Draag jij een fietshelm?

Draag jij een fietshelm?

• Totaal aantal stemmers
    221
- De WHO heeft de ‘Health economic assessment tool (HEAT) for cycling and walking’ ontwikkeld. De WHO stelt dat mensen die 100 minuten per week fietsen een ‘all cause’ kans op sterfte hebben die 10 procent lager ligt dan van niet fietsers. Hierin zitten dus niet alleen de gezondheidseffecten, maar ook de verkeersveiligheidseffecten. (https://www.kennisbanksportenbewegen.nl/?file=10411&m=1626186141&action=file.download)

- In een Nederlandse HIA (de Hartog et al., 2010) wordt het effect op sterfte door alle oorzaken becijferd wanneer 500.000 personen dagelijks voor korte ritten zouden overstappen van de auto naar de fiets. De gunstige effecten van toegenomen lichaamsbeweging zouden aanzienlijk groter zijn (3 tot 14 gewonnen maanden) dan het potentiële sterfte-effect van verhoogde doses ingeademde luchtvervuiling (0,8 tot 40 verloren dagen) en de toename van verkeersongevallen (5 tot 9 verloren dagen). (https://www.vias.be/publications/Impact van fietsen op gezondheid, klimaat en economie in België/impact_van_fietsen_op_gezondheid_klimaat_en_economie.pdf)

De eerste 2 bronnen die ik terugvind. Andere publicaties zullen waarschijnlijk lichtjes andere cijfers tonen, maar het is duidelijk dat je zoveel mogelijk mensen aan het fietsen moet krijgen om op bevolkingsniveau betere gezondheidseffecten waar te nemen en dat je daarvoor geen helmplicht nodig hebt. Als overheid kan je daarin helpen door betere fietsinfrastructuur of het niet verplichten van een helm.
Het lijkt me nogal vanzelfsprekend dat men het hier vooral had over jouw aannames dat:
Velen lijken hier aan de realiteit voorbij te gaan dat er veel minder km's gefietst zullen worden indien een helmplicht er komt.

Fietsen is gezond.
De nettobalans van een helmplicht (+ minder hoofdblessures bij een valpartij) en de veel minder gefietste km's vanwege de helmplicht (- veel minder positieve gezondheidseffecten van fietsen) zal een algemeen slechtere gezondheid tonen op bevolkingsniveau.
Allez eerlijk, je gaat hier even stellen dat de negatieve secundaire effecten het primair positief effect meer dan compenseren, en als iemand vraagt waarop dat gebaseerd is haal je twee bronnen boven dat bewegen gezond is.

Naast de kwestie antwoorden voor gevorderden.

Edit: @eniac is me daarin iets bondiger al voor.

Draai toch zo niet rond de pot. Je zegt "de netto effecten gaan negatief zijn omdat er veel minder volk de fiets gaat nemen als er een helmplicht komt." Je wordt vervolgens gevraagd om dat te bewijzen. Dat doe je hier niet. Wat je bewijst is "fietsen is gezonder dan niet fietsen".
Ah ik dacht dat we toch al lang voorbij dat punt waren?

De paragrafen Schijnveiligheid en Daling fietsgebruik zijn interessant om lezen: https://blog.allianz-assistance.nl/fietshelm-voor-en-nadelen/

Nog een uitsmijter: In Australië en Nieuw-Zeeland is het aantal fietsers daadwerkelijk met dertig tot veertig procent afgenomen na de invoering van de helmplicht. De helmplicht voor brommerrijders is ook een voorbeeld; toen die in 1974 in Nederland werd ingevoerd, daalde het aantal brommerrijders aanzienlijk.

Voor mij gelden beide zaken in deze discussie.

Klopt, dat is prima. Maar daar gaat dus de discussie ook over, waarom een helm verplichten als dat er net voor zal zorgen dat mensen de fiets hiervoor zullen laten staan en het enkel in zeer zeldzame gevallen een added value heeft?

