Draag jij een fietshelm?

Draag jij een fietshelm?

• Totaal aantal stemmers
    221
Als ge niet graag fietst/sport is elk excuus goed om het niet te doen. Het laatste excuus om het niet te doen is dan bij mij toch of ik verplicht zou zijn om een helm te dragen. Het trappen, de wind, de regen, het zweten, het zadel dat niet gemakkelijk zit, uw banden die weer wat te plat staan ... das allemaal een groter obstakel (lees excuus) dan een helm hoor.

En volgens mij ga je toch dat probleem blijven houden hoor. Het lijkt mij nu niet dat er wallonie veel animo zou zijn voor helmplicht als vlaanderen dat invoert. Als we voor alles moeten komen tot consensus tussen vlaanderen en wallonie zal er gewoon niks meer veranderen.
Klinkt als een argument om enkel dingen bij consensus te doen :).
Dan zouden wij bijvoorbeeld nog 90 mogen op gewest wegen en Wallonie niet dat debiel nieuw schoolvakantie systeem hebben gedaan. Ik snap niet waarom ze nu iets dat al decades meegaan opeens willen veranderen. Is de wereld nu zo veranderd dat die schoolvakantie opeens een probleem is ?

Als ge niet graag fietst/sport is elk excuus goed om het niet te doen. Het laatste excuus om het niet te doen is dan bij mij toch of ik verplicht zou zijn om een helm te dragen. Het trappen, de wind, de regen, het zweten, het zadel dat niet gemakkelijk zit, uw banden die weer wat te plat staan ... das allemaal een groter obstakel (lees excuus) dan een helm hoor.
E-bike lost de meeste op :). E-bike zonder helm bij aangenaam weer -> zalig fietsen

E-bike lost de meeste op :). E-bike zonder helm bij aangenaam weer -> zalig fietsen

Met helm ook.

Ik draag er zelf geen tenzij ik ga mountainbiken, maar hoe sommigen hier doen alsof dat hetzelfde is als een volledig motorpak moeten aandoen en een ballistische helm met een balaclava is toch ook echt ferm overdreven.

Een moderne fietshelm is licht en desgewenst met veel openingen in, dat merk je na verloop van tijd gewoon niet meer.

Klinkt als een argument om enkel dingen bij consensus te doen :).
Dan zouden wij bijvoorbeeld nog 90 mogen op gewest wegen en Wallonie niet dat debiel nieuw schoolvakantie systeem hebben gedaan. Ik snap niet waarom ze nu iets dat al decades meegaan opeens willen veranderen. Is de wereld nu zo veranderd dat die schoolvakantie opeens een probleem is ?

Nee, want ge moet nog steeds trappen, ge hebt nog steeds vliegskes die in uw mond of ogen vliegen, ge hebt nog altijd banden om op te pompen, ... die helm gaat het ook daar niet aangenamer of minder aangenaam maken voor iemand die toch niet wil fietsen.

Eigenlijk is mijn oplossing nog het beste. Alles boven een e-bike (helmplicht) en de gewone fiets zonder. Dan heb je de keuze en mensen die het nodig hebben voor hun gezondheid kunnen fijn harder trappen, wat dan weer goed voor ze is, zonder helm. En voor de mensen, die hun haartjes enorm belangrijk vinden, gaan ook niet te snel fietsen en zo blijven de haartjes nog beter mooi zitten.

Fijn dat dit weer is opgelost! :fingerguns:

Eigenlijk is mijn oplossing nog het beste. Alles boven een e-bike (helmplicht) en de gewone fiets zonder. Dan heb je de keuze en mensen die het nodig hebben voor hun gezondheid kunnen fijn harder trappen, wat dan weer goed voor ze is, zonder helm. En voor de mensen, die hun haartjes enorm belangrijk vinden, gaan ook niet te snel fietsen en zo blijven de haartjes nog beter mooi zitten.

Fijn dat dit weer is opgelost! :fingerguns:
Is dat de regel nu al niet ?
Speedpedelec helm, de rest niet ?

Of gewone ebike ook helm ? Met ebike kun je toch ook rustig fietsen.
Ook naar de toekomst toe, uiteindelijk word ook alles ebike (buiten misschien de echte wielrenners).

