Dode bij huiszoeking

Als je je mening niet wil zeggen omdat je hier wordt afgerekend op fake news of ongefundeerde onzin, dan lijkt het me dat je sowieso niets nuttigs bij te dragen hebt. Het argument echokamer is op dit forum een zeer goedkoop excuus van mensen die zonder tegenspraak bullshit, fake news, haatspraak of ongefundeerd hun gal willen spuien. Daar zijn genoeg plekken voor op het internet om te doen, al zijn dat vaak échte echokamers.

Dit is zowat de enige plek op het internet waar mensen met héél uiteenlopende meningen, langs beide zijden van het ideologische spectrum op redelijk beschaafde wijze en met degelijke argumenten met elkaar in discussie kunnen treden. Echokamer, kom zeg.

De kortste weg naar een echokamer is wanneer we de sluizen open zetten naar de ongefundeerde drek en fake news waar de klagers zich steeds in wentelen. Want op die manier jaag je de mensen weg die wel willen in gesprek gaan.

Enfin, volstrekt offtopic heel dit. Hoort eerder thuis in het feedback topic.

Quod erat demonstrandum.... en je beseft het nog niet. Dat lijkt me nog het pijnlijkste van allemaal.
Maar inderdaad hoort beter thuis in feedback topic. Of we kunnen mss een anonieme poll maken waar we een vraagstelling kunnen poneren.
Durf jij je mening nog zeggen in pol en actua. Wil jij je mening nog zeggen in poll en actua,...

Ik kan verkeerd zitten en het is mogelijk een dubbelganger, maar ik denk dat ik die man ooit eens in de schachtenbank van NSV heb zien zitten. Ik had er nog een gesprek mee gehad waarin hij verbolgen was dat ik niet meteen geneigd was om wapens te kopen om mezelf te verdedigen, hoewel ik zei dat ik het pas overweeg als blijkt dat de staat in faling is wat mijn veiligheid betreft.

Quod erat demonstrandum.... en je beseft het nog niet. Dat lijkt me nog het pijnlijkste van allemaal.
Maar inderdaad hoort beter thuis in feedback topic. Of we kunnen mss een anonieme poll maken waar we een vraagstelling kunnen poneren.
Durf jij je mening nog zeggen in pol en actua. Wil jij je mening nog zeggen in poll en actua,...
Totaal off topic maar deze is erg flauw.
Je zit hier toch ook genoeg om te zien dat het hier dikwijls hard tegen hard is? Beide kanten van het politieke spectrum zijn hier aanwezig en verkondigen in quasi alle topics wat ze willen/waar ze voor staan. En ironisch gezien is het meestal de kant die zo voor de vrije meningsuiting is, zo overstuur van de anderen hun mening.

Imo valt voor de andere zijde van het spectrum hetzelfde te zeggen hoor.
Nee inderdaad maar als je een situatie creëert waar mensen hun mening niet meer willen zeggen zorg je daar indirect wel voor.
Zoals patj blijkbaar lijkt aan te geven.
Denk dat er ook een pak gematigde posters weinig zin hebben in sommige discussies hier.

Again, dit is zever hé:
En @Sir.Killalot een ongegeven mening kan je niet benoemen naar ongefundeerde en flagrant fake news. Tis pas nadat de mening gegeven wordt dat je ze zo kan benoemen (indien ze fake news is) Het resultaat blijft echter hetzelfde.. Het blijft een echo kamer als je anderen doet ophouden met hun mening te geven.
Legatus heeft zelfs z'n eigen "Is Biden mentaal wel in orde genoeg om POTUS te zijn" topic. Mijn mening is hier ook al eens af gedaan als bullshit, als ge daar ni tegen kunt, blijf dan weg of meldt het aan de mods, die hier echt wel deftig hun werk doen.

Als je je mening niet wil zeggen omdat je hier wordt afgerekend op fake news of ongefundeerde onzin, dan lijkt het me dat je sowieso niets nuttigs bij te dragen hebt. Het argument echokamer is op dit forum een zeer goedkoop excuus van mensen die zonder tegenspraak bullshit, fake news, haatspraak of ongefundeerd hun gal willen spuien. Daar zijn genoeg plekken voor op het internet om te doen, al zijn dat vaak échte echokamers.
Ik ga nog een laatste keer in op de Fake News beschuldigingen. Ik heb nergens fake news verkondigd, mijn beweringen over de feiten komen uit artikelen die in de MSM stonden. Toon mij de fake news die ik verkondig heb.

Verder heb ik een mening, die anders is dan die van anderen. Ik kan meer belang hechten aan bepaalde elementen dan anderen. Als anderen hier zeggen dat 100+ (illegale) wapens hebben heel relevant is en ik vind 1 al voldoende is dat mijn mening, net zoals dat jullie mening is. Dat is niet ongefundeerd of gal.