Een gordel is een hele andere zaak, moet je niet meesleuren, voel je niet zitten (en is dus ook niet warm), verpest je kapsel niet, ... Al zie ik ook daar het nut van een verplichting niet in, want dat gaat enkel over persoonlijke veiligheid. Zou dus ook een persoonlijke keuze moeten zijn.
Hoezo voel je een gordel niet zitten en een fietshelm wel? :wtf: Heb je ooit wel al eens een deftige fietshelm opgehad? Een goeie fietshelm zet je op en vergeet je van dat je hem op hebt. Daarvoor hoeft die helm echt geen €300 te kosten... En het gewicht is al helemaal geen argument, een helm weegt namelijk niet meer dan eerder genoemde over-ear headsets waar heel veel mensen blijkbaar totaal geen moeite mee hebben. Tenzij je natuurlijk van die halve scooter helmen gaat dragen genre Giro Bexley maar wie draagt dat buiten mensen met speed pedelecs? (die overigens nu al verplicht met de helm rijden)

EDIT: en over dat "warm zijn". Je moet ook zo geen potdichte "skatehelm" gaat kopen natuurlijk... als je een gewone fietshelm (met ventilatie openingen) koopt gaat temperatuur echt geen probleem zijn.

Laatst bewerkt:
Hoezo voel je een gordel niet zitten en een fietshelm wel? :wtf: Heb je ooit wel al eens een deftige fietshelm opgehad? Een goeie fietshelm zet je op en vergeet je van dat je hem op hebt. Daarvoor hoeft die helm echt geen €300 te kosten... En het gewicht is al helemaal geen argument, een helm weegt namelijk niet meer dan eerder genoemde over-ear headsets waar heel veel mensen blijkbaar totaal geen moeite mee hebben. Tenzij je natuurlijk van die halve scooter helmen gaat dragen genre Giro Bexley maar wie draagt dat buiten mensen met speed pedelecs? (die overigens nu al verplicht met de helm rijden)

EDIT: en over dat "warm zijn". Je moet ook zo geen potdichte "skatehelm" gaat kopen natuurlijk... als je een gewone fietshelm (met ventilatie openingen) koopt gaat temperatuur echt geen probleem zijn.

Dit. Ik zit soms 6u aan een stuk op de koersfiets en ik voel niet eens dat ik een helm op heb. Zo een goedkope pot van 20€ zal natuurlijk niet goed zitten.

De paragrafen Schijnveiligheid en Daling fietsgebruik zijn interessant om lezen: https://blog.allianz-assistance.nl/fietshelm-voor-en-nadelen/

Nog een uitsmijter: In Australië en Nieuw-Zeeland is het aantal fietsers daadwerkelijk met dertig tot veertig procent afgenomen na de invoering van de helmplicht. De helmplicht voor brommerrijders is ook een voorbeeld; toen die in 1974 in Nederland werd ingevoerd, daalde het aantal brommerrijders aanzienlijk.
Maar, zoals al aangehaald, je kan de situatie in Nieuw-Zeeland niet vergelijken met België he. In België worden fietsen voor een groot deel gebruikt om naar school/werk te rijden. Dat zal in Nieuw-Zeeland volgens mij al een helemaal anders liggen. Ik vind bvb dat maar de helft van de Nieuw Zeelandse huishoudens een fiets hebben. 30% geeft aan het voorbije jaar minstens 1x een fiets te hebben gebruikt. 19% heeft de voorbije maand gefietst.
2.2% van de pendelaars gaat er met de fiets (in België is dit +8%).
En zo gaan er nog hopen verschillen zijn.