Het kan een relevant feit zijn dat Touring een belangenvereniging is van automobilisten, en er dus rechtstreeks belang bij heeft om aan victim blaming te doen als het gaat over fietsongevallen. Is het de gebrekkige fietsinfrastructuur of de openbare ruimte die voor 95% op het belang van de automobilist is ingericht? Neenee, het zijn die zotte fietsers zonder helm!

Wat onderzoek ook (soms) zegt is dat het verplichten van fietshelmen een averechts effect op gezondheid zou hebben, omdat het mensen zou afschrikken om de fiets te kruipen. Het gezondsheideffect van minder mensen die fietser kan dan ingrijpender zijn dan het effect van minder zware ongevallen.

Ik ben er sterk voorstander van om helmen te dragen, maar helmen zijn slechts een secundair beschermingsmiddel. In de eerste plaats moeten verkeersgebruikers opletten en moet de infrastructuur op veiligheid zijn ingericht.

In een Nederlands onderzoek bleek dat automobilisten gedurende 6-9 procent van de totale rijtijd met hun GSM bezig zijn. Als dat vergelijkbaar is met Belgie betekent dat dus dat je als fietser bij elke mogelijke interactie met een auto, zo'n 1 kans op 13 te maken hebt met een automobilist die zich met zijn gsm bezighoudt in plaats van met de weg.

Iedereen die veel met de fiets rijdt herkent het wel: Moest je in elk geval je voorrang nemen, was je al 50 keer gestorven. Situaties waarbij een auto je gewoon niet zag zijn enorm veel voorkomend: Auto's die rechts afslaan terwijl je als fietsers rechtdoor moet, auto's die een andere auto inhalen en niet zagen dat jij er nog voor reed. Voorrang van rechts waarbij bestuurders alleen zeer vaag scannen of er geen auto afkomt en vervolgens doorvlammen. Auto's die afslaan op ronde punten... Auto's die van een tankstation komen en niet beseffen dat er nog een fietspad tussen hen en de straat ligt... Vaak merkt de auto je tijdens geen enkel moment van het proces op, en rijdt deze gewoon door alsof er niks gebeurde. Ik beeld me dan vaak in dat dat degene zijn die thuiskomen en klagen over de 'fietsers met zelfmoordneigingen' etcetera. Toen ik dagelijks door Ternat moest, had ik zo'n situatie minstens 2 keer per week voor. Da's 2 keer per week dat ik letterlijk zwaargewond of dood zou zijn moest ik effectief mijn voorrang nemen.
Euhm, je beseft dat de helft van uw voorbeelden geen voorrangssituaties voor fietsers zijn he?
1) Je mag als fietser geen auto's langs rechts inhalen, dat is dus enkel het geval als de auto over een fietspad rechtsaf afslaat, wat niet zo vaak voorvalt.
2) Meeste ronde punten hebben een afgescheiden fietspad, hierdoor heb jij als fietser geen voorrang op dat rond punt

Dus hetzelfde maar dan van uit een auto-standpunt:
Fietsers die denken dat ze voorrang hebben op een rond punt.
Fietsers die voorrang van rechts negeren
Fietsers die rechtsaf afslaan
Fietsers die denken dat ze voorrang hebben op een zebrapad
Fietsers die denken dat ze voorrang hebben op een fietsoversteekplaats

Nee, jullie zullen niet de enige zijn. Bij zo'n verplichting zullen er altijd mensen eerst hardnekkig vasthouden, dan alles doen om het te omzeilen. Maar die groep wordt per generatie kleiner en kleiner. Zoals je ook ziet met de gordel. Ik denk niet dat er nog veel mensen zijn die hardnekkig zonder gordel rijden, of hem inklikken achter hun rug. Vroeger gebeurde dat een pak meer.

Bij zo'n regel zul je altijd een groep mensen "achterlaten", maar procentueel gezien is dat verwaarloosbaar, zeker na verloop van tijd.
Mijn vriendin kende zo iemand.
Die is vorig jaar overleden ten gevolgen van een auto ongeluk
Volledig zijn eigen fout, te laat de afrit genomen en uit de bocht gevlogen.
Met gordel had die het gewoon overleefd.

Waar lees je dat? :)
Lees de thread eens na en je ziet er genoeg die doen alsof een fietshelm gebruiken even belemmerend is als wat ik daar beschrijf. Letterlijk zegt uiteraard niemand dat.

En voor de goede orde: ik ben zelf tegen een fietshelmverplichting. Maar hoe er toch altijd in een massale kramp geschoten wordt en de hyperbolen om je oren vliegen wanneer 'de vrijheid' dreigt beperkt te worden (hier dan nog enkel in tekstvorm, want er is voor zover ik weet niet eens beweging om dat te verplichten vanuit de politiek) zelfs wanneer er is aangetoond dat het voor iedereen veiliger zou zijn is toch echt waanzinnig soms.

Euhm, je beseft dat de helft van uw voorbeelden geen voorrangssituaties voor fietsers zijn he?
1) Je mag als fietser geen auto's langs rechts inhalen, dat is dus enkel het geval als de auto over een fietspad rechtsaf afslaat, wat niet zo vaak voorvalt.
2) Meeste ronde punten hebben een afgescheiden fietspad, hierdoor heb jij als fietser geen voorrang op dat rond punt

Dus hetzelfde maar dan van uit een auto-standpunt:
Fietsers die denken dat ze voorrang hebben op een rond punt.
Fietsers die voorrang van rechts negeren
Fietsers die rechtsaf afslaan
Fietsers die denken dat ze voorrang hebben op een zebrapad
Fietsers die denken dat ze voorrang hebben op een fietsoversteekplaats
Ze zijn allemaal voorrangssituaties voor fietsers. Gezien je duidelijk niet op de hoogte bent van verkeersregels raad ik je dringend aan de theorie te hernemen.
Voorbeeld: https://www.google.com/maps/@51.227...6tAwkT0jCo8Tvq3g!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu
Hier zie een T-kruising. Op de grote baan is er een fietsoversteekplaats aangeduid met vierkant blauw bord, daar heeft de fietser geen voorrang. Het fietspad op de grote baan aan noorderzijde loopt met stippellijnen door: Dit is GEEN fietsoversteekplaats maar een doorlopend fietspad. Dit is een typische risicosituatie waar chauffeurs afslaan zonder te kijken. Dat dit niet zo vaak voorvalt is absolute nonsens.

Zelfde voor dit rond punt, bijvoorbeeld:

Dit is geen fietsoversteekplaats aan dit rond punt, maar een doorlopend fietspad, waar de fietser weldegelijk voorrang heeft op afslaande auto's. Een gescheiden fietspad wil NIET zeggen dat de fietser geen voorrang heeft!

Ik ben eigenlijk behoorlijk bezorgd dat jij niet het verschil snapt tussen doorlopende fietspaden en fietsoversteekplaatsen, dus aub, informeer je voor je je terug op de baan begeeft.

Laatst bewerkt:
En volgens mij ga je toch dat probleem blijven houden hoor. Het lijkt mij nu niet dat er wallonie veel animo zou zijn voor helmplicht als vlaanderen dat invoert. Als we voor alles moeten komen tot consensus tussen vlaanderen en wallonie zal er gewoon niks meer veranderen.
Er is wel een zeer groot verschil tussen iets regionaal beslissen of op gemeetelijk niveau. Even serieus, hoeveel % van de fietsverplaatsingen gaan over de taalgrens? Een groot deel van die taalgrensoverschrijdende tochten zijn waarschijnlijk wielertoeristen en die rijden nu al bijna allemaal met een helm, zeker de jonge gasten. De enige uitzonderingen daarop zijn 50-jarige vleesklakken die schrik hebben dat hun kale knikker in strepen bruin wordt :unsure:
Maar als mensen een fietstochtje doen van 50-60km blijven ze meestal gewoon in Vlaanderen, maar ze passeren waarschijnlijk wel een hoop verschillende gemeenten. Als al die gemeenten iets anders doen... stel je voor dat je in Mol en Leopoldsburg geen helm moet dragen maar in Balen (waar je moet passeren wel? Zo wordt het helemaal absuurd.
Het kan een relevant feit zijn dat Touring een belangenvereniging is van automobilisten, en er dus rechtstreeks belang bij heeft om aan victim blaming te doen als het gaat over fietsongevallen. Is het de gebrekkige fietsinfrastructuur of de openbare ruimte die voor 95% op het belang van de automobilist is ingericht? Neenee, het zijn die zotte fietsers zonder helm!