Trouwens iedereen zit hier wat theorieën te maken aan de hand van incomplete info (die constant veranderde). Ik niet alleen, maar jullie ook.

Dat ik geen "antwoord geef op jullie vragen" komt vaak omdat jullie er niet mee akkoord gaan. Dat is dan niet "geen antwoord", maar een antwoord/redenering die jullie niet aanstaat. Kan ik niets aan doen natuurlijk.

Het is niet de eerste keer dat ik dat zie gebeuren en niet enkel bij mij, het worden soms echokamers.

Verder heb ik een mening, die anders is dan die van anderen
Kijk, waar ik me nu rot aan erger, is niet dat jij een eigen mening hebt, maar dat je je mening verkondigt, DIE DAN VERLEGD WORDT en dat dan COMPLEET NEGEERT.

Ik post hier niet veel, maar ik lees hier graag.
Maar jouw posts zijn keer op keer vermoeiend, want je treedt niet in discussie. Je zegt wat en als je tegenwind krijgt, ga je over op wat anders.

En enkele posts verder zeg je gewoon exact hetzelfde.

Ik denk dat dit is wat vele leden bedoelen, maar je niet lijkt in te zien (of wil inzien).

Kijk, waar ik me nu rot aan erger, is niet dat jij een eigen mening hebt, maar dat je je mening verkondigt, DIE DAN VERLEGD WORDT en dat dan COMPLEET NEGEERT.
En dat is juist mijn kritiek hier. Mijn mening wordt niet verlegd (weerlegd?), je hebt gewoon een andere mening. Dat kan u of anderen frustreren dat ik niet van mening verander, maar daarom hang ik toch geen fake news aan? Dat soort argumenten vind ik echt een zwaktebod in discussies (als ze niet gestaafd worden).

Wat ik ook gezien heb in dit en andere topics is dat mensen klakkeloos dezelfde argumenten van elkaar gaan gebruiken. Bewust of onbewust. Ik zal soms voor de 5de maal hetzelfde moeten gaan zeggen hé. Als ik alles al heb gezegd, zal ik -wanneer er ergens 5 gebruikers iets hebben gepost- mij vooral focussen op de nieuwe argumenten. Dan negeer ik niet alles hé, dan moeten die anderen maar wat meer lezen of dan post ik oude argumenten opnieuw, maar dan levert dat mij weer de kritiek op dat ik zaken herhaal.

Verder heb ik ook de indruk dat veel van mijn meningen vooral een eigen leven leiden in de hoofden van sommige posters hier. Die blazen dat op, trekken dat uit hun context,... . Ik neem een afwachtende houding af in deze zaak, net zoals ik een afwachtende houding aannam in de 20 kilo cocaïne zaak (waar mijn mening trouwens geen probleem was...). Ik zeg niet dat iemand schuldig of onschuldig was. Ik theoretiseer mee en zie mogelijkheden waarom iemand onschuldig zou kunnen zijn of er ergens fouten zijn gemaakt of te heftig gereageerd. Wat nooit de individuele verantwoordelijkheid wegneemt van de daders. Maar als ik hier soms iets schrijf zie ik sommige forumleden hier een extreem verhaal van maken en mij daarop aanpakken. Dat is wat bepaalde mensen hier ook merken (en veelal voor weglopen) en gaan zien als ontsporen. Als mensen met zo een argumenten beginnen dan is dat extreem moeilijk om te reageren. Want dan praat je niet alleen met iemand die totaal geen rekening houdt met jou, andere lezers beginnen automatisch jou te gaan zien als hetgeen waarvan je beschuldigd wordt. Voor je het weet zit je dan met 50% van pol en actua te discussiëren over zaken die je niet eens aanhangt of niet als argument gebruikt. En dat is echt wel problematisch.

De reden waarom je hier tegenwind krijgt en van fake news uitgaat, is dat je vergelijkt met zaken die er niet toe doen of foute veronderstellingen doet, o.a. in de volgende dingen :

Bericht 30:
"2) Politie dient u normaal wel in de taal van uw woonplaats aan te spreken, zeker als je de taal van die regio spreekt. Een 'agent' die mij in het Frans of Duits in Vlaanderen aanspreekt, daarvoor bel ik de echte politie op.
3) Een groot deel van zijn wapens waren legaal blijkbaar. Een deel illegaal. Op zich is het hebben van die illegale wapens uiteraard al crimineel en fout. Het plannen van zijn aanslag lijkt mij het zwaarste. België ligt vol met illegale wapens, maar dat is meestal den bompa die zijn tweeloop nooit heeft aangegeven."

Er wordt dan vaak gezegd dat die taalwetgeving dat NIET zegt, maar jij blijft verder doen, o.a. hier (maar ook verder).