Hoezo voel je een gordel niet zitten en een fietshelm wel? :wtf: Heb je ooit wel al eens een deftige fietshelm opgehad? Een goeie fietshelm zet je op en vergeet je van dat je hem op hebt. Daarvoor hoeft die helm echt geen €300 te kosten... En het gewicht is al helemaal geen argument, een helm weegt namelijk niet meer dan eerder genoemde over-ear headsets waar heel veel mensen blijkbaar totaal geen moeite mee hebben. Tenzij je natuurlijk van die halve scooter helmen gaat dragen genre Giro Bexley maar wie draagt dat buiten mensen met speed pedelec (die overigens nu al verplicht met de helm rijden).
Geen idee wat ik daar meer aan kan uitleggen. Een gordel voel ik niet, een helm wel (heb er recent nog 1 opgehad tijdens een bedrijfsevent waar we gingen fietsen en het verplicht was voor de verzekering). Het gewicht doet er voor mij niet echt toe, het gaat over het volume. Je kan zoiets niet snel in je broekzak steken, dus het blijft een onhandig ding om mee te nemen. Daarnaast zou ik niet weten waarom ik kosten zou maken voor een helm (duur of niet) als het mij waarschijnlijk nooit added value zal geven. Een over-ear headset kan je gewoon rond je nek hangen, maar dat zou ik nu ook niet meenemen als ik met m'n fiets weg ben. Headsets vind ik trouwens ook verschrikkelijk om te dragen.

Je eerste link:
Veel mensen vinden het dragen van een helm zo vervelend dat het de motivatie om te gaan fietsen afneemt. 60% van de Nederlanders zegt minder te gaan fietsen als ze verplicht een helm moeten dragen. Onderzoek in landen waar inderdaad een helmverplichting is gaan gelden, bevestigt dit. Het aantal fietsers neemt dan drastisch af. Dit is natuurlijk niet de bedoeling als je bedenkt dat fietsen veel voordelen met zich meebrengt: het is gezond en voor heel veel mensen heel prettig.
60% zegt iets en aantallen dalen drastisch. Ik moet niet meer verwachten van een productmanager E-commerce waarschijnlijk, maar het sterk bewijs van jouw claim vinden we daar niet, tenzij je nog ergens een studie hebt liggen die uitrekent hoeveel levensjaren er gewonnen/verloren zijn door zo'n verplichting hé, want daar gaat het over, de vergelijking die je maakt.

Je andere twee bronnen zijn een kapotte link en iets achter een paywall trouwens, voor zover die relevant zouden zijn voor België.

Dus ja, jouw post die even de realiteit ging aantonen kon misschien iets voorwaardelijker geformuleerd worden.

Dan rest de vraag: waarom mensen een helm verplichten die gewoon zelf de keuze maken om geen helm te dragen en daar de gevolgen van willen dragen als het fout loopt en de kans dat er iets fout loopt daarbovenop zo miniem is? Sociale zekerheid is geen reden, want dan kan je ook alle ongezonde en "risicovolle" zaken gaan verbieden als je recht wil hebben op sociale zekerheid. Iedereen hier betaalt sociale zekerheid en iedereen heeft daar dus ook gewoon recht op. Zelfs als ze geen helm/gordel dragen of met 1 been op een ladder staan te springen.
Het is niet "alles wat ongezond is verbieden, of niks". We verplichten het dragen van een gordel, we verbieden bepaalde kankerverwekkende middelen, we verbieden harddrugs... Waarom zou sociale zekerheid geen reden zijn? Een andere reden is maatschappelijke veiligheid. Een staat hoort ervoor te zorgen dat zijn burgers veilig zijn. Daar hoort bij dat ze strenger letten op auto's, maar kan ook bij horen dat fietsers een helm moeten dragen. Andere reden kan ook zijn dat ambulanciers dan iets minder hersenen van het asfalt moeten opkuisen en dat iets minder ziekenhuisbedden bezet blijven.

Alle redenen over ongemak die je geeft, geven mensen ook over de gordel. Oké, dat geldt bij de gordel niet zo voor jou, dat kan. Maar er is een andere groep die datzelfde ook over de gordel vindt. Dat is een groep die we als maatschappij dan maar slikken, omdat we weten dat die doorheen de generaties alleen zal slinken.

En als kleine vrouw die vaak in de zomer topjes draagt, voel ik mijn gordel wel zitten, erger nog, het snijdt soms bij gewoon rijden waardoor ik zo een gordelkussentje errond heb zitten wat extra warm is in de zomer...pfffff... VRESELIJK!

En toch... Voor mijn eigen veiligheid en omdat ik een voorbeeldfunctie heb naar mijn dochter toe, draag ik hem elke f*cking keer weer...

