Douane onder druk door e-commerce

Oldskooler

Well-known member
De pakjesgolf naar de luchthaven van Bierset bij Luik zwelt dit jaar nog met een derde aan, tot 3,8 miljoen producten per dag. De douane weet dat er iets mis is met 40 procent daarvan, maar kan maar een fractie controleren....
pakjes van Chinese spelers als Shein, Temu en AliExpress passeren, zijn 180 douaniers aan de slag. Zij kunnen via steekproeven amper 0,006 procent van de producten.

China palmt onze economie in, en bestookt ons met brol waar amper controle op is.

De pakjesgolf naar de luchthaven van Bierset bij Luik zwelt dit jaar nog met een derde aan, tot 3,8 miljoen producten per dag. De douane weet dat er iets mis is met 40 procent daarvan, maar kan maar een fractie controleren....
pakjes van Chinese spelers als Shein, Temu en AliExpress passeren, zijn 180 douaniers aan de slag. Zij kunnen via steekproeven amper 0,006 procent van de producten.

China palmt onze economie in, en bestookt ons met brol waar amper controle op is.

Ja en neen. Ik haal altijd zelfde voorbeeld aan.

Eén 2N7000 transistor in een Leuvense speciaalzaak = 50 eurocent.

Zak van 250 2N7000 transistors op AliExpress 7.99 USD.

Zelfde transistor. Potentieel zelfde fabriek. Make it make sense.

De tijdkost van die eigenaar van de leuvense speciaalzaak om jouw 1 transistor te verkopen is al meer dan 50 eurocent waarschijnlijk.

Ofwel: de kracht van massaproductie, massatransport, geautomatiseerde bestellingen, logistiek, facturatie, ... En een aantal goedkope Chinese werkkrachten.
Tegenover een Belg die een speciaalzaak en het moet hebben van die 5 man en een paardekop die nog fysiek naar een winkel gaat om zo eens een transistortje te kopen van 0.5 euro en dan begint te klagen dat het goedkoper is op aliexpress.

Het wordt tijd om daar dan flinke tarieven op te heffen. Iemand moet voor die 180 douaniers betalen lijkt me. En ik wil dat niet, want ik koop niet bij die brol en slavendrijvers zoals Temu en Shein

Die brol is koopkracht. Waar ik overlaatst een offerte voor 200 euro kreeg om een afstandbediening te vervangen heb ik er zelf een voor €4 (plastic versie) / €25 aluminium versie laten leveren.
Eindelijk een voordeel van de vrije markt voor de bevolking. Waar blijven die Chinese autos van €6000? Ahja Duitsland met hunne eigen brol die ze moeten verkocht krijgen.

Die brol is koopkracht. Waar ik overlaatst een offerte voor 200 euro kreeg om een afstandbediening te vervangen heb ik er zelf een voor €4 (plastic versie) / €25 aluminium versie laten leveren.
Eindelijk een voordeel van de vrije markt voor de bevolking. Waar blijven die Chinese autos van €6000? Ahja Duitsland met hunne eigen brol die ze moeten verkocht krijgen.

Chinese auto's van 6000 euro als voorbeeld noemen en dan refereren naar Duitse auto's als "brol".

Ik weet niet goed hoe ik hier op moet reageren. Denk je echt dat die massale dumping van Chinese brol een meerwaarde is voor onze Europese economie?

Zolang wij met ons fiscaal systeem jaarlijks xx% van ons GDP aan (bedrijfs)wagens blijven spenderen wel ja. Wat voor een klucht is dat eigenlijk.

De reden waarom Chinese auto's van 6000 euro niet naar hier komen, is omdat ze de veiligheidsmaatregelen missen die Europese auto's (ongeacht het land van fabrikant) wel moeten hebben.

De tijdkost van die eigenaar van de leuvense speciaalzaak om jouw 1 transistor te verkopen is al meer dan 50 eurocent waarschijnlijk.

Ofwel: de kracht van massaproductie, massatransport, geautomatiseerde bestellingen, logistiek, facturatie, ... En een aantal goedkope Chinese werkkrachten.
Tegenover een Belg die een speciaalzaak en het moet hebben van die 5 man en een paardekop die nog fysiek naar een winkel gaat om zo eens een transistortje te kopen van 0.5 euro en dan begint te klagen dat het goedkoper is op aliexpress.

Je snapt het niet. Punt is dat er geklaagd wordt over goedkope chinese brol die onze markt overspoeld. Behalve dat in dit geval het gewoon hetzelfde product is dat door een speciaalzaak aan gigantische markups wordt verkocht. Alleen kan je nu als consument die middleman er uit halen.

