Jij loopt hier nu al een volledig topic gewoon wat zaken te vertellen waar je geen verstand van hebt alsook manifest gewoon onjuist zijn. Er moeten helemaal geen Nederlandstalige agent ter plaatse zijn om het pv op te maken. Een pv wordt opgesteld in de taal van het landsdeel (met uitzondering van BXL) waar het geschreven wordt. Agenten uit Luik kunnen perfect een huiszoeking uitvoeren in Oostende om vervolgens terug ten burele in Luik hun PV in het Frans te typen.
ik zeg toch nergens dat ze dat PV niet in het Frans mogen opstellen, ik zeg dat het moeilijk wordt als er daar niemand tussen zit die Nederlands spreekt (lees mijn post nog eens). Hoe kan je neerschrijven wat de verdachte riep of zei bij een arrestatie? En laat ons hopen dat er daar tenminste iemand Nederlands sprak en verstond wat hij zei (als hij iets heeft gezegd).
Echt waar we mogen toch een beetje hameren op het feit dat er Nederlands gesproken moet worden in Vlaanderen, zeker als het gaat om voorbereide politie acties. Sorry maar bij operaties waar je de kans op dodelijk geweld heel hoog inschat (zoals deze), kan jij het je gewoon niet veroorloven om zo een fouten te maken.
Over de mogelijkheid dat ze hun bevelen tweetalig kunnen: Ikzelf spreek vrij goed Frans (een stuk beter dan de gemiddelde Vlaming alleszins), maar als ik een metalo in Luik moet oppakken en die schreeuwt wat tegen mij in zijn dialect/met zijn accent dan versta ik daar waarschijnlijk niets meer van. Gezien de talenkennis van de gemiddelde Waalse landgenoot heb ik geen al te hoge verwachtingen van wat zij verstonden van een Antwerpenaar.
Ik zie ook niet waarom een lopend onderzoek duidelijk moet zijn voor een random leek? En "je kan maar twee wapens gebruiken dus of het er 200 zijn is irrelevant" vind ik helemaal lachwekkend. Lijkt me net zeer relevant naar de schaal toe van wat er eventueel wordt gepland.
Dat was om te verwijzen naar het aantal. Sommige mensen zijn met 1 wapen veel gevaarlijker dan iemand met 100, 200 of zelfs 10.000. Feit blijft dat hij illegale wapens had. Ik wou dat niet goedpraten natuurlijk, maar het loopt vaak heel anders af. Met het gros van de illegale wapens (ik dacht dat het vredesinstituut ooit zei 2.000.000 in België) gebeurt gewoon nooit iets verkeerd, ik praat het opnieuw niet goed, maar dat zijn wel de feiten.
Verder is het normaal dat een prepper zoveel wapens heeft. Die mannen beginnen dat te verstoppen op veel plaatsen en verwachten om wapens te verliezen/ruilen in de apocalyps. Kijk eens doomsday preppers, ik zeg niet dat zo een mentaliteit gezond is, of dat Yannick en/of zijn kompanen onschuldig zijn of waren. Maar daar zie je mensen die gigantische hoeveelheden van letterlijk van alles (wapens, munitie, eten, wagens,... ) verzamelen om te overleven wanneer er problemen uitbreken.
Dat is voor ons misschien raar, maar voor preppers wel de realiteit. Het is bizar en lijkt gevaarlijk, maar met het gros van de preppers, zelfs zij die illegale wapens hebben zal je nooit problemen ondervinden. Die willen juist zo low-profile mogelijk blijven hé. En opnieuw, ik zeg niet dat Yannick onschuldig is, maar louter voor zijn prepper activiteiten lijkt het mij niet abnormaal dat die zo een zaken in dergelijke hoeveelheden verzamelt.
Het feit dat er gevuurd werd door de verdachte, als eerste of nadien, wil met andere woorden zeggen dat deze al geladen wapens klaar had liggen wat defacto een inbreuk is op de wapenwetgeving.
Een geladen wapen is inderdaad een overtreding. Volgens het Antwerpse parket is het echter voorbarig om te spreken van
wettige zelfverdediging van zowel Yannick V., als van de federale politie.
yep en terecht dat er regels zijn. Maar niks bewijst voorlopig dat die regels niet zouden zijn gevolgd. Het zou zo maar 's kunnen dat er daar wel agenten aanwezig waren die ook Nederlands kennen. We weten het niet dus heeft geen zin om daar conclusies over te maken.
Klopt, we weten het niet. Maar ik zou daar zeker voor (ongeacht hoe deze zaak uitdraait) de toekomst willen dat er geen geplande acties zonder Nederlands kundige aanwezigen in Vlaanderen uitgevoerd worden. De tijd van 'pour les flamandes la même chose' ligt achter ons en ik zou dat graag ook zo laten.