Omdat ik belachelijke excuses ondergeschikt vind aan mijn eigen veiligheid. Al heb ik nog nooit een ongeval meegemaakt waarbij de gordel een "nooodzaak" was.

Het is niet "alles wat ongezond is verbieden, of niks". We verplichten het dragen van een gordel, we verbieden bepaalde kankerverwekkende middelen, we verbieden harddrugs... Waarom zou sociale zekerheid geen reden zijn? Een andere reden is maatschappelijke veiligheid. Een staat hoort ervoor te zorgen dat zijn burgers veilig zijn. Daar hoort bij dat ze strenger letten op auto's, maar kan ook bij horen dat fietsers een helm moeten dragen.
Persoonlijke veiligheid zou niet verplicht mogen zijn. Dat behoort tot de individuele vrijheid imo.
Andere reden kan ook zijn dat ambulanciers dan iets minder hersenen van het asfalt moeten opkuisen en dat iets minder ziekenhuisbedden bezet blijven.
Als je voor ambulancier gaat, weet je dat dat deel van de job is. Dat is zoals programmeur worden maar geen bugs willen oplossen. De niet zo leuke dingen die bij je job horen, moet je er nu eenmaal bijnemen. Die ziekenhuisbedden horen bij de sociale zekerheid waar iedereen voor afdraagt, dus daar moeten ze gewoon zorgen dat er voldoende bedden en manschappen beschikbaar zijn.
Alle redenen over ongemak die je geeft, geven mensen ook over de gordel. Oké, dat geldt bij de gordel niet zo voor jou, dat kan. Maar er is een andere groep die datzelfde ook over de gordel vindt. Dat is een groep die we als maatschappij dan maar slikken, omdat we weten dat die doorheen de generaties alleen zal slinken.
En daarom zou een gordel ook niet verplicht mogen zijn. Ik zal in mijn wagen nooit iemand verplichten een gordel aan te doen (en nee, mijn auto maakt niet van die irritante piepgeluidjes als iemand zijn/haar gordel niet aandoet, dat is uitgeschakeld).

Maar, zoals al aangehaald, je kan de situatie in Nieuw-Zeeland niet vergelijken met België he. In België worden fietsen voor een groot deel gebruikt om naar school/werk te rijden. Dat zal in Nieuw-Zeeland volgens mij al een helemaal anders liggen. Ik vind bvb dat maar de helft van de Nieuw Zeelandse huishoudens een fiets hebben. 30% geeft aan het voorbije jaar minstens 1x een fiets te hebben gebruikt. 19% heeft de voorbije maand gefietst.
2.2% van de pendelaars gaat er met de fiets (in België is dit +8%).
En zo gaan er nog hopen verschillen zijn.
Uit recent onderzoek van I&O Research en Arcadis blijkt dat 55 procent van de snorfietsers overstapt naar een ander vervoermiddel als de helmplicht voor snorfietsers wordt ingevoerd. Nederlanders hebben het blijkbaar niet zo op helmen.

Het overgrote deel van zowel de leden van de Fietsersbond in NL (85%) als de niet-leden (79%) vindt het opzetten van een helm een persoonlijke keuze van mensen. Het dragen van een fietshelm verplichten voor alle fietsers ziet dan ook het merendeel niet zitten: 80% van de leden en 68% van de niet-leden.

Maar kijk, toch willen jullie niet geloven dat er minder gefietst wordt bij een helmplicht.
Waarbij elke km die minder gefietst wordt, leidt tot netto negatieve gezondheidseffecten.
Een verplichting is geen heilzaam middel.

Voor mij gelden beide zaken in deze discussie.

Klopt, dat is prima. Maar daar gaat dus de discussie ook over, waarom een helm verplichten als dat er net voor zal zorgen dat mensen de fiets hiervoor zullen laten staan en het enkel in zeer zeldzame gevallen een added value heeft?

