Vraag hem om naar het politiebureau te komen?
[Edit] Blijkt dat anderen het onderstaande ook al grotendeels hebben gezegd, maar ik laat mijn bericht toch maar staan. Misschien dringt het dan door.
Ik begrijp niet waarom jij schijnbaar beweert dat je het beter weet dan de inlichtingendiensten en OCAD. Er is een onderzoek bezig, als er echt fouten zijn gemaakt zullen we het wel horen. Maar jij begint toch echt veel aannames te maken om de schuld richting de veiligheidsdiensten te schuiven vind ik, ook al zet je er keer op keer bij dat het niet hun schuld is.
Die man dacht dat de overheid tegen hem was en was zich aan het voorbereiden op een oorlog, denk je nu echt dat die vredig naar het politiekantoor zou komen omwille van een willekeurige reden? Voorts moeten zo'n invallen gelijktijdig gebeuren, en in het openbaar zijn er nu eenmaal veel onberekenbare factoren. Wat als iemand toch ontsnapt en als lone wolf een aanslag pleegt, wat als iemand niet op het te verwachten tijdstip is waar hij zou moeten zijn, ...
Als die naar het politiebureau gaat en hij wordt ingerekend dan weten zijn medestanders dat binnen de kortste keren en zit het spel op de wagen. Het zou echt niet de eerste keer zijn dat een groepering met plannen om ergens een aanslag te plegen alsnog snel in actie schiet wanneer het netwerk opgerold wordt.
Dat gedoen over dat 'Frans schreeuwen' is ook wel uitgespeeld vind ik. Opnieuw: elke gewone burger weet perfect wat hij moet doen als er een arrestatie eenheid van de politie binnenvalt: zitten en zwijgen. Of die nu 'police!' roepen of 'politie!'. Voor diepe gesprekken achteraf ging daar sowieso wel iemand Nederlandstalig aanwezig geweest zijn.
Je ziet overigens enorm duidelijk het verschil tussen straatagenten en speciale eenheden, en al zeker tussen overvaller en speciale eenheden. Ofwel is hij dus in het wilde weg beginnen schieten (zijn fout) ofwel is hij bewust beginnen schieten op de politie (ook zijn fout).
En dan nog opnieuw: je komt echt niet zomaar op dat lijstje van OCAD, je krijgt echt niet zomaar de POSA over de vloer. Vooraleer die dingen gebeuren ben je toch echt al heel wat verder dan de gemiddelde anti-vaxxer die wat #roverheid onzin post.
Ik vraag me echt af of sommige mensen (niet enkel hier) ook zo gebrand zouden zijn op die 'andere methoden' en het zoeken naar schuldigen bij de veiligheidsdiensten wanneer het over een bende moslimterroristen ging, maar da's een andere discussie.