Bericht 55:
"Uiteindelijk is het ook aan de politie om zich degelijk kenbaar te maken, dat betekent voor mij ook de taal van dat gebied te spreken"

Bericht 76:""Vraag hem om naar het politiebureau te komen? Die gast heeft legale wapens en is goudhandelaar. Het is heel normaal dat ze hem zouden vragen om eens langs te komen op het bureau. Eens wat nummers van zijn wapens checken, een transactie van goud nagaan,... op zich is dat niet abnormaal en hij zou niet beginnen vluchten""

Dingen zoals dit zijn veronderstellingen die je totaal niet hard kan maken en die niet geloofwaardig overkomen voor iemand die op de OCAD-lijst staat en een hekel heeft aan overheid. Bovendien zou hij zo zijn vrienden kunnen waarschuwen.

Berickt 88: "OCAD houdt mensen in het oog, is hij potentieel een risicofactor? Ja uiteraard, hij is paranoïde en heeft veel wapens. Is hij daarom een terrorist? Neen. Er passeren heel wat mensen de revue bij het OCAD, meer nog het OCAD en de staatsveiligheid verzamelen namen van mensen in radicalere studentenverenigingen. Gaan die daarom allemaal een aanslag plegen of terrorist worden? neen toch. Veel mensen verlaten die lijst ook omdat ze achteraf toch niet zo gevaarlijk blijken. ""Doe dat dan 's avonds om 23 uur."

Even negeren (wat anderen zeggen) dat je NIET zomaar op de OCAD-lijst komt en zonder blikken en blozen beweren dat 23 uur beter is (terwijl dat net verboden is)

Jij even verder:

"Bericht 108: " De enige reden waarom ze dat op dat moment en zo moesten doen was als er een directe dreiging tot aanslag was, maar die was er gewoon niet."

Je hebt op geen enkele manier enige idee of dat de enige reden was.

"Bericht 112: "Ik hoor hier OCAD-lijsten, terrorisme,... , maar in zo een geval denk ik dat je als overheid wel moet communiceren waarover het precies gaat. Twee dagen later weet ik nog steeds niet wat ze concreet van plan waren en waarom ze precies op de OCAD lijst stonden. Meer dan de helft is al vrijgelaten zonder voorwaarden."

Het gaat over terrorisme en een lopend onderzoek, maar je vindt dat de overheid moet communiceren waarover het precies gaat. Dat de helft vrijgelaten is, doet er ook niet toe, maar schept een verkeerd beeld van de ernst.

""Er is ook een taalwetgeving in welke taal ambtenaren zich duidelijk moeten kunnen maken. Je mag toch verwachten om in Vlaanderen (en zeker als je bijna tegen Nederland woont) een Nederlandstalige ambtenaar te krijgen? "

Nee, dat mag je niet. En als je zegt dat er een taalwetgeving is waar mensen zich moeten aan houden insinueer je dat idt hier niet gebeurd is.

"De vraag over die 200 (?) wapens is irrelevant in zo een geval."

Geen enkele manier maak je een beetje hard waarom het irrelevant is dat je 200 wapens hebt.

"Bericht 140: "Er zijn wel regels hieromtrent, er moeten bijvoorbeeld agenten bij zijn die Nederlandskundig zijn om een degelijke PV op te maken. Als daar enkel Franstaligen tussen zitten of mensen die een beperkte kennis van het Nederlands hebben wordt dat heel moeilijk."
"Verder zijn er ook taalwetten die gerespecteerd moeten worden.""

Nog altijd negeer je de berichten dat er géén Nederlandstalige moet tussenzitten. Je zegt ook dat taalwetten gerespecteerd moeten worden, wat insinueert dat dat niet zo zou zijn. Maar geen enkel argument daarvoor na de vele reacties waarin gezegd wordt dat de wetgeving wél gerespecteerd is.

Bericht 144: "Een geladen wapen is inderdaad een overtreding. Volgens het Antwerpse parket is het echter voorbarig om te spreken van wettige zelfverdediging van zowel Yannick V., als van de federale politie."

Logishc, het is een onderzoek die loopt. Wat die laatste zin echter doet tegenover de eerste zin, geen idee. En wie er ooit al uitgegaan zou zijn van wettige zelfverdediging van Yannick, snap ik ook niet.

Bericht 160: "Natuurlijk moet dat niet bij huiszoekingen, de spullen die je onderzoekt spreken niet. Enkel bij de interactie met mensen. De taalwetgeving voor Brussel bijvoorbeeld specifieert dat een agent u altijd in het Nederlands of Frans te woord moet kunnen staan. ... Dus opnieuw, als een team enkel Frans sprak, is dat niet in orde."

En opnieuw je Frans...

"Bericht 168:"Maar dat zeg ik toch al heel deze draad: er moet een agent aanwezig zijn die Nederlands praat. "

En nergens is er ook maar een zuchtje van vermoeden dat dit niet zo zou zijn, laat staan dat er eigenlijk zelfs gewoon géén agent moet zijn die nederlands praat.

Soit, in het kort:
- veel veronderstellingen dat je maakt die nergens op gebaseerd zijn (wegens gebrek aan kennis) of gewoon "stel nu eens dat het zo was" waarbij je daar dan verder vanuit gaat, terwijl er geen indicaties zijn of stellingen die bij de haren gegrepen zijn ("het is irrelevant dat er 200 wapens waren).
- als men je duidelijk tegenspreekt met argumenten, blijf je hetzelfde aanhalen

Bedankt voor het grondige opzoekingswerk. Goed bruggetje om terug aan te knopen bij het onderwerp (dode bij huiszoeking). De commentaar op de manier van discussiëren in p&a in het algemeen loopt ook al in de feedbackthread.

En opnieuw je Frans...

"Bericht 168:"Maar dat zeg ik toch al heel deze draad: er moet een agent aanwezig zijn die Nederlands praat. "

En nergens is er ook maar een zuchtje van vermoeden dat dit niet zo zou zijn, laat staan dat er eigenlijk zelfs gewoon géén agent moet zijn die nederlands praat.
In een artikel van Het Nieuwblad (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220929_96162091) is er een getuige die de agenten de hulpdiensten heeft horen opbellen.
Wat gemeld werd: ‘Quelqu’un est blessé’.

Als er ook iemand Nederlandstalig bij was, is het wel eigenaardig dat je dan uw Franstalige collega's naar de hulpdiensten in Antwerpen laat bellen.

Er wordt hier de laatste pagina's gezegd dat de verdachte eerst schoot. Staat dit ondertussen vast?
Bij mijn weten stond dit eerst vermeld in een artikel, maar achteraf geschrapt.

In een artikel van Het Nieuwblad (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220929_96162091) is er een getuige die de agenten de hulpdiensten heeft horen opbellen.
Wat gemeld werd: ‘Quelqu’un est blessé’.

Als er ook iemand Nederlandstalig bij was, is het wel eigenaardig dat je dan uw Franstalige collega's naar de hulpdiensten in Antwerpen laat bellen.
niet zo vreemd toch? Franstaligen gaan toch vaak mensen in het Frans aanspreken en ze weten ook wel dat de hulpdiensten vaak Frans spreken in Vlaanderen. Dan is het beter om in het Frans te babbelen dan in beperkter Nederlands.

Vreemd trouwens dat een getuige weet naar wie iemand belt, ik zie dat niet als er iemand aan het bellen is. Voor hetzelfde geld was dat een roundup geven aan een coördinator van de ganse operatie.

niet zo vreemd toch? Franstaligen gaan toch vaak mensen in het Frans aanspreken en ze weten ook wel dat de hulpdiensten vaak Frans spreken in Vlaanderen. Dan is het beter om in het Frans te babbelen dan in beperkter Nederlands.
Hmm, je zou dat inderdaad verwachten van hulpdiensten in een land als België...
Ik woon op de rand van Vlaanderen met Wallonië en het aantal Franstaligen die klagen over de gebrekkige kennis Frans van hulpdiensten is enorm, zelfs hier.

Vreemd trouwens dat een getuige weet naar wie iemand belt, ik zie dat niet als er iemand aan het bellen is. Voor hetzelfde geld was dat een roundup geven aan een coördinator van de ganse operatie.
Kan natuurlijk zijn dat de getuige loog/het verkeerd op had, maar om nu meteen een getuigenverklaring in twijfel te trekken...

Ik vermoed dat de getuige wel meer zal gehoord hebben dan enkel die zin en daaruit afleidde dat de agent met de hulpdiensten aan het bellen was.
Kan even goed zijn dat de journalist niet het volledige relaas in het artikel heeft gezet om het niet nodeloos langdradig te maken.

Het staat alleszins zo zwart op wit in het artikel.

Laatst bewerkt:
Kan natuurlijk zijn dat de getuige loog/het verkeerd op had, maar om nu meteen een getuigenverklaring in twijfel te trekken...

Ik vermoed dat de getuige wel meer zal gehoord hebben dan enkel die zin en daaruit afleidde dat de agent met de hulpdiensten aan het bellen was.
Kan even goed zijn dat de journalist niet het volledige relaas in het artikel heeft gezet om het niet nodeloos langdradig te maken.

Het staat alleszins zo zwart op wit in het artikel.
Dat kan zeker hoor, ik betwijfel die mogelijkheid niet. Maar ik zie niet in hoe je als getuige kan weten dat iemand aan het bellen is naar de ambulancediensten vs iemand naar zijn team. De inhoud van het gesprek kan perfect hetzelfde zijn, in beide gevallen kan er een team uitgestuurd worden etc.