Een gordel is een hele andere zaak, moet je niet meesleuren, voel je niet zitten (en is dus ook niet warm), verpest je kapsel niet, ... Al zie ik ook daar het nut van een verplichting niet in, want dat gaat enkel over persoonlijke veiligheid. Zou dus ook een persoonlijke keuze moeten zijn.
Het aantal mensen die daarvoor de fiets gaan laten staan gaat echt verwaarloosbaar zijn. En de kans is groot dat ze toch terug op de fiets kruipen wanneer ze op FB hub beklag hebben gedaan. De steden worden steeds meer autovrij, dus die mensen gaan vroeg of laat toch weer de fiets nemen. Daarnaast moet er op lang termijn gekeken worden en als dan een paar mensen de fiets niet meer pakken, is dat geen enkel probleem. Bij elke verandering zal er wel iemand zich gaan aanstellen.

Dezelfde argumenten gaan net wel op voor een gordel. In plaats van uw haren, is het uw kleding. Maar ik hoop dat dat geen geldig argument gaat zijn, moest ooit de discussie over helmplicht plaats vinden.

Moest er nu een deftig onderzoek gedaan worden (in mijn geval nog steeds voor alles boven een stadsfiets voor de duidelijkheid), waarin blijkt dat een helm geen of een te kleine toegevoegde waarde heeft op de fiets (alles boven de stadsfiets), dan hoeft er voor mij zeker geen verplichting te komen. Zolang ze maar niet met argumenten aankomen zoals "mijn haartjes zijn in de war" of "omg mijn vrijheid is weg".

Je kan zoiets niet snel in je broekzak steken, dus het blijft een onhandig ding om mee te nemen.
Klopt, super irritant zeg dat je die niet in je broekzak kan steken. Neem een krulslot, insteekslot, ketting, ... en steek dat door één van de gaten van de helm en zet uw fiets zo met helm en al op slot.

Uit recent onderzoek van I&O Research en Arcadis blijkt dat 55 procent van de snorfietsers overstapt naar een ander vervoermiddel als de helmplicht voor snorfietsers wordt ingevoerd. Nederlanders hebben het blijkbaar niet zo op helmen.

Het overgrote deel van zowel de leden van de Fietsersbond in NL (85%) als de niet-leden (79%) vindt het opzetten van een helm een persoonlijke keuze van mensen. Het dragen van een fietshelm verplichten voor alle fietsers ziet dan ook het merendeel niet zitten: 80% van de leden en 68% van de niet-leden.

Maar kijk, toch willen jullie niet geloven dat er minder gefietst wordt bij een helmplicht.
Waarbij elke km die minder gefietst wordt, leidt tot netto negatieve gezondheidseffecten.
Die 2 dingen bewijzen nu wel niks?

Dat eerste: als hun enige alternatief de auto, OV of wandelen wordt, is de situatie al anders.
Dat tweede is enkel een mening die gemeten is.

Trouwens 40% van de Nederlanders gaf aan dat ze geen helm dragen omdat niemand een helm draagt... en nog eens 20% omdat ze schrik hebben uitgelachen te worden.
Laat dat nu 2 redenen zijn die compleet verdwijnen bij een verplichting.

Waar staat dat ze niet naar een scooter overstappen? Misschien als ze toch een helm moeten dragen, nemen ze direct een sneller vervoermiddel? Los daarvan zegt dat niks over fietsen, laat staan dat 55% dat effectief doet. En "elke kilometer die minder gefietst wordt leidt tot netto negatieve gezondheidseffecten". We blijven maar lekker overdrijven om een punt te maken zeg.

Ik geloof trouwens wel dat een beetje minder gefietst wordt, maar net zoals bij alles trekt zich dat toch weer recht.

Jouw claim is dat de negatieve gezondheidseffectien door minder te fietsen > positieve gezondheidseffecten door een helm te dragen. Die claim wordt hier niet zomaar aanvaard omdat je daarvan geen bewijs hebt.

Dat is iets anders dan "er gaat minder gefietst worden" en "fietsen is gezond", waar je links over deelt. Ik vind dat je nogal snel tevreden bent.

Je eerste link:

60% zegt iets en aantallen dalen drastisch. Ik moet niet meer verwachten van een productmanager E-commerce waarschijnlijk, maar het sterk bewijs van jouw claim vinden we daar niet, tenzij je nog ergens een studie hebt liggen die uitrekent hoeveel levensjaren er gewonnen/verloren zijn door zo'n verplichting hé, want daar gaat het over, de vergelijking die je maakt.