I'm all for the small guy en het steunen van de lokale middenstand. Maar de laatste tijd merk ik toch ook gewoon dat je soms exact dezelfde dingen daar kan kopen dan je online x-aantal keer goedkoper kan vinden.
Zeker ook met kledij enzo. Zouden die zich ook niet gewoon aan dropshipping bezondigen?

I'm all for the small guy en het steunen van de lokale middenstand. Maar de laatste tijd merk ik toch ook gewoon dat je soms exact dezelfde dingen daar kan kopen dan je online x-aantal keer goedkoper kan vinden.
Zeker ook met kledij enzo. Zouden die zich ook niet gewoon aan dropshipping bezondigen?

Wat ik dus bedoel. Vrouw koopt binnen Europa kleren. Komt hier aan nog in dezelfde grijze zakken waar mijn elektronica van AliExpress mee binnenkomt.

En met weinig economische meerwaarde. Zoals 2 jaar geleden al reeds bericht in de Tijd alsook hier op het forum. Met dank aan o.m. Charles Michel om die brol naar hier te halen voor eigen gewin. Maar ondertussen wordt al jaren bespaard op de diensten die dit moeten controleren. En dan moet er telkens in de media de alarmbel worden geluid. Wat trouwens al de zoveelste keer is.

Februari van dit jaar: https://www.demorgen.be/nieuws/doua...nden-leggen-dit-is-afval-importeren~bfde8e1f/.

Niet dat het enkel in België een probleem is natuurlijk. Maar in Nederland hebben ze zich indertijd uiteindelijk wel wijselijk teruggetrokken om de strijd om dat verdeelcentrum van Alibaba.

Kleding 100%. Vrouw had kleedje besteld bij Vlaamse webshop. Komt aan in inderdaad zo'n Chinese plastic zak. De geur alleen al verraadde dat het uit China komt. Even wat gezocht op internet, en idd, Shein kleedje. 5x zoveel voor betaald.

Ik bezondig mij ook wel aan Aliexpress eerlijk gezegd. Daar kan je zoveel dingen in bulk aankopen die hier in Vlaanderen 10x zo duur zijn. Waarom zou ik het niet doen? En dat gaat dan gewoon over praktische dingen als papieren zakjes, kleien potjes, etc...
Ik merk ook dat Amazon daar tegenwoordig gewoon lustig aan meedoet. Had een hoes voor het konijnenhok besteld op Amazon. Komt toe in de Chinese verpakking. Komt gewoon van Aliexpress waar het aan 1/3e van de prijs staat...

da's toch van alle tijden dat handelaars dingen in bulk aankopen en dan per stuk aan een hoger tarief verkopen? Een halve euro voor de handeling van de verkoop, het hebben van een voorraad, het hebben van een winkel, personeel, overschot, ... is niet vreemd.

Mensen beseffen gewoon nu pas dat wat een kleine winkelier aankoopt, aan 2-3 keer de inkoopprijs moet verkocht worden om winst te maken. Bedrijven zoals action of kruidvat/hema kunnen dat aan een veel lagere marge, maar hebben zeker ook producten waar dat x3 of x4 zal zijn.

Wel het kost wel X minuten om het te verwerken in zijn winkel. Die tijd wil je ook vergoed zien.
En als je er maar 2 nodig hebt, dan ben je nog altijd goedkoper af in die speciaalzaak.

Als speciaalzaak heb je een grote marge nodig om de rest te bekostigen. Je pand, je eigen loon, je loon van je werknemers, energie, belastingen, verzekeringen, je voorraad, je boekhouding,...

Ook niet zeker of die dat rechstreeks koopt bij de producent in China of dat er nog een tussenpersoon is die hier nog een veel grotere stock aanhoudt zodat die grotere voorraden kan leveren binnen 1 dag.

Laatst bewerkt:
Wel het kost wel X minuten om het te verwerken in zijn winkel. Die tijd wil je ook vergoed zien.
En als je er maar 2 nodig hebt, dan ben je nog altijd goedkoper af in die speciaalzaak.

Als speciaalzaak heb je een grote marge nodig om de rest te bekostigen. Je pand, je eigen loon, je loon van je werknemers, energie, belastingen, verzekeringen, je voorraad, je boekhouding,...

Ook niet zeker of die dat rechstreeks koopt bij de producent in China of dat er nog een tussenpersoon is die hier nog een veel grotere stock aanhoudt zodat die grotere voorraden kan leveren binnen 1 dag.

