dress code Account Manager

helaba

Member
Beste mensen,
Ik heb volgende week een interview voor de functie van Account Manager. Zelf ben ik nog geen Account Manager maar heb wel de ambitie om hierin verder te evolueren.
Nu, ter voorbereiding kreeg ik volgende info in mijn mailbox: Kleed u aan zoals je naar een klant zou gaan.

Tot nu toe dacht ik altijd: een mooie blazer, hemd, broek en klassieke schoenen.. maar heb mijn twijfels. Kom ik best in een pak? Of is dat overkill?
Hoe kleden Account Managers zich meestal aan? Bedrijf waarvoor ik solliciteer is een multinational met 1000+ werknemers.
Thanks!

Dat hangt mijn inziens vooral af van welke accounts je gaat managen.
Tegenover welk type klant je komt te zitten.
Ik heb collega's die in pak zijn, dan zoals jij beschrijft, andere dan weer hemd/deftige pull en zelfs enkeling gewoon in pull/tshirt.
Ikzelf zit tegenover projectleiders, aankopers en zaakvoerders binnen de hvac sector.
Mijn standaard is hemd/deftige pull/jeans of nette broek en geklede schoenen.
Als ik weet dat het een iets belangrijkere/stijvere functie/gesprek is dan doe ik blazer aan.
Kostuum doe ik enkel voor beurs of groepsevents met klanten.

Je moet je zelf ook gewoon goed voelen.
En stijl is nog altijd iets persoonlijk en kan van persoon tot persoon verschillen met wat je wegkomt.
Ik let daar wel op en kan met deftige jeans/hemd er fatsoenlijker uitzien dan een collega in een niet getailleerd kostuum of gewoon met afschuwelijk hemd onder of dergelijke.

Zeer afhankelijk van sector tot sector en van persoon tot persoon.
Ik heb altijd commerciële rollen gehad, en geloof momenteel niet meer in een dresscode.
Een degelijke (chino/jeans) broek en een coltrui zijn mijn voorkeur, daar voel ik me best in. Ga ik naar een "belangrijke" klant, dan doe ik er nog een kostuumvest bij (die idealiter wel past bij de broek).

Full suit & tie lijkt me echt niet meer van deze tijd, maar met multinationals weet je natuurlijk nooit.
Weet niet hoe graag je de job wil, maar denk er ook over na dat je de outfit die je nu gaat aandoen dan ook de standaard is naar de toekomst toe. Ga je dagelijks suit & tie willen doen?

Welke sector? Ik ben Account Manager voor labo instrumenten. Mensen zouden maar raar kijken als ik in maatpak in het lab over de vloer kom.

In de zomer draag ik een hemd met jeans of geklede broek. In de winter een geklede pull en idem qua broek. Korte mouwen zou zelf kunnen, maar ik heb tattoos.

Maatpak enkel voor beurzen, seminaries en interne commerciële events.

Moest ik solliciteren ergens zou ik wel een maatpak aandoen.

Dat is inderdaad ook zeer afhankelijk van sector en omgeving dus daar moet je vooral zelf over oordelen. Zorg er vooral voor dat je je -binnen het redelijke- comfortabel voelt in je kledij.
Hoe dan ook, met een (goed passend) pak zonder das doe je zelden iets mis, als dat slecht over komt ligt dat echt aan de tegenpartij.

Ik heb recent een reeks sollicitatiegesprekken afgenomen voor een financiële functie (investments). Geen enkele kandidaat in pak, 't is triestig geworden :unsure:
Onlangs nog een conferentie gehad in Londen en daar was quasi iedereen in pak en das, diner was zelfs black tie. Dus dat toont aan dat het ook zeer locatie-gedreven is, in Vlaanderen zal je dat maar zelden zien.

Dat hangt toch veel af van de sector. In sommige sectoren worden er nog steeds witte hemden gedragen, wordt er onder de zonnebank gegaan en wordt er voor het uitstappen nog eens kwistig met de JPG gespoten.

Bedankt allen voor de reacties!
Sector is IT en ik solliciteer voor een consultancy company. Geen Big Four maar wel internationaal met 1K werknemers in België
Ik voel me uiteraard veel beter in een blazer/hemd/broek/semi classy shoes achtig. Maar denk dat ik het toch veilig ga spelen en een pak dragen (weliswaar zonder das).

Mannelijke account managers dragen bij ons standaard een nette broek met hemd en deftige pull als ze op kantoor zijn en niet naar klanten moeten. Als ze naar klanten gaan, vervangen ze die pull vaak door een kostuumvest of gaan ze volledig in kostuum (zonder das).

De head of sales en de 3 sales managers dragen standaard een kostuum.

Ik zou een account manager kiezen op basis van een sollicitatiegesprek, niet op basis van zijn kledij. Doe gewoon aan waar je je goed bij voelt.

Onze V1 account managers zijn vaak gewoon in een comfortabel geklede outfit. Dus een hemd met of zonder pull erover, gecombineerd met een donkere jeans of een chino.

Als je een beetje van kleding kent, kan je zelfs perfect met een sweatshirt en donkere jeans rond lopen. Kwestie van de juiste fit, kleuren en geen (te grote) prints.

Een paar goede sneakers kan ook al veel doen, waardoor je niet verplicht bent een paar geklede schoenen aan te doen.

Ik vind dat als je “ te gekleed “ bent, je juist ongeloofwaardig overkomt.

Indien interessant: ik werk als sales bij een top 3 multinational binnen onze sector met enkele honderden personeelsleden in België.