Wat onderzoek ook (soms) zegt is dat het verplichten van fietshelmen een averechts effect op gezondheid zou hebben, omdat het mensen zou afschrikken om de fiets te kruipen. Het gezondsheideffect van minder mensen die fietser kan dan ingrijpender zijn dan het effect van minder zware ongevallen.

Ik ben er sterk voorstander van om helmen te dragen, maar helmen zijn slechts een secundair beschermingsmiddel. In de eerste plaats moeten verkeersgebruikers opletten en moet de infrastructuur op veiligheid zijn ingericht.

In een Nederlands onderzoek bleek dat automobilisten gedurende 6-9 procent van de totale rijtijd met hun GSM bezig zijn. Als dat vergelijkbaar is met Belgie betekent dat dus dat je als fietser bij elke mogelijke interactie met een auto, zo'n 1 kans op 13 te maken hebt met een automobilist die zich met zijn gsm bezighoudt in plaats van met de weg.

Iedereen die veel met de fiets rijdt herkent het wel: Moest je in elk geval je voorrang nemen, was je al 50 keer gestorven. Situaties waarbij een auto je gewoon niet zag zijn enorm veel voorkomend: Auto's die rechts afslaan terwijl je als fietsers rechtdoor moet, auto's die een andere auto inhalen en niet zagen dat jij er nog voor reed. Voorrang van rechts waarbij bestuurders alleen zeer vaag scannen of er geen auto afkomt en vervolgens doorvlammen. Auto's die afslaan op ronde punten... Auto's die van een tankstation komen en niet beseffen dat er nog een fietspad tussen hen en de straat ligt... Vaak merkt de auto je tijdens geen enkel moment van het proces op, en rijdt deze gewoon door alsof er niks gebeurde. Ik beeld me dan vaak in dat dat degene zijn die thuiskomen en klagen over de 'fietsers met zelfmoordneigingen' etcetera. Toen ik dagelijks door Ternat moest, had ik zo'n situatie minstens 2 keer per week voor. Da's 2 keer per week dat ik letterlijk zwaargewond of dood zou zijn moest ik effectief mijn voorrang nemen.
Alles wat jij zegt ga je sowieso nooit kunnen uitsluiten zolang mensen auto's besturen... wat ga je doen? Alle auto's verbannen? Dat gaat niet.

Dit is gewoon standaard risisco analyse:
1. Je probeert alle risico's uit te sluiten (kan niet 100%)
2. Je neemt collectieve beschermingmaatregelen tegen de restrisico's (kan slechts in beperkte mate)
3. Indien collectieve beschermingsmaatregeln niet volstaan, gebruik je persoonlijke beschermingsmiddelen.

Ik vind het ook vervelend om veiligheidskledij te moeten dragen bij werfbezoeken hoewel ik zelf nooit gereedschap in mijn handen neem. Maar als ik langs een stelling loop waar er niet iemand per ongeluk van 6 meter hoog nen bout van M14 op mijn hoofd laat vallen ben ik toch content dat ik nen helm op heb. Ik zou ook liefst hebben die kerel op die stelling op let zodat ik mijn helm niet moet dragen maar mensen blijven mensen.
Ze zijn allemaal voorrangssituaties voor fietsers. Gezien je duidelijk niet op de hoogte bent van verkeersregels raad ik je dringend aan de theorie te hernemen.
Als je mensen erop wil wijzen dat ze niet op de hoogte zijn van de verkeersregels zorg dan dat je zelf weet wat de verkeersregels zijn... aub zeg.

