjesputters was nergens voor nodig.
Als ik dit lees ben ik blij dat jij er niet bij was in verviers. Salah abdeslam zal eens goed gelachen hebben terwijl hij zijn kalasjnikov aan het leegdraaien was op jouw nobele intenties.

Een huiszoeking kan ook op een andere manier.
Aanbellen,; dag meneer we hebben een huiszoekingsbevel kunnen we even binnenkomen en enkele zaken bespreken?
Verzet hij zich dan ga je een stap verder.
Er was helemaal geen urgentie (geen doelwit, geen concrete plannen, geen organisatie...) dus het binnenstormen van een bende franstalige opgefokte mannetjesputters was nergens voor nodig.

Ik heb toch liever dat de politie voor zijn eigen veiligheid kiest hoor.
Jij mag je anders kandidaat stellen om in politiekostuum braaf te gaan aanbellen bij iemand die onnoemelijk veel wapens in huis heeft, daarmee op conflictscenario's traint en zich tegen de overheid gekeerd heeft ifv complottheoriëen.
Jij mag er dan gaan staan in je politiekostuum. Je weet wel, de politie die de uitvoerende macht is van diezelfde overheid waar die bewapende complot theorist tegen strijdt.

Als ik dit lees ben ik blij dat jij er niet bij was in verviers. Salah abdeslam zal eens goed gelachen hebben terwijl hij zijn kalasjnikov aan het leegdraaien was op jouw nobele intenties.
Er is toch één van de acties geweest toen waar perongeluk eerst 2 gewone agenten ter plaatse waren omdat het pand leeg zou zijn.

Intussen 1 dode en 3 andere vrijgelaten. De andere 3 opgepakte komen voor de onderzoeksrechter

Mijns inziens is een inval als deze, enkel gerechtvaardigd bij ACUUT DREIGINGSGEVAAR. En deze lijkt me er toch echt niet te zijn geweest.

Wat zou je zelf doen, als ze smorgensvroeg bij u binnenvallen, en in het Frans beginnen te brabbelen van TA GUELLE .....
Het eerste wat in mij zou opkomen , zou toch ook eerder denken dat het inbrekers zijn hoor.
Zeker omdat je op dat moment helemaal geen idee hebt dat er politie agenten zouden een reden hebben om binnen te vallen (Over die wapenkast spreek ik me voorlopig niet uit, moet nog uitwijzen wat er allemaal eventueel illegaal in zou zitten).

Dus ik kan eigenlijk perfect begrijpen dat die man naar zijn wapen grijpt om zichzelf te beschermen.
Dat de politie daar dan meteen het vuur voor opent, vind ik toch wel weerzinwekkend.
Waarom geen Nederlandstalige agenten sturen, naar een Nederlandstalige verdachte ??

Op die manier creëer je natuurlijk pseudo helden als Jurgen Conincks en dergelijken....

EDIT : Voor een politie examen wordt toch op zijn minst verwacht dat je 2talig bent?
Bij gelijk welk verhoor bijvoorbeeld, word je verhoor afgenomen in je eigen taal.
Dus binnenvallen en in de andere taal roepen, dan waar de "verdachte" van is, slaat toch nergens op?

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijns inziens is een inval als deze, enkel gerechtvaardigd bij ACUUT DREIGINGSGEVAAR. En deze lijkt me er toch echt niet te zijn geweest.

Wat zou je zelf doen, als ze smorgensvroeg bij u binnenvallen, en in het Frans beginnen te brabbelen van TA GUELLE .....
Het eerste wat in mij zou opkomen , zou toch ook eerder denken dat het inbrekers zijn hoor.
Zeker omdat je op dat moment helemaal geen idee hebt dat er politie agenten zouden een reden hebben om binnen te vallen (Over die wapenkast spreek ik me voorlopig niet uit, moet nog uitwijzen wat er allemaal eventueel illegaal in zou zitten).

Dus ik kan eigenlijk perfect begrijpen dat die man naar zijn wapen grijpt om zichzelf te beschermen.
Dat de politie daar dan meteen het vuur voor opent, vind ik toch wel weerzinwekkend.
Waarom geen Nederlandstalige agenten sturen, naar een Nederlandstalige verdachte ??

Op die manier creëer je natuurlijk pseudo helden als Jurgen Conincks en dergelijken....

EDIT : Voor een politie examen wordt toch op zijn minst verwacht dat je 2talig bent?
Bij gelijk welk verhoor bijvoorbeeld, word je verhoor afgenomen in je eigen taal.
Dus binnenvallen en in de andere taal roepen, dan waar de "verdachte" van is, slaat toch nergens op?
Gij negeert ook gewoon letterlijk alles wat er hier al besproken is he…

Heeft er eigenlijk al één deftige bron bevestigd dat de politie "ta geulle" zou geroepen hebben? En dat ze niets in het Nederlands zouden geroepen hebben?

Eén van de buurtbewoners heeft dat gehoord, maar kan dus evengoed zijn zatte buurman geweest die vond dat die mannen op straat stil moesten zijn omdat hij zijn roes aan het uitslapen was.

De politie hoeft helemaal niet enkel gewapend binnen te vallen bij acuut dreigingsgevaar, hoor. Integendeel.

Wanneer die een drugsdealer of eender welke ietwat high-level crimineel willen oppakken vallen ze op die manier binnen.
Daarom moet die drugsdealers of crimineel niet een acute dreiging zijn, hoor.
Dat is hier net hetzelfde.

Als we bij elke crimineel enkel gewoon braaf op de deur moeten gaan kloppen en hopen dat hij opendoet zijn we nog ver van huis.

Ondertussen zie je op sociale media de eerste figuren die spreken over moord, regimepers en onderdrukking, executies en dat ze wachten wanneer hun deur uitgeblazen gaat worden.

Ondertussen zijn al drie verdachten vrijgelaten. Dat helpt ook al niet voor een 'terroristisch cel'. Los van of deze actie goed is uitgevoerd, hoop ik dat we snel iets meer weten over de concrete dreiging. Want dat ontbreek ik echt wel in dit verhaal, wat waren die kerels nu van plan?

Wanneer die een drugsdealer of eender welke ietwat high-level crimineel willen oppakken vallen ze op die manier binnen.
Daarom moet die drugsdealers of crimineel niet een acute dreiging zijn, hoor.
Dat is hier net hetzelfde.
Ter verdediging van de politie: ik denk dat het gevaar van een prepper moeilijk in te schatten is omdat men er amper ervaring mee heeft. Dit is denk ik de eerste preppergroep die men aanpakt in België. Preppers zijn meestal brave burgers die geen strafblad hebben. Daarom dat Yannick en zijn vrienden aan wapens konden geraken. Dat ze vergunningen hebben betekend geen serieuze gedocumenteerde psychiatrische historiek. Dus waanzinnig weinig info over wat die mannen doen en wie ze zijn. Maar wat moet je doen als die samenscholen, misschien oefenen, wat zijn die van plan? Wat als die wat fars op café doen en tegen elkaar een d(r)oomscenario uit de doeken doen. Hoe concreet is dat allemaal?

Ondertussen zie je op sociale media de eerste figuren die spreken over moord, regimepers en onderdrukking, executies en dat ze wachten wanneer hun deur uitgeblazen gaat worden.

Ondertussen zijn al drie verdachten vrijgelaten. Dat helpt ook al niet voor een 'terroristisch cel'. Los van of deze actie goed is uitgevoerd, hoop ik dat we snel iets meer weten over de concrete dreiging. Want dat ontbreek ik echt wel in dit verhaal, wat waren die kerels nu van plan?

Het valt mij op dat dezelfde mensen die ik altijd zie afgeven dat verdachten worden vrijgelaten en dat een schande is, dat de "vrijlating" van deze verdachten dan weer hét teken is dat het toch allemaal niet zo erg is wat ze deden.

Dus de escalatie/schietincident is er volgens sommigen gekomen omdat de agenten Franstalig waren?
Dat er een reden was om een interventieteam langs te sturen, dat laten we aan ons voorbijgaan. Al was er voor diezelfde sommigen daar ook geen aanleiding toe. Ik ben benieuwd waar ze al die informatie halen, of verteld de MSM weer niet alles?
Telkens de feiten omdraaien of de feiten een gans andere betekenis proberen te geven, horendol wordt ge daarvan.

We zullen volgende keer DVL en zijn Schild & Vrienden langssturen. Die zijn Nederlandstalig en hebben ervaring met wapens, naar het schijnt.

Dus de escalatie/schietincident is er volgens sommigen gekomen omdat de agenten Franstalig waren?
Dat er een reden was om een interventieteam langs te sturen, dat laten we aan ons voorbijgaan. Al was er voor diezelfde sommigen daar ook geen aanleiding toe. Ik ben benieuwd waar ze al die informatie halen, of verteld de MSM weer niet alles?
Telkens de feiten omdraaien of de feiten een gans andere betekenis proberen te geven, horendol wordt ge daarvan.
Uiteindelijk is dat ook wat er in sommige politiekringen gezegd wordt. Uiteindelijk is het ook aan de politie om zich degelijk kenbaar te maken, dat betekent voor mij ook de taal van dat gebied te spreken. Of ga jij luisteren naar agenten die een taal spreken die niet in die regio gesproken wordt?