Bovendien gaat dat dan nog altijd maar over 1 agent van 1 inval. Het kan perfect zijn dat er support was van lokale politie Antwerpen (die in steun opgeropen worden, al dan niet gewoon om een straat af te zetten), geen reden om te denken dat er alleen maar Franstaligen waren gewoon omdat er een telefoon naar de hulpdiensten in het Frans zijn. Gezien de interventie gebeurde door Franstaligen, lijkt het me ook logisch dat die mensen bellen naar de hulpdiensten, omdat zij de woning betreden hebben, het slachtoffer gezien hebben en zo goed kunnen inschatten (ook al omdat bij mijn weten speciale eenheden al wat meer kennis van schotwonden zullen hebben).

Gezien de interventie gebeurde door Franstaligen, lijkt het me ook logisch dat die mensen bellen naar de hulpdiensten, omdat zij de woning betreden hebben, het slachtoffer gezien hebben en zo goed kunnen inschatten (ook al omdat bij mijn weten speciale eenheden al wat meer kennis van schotwonden zullen hebben).
Daar was de onduidelijkheid grotendeels over dacht ik, of er bij het team dat de woning betrad ook een Nederlandstalige aanwezig was.

Als er dan naar Nederlandstalige hulpdiensten dient gebeld te worden, zou ik verwachten dat je die collega dat laat doen die Nederlands spreekt omdat dat het efficiëntst is.
Zo wordt het op ons kantoor toch gedaan, als er naar instanties moet gebeld worden dan laat je, als die voorhanden is, een persoon bellen die de taal machtig is.

Ik heb hier een hele tijd niet gereageerd, deels geen tijd en anderzijds omdat het inderdaad moeilijk discussiëren is met mensen die niet luisteren naar operationele mensen die het vak dagdagelijks doen.

Iedereen zijn mening en als ordehandhaver ben ik al lang getraind om mensen hun verhaal te laten doen hoe ongeloofwaardig ook. Dat verhaal gaat dan in mijn bullshit emmer dewelke ik elke avond uitkieper.

Maar wat ik hier soms lees... Ik vraag mij oprecht af hoe naïef sommige mensen kunnen zijn. Maar om even op bepaalde verzuchtingen te antwoorden:

-bodycams voor federale eenheden komen eraan. Deze zitten nog in de testfase. Ik werk zelf met een bodycam en zo heiligmakend zijn die dingen ook niet hoor. De aantal keren dat ik mijn bodycam gebruikt heb zijn trouwens vaak de beelden onbruikbaar. Dan is de audio eventueel nog handig om te gebruiken maar dan nog. En dan moet je in een crisissituatie of dreigend gevaar nog denken om het knopje in te duwen want deze draaien niet 24/7 door.

- kijk gewoon naar de feiten die al in de pers zijn gelekt over de schietpartij. Er werd een kogel inslag gevonden op het schild van de speciale eenheden. Dus er is wel degelijk een vuurgevecht ontstaan. Dus stop aub met de narrative dat er op klaarlichte dag een executie heeft plaatsgevonden. Play stupid games win stupid prizes.

- de gebruiker die hier post om even een huiszoeking te gaan doen om 23 uur. Gelieve u wel aan de wet te houden en rekening te houden met het feit dat een huiszoeking enkel mag tussen 5 uur smorgens en 21 uur savonds.

- ik stel hoe langer hoe meer vast dat we naar een maatschappij gaan waar politie vijand nummer 1 wordt en wij de grootste criminelen zijn. Vaak is dit uit frustratie omdat mensen niet tevreden zijn met hun economische positie e.d. Mijn advies, doe iets met uw leven ipv steeds kritiek te geven op mensen die gewoon hun job doen. Ik ben bij de firma gegaan om een verschil te maken en mensen te helpen... Maar geloof mij als ik toen wist wat ik nu weet had ik er nooit aan begonnen.

Ach, laat het onderzoek zijn verdere beloop aub.. Er is goed gewerkt door de ordediensten. Eenieder die iets anders zegt weet niet wat het is om in dergelijke situaties te moeten werken.

Alle respect voor politiemensen die dag in dag uit hun leven riskeren om onze maatschappij te beschermen.

Maar neemt toch niet weg dat er vragen mogen gesteld worden over zaken die mogelijks niet 100% goed liepen.

Ach, laat het onderzoek zijn verdere beloop aub..
+1

En mochten er zaken naar boven komen die kunnen verbeteren, hopelijk doet men er dan ook effectief iets mee zodat drama's zoals dit in het vervolg vermeden kunnen worden.

Alle respect voor politiemensen die dag in dag uit hun leven riskeren om onze maatschappij te beschermen.