Je andere twee bronnen zijn een kapotte link en iets achter een paywall trouwens, voor zover die relevant zouden zijn voor België.

Dus ja, jouw post die even de realiteit ging aantonen kon misschien iets voorwaardelijker geformuleerd worden.
Je mag gerust inhoudelijk reageren ipv de stelling in diskrediet te brengen door een kapotte link. Het is maar een copy/paste dus je vind dat ongetwijfeld onmiddellijk terug op google.

Je mag ook gerust aantonen waarbij die 60% die iets zeggen, in de realiteit het tegenovergestelde gaan doen van wat ze zeggen. Dat zou tenminste iets bijdragen.

Ik zie hier andere mensen claims posten, waar ik vraag naar onderbouwing (die niet komt), en waarbij ik intussen reeds een bewijs gepost heb dat het het tegenovergestelde waar is. Maar ik ben diegene die zaken iets voorwaardelijker kan formuleren. Top zeg.

Op de koersfiets wel (zijn altijd langere ritjes). Op mijn andere fietsen niet (zijn altijd kortere ritjes). Zit zo goed als dagelijks op de fiets.

De enige keer dat ik een helm heb opgezet voor ik 30 jaar was, was toen ik als tiener in de Alpen ging rondrijden en met 60/70 per uur in de afdaling naar beneden ging.
Verder weinig rationaliseringen te maken, altijd een helm opzetten zou beter zijn maar ik heb nooit de gewoonte gekweekt. 'In mijnen tijd' was het allemaal wat losser. Geen fluohesjes, geen helmen, meestal niet eens een licht in het donker. Tegenwoordig rij ik wel nooit meer zonder licht.

Jouw claim is dat de negatieve gezondheidseffectien door minder te fietsen > positieve gezondheidseffecten door een helm te dragen. Die claim wordt hier niet zomaar aanvaard omdat je daarvan geen bewijs hebt.

Dat is iets anders dan "er gaat minder gefietst worden" en "fietsen is gezond", waar je links over deelt. Ik vind dat je nogal snel tevreden bent.
Bij het berekenen van de gezondheidseffecten van fietsen neemt men reeds de negatieve effecten mee in rekening (inademen vervuilde lucht, ongevallen, etc): Elke gefietste km levert netto positieve gezondheidseffecten op.

Persoonlijke veiligheid zou niet verplicht mogen zijn. Dat behoort tot de individuele vrijheid imo.

Als je voor ambulancier gaat, weet je dat dat deel van de job is. Dat is zoals programmeur worden maar geen bugs willen oplossen. De niet zo leuke dingen die bij je job horen, moet je er nu eenmaal bijnemen. Die ziekenhuisbedden horen bij de sociale zekerheid waar iedereen voor afdraagt, dus daar moeten ze gewoon zorgen dat er voldoende bedden en manschappen beschikbaar zijn.

En daarom zou een gordel ook niet verplicht mogen zijn. Ik zal in mijn wagen nooit iemand verplichten een gordel aan te doen (en nee, mijn auto maakt niet van die irritante piepgeluidjes als iemand zijn/haar gordel niet aandoet, dat is uitgeschakeld).
Achja, en omdat je als ambulancier erop voorbereid kunt zijn dat dommeriken hun baby niet vastmaken met een gordel, mag je als overheid er niet voor zorgen dat je ze het beeld zo veel mogelijk bespaart van zo'n kinderzitje dat een paar meter verder ligt? Persoonlijke veiligheid zou niet verplicht mogen zijn, maar hier verzet je je tegen en tegen rode lichten (zoek het maar uit! persoonlijke veiligheid!) en autokeuring van je remmen? Het wordt op zò veel vlakken wel al verplicht dat ik het raar vind om er zo eentje uit te kiezen en daartegen in opstand te komen.

Maar het goeie nieuws is dat als je dan niet meer met de fiets gaat, er minder ongevallen kunnen gebeuren van mensen zonder helm.

Terug
Bovenaan