Als je twijfelt, iets tussenin nemen. Geklede broek of deftige donkere jeans met licht hemd en blazer met nette schoenen (en persoonlijk zou ik dan nog riem van dezelfde kleur als de schoenen nemen).

Maar inderdaad, ik neem aan dat ze voor sollicitatiegesprekken vooral op inhoud letten en niet op de verpakking, sowieso is de dresscode iets dat ze je altijd nog kunnen laten weten eens je de job zou krijgen.

Wees vooral overtuigd van jezelf. Je kan een extreem chique kostuum dragen, als je je er niet goed in voelt, zal dat ook niet werken voor jou.

Doe dus (deftige) kleren aan waarin je je goed voelt en die je jezelf ziet dragen om naar een doorsnee klant te gaan. Of dat een coltrui op een geklede broek of een volledig kostuum incl. das is, beslis je zelf. Het is in mijn ogen veel belangrijker om zelfvertrouwen uit te stralen en zeker te zijn over je kleren dan wat je precies draagt.

Jas, T-shirt, korte broek

- Het T-shirt toont aan dat je zelfvertrouwen hebt
- De short toont aan dat je karakter en doorzettingsvermogen hebt, het is immers geen weer om daarin rond te lopen
- De jas toont aan dat je toch een compromis kan sluiten

Off-topic, maar toch niet helemaal.
Hoe spreek je klanten aan via de telefoon en mail.

Nederland >> Met de voornaam kom je altijd weg.
Franstalige gebieden >> Altijd ' vous' en 'Monsieur X/madame Y'

Maar bij Vlamingen is het precies een compromis. Soms wel, soms niet.

Off-topic, maar toch niet helemaal.
Hoe spreek je klanten aan via de telefoon en mail.

Nederland >> Met de voornaam kom je altijd weg.
Franstalige gebieden >> Altijd ' vous' en 'Monsieur X/madame Y'

Maar bij Vlamingen is het precies een compromis. Soms wel, soms niet.
Meestal als ik telefoon krijg gaat dat als:

"goedemorgen, met <naam> van <firma>, ik stoor toch niet?"
en dan zeg ik: "nee hoor"
en dan begint het gesprek. :)

tip: niet smalltalken aan de telefoon, daar hou ik niet zo van, gewoon to the point.

Met de meeste van mijn vendor contacts ben ik wel on first name basis. Ook als ge mij in een mail zou aanspreken als "Geachte ...", zou ik u toch replyen met "Beste <voornaam>,". In engineering doen we denk ik niet zo formeel (tenzij ge in Duitsland werkt natuurlijk).

On topic voor de threadstarter: de meeste account managers die hier over de vloer komen zitten ook niet strak in het pak (één of twee wel). De meesten gaan gewoon voor de geklede broek en het hemd met lange mouwen, in de koudere maanden met een trui daar over.
Daarbij zitten hun klanten (zeker ik niet :)) typisch ook niet in kostuum.

Laatst bewerkt:
Beste en voornaam, soms enkel voornaam.
Ik moet al dat gedoe niet van geachte en achternamen, zeker niet bij gewoon werknemers. We’re all the same.

Telefoon ook nooit beginnen met ‘stoor ik niet’ want waarom zou iemand zijn gsm opnemen als het stoort en je geeft ze de kans om te zeggen dat het niet goed uitkomt, dan moesten ze maar niet opnemen.
Al zitten er soms wel pipo’s bij die opnemen om te zeggen dat ze in meeting zitten en niet kunnen bellen, pakt dan niet op he …

Kostuum is toch al vele jaren in verval. Verder hangt het toch ook af wat soorten klanten je gaat bedienen.

Op kledij vlak ben ik zeker geen referentie, maar zo'n sollicitatievraag lijkt me hedendaags eerder over te komen als: maak dat je gepast gekleed bent, niet maak dat je "op en top" gekleed bent.

Want overdressing toont imho aan dat je onzeker bent en dan gewoon maar "het meest chique" gekozen hebt. Durven het risico nemen van "underdressing" (zonder daarin te ver te gaan), toont zelfzekerheid aan. Soit, afhankelijk van de sector kan dit dus betekenen dat je nog altijd een pak moet aandoen (bij bvb consulting aan de faculteit rechten bij universiteiten) of dat een jeans met gaten (muzieksector) voldoende is :).

Aan de telefoon:

Officieel: Hallo, spreek ik met <voornaam> <naam> ?

Doet iemand moeilijk daarover, dan zegt je dat er genoeg bedrijven zijn met 2 mensen met dezelfde naam en dat je die verwarring voor wil zijn door de voornaam aan te spreken.

En anders, niet-officieel, gewoon waar je je goed bij voelt. Hallo Pieter,

Ik heb recent een reeks sollicitatiegesprekken afgenomen voor een financiële functie (investments). Geen enkele kandidaat in pak, 't is triestig geworden :unsure:
Onlangs nog een conferentie gehad in Londen en daar was quasi iedereen in pak en das, diner was zelfs black tie. Dus dat toont aan dat het ook zeer locatie-gedreven is, in Vlaanderen zal je dat maar zelden zien.
Ik zit wel op het punt in mijn carrière dat ik voor 90% van de gevallen wegkom met (propere) jeans, hemd en (propere) sneakers :)
Maar je weet dat je het pas helemaal gemaakt hebt als je wegkomt met een sjofele jeans, tshirt en afgesleten schoenen :D

Terug
Bovenaan