* Er zijn verschillende situaties op ronde punten maar in een zeer groot deel van de gevallen hebben fietsers geen voorrang. Fietsers bevinden zich namelijk vaak niet OP het rond punt maar steken de baan over op de armen naar het rond punt op fietsoversteekplaatsen en fietsers hebben geen voorrang op een fietsoversteekplaats.
* Een voorrang van rechts dien je ook als fietser te geven, tenzij het fietspad door loopt over de baan en dat is eerder uitzondering dan regel.
* Een fietser dient niet dóór een groep overstekende voetgangers op een zebrapad te laveren.
* Fietsers moeten afstappen als ze zelf gebruik willen maken van een zebrapad. Als ze naast hun fiets staan zijn het voetgangers en pas DAN hebben ze voorrang als ze willen oversteken.
* Zoals hierboven al gezegd: fietsers hebben geen voorrang op een fietsoversteekplaats.

Voorbeeld: https://www.google.com/maps/@51.227...6tAwkT0jCo8Tvq3g!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu
Hier zie een T-kruising. Op de grote baan is er een fietsoversteekplaats aangeduid met vierkant blauw bord, daar heeft de fietser geen voorrang. Het fietspad op de grote baan aan noorderzijde loopt met stippellijnen door: Dit is GEEN fietsoversteekplaats maar een doorlopend fietspad. Dit is een typische risicosituatie waar chauffeurs afslaan zonder te kijken. Dat dit niet zo vaak voorvalt is absolute nonsens.

Zelfde voor dit rond punt, bijvoorbeeld:

Dit is geen fietsoversteekplaats aan dit rond punt, maar een doorlopend fietspad, waar de fietser weldegelijk voorrang heeft op afslaande auto's. Een gescheiden fietspad wil NIET zeggen dat de fietser geen voorrang heeft!

Ik ben eigenlijk behoorlijk bezorgd dat jij niet het verschil snapt tussen doorlopende fietspaden en fietsoversteekplaatsen, dus aub, informeer je voor je je terug op de baan begeeft.
Of je kan mijn post lezen en zien dat ik daar al expliciet de uitzondering van een fietspad oversteken al geef.
En uw voorbeeld is een fietspad op het rond punt. Een gescheiden fietspad is dit:
https://goo.gl/maps/u1mdxWQAoEFeuoUe6 Waar dat quasi altijd fietsoversteekplaatsen zijn.

Is dat de regel nu al niet ?
Speedpedelec helm, de rest niet ?

Of gewone ebike ook helm ? Met ebike kun je toch ook rustig fietsen.
Ook naar de toekomst toe, uiteindelijk word ook alles ebike (buiten misschien de echte wielrenners).
De regel is inderdaad alleen bij speedpedelec. Met een e-bike kun je idd rustig fietsen, maar het gaat om potentieel. Met een sportauto kun je ook rustig rijden.

De regel is inderdaad alleen bij speedpedelec. Met een e-bike kun je idd rustig fietsen, maar het gaat om potentieel. Met een sportauto kun je ook rustig rijden.
Je kan inderdaad met een auto rustig rijden, maar ook mee door sporthallen vliegen. Misschien moeten we een helm daar toch ook wel verplicht maken. Wat het ook zij, een verplichting gaat er niet meteen komen. Daarmee win je geen postjes.

Welk potentieel? Met een ebike gelimiteerd op 25 kan je toch net niet snel rijden?

Als we het toch over die ebikes hebben kunnen we misschien eerst zien dat die mensen stoppen met op hun gsm te zitten? En daarna misschien eens bekijken of de overheid in staat is om de helmplicht te doen naleven.

Je kan inderdaad met een auto rustig rijden, maar ook mee door sporthallen vliegen. Misschien moeten we een helm daar toch ook wel verplicht maken. Wat het ook zij, een verplichting gaat er niet meteen komen. Daarmee win je geen postjes.
Maar, een helm in een auto heeft weinig aangetoond effect. Daarvoor zijn er al andere dingen verplicht. Gordels, Airbags, ...

Beter een helm dragen in de sporthal dan.

én het gebruik van overear headphones verbieden op fietsen, dat is precies ook een ziekte geworden tegenwoordig
Ik heb nu noise cancelling in ears, en die zijn evengoed gevaarlijk.
MAAR... ze hebben ook een transparency modus, en dat is véél veiliger dan wat ik vroeger in mijn oren stak op de fiets...

Terug
Bovenaan