Ook hier weer naast het punt. Die transistors komen allemaal uit dezelfde groep fabrieken in Shenzhen. Het gaat erover dat we spreken over goedkope chinese brol. Welke bijdrage doet de speciaalzaak aan de kwaliteit van het product. Nul. Doorgeefluik spelen is duur voor die handelaar maar dat is helaas zijn probleem. Waarom zou ik als consument daarvoor moeten opdraaien?

Als we over 5 jaar een lokale TSMC bouwen in Antwerpen wordt dat een heel ander verhaal. Maar dat is voor heel veel producten het geval (niet) meer door keuzes die wij hier maken.

Ook hier weer naast het punt. Die transistors komen allemaal uit dezelfde groep fabrieken in Shenzhen. Het gaat erover dat we spreken over goedkope chinese brol. Welke bijdrage doet de speciaalzaak aan de kwaliteit van het product. Nul. Doorgeefluik spelen is duur voor die handelaar maar dat is helaas zijn probleem. Waarom zou ik als consument daarvoor moeten opdraaien?

Als we over 5 jaar een lokale TSMC bouwen in Antwerpen wordt dat een heel ander verhaal. Maar dat is voor heel veel producten het geval (niet) meer door keuzes die wij hier maken.

Je hebt als consument toch de keuze:

50cent per stuk betalen om ze binnen de dag te hebben. (Stel dat je juist dit weekend aan je hobby wil werken en die transistors nodig hebt.)
of 2 tot 4 weken wachten en 8euro voor een zak van 250 transistors. (En soms krijg je het niet. Ik heb geen 100% succes rate met Ali Express. :p)

Meerwaarde van die speciaalzaak is dat je ze quasi onmiddelijk hebt. Soms heb je dat nodig als consument.
Voeding van een PC kapot bijvoorbeeld, hoe lang wil je wachten? Indien niet, dan ga ik naar Codima in Gent en betaal ik waarschijnlijk extra. Daar hebben ze stock.
Indien het niet dringend is, dan bestel ik online en zoek ik de goedkoopste optie.
Zelfde principe. Product is exact zelfde maar service is anders.

Je hebt als consument toch de keuze:

50cent per stuk betalen om ze binnen de dag te hebben. (Stel dat je juist dit weekend aan je hobby wil werken en die transistors nodig hebt.)
of 2 tot 4 weken wachten en 8euro voor een zak van 250 transistors. (En soms krijg je het niet. Ik heb geen 100% succes rate met Ali Express. :p)

Meerwaarde van die speciaalzaak is dat je ze quasi onmiddelijk hebt. Soms heb je dat nodig als consument.
Voeding van een PC kapot bijvoorbeeld, hoe lang wil je wachten? Indien niet, dan ga ik naar Codima in Gent en betaal ik waarschijnlijk extra. Daar hebben ze stock.
Indien het niet dringend is, dan bestel ik online en zoek ik de goedkoopste optie.
Zelfde principe. Product is exact zelfde maar service is anders.

Het gaat niet over service of wachttijden. Het gaat over de kwaliteit van dat product. Hierboven spreekt men van goedkope chinese brol. Zoals je zelf op het einde van je post zegt: product is exact hetzelfde.

Het stoort mij dat we spreken van goedkope chinese brol terwijl we zelf 95% van die producten niet eens kunnen vervaardigen. Uiteraard dat de consument dan in China gaat zoeken. Moest de lokale handelaar nu een belangrijke bijdrage doen aan de kwaliteit van de producten dan kan je mensen erop aanspreken (niet jij) dat ze in China onder de lokale prijs gaan kopen. Maar als de handelaar gewoon een doorgeefluik wordt, en velen zijn dat ondertussen, zie ik niet in waarom de consument hier verantwoordelijkheid kan worden aangepraat.

Je kan er zeker goede deals maken uiteraard.
Ook weer afhankelijk van het product dat je koopt.

Maar veel producten voldoen niet aan normen, bevatten zelfs giftige stoffen.

Soit. Uiteindelijk is het verdere race to the bottom, vooral de Europeses economie ondergravend. Meer fast fashion etc.

(Datzelfde China dat zich militair opbouwt, steeds hardere taal sprekend tegen ons. De Rus steunend.... 😆 )

Waar eindigt het ooit...

Uiteindelijk de hele keten past zich mee aan. Doorverkoop.
En krijg je idd reacties als: "kan ik het evengoed rechtstreeks bij de Chinees kopen."
Eigenlijk is het gewoon al te laat.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan