Mijns inziens is een inval als deze, enkel gerechtvaardigd bij ACUUT DREIGINGSGEVAAR. En deze lijkt me er toch echt niet te zijn geweest.
Wat zou je zelf doen, als ze smorgensvroeg bij u binnenvallen, en in het Frans beginnen te brabbelen van TA GUELLE .....
Het eerste wat in mij zou opkomen , zou toch ook eerder denken dat het inbrekers zijn hoor.
Zeker omdat je op dat moment helemaal geen idee hebt dat er politie agenten zouden een reden hebben om binnen te vallen (Over die wapenkast spreek ik me voorlopig niet uit, moet nog uitwijzen wat er allemaal eventueel illegaal in zou zitten).
Dus ik kan eigenlijk perfect begrijpen dat die man naar zijn wapen grijpt om zichzelf te beschermen.
Dat de politie daar dan meteen het vuur voor opent, vind ik toch wel weerzinwekkend.
Waarom geen Nederlandstalige agenten sturen, naar een Nederlandstalige verdachte ??
Op die manier creëer je natuurlijk pseudo helden als Jurgen Conincks en dergelijken....
EDIT : Voor een politie examen wordt toch op zijn minst verwacht dat je 2talig bent?
Bij gelijk welk verhoor bijvoorbeeld, word je verhoor afgenomen in je eigen taal.
Dus binnenvallen en in de andere taal roepen, dan waar de "verdachte" van is, slaat toch nergens op?