DOOM: The Dark Ages

Goldrusher

Crew Member
Platinum Trophy
doom.png

release: 15 mei 2025
genre: FPS
dev: id Software

DOOM prequel.

In his quest to crush the legions of Hell, the Slayer must take the fight to never-before-seen realms. Mystery, challenges, and rewards lurk in every shadow of ruined castles, epic battlefields, dark forests, ancient hellscapes, and worlds beyond. Armed with the viciously powerful Shield Saw, cut through a dark world of menace and secrets in id's largest and most expansive levels to date.

Ik weet nog niet of ik deze ga spelen (ben niet meer zo'n fan van donkere games en horror) maar deze trailer ziet er wel heel bruut en epic uit ! id Software gaat de lat qua graphics ook weer een stuk hoger leggen. Ook echt wel geniaal wapentuig te zien in de trailer.

Gaat een insta-buy worden Ik vond de vorige DOOM-games ook geweldig en deze zit opnieuw in de goeie richting.

Ik ben aan het twijfelen om Eternal nu ook aan te schaffen. Heb die indertijd niet aangeschaft omdat ik niet zo te vinden was voor het andere health systeem, beetje schrik dat het daardoor te moeilijk wordt.
Of toch kopen? Staat nu momenteel nog in afslag.
Lang geleden dat ik nog eens een goed shooter gespeeld heb en ik heb er wel nog eens zin in.

Ik ben aan het twijfelen om Eternal nu ook aan te schaffen. Heb die indertijd niet aangeschaft omdat ik niet zo te vinden was voor het andere health systeem, beetje schrik dat het daardoor te moeilijk wordt.
Of toch kopen? Staat nu momenteel nog in afslag.
Lang geleden dat ik nog eens een goed shooter gespeeld heb en ik heb er wel nog eens zin in.
Misschien wel mijn favoriete shooter.
Hoog tempo maar gebruik gerust de laagste moeilijkheidsgraad om het gewoon te worden.

De 'nieuwe' Doomgames zijn niet echt mijn ding. Ik zie ook dat ze heel goede reviews krijgen maar op het einde van de dag speel ik duizend keer liever Brutal Doom. Wat ik mis ligt hem vooral in de manier waarop levels zijn ontworpen. Ik krijg de kriebels van leveldesign die er op gericht is om arenafight na arenafight te doen (zie ook de Shadow Warrior games van afgelopen jaren), de 'tunnelachtige' manier van progressie (geen of weinig backtracking of mogelijkheden om te exploreren) en het gebrek aan deftige secrets. Dat is iets wat ik zeer miste in Doom (2016). Eternal heb ik zelfs niet meer geprobeerd.

De 'nieuwe' Doomgames zijn niet echt mijn ding. Ik zie ook dat ze heel goede reviews krijgen maar op het einde van de dag speel ik duizend keer liever Brutal Doom. Wat ik mis ligt hem vooral in de manier waarop levels zijn ontworpen. Ik krijg de kriebels van leveldesign die er op gericht is om arenafight na arenafight te doen (zie ook de Shadow Warrior games van afgelopen jaren), de 'tunnelachtige' manier van progressie (geen of weinig backtracking of mogelijkheden om te exploreren) en het gebrek aan deftige secrets. Dat is iets wat ik zeer miste in Doom (2016). Eternal heb ik zelfs niet meer geprobeerd.
Eternal was een pak beter en is voor een prikje op te pakken.

Eternal is echt een arenashooter. 2016 was meer een horror shooter, albeit een hele goeie.

In Eternal ga je inderdaad van arena naar arena. Heb het gevoel dat de volgende wat tussen de twee zal zitten.

2016 vond ik top, eternal een pak minder.

die stomme mini games om de zwakte van elke mob te vinden begon wat tegen te steken. zulke fpsen zouden gewoon pure skill based shooters moeten zijn en geen rock paper scissor weapon swapping.

ik hoop dat deze meer op 2016 lijkt.

ik moet wel zeggen, mijn favo doom blijft wel doom 3. atmosferisch top en heeft wel wat verhaal en cutscenes. zegt me veel meer dan gewoon van arena naar arena te wandelen.

Ja dat steriel leveldesign is in beide games wel een beetje aanwezig. Eternal opent fantastisch maar dwingt zeer snel nogal monotone gameplay af dat toch wel wat te.. "verplicht" aanvoelt? Er is altijd 1 optimaal pad en wapen en wijk je daar van af is het nogal snel op je muil gaan.

Moet zeggen, deze trailer imponeert hier alvast niet. Misschien deels omdat de "og" Quake revival geruchten met deze game nu wel volledig worden opgeborgen. Maar ook omdat het eigenlijk wel gewoon expansion pack vibes geeft terwijl verschil 2016 en 2020 direct merkbaar was.

Wat ik mis ligt hem vooral in de manier waarop levels zijn ontworpen.
Moest je de Nightdive remasters nog niet hebben ontdekt ;)

die stomme mini games om de zwakte van elke mob te vinden begon wat tegen te steken. zulke fpsen zouden gewoon pure skill based shooters moeten zijn en geen rock paper scissor weapon swapping.

ik hoop dat deze meer op 2016 lijkt.

ik moet wel zeggen, mijn favo doom blijft wel doom 3. atmosferisch top en heeft wel wat verhaal en cutscenes. zegt me veel meer dan gewoon van arena naar arena te wandelen.

ik vond 2016 ook een stuk beter dan Eternal eigenlijk. Teveel chaos bij die tweede.

Doom 2 was de beste vond ik. :)

ik vond 2016 ook een stuk beter dan Eternal eigenlijk. Teveel chaos bij die tweede.

Doom 2 was de beste vond ik. :)
Doom 2 :drool:

Waar is de tijd dat onze maat met enkele disketten met de gecomprimeerde ARJ-versie van Doom 2 op de proppen kwam...Ging amper vooruit op de 386SX maar oh boy...wat een game.

Doom 2 :drool:

Waar is de tijd dat onze maat met enkele disketten met de gecomprimeerde ARJ-versie van Doom 2 op de proppen kwam...Ging amper vooruit op de 386SX maar oh boy...wat een game.
Bij mij was't op een 486 dus dat ging iets vlotter. Maar moest wél eerst mijn PC heropstarten om mijn autoexec.bat en config.sys bestanden te veranderen. :)
.

Ik vond dan weer de gameplay en combat loop beter uitgewerkt in Eternal. De verticaliteit in de arena's en de acrobatie van de Doom Slayer met bijgevolg een nog vlottere locomotion dan de voorganger, maar ook dat je als speler werd aangezet om gretig gebruik te maken van ieder wapen in het arsenaal.
Quick weapon switching werd o zo belangrijk om de damage output te optimaliseren en nooit de flow van de combat te verknallen met het weapon wheel.

Terug
Bovenaan