Maar neemt toch niet weg dat er vragen mogen gesteld worden over zaken die mogelijks niet 100% goed liepen.

+1

En mochten er zaken naar boven komen die kunnen verbeteren, hopelijk doet men er dan ook effectief iets mee zodat drama's zoals dit in het vervolg vermeden kunnen worden.

Uiteraard mag er gediscussieerd worden. Maar dat is bij het merendeel van de posters niet het geval. De insteek is namelijk bij hen "de politie heeft geschoten er zal wel iets niet kloppen" om dan vervolgens met de meest onrealistische voorbeelden te komen om toch maar hun mening kracht bij te zetten. Dat is nu eenmaal de evolutie van onze maatschappij. Net zoals bij Jurgen C heel het debat verschoof naar een held die nu bij de helft van diezelfde mensen een martelaar/held is. Ipv te focussen op het feit dat hij wapens heeft gestolen om mensen te gaan vermoorden. (of alleszinds die plannen had).

En de haat of twijfel aan de ordediensten is gewoon een fenomeen dat komt overgewaaid van de us of A.

Nogmaals discussiëren mag altijd, maar kom dan met feiten ipv vermoedens om uw fantasiebeeld te verspreiden. We leven niet in la la land, de realiteit is vaak al heftig genoeg.

De reden waarom je hier tegenwind krijgt en van fake news uitgaat, is dat je vergelijkt met zaken die er niet toe doen of foute veronderstellingen doet, o.a. in de volgende dingen :

Bericht 30:
"2) Politie dient u normaal wel in de taal van uw woonplaats aan te spreken, zeker als je de taal van die regio spreekt. Een 'agent' die mij in het Frans of Duits in Vlaanderen aanspreekt, daarvoor bel ik de echte politie op.
3) Een groot deel van zijn wapens waren legaal blijkbaar. Een deel illegaal. Op zich is het hebben van die illegale wapens uiteraard al crimineel en fout. Het plannen van zijn aanslag lijkt mij het zwaarste. België ligt vol met illegale wapens, maar dat is meestal den bompa die zijn tweeloop nooit heeft aangegeven."

Er wordt dan vaak gezegd dat die taalwetgeving dat NIET zegt, maar jij blijft verder doen, o.a. hier (maar ook verder).

Bericht 55:
"Uiteindelijk is het ook aan de politie om zich degelijk kenbaar te maken, dat betekent voor mij ook de taal van dat gebied te spreken"

Bericht 76:""Vraag hem om naar het politiebureau te komen? Die gast heeft legale wapens en is goudhandelaar. Het is heel normaal dat ze hem zouden vragen om eens langs te komen op het bureau. Eens wat nummers van zijn wapens checken, een transactie van goud nagaan,... op zich is dat niet abnormaal en hij zou niet beginnen vluchten""

Dingen zoals dit zijn veronderstellingen die je totaal niet hard kan maken en die niet geloofwaardig overkomen voor iemand die op de OCAD-lijst staat en een hekel heeft aan overheid. Bovendien zou hij zo zijn vrienden kunnen waarschuwen.

Berickt 88: "OCAD houdt mensen in het oog, is hij potentieel een risicofactor? Ja uiteraard, hij is paranoïde en heeft veel wapens. Is hij daarom een terrorist? Neen. Er passeren heel wat mensen de revue bij het OCAD, meer nog het OCAD en de staatsveiligheid verzamelen namen van mensen in radicalere studentenverenigingen. Gaan die daarom allemaal een aanslag plegen of terrorist worden? neen toch. Veel mensen verlaten die lijst ook omdat ze achteraf toch niet zo gevaarlijk blijken. ""Doe dat dan 's avonds om 23 uur."

Even negeren (wat anderen zeggen) dat je NIET zomaar op de OCAD-lijst komt en zonder blikken en blozen beweren dat 23 uur beter is (terwijl dat net verboden is)

Jij even verder:

"Bericht 108: " De enige reden waarom ze dat op dat moment en zo moesten doen was als er een directe dreiging tot aanslag was, maar die was er gewoon niet."

Je hebt op geen enkele manier enige idee of dat de enige reden was.

"Bericht 112: "Ik hoor hier OCAD-lijsten, terrorisme,... , maar in zo een geval denk ik dat je als overheid wel moet communiceren waarover het precies gaat. Twee dagen later weet ik nog steeds niet wat ze concreet van plan waren en waarom ze precies op de OCAD lijst stonden. Meer dan de helft is al vrijgelaten zonder voorwaarden."

Het gaat over terrorisme en een lopend onderzoek, maar je vindt dat de overheid moet communiceren waarover het precies gaat. Dat de helft vrijgelaten is, doet er ook niet toe, maar schept een verkeerd beeld van de ernst.