Ik raad u verder eens aan om met een juwelier, goud- of wapenhandelaar te praten en te spreken over hun vrees voor overvallen.

Het valt mij op dat dezelfde mensen die ik altijd zie afgeven dat verdachten worden vrijgelaten en dat een schande is, dat de "vrijlating" van deze verdachten dan weer hét teken is dat het toch allemaal niet zo erg is wat ze deden.
Ik denk dat de overheid voor zo een zaken; of dat nu preppers, moslims of anderen zijn, alle mogelijkheden uitputten om ze vast te houden als ze dat kunnen.

Euh op de politieschool wordt je helemaal niet 2 talig opgeleerd hoor. En geloof mij de keren dat ik een huiszoeking gedaan heb zonder wapen in mijn hand heb ik achteraf altijd dik spijt van gehad. Rekenen op het gezond verstand van mensen is het eerste wat er voor zal zorgen dat je zelf afgeknald wordt.

En er zijn 3 soorten huiszoekingen:

- Bevel tot huiszoeking van het parket uit.
- toestemming tot huiszoeking
- en de versterkte huiszoeking die hier heeft plaatsgevonden.

En toch raar dat de enige bron van dat Frans gebrabbel een buur is... En hier wordt de media direct in gelooft.. Ik zou toch aanraden om de opvolging van het dossier over te laten aan de mensen die daarvoor bevoegd zijn.

En even een detail.. Ze blazen niet elke deur op bij een versterkte huiszoeking hoor. Enkel bij gewapende deuren of als er vermoedens zijn dat een stormram een gevaar kan betekenen voor de politie mensen aan de andere kant van de deur.

Ik weet 1 ding. Als er iemand naar mij schiet zal ik altijd proberen om eerst te zijn. Ik ga liever savonds naar huis naar mijn kind dan te sterven en mijn familie en vrienden de haat comments te laten lezen over een cowboy flik die het wss wel zal verdiend hebben.

Tuurlijk zou ik ook denken dat het om inbrekers gaat. Ik zou dan ook al huilend in een hoekje kruipen en smeken dat ze me niet doodschieten terwijl ik intussen m'n broek heb vol gekakt, een beetje zoals elke burger zou doen die niets op z'n kerfstok heeft en dan ook geen geladen wapen langs z'n bed heeft liggen.
En ook al hebt ge zelf ook een wapen, dan zijt ge toch nog gewoon kansloos als groepje gewapende mannen voor u hebt staan want bij één schot dat gij afvuurt, volgen er meteen schoten op u en zijt ge er aan, maakt niet uit of het dan agenten of inbrekers zijn. Ik zou dus stellen dat bij ieder die recht in z'n schoenen staat, de overlevingsdrang op dat moment primeert en niet de drang om meteen aan te vallen.

Tuurlijk zou ik ook denken dat het om inbrekers gaat. Ik zou dan ook al huilend in een hoekje kruipen en smeken dat ze me niet doodschieten terwijl ik intussen m'n broek heb vol gekakt, een beetje zoals elke burger zou doen die niets op z'n kerfstok heeft en dan ook geen geladen wapen langs z'n bed heeft liggen.
En ook al hebt ge zelf ook een wapen, dan zijt ge toch nog gewoon kansloos als groepje gewapende mannen voor u hebt staan want bij één schot dat gij afvuurt, volgen er meteen schoten op u en zijt ge er aan, maakt niet uit of het dan agenten of inbrekers zijn. Ik zou dus stellen dat bij ieder die recht in z'n schoenen staat, de overlevingsdrang op dat moment primeert en niet de drang om meteen aan te vallen.
En door in een hoekje te bleiten stijgt uw overlevingskans?

Belachelijk. Respect voor 1 ieder die zíjn huis verdedigt tov inbrekers. Ook al was dit hier niet het geval.

En door in een hoekje te bleiten stijgt uw overlevingskans?

Belachelijk. Respect voor 1 ieder die zíjn huis verdedigt tov inbrekers. Ook al was dit hier niet het geval.

Als hier inbrekers zouden binnendringen dan is dat niet omdat ze mij willen vermoorden maar wel omdat ze uit zijn op mijn bezittingen.
Smeken om niet gedood te worden en gewoon braaf meewerken, zouden mijn overlevingskans als burger die niets op zijn geweten heeft én ook geen enkele band met criminele milieus heeft (wat dus uitsluit dat het om een vergelding zou gaan) drastisch doen stijgen in vergelijking met wanneer ik per se mijn bezittingen wil gaan beschermen door die inbrekers tegen te werken en hen te doen panikeren.
Mijn leven en dat van mijn gezin >>> eender welk bezit.

Terug
Bovenaan