""Er is ook een taalwetgeving in welke taal ambtenaren zich duidelijk moeten kunnen maken. Je mag toch verwachten om in Vlaanderen (en zeker als je bijna tegen Nederland woont) een Nederlandstalige ambtenaar te krijgen? "

Nee, dat mag je niet. En als je zegt dat er een taalwetgeving is waar mensen zich moeten aan houden insinueer je dat idt hier niet gebeurd is.

"De vraag over die 200 (?) wapens is irrelevant in zo een geval."

Geen enkele manier maak je een beetje hard waarom het irrelevant is dat je 200 wapens hebt.

"Bericht 140: "Er zijn wel regels hieromtrent, er moeten bijvoorbeeld agenten bij zijn die Nederlandskundig zijn om een degelijke PV op te maken. Als daar enkel Franstaligen tussen zitten of mensen die een beperkte kennis van het Nederlands hebben wordt dat heel moeilijk."
"Verder zijn er ook taalwetten die gerespecteerd moeten worden.""

Nog altijd negeer je de berichten dat er géén Nederlandstalige moet tussenzitten. Je zegt ook dat taalwetten gerespecteerd moeten worden, wat insinueert dat dat niet zo zou zijn. Maar geen enkel argument daarvoor na de vele reacties waarin gezegd wordt dat de wetgeving wél gerespecteerd is.

Bericht 144: "Een geladen wapen is inderdaad een overtreding. Volgens het Antwerpse parket is het echter voorbarig om te spreken van wettige zelfverdediging van zowel Yannick V., als van de federale politie."

Logishc, het is een onderzoek die loopt. Wat die laatste zin echter doet tegenover de eerste zin, geen idee. En wie er ooit al uitgegaan zou zijn van wettige zelfverdediging van Yannick, snap ik ook niet.

Bericht 160: "Natuurlijk moet dat niet bij huiszoekingen, de spullen die je onderzoekt spreken niet. Enkel bij de interactie met mensen. De taalwetgeving voor Brussel bijvoorbeeld specifieert dat een agent u altijd in het Nederlands of Frans te woord moet kunnen staan. ... Dus opnieuw, als een team enkel Frans sprak, is dat niet in orde."

En opnieuw je Frans...

Soit, in het kort:
- veel veronderstellingen dat je maakt die nergens op gebaseerd zijn (wegens gebrek aan kennis) of gewoon "stel nu eens dat het zo was" waarbij je daar dan verder vanuit gaat, terwijl er geen indicaties zijn of stellingen die bij de haren gegrepen zijn ("het is irrelevant dat er 200 wapens waren).
- als men je duidelijk tegenspreekt met argumenten, blijf je hetzelfde aanhalen
Een hele lap tekst. Goed je bent wel de eerste die de moeite doet om de duiden wat je wil zeggen.

Gebruik van het Frans:
-Is het realistisch dat een team uit Luik Frans spreekt: ja
-Is het realistisch dat een team uit Luik eentalig Frans is: ja (afgaande op de algemene taalkennis van Franstaligen, inclusief agenten in bijvoorbeeld Brussel)
-Is er een getuige (hoe betrouwbaar of onbetrouwbaar dan ook) die beweert Nederlands gehoord te hebben: neen, in tegendeel de getuigen (hoe betrouwbaar of onbetrouwbaar dan ook) spreken enkel over Frans taalgebruik, eveneens de bronnen binnen de politie (hoewel die dat ook van zeggen kunnen hebben).

Is mijn stelling dan onrealistisch of op nergens gebaseerd? Neen toch? Goed ik ben geen jurist, maar die discussie (en voor wat het waard is) kwam toch op bij enkele bevriende advocaten (geen experts in taalrecht overigens) en die gaven toch aan dat het gebruik van het Frans, hier mogelijks een probleem kan zijn als dat waar zou zijn.
Ik bleef doorgaan over het Frans omdat een aantal mensen dat normaal vonden of direct afdeden als broodje aap. Het is niet onrealistisch en ik vind het niet normaal dat ordediensten onnodig een andere taal gebruiken in Vlaanderen. Ik vermoed dat jezelf jurist bent, toon anders eens een wetsartikel waar dat wel door zou kunnen? Want je kan mij wel hier om bronnen staan vragen (en ik heb eerder wat bronnen en artikels gelinkt), maar van de andere kant kwam er toch nooit iets van bron. Als een eenvoudige verkeersagent in Brussel u te woord moet staan in het Nederlands (https://www.vlaanderen.be/taalwetwi...in-brussel-de-weg-vragen-aan-een-politieagent), zouden special forces bij een arrestatie in uw slaapkamer in Merksem dat ook moeten doen lijkt mij...

Mijn quote over de 200 wapens, heeft betrekking op het feit dat ik aangaf dat het hem op moment van arrestatie niet uitmaakt of je er 200 of 2 hebt, want je kan er maximum met 2 schieten als mens.

Verder heeft het vredesinstituut van Niels Duquet veel cijfermateriaal over illegale wapens in België. vb. https://vlaamsvredesinstituut.eu/wp-content/uploads/2019/03/Hoofdstuk-4-Wapenbezit-in-België.pdf ; daar is cijfermateriaal dat toch indiceert dat er in België waarschijnlijk honderdduizenden, misschien zelfs + 1.000.000 illegale wapens kunnen zitten.

"En wie er ooit al uitgegaan zou zijn van wettige zelfverdediging van Yannick, snap ik ook niet.": We zullen zien wat het onderzoek uitwijst. Ik weet niet of wettige zelfverdediging zelf strikt genomen kan tegen de politie in functie die u komt arresteren. Maar goed dat was dus een quote uit een krantenartikel.

Kom je zomaar op het OCAD of op de lijst van de staatsveiligheid? Neen, uiteraard niet. Er was een goede reden, Yannick en zijn vrienden waren politieke radicalen en gewapen. Worden er daar mensen afgegooid? Ik hoop het wel, anders zou dat beteken dat het OCAD slechts een fractie van de terroristen identificeerd (tenzij je geloofd dat staatsveiligheid en OCAD enkel 100% van de terroristen volgt). Daar zit foutenmarge op.

- kijk gewoon naar de feiten die al in de pers zijn gelekt over de schietpartij. Er werd een kogel inslag gevonden op het schild van de speciale eenheden. Dus er is wel degelijk een vuurgevecht ontstaan. Dus stop aub met de narrative dat er op klaarlichte dag een executie heeft plaatsgevonden. Play stupid games win stupid prizes.
Ik had het alleszins niet over een executie, maar waar schreven ze dat van die kogelinslag? Dat heb ik nergens gehoord... .
- de gebruiker die hier post om even een huiszoeking te gaan doen om 23 uur. Gelieve u wel aan de wet te houden en rekening te houden met het feit dat een huiszoeking enkel mag tussen 5 uur smorgens en 21 uur savonds.
Over 's nachts binnenvallen (https://www.peterfreundlaw.be/huiszoeking-en-arrestatie-s-nachts-mag-dat-wel/)

Een woning binnendringen tussen 9 uur ‘s avonds en 5 uur ‘s morgens is altijd toegelaten

■als er sprake is van een veroordeling wegens een terroristisch misdrijf (Boek II, titel Iter van het Strafwetboek of Boek II, Titel VI, Hoofdstuk I van het Strafwetboek (misdaden tegen de openbare veiligheid / aanslagen op personen of eigendommen en criminele organisatie) wanneer er ernstige aanwijzingen zijn dat er vuurwapens, explosieven, kernwapens, biologische of chemische wapens of schadelijk of gevaarlijke stoffen waardoor bij ontsnapping mensenlevens in gevaar kunnen worden gebracht, kunnen worden aangetroffen;

Opnieuw dat lijkt mij dan toch gemogen te hebben bij een prepper op de OCAD-lijst waar kilo's munities en massa's illegale wapens lagen... .

- ik stel hoe langer hoe meer vast dat we naar een maatschappij gaan waar politie vijand nummer 1 wordt en wij de grootste criminelen zijn. Vaak is dit uit frustratie omdat mensen niet tevreden zijn met hun economische positie e.d. Mijn advies, doe iets met uw leven ipv steeds kritiek te geven op mensen die gewoon hun job doen. Ik ben bij de firma gegaan om een verschil te maken en mensen te helpen... Maar geloof mij als ik toen wist wat ik nu weet had ik er nooit aan begonnen.
Ik geloof wel degelijk dat de meeste agenten hun best doen en hun werk goed uitvoeren. Mijn opinie van de ordediensten is dat ze ondergefinancieerd zijn, maar betrouwbaar. Mijn persoonlijke (en weinige) contacten met de politie gingen van heel goed en vriendelijk tot matig/ongeïnteresseerd. Maar zeker niet negatief. Ik heb eindeloos respect voor mensen in het veld, die vaak moeilijke opdrachten moeten volbrengen. Het is echter een realiteit dat mensen fouten kunnen maken en dat er in elke organisatie (ook in de politie) mensen zitten die weinig kunde hebben of zelfs slechte bedoelingen hebben (maar voor dat laatste zie ik in deze casus overigens geen aanwijzingen).

Anderzijds moet je wel kritiek en onderzoekende ogen toelaten. Jullie dragen wapens, kunnen bij de mensen in huis komen, kunnen ons oppakken. Ik hoop dat je dan wel begrijpt dat de maatschappij niet toelaat dat jullie veel steken laten vallen.

Terug